Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

Och revolutionera världen inom teknik.

Om det är sant att det är Apples förtjänst att jag har en dator idag, då är det mer deras FEL att jag spelar spel flera dagar i veckan och gör det fast jag själv tycker det är ett dumt tidsfördriv och inte värt pengarna.

Dock, hade konsolmarknaden blivit vad den är idag utan Apple? Kanske...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Tss vare sig @pple eller M$ var med i skapandet av "persondatorn"
M$ stod för mjukvara å @pples leksaker var inte ens värt å kalla leksak.

IBM å Commodore (senare Amiga) stod för den biten å inga andra.
Visserligen kom det andra aktörer med i kanterna, men aldrig med lika lyckade koncept.

Tråd handlar om @pples värde är högre än M$ å G00GLE tillsammans, vilket är precis som andra sagt, övervärderat.
Dom rider på sin Ishit saker till överpriser som får folk å tro att man inte kan leva utan sånt.
När praktik kommer i hand så inser allmänhet att detta är en onödig leksak, varefter försäljning kommer å rasa.
Surfplatta á la mobil är bara en till gren i denna "alltiallo" leksak.
Visserligen har alla rätt å tycka vad dom vill. Men JAG anser att man köper avsedd produkt till skäligt pris så får man precis det man söker å inte nå plastig tugleksak för hunden.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av 1guy:

Att Microsoft SAMT Google tillsammans är värda mindre än Apple måste väl ändå alla inse är ett bra tecken på att Apple är väldigt övervärderat? Vad ger dig störst kraft, att äga Apple eller att äga Google samt Microsoft, och ha full dominans på PC marknaden, internet sökningar (och mejl?) samt mobilmarknaden och säkert även snart tabletmarknaden?

Ja det är lite övervärderat men inte mycket om man jämför med G00gel och M$.

Nästan alla i hela sverige är helt urblåsta i hjärnan och förstår inte att icke fysiska produkter och tjänster har i princip 0 värde, allt som kan konverteras till binära siffror är värdelöst. Medans apple tillverkar hårdvara och har:

Fysiska produkter
Hjärndöda konsumenter med för mycket pengar
Bra marknadsföring
Ganska bra marknadsandel
Ett bra "rykte"
Top 3-4 kvalitet i alla marknadssegment, minst.
Troligtvis bättre marginal än andra tillverkare, även om dessa på alla sätt gör bättre produkter inom just det segmentet ( t e x Thinkpads).

Det kanske blir ett litet wakeup call det här. Våra politiker har ju sålt ut allt vi har och nu lever vi ett tjänstesamhälle utan någon som helst egen tillverkning, helt beroende av andra tattarländers tillverknings- och ingenjörs-mässiga inkompetens.

Se på tyskland, marknadsledande på en mängd saker, och nästan allt kretsar runt tillverkning av fysiska produkter. tyskland är troligtvis världens mest kompetenta land vad gäller tillverkning av allt, och inte nog med det. Till alla saker man tillverkar, så har man även underleverantörerna i tyskland, inga pengar sipprar ut utanför landet.

I UK har man just insett detta, innan det är helt åt helvete för sent, och man kommer snart försöka gå över till tysklandsmodellen, med många mindre företag, egen tillverkning, underleverantörer inom landet, absolut toppkompetens och inte minst hög kvalitet.

Ja som du kanske förstår så är google och MS otroligt mycket mer övervärderade än vad apple är, för dom tillverkar inget, dom har binär kod som produkt, och vi ser nu tydligt att det värderas ungefär som skitkorvar i verkligheten av folk.

Det är ungefär samma sak som med fiat-valuta och guld, den ena saken har ett värde för att "folk tror på den" medans det andra är en fysisk sak som alltid har ett värde, en massa och en volym och massa användningsområden.

det är inte guldet som blivit dyrare, det är våra pengar som förlorat 75-80% av sitt värde på 12 år. Men nu undrar du kanske varför saker inte blivit dyrare i kr. Vissa saker har det i kr men det mesta har drabbats lika hårt så nästan allt har gått ned i pris lika mycket som valutornas värde. Skiten är 80% billigare nu, valutorna också. Det är en av anledningarna till att hela länder går i konkurs eller i a f borde gjort det för länge sedan, men man tillför konstgjord andning och hoppas att ingen märker att allt går åt helvete, och när folk vaknar i hjärnan och märker det så skyller man ifrån sig på "marknaden".
Allt detta beror i slutändan på att man printar pengar som det vore vatten medan man inte har något alls fysiskt som backar upp, bara tjänster och kod, har ni testat att äta kod? Man blir inte speciellt mätt på det.

Och med det avslutar vi dagens lektion i "saker man borde vetat men är för hjärntvättad av samhället för att ha lärt sig".

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

...och det är dem värderade till för att de lägger pengarna på hög istället för att göra goda saker med dem som Google gör. Jag har då aldrig hört talats om att Apple ger pengar för att open source projekt ska frodas, eller att de utvecklar ett öppet OS helt utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Och med det avslutar vi dagens lektion i "saker man borde vetat men är för hjärntvättad av samhället för att ha lärt sig".

Kontras med: Omsättning vs massa?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tss vare sig @pple eller M$ var med i skapandet av "persondatorn"
M$ stod för mjukvara å @pples leksaker var inte ens värt å kalla leksak.

IBM å Commodore (senare Amiga) stod för den biten å inga andra.
Visserligen kom det andra aktörer med i kanterna, men aldrig med lika lyckade koncept.

Tråd handlar om @pples värde är högre än M$ å G00GLE tillsammans, vilket är precis som andra sagt, övervärderat.
Dom rider på sin Ishit saker till överpriser som får folk å tro att man inte kan leva utan sånt.
När praktik kommer i hand så inser allmänhet att detta är en onödig leksak, varefter försäljning kommer å rasa.
Surfplatta á la mobil är bara en till gren i denna "alltiallo" leksak.
Visserligen har alla rätt å tycka vad dom vill. Men JAG anser att man köper avsedd produkt till skäligt pris så får man precis det man söker å inte nå plastig tugleksak för hunden.

Jag vet inte om man ska ta dig inlägg som seriöst... Men att bortse Apples bidrag i form av kommersiellt gångbart GUI och framgångarna med Apple II och Macintosh tyder på en hemsk okunnighet om datorns historia.
Apple har visat upp stark försäljning och mycket god tillväxt sedan 2003-2004. När verkligheten kommer till dig och knackar på dörren så kanske du inser att Apple har lyckats med en sak som alla företag eftersträvar, att skaffa sig en lojal kundkrets med nöjda kunder som dessutom fortsätter växa för varje år. Nöjda kunder är den bästa marknadsföringen ett företag kan önska sig då dessa drar till sig fler kunder genom word-of-mouth.
Surfplattor är så mycket mer än mobil (pga dess större bildyta och passform) om den kopplas till rätt mjukvara. Att den kan användas till multipla saker så spel, ebook-läsare, medicinskt arbete m.m. är enbart positivt. Tycker du förövrigt att Asus Transformer Prime är en leksak också? Eller är det bara Apple?
Säljer Apple några produkter som är gjorda av plast numera? Tror den sista var Macbook och den upphörde de sälja till allmänheten för 1-1,5 år sedan, samt till utbildningssektorn för någon vecka sedan. Numera är alla Apples datorer, iPhone, iPad och iPod gjorde i aluminium och glas, med några få plastdetaljer.
Du får ursäkta om jag säger det men hela ditt inlägg skriker bitterhet..... Hoppas din hund förövrigt har starka tänder samt mage- och tarmsystem om den tänker sätta i sig lättmetall och glas.

Permalänk
Medlem

Själv saknar jag den gammal goda tiden när allt var enkelt då Microsoft var det dom flesta ogilla men ändå använde och Apple var den lilla kämpen. Det är alltid mycket lättare att heja på på den svage. I dag är allt så mycket svårare det finns ingen konsensus längre. Då det inte finns någon självklar underdog och då måste man välja någon sida. vad man än väljer så kommer alltid en stor del tycka man har fel och vem vill tycka fel. Det är så mycket enklare att antingen tillhöra den stora massan eller den missuppfattade minoriteten. i dag existerar inte detta vad man än väljer så kommer man potenselit ha fel detta gör oss otrygga inombords och då driver det oss att försvara vårt val in till änden för vem vill varar den felaktiga mänskan som valt fel och den som valt fel kan ju eventuell ha lägre människovärde en den "rättänkande"
Denna konflikt kommer inte lösas föns någon blir underdog i gen

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

...och det är dem värderade till för att de lägger pengarna på hög istället för att göra goda saker med dem som Google gör. Jag har då aldrig hört talats om att Apple ger pengar för att open source projekt ska frodas, eller att de utvecklar ett öppet OS helt utan kostnad.

Delar av OS X är open source som Apple utvecklar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag vet inte om man ska ta dig inlägg som seriöst... Men att bortse Apples bidrag i form av kommersiellt gångbart GUI och framgångarna med Apple II och Macintosh tyder på en hemsk okunnighet om datorns historia...
...Surfplattor är så mycket mer än mobil (pga dess större bildyta och passform) om den kopplas till rätt mjukvara. Att den kan användas till multipla saker så spel, ebook-läsare, medicinskt arbete m.m. är enbart positivt. Tycker du förövrigt att Asus Transformer Prime är en leksak också? Eller är det bara Apple?...
...men hela ditt inlägg skriker bitterhet...

Frågan som jag svara på var ang Apple å MS som grund för persondator, vilket knappast Apple var då dem riktade sig mer mot grafiker.
Surfplattor är precis som namnet, surfplatta å väldigt lite av nytto aspekt. Behöver du nåt för medicinskt arbete så satsar man knappast på en surfplatta.
Asus TP är å en "surfplatta", kompis köpte denna, å enbart i syfte för å leka runt på. Behöver man lätt bärbar dator så satsar man på det å inte surfplatta.
Som det stod "JAG tycker", alla får tycka vad dom vill

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Frågan som jag svara på var ang Apple å MS som grund för persondator, vilket knappast Apple var då dem riktade sig mer mot grafiker.
Surfplattor är precis som namnet, surfplatta å väldigt lite av nytto aspekt. Behöver du nåt för medicinskt arbete så satsar man knappast på en surfplatta.
Asus TP är å en "surfplatta", kompis köpte denna, å enbart i syfte för å leka runt på. Behöver man lätt bärbar dator så satsar man på det å inte surfplatta.
Som det stod "JAG tycker", alla får tycka vad dom vill

Du verkar låsa dig ganska mycket vid frågan. Jag råder dig att läsa en bok grafiskt gränssnitt och återkomma om Apples bidrag till persondatorn.
Även inom surfplattor låser du upp dig på namnet. Som jag skrev ovan, allt har att göra med vilken mjukvara du parar ihop med med produkten. Inom fältet medicin finns det hur mycket professionella mjukvaror som helst för iPad idag.

En bärbar dator är ordentligt mycket mer otymplig att ta med sig på ronder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du verkar låsa dig ganska mycket vid frågan. Jag råder dig att läsa en bok grafiskt gränssnitt och återkomma om Apples bidrag till persondatorn.
Även inom surfplattor låser du upp dig på namnet. Som jag skrev ovan, allt har att göra med vilken mjukvara du parar ihop med med produkten. Inom fältet medicin finns det hur mycket professionella mjukvaror som helst för iPad idag.
http://cdn.imedicalapps.com/wp-content/uploads/2010/11/IMG_02...

http://www.mindingthegaps.com/blog/wp-content/uploads/2010/03...

En bärbar dator är ordentligt mycket mer otymplig att ta med sig på ronder.

1: Hoppas inte sjukhus kör trådlöst, snacka om säkerhetsbrist.
2: Kan hoppas att läkare läser upp sig om kund, så han inte står framför å klickar på skärm för å hitta journal å läsa framför denne.

Det finns potential å använda detta, dock inte mer än att visa bilder å klicka runt på. Knappt skrivbart på dessa.

On Topic: Resultat för försäljning av "smartphones" har ökat varvid Apple ligger på 3´e plats med sin I serie.
Om dom ligger på 3´e plats så är det mycket mer än just denna grupp som gör Apple så värderat.
Nån som har info om deras försäljningsstatistik?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

1: Hoppas inte sjukhus kör trådlöst, snacka om säkerhetsbrist.

Har du överhuvudtaget hållit dig uppdaterat om sjukvård för fem öre de sista 10 åren? Det finns hur mycket utrustning som helst som har trådlös överföring. Precis som inom militär andra kritiska institutioner har du ett regelverk med krav du ska uppnå för att få använda utrustning. Titta gärna närmare på telemeteriövervakning av EKG, Mobitex, WLAN i sjukhusmiljö m.m. om du har tråkigt.

Skrivet av Bloopy:

2: Kan hoppas att läkare läser upp sig om kund, så han inte står framför å klickar på skärm för å hitta journal å läsa framför denne.

De här måste var det största icke argumentet jag har hört.

Skrivet av Bloopy:

Det finns potential å använda detta, dock inte mer än att visa bilder å klicka runt på. Knappt skrivbart på dessa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Telemedicine
http://www.imedicalapps.com/2011/09/future-ipad-operating-roo...

Permalänk
Medlem

Haha den länken gillade jag. "Killar! Skär 2cm under navel 3cm brett mot höger höft och sen .. eh vänta ska bara byta sida"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag har testat Acer/HP/etc som erbjuder samma funktioner. De funkar inte i närheten av lika bra som macarna. Dock kan det bero på Windows och inte hårdvaran då macarnas touch är betydligt sämre i windows än OS X.
Så du menar att vikt och yttermått (som jag glömde nämna) är samma? Jag tvivlar.
De knappar du nämner finns visserligen inte fysiskt på macarna, men t ex fn+backspace = delete, så funktionen finns.
Skärmarna är inte likadana, Apple har en betydligt bättre panel (än din acer, givetvis finns det pc-laptops med lika bra skärmar, men då kostar de också).
Att du inte märker skillnaden är möjligt, men det betyder inte att den inte finns.

Jag håller med dig så långt som att Apple tar bra betalt, men att säga att de tar hutlöst bra betalt för samma hårdvara och nämna en Acer som visserligen har samma prestanda men i övrigt lämnar stora skillnader irriterar mig. Bara 2 timmar batteri vs 7 timmar gör ju en enorm skillnad för många som faktiskt använder en laptop som en laptop och inte en lättflyttad stationär dator.
Och givetvis kan Acern vara helt rätt val för dig och dina behov.

Ursäkta att jag irriterar dig men batteriet kan man ju faktiskt byta ut. Ett par kompisar till mig har bytt batteri och fick stor skillnad i batteritid. Jo för mig är Acern rätt bra men det är inte Mac som jag är som mest kritisk till när det gäller Apple. Det är deras produkter som iPhone, iPod och iPad. Har själv ägt 2 iPhones de senaste två åren och gud vad dom suger. Batteritiden på de 3G och 3GS är inte särskilt bra men de har de ju faktiskt förbättrat i 4an och 4s om jag inte har helt fel.

När de gäller Mac vs random annan datortillverkare så är jag mer neutral. Men jag anser fortfarande att Apple tar överpriser.

http://www.inet.se/jamfor?compare=1969977&compare=1971064

Enda skillnaden är CPU, Skärm och Batteri. Men så är ju Acern just 2 ggr billigare med.

En sak som stör mig när de gäller Mac, är att oavsett om jag kopplar, DVI, HDMI eller VGA så kommer det in hela 3 stycken mellanhänder och kräver 3 olika omvandlare för mini-displayporten. Min laptop har just 2 stycken av dessa portar, så jag slipper dessa omvandlare. Ett plus. Däremot älskar jag ju Macs touch, sjukt lätt att navigera allt med.

Nu tycker jag vi lämnar diskussionen eftersom vi har olika uppfattningar. Sen ser du att jag är ifrån Jönköping, så jag är en snål smålänning helt enkelt. ^^ Däremot börjar jag bli lite intresserad av Mac, skulle de va billigare kanske jag skulle köpa det.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Sa du samma sak för 2 års sen också eller? Jag köpte min första appleprodukt 2009, och jag blev frälst. Jag köpte då aktier i Apple som jag än har kvar idag det rörde sig bara om ca 20000 dock. Men kolla vad deras aktie låg i augusti 2009 tills idag så ser man att det ökat lite granna

Man skall komma ihåg att i år kommer apple med en ny produkt (eller i början av nästa år) alltså en TV, och det kommer göra att aktien hoppar i taket. Sedan om man ser på försäljningen av macdatorer, samt iPhones de senaste året hur det växt är det helt sjukt! Ändå har de inte släppt något som är revolutionerande. Så tro mig deras aktie kommer gå upp ännu mer

Personligen trodde jag på apple när jag testat min kompis importerade iphone 2007. Köpte aldrig aktier men om man tittar i backspegeln så borde man gjort det.

Framtiden är svår att sia om. Men att det blir hårdare konkurrens för Apple är det inget snack om. Apple har ju alltid haft sina trogna skara med fanboys, frågan är om det räcker när det kommer billigare alternativ som är likvärdiga eller kanske rent utav bättre än Apples produkter.

Vi får se helt enkelt. Apple-TV kanske blir en jättehit och google-TV en flopp eller så floppar båda vilket jag tror. Jag har haft fel förr så kan ha fel igen