Grafikchefen Eric Demers lämnar AMD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Det kan finnas bara en VD inom en organisation. Han kan vara typ en chef eller liknande.

Du har säkert rätt angående hur många VD:s det får finnas i en orginistation, men för mig är VD samma sak som chef. Därav "missförståndet"(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vi får hoppas att han inte ersätts av någon mötesingenjör, powerpointingenjör eller kalkylarksingenjör.

Eller en flashprogrammerare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

De skulle lika gärna kunna anställa en journalist istället, bara i teorin & på papperslanseringen som AMD sopar mattan med nvidia/intel.

Det här handlar om grafikdelen. Där äger AMD just nu.

Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:

De skulle lika gärna kunna anställa en journalist istället, bara i teorin & på papperslanseringen som AMD sopar mattan med nvidia/intel.

Det enda intel leder på är processorer för entusiaster, alltså processorer 1500kr och uppåt. AMD leder på budget-, strömsnål- och servermarknaden.

Och det enda nvidia leder på är Quadro och ARM. AMD leder på laptopkretsar såväl som gamingkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Det enda intel leder på är processorer för entusiaster, alltså processorer 1500kr och uppåt.

Och det enda nvidia leder på är Quadro och ARM.

Skickades från m.sweclockers.com

ARM, vart när hur?

Permalänk
Skrivet av white_rabbit_:

ARM, vart när hur?

Tegra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du har säkert rätt angående hur många VD:s det får finnas i en orginistation, men för mig är VD samma sak som chef. Därav "missförståndet"(?).

Läs nyheten, CTO: Chief Technology Officer...

VD (Verkställande direktör) = The boss, Chefen, El maestro osv osv.
Det här är en avdelningschef, tänk dig skillnaden lärare/rektor, inte kallar du väl läraren för rektor bara för att han har en klass medans rektorn har alla klasser.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Na na, nananana HEY HEY HEY! Goodbye!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Vi får hoppas att han inte ersätts av någon mötesingenjör, powerpointingenjör eller kalkylarksingenjör.

eller värst av dem alla, en excelekonom...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Bean:

Det har väl inte gått dåligt för AMD på grafikfronten? Cpu vart en flopp enligt mig själv.

Umad? Kör fortfarande med en x2 250 som klockar skit bra utan problem och även pallar med alla nya spel, kör även gigabyte radeon 6670.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Chefer finns det gott om, anställ två tekniker istället för lönen som den där chefen haft. Kommer funka bättre i slutändan.

Permalänk
Medlem

Var inte Papermaster mannen bakom Bulldozer?

AMD är bra på att göra APU's men på CPU sidan har dem tyvärr hamnat efter en liten bit :/

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Kel:

Läs nyheten, CTO: Chief Technology Officer...

VD (Verkställande direktör) = The boss, Chefen, El maestro osv osv.
Det här är en avdelningschef, tänk dig skillnaden lärare/rektor, inte kallar du väl läraren för rektor bara för att han har en klass medans rektorn har alla klasser.

Inte en särskillt bra jämförelse. Kanske om man hade jämfört Lektor mot Rektor. Men eftersom vi inte har kvar lektrorer idag samt att du sa lärare så faller din liknelse platt.

Permalänk
Medlem

Var denne man hjärnan bakom ATI/AMD grafik utveckling? Isåfall är det synd att han går så länge dom inte hittar en ny lika kompetent.

Tror på AMD och hoppas att grafikkorten dom gör kommer fortsätta på samma goda spår som det gjort dom senaste åren.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ohlert90:

Var inte Papermaster mannen bakom Bulldozer?

AMD är bra på att göra APU's men på CPU sidan har dem tyvärr hamnat efter en liten bit :/

CPU-sidan på konsumentmarknaden ja. På servermarknaden trivs Bulldozer bra vilket inte är så konstigt eftersom den var utvecklad som server CPU i första hand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte för att jag ägt mycket AMD processorer eller grafikkort tycker jag det är tråkiga nyheter. Hoppas det kan hänga på nvidia så vi får lite priskrig på en marknad i alla fall. Just nu ser det ju bra ut men jag är rädd att det kommer påverka utvecklingen till nästa generation, förhoppningsvis får det en bra ersättare!

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

Ser det bara som positivt, det är ju knappast så att grafikchefen utvecklade kretsarna själv som de flesta här på forumet verkar tro...

Permalänk
Medlem

Men varför just nu när AMD har kommit igång med riktigt finna gpu:er... hoppas inte det blir HD2000/HD3000 all over again...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av guermantes:

Eller en flashprogrammerare...

Usch ja.

Skrivet av Zotamedu:

eller värst av dem alla, en excelekonom...

Jag ryser; de kommunicerar via kalkylark.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Kör fortfarande med en x2 250 som klockar skit bra utan problem och även pallar med alla nya spel, kör även gigabyte radeon 6670.

Lägg ner, det finns tyvärr inte något annat val i prestanda-segmentet idag utöver Intel...

Om ditt 6670 kan spela "alla nya spel" så är det i 1024x768 på medium detaljniivå.

Skrivet av qwerty1337:
Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Skrivet av Uvania:

och imorgon är nyheterna "Amd's förra grafikchef Eric Demers börjar oss Nvidia som utvecklingschef!"

Min spontana reaktion var den samma, när jag läste rubriken. Men gissar på Intel. Intel har nog inte gett upp när det gäller grafik.

Tråkigt för AMD ! Men vi kan ju alltid hoppas på att näste man att gå är Rory Read. Han var tydligen mannen bakom Bulldozer projektet.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Det har väl inte gått dåligt för AMD på grafikfronten? Cpu vart en flopp enligt mig själv.

Skrivet av qwerty1337:

Umad? Kör fortfarande med en x2 250 som klockar skit bra utan problem och även pallar med alla nya spel, kör även gigabyte radeon 6670.

Tror han syftar på deras lansering av Bulldozer för oss entusiaster.

Skrivet av Luxor ABC80:

Min spontana reaktion var den samma, när jag läste rubriken. Men gissar på Intel. Intel har nog inte gett upp när det gäller grafik.

Tråkigt för AMD ! Men vi kan ju alltid hoppas på att näste man att gå är Rory Read. Han var tydligen mannen bakom Bulldozer projektet.

Läs:

Skrivet av MultiMan:

Vad jag läst är det bekräftat att han varken går till nvidia eller intel.

"No word on a replacement for him as of yet. Worth noting that we have confirmed that Eric is going to neither NVIDIA or Intel."

Från HardOCP.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd

Chefer kommer och går i sådana här branscher. Titta bara på hans resumé, han har varit på massa olika företag och AMD har bara varit en i mängden.

Det finns säkerligen nya chefer med färska ideér som bara väntar på att ta hans plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han var ju inte direkt en Steve Jobs v2.0 så kan ju bara bli bättre. Ser inte detta som ett hot mot AMD på något sätt.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Min spontana reaktion var den samma, när jag läste rubriken. Men gissar på Intel. Intel har nog inte gett upp när det gäller grafik.

Tråkigt för AMD ! Men vi kan ju alltid hoppas på att näste man att gå är Rory Read. Han var tydligen mannen bakom Bulldozer projektet.

jo om intel tar sig in på en seriös grad på grafikkortsmarknaden blir man ju glad

Permalänk

Han kanske går till ARM istället.

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer, han var inte nöjd med lönen i guess

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hummus:

För mig som har jobbat på ATI/AMD och har träffat Eric Demers och är åtminstone lite bekant med honom så känns det svårt för dom att hitta en lika kompetent efterträdare. En äkta hårdvaruingenjör som kunde alla detaljerna och tog sig till toppen på faktiska meriter. Det är enormt mycket värt att högsta chefen i företagsdelen har det tekniska kunnandet. Vem denna Papermaster är har jag ingen aning om, men jag misstänker att det inte någon som skulle kunna förklara in i minsta detalj hur en GPU funkar, och säkerligen inte designa en själv.

Det cirkulerade ju en del snack om att utvecklingsteamet bakom bulldozer mer eller mindre blivit intvingade på rutter själva teamet inte själva hade valt av diverse skäl (främst ekonomiska och tidsmässiga). Att man överlåtit all fine-tuning till automatiserade processer osv.
Kanske finns risk att VGA-teamet råkar ut för samma öde?

Både Meyer och Demers hoppas av inom 6 månader, gått rykten om att Makedon också ska dra (kanske inte viktigaste personen men det han stod för/står för).
För att inte tala om de 1500 pers AMD sparkade våren 2011.

Ca 10-15% av arbetsstyrkan sparkad, tunga namn som lämnar, utvecklingsteam som ryktas vara missnöjda med vad de "tvingas" producera.. känns ju inte helt... "optimalt"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

För mig som har jobbat på ATI/AMD och har träffat Eric Demers och är åtminstone lite bekant med honom så känns det svårt för dom att hitta en lika kompetent efterträdare. En äkta hårdvaruingenjör som kunde alla detaljerna och tog sig till toppen på faktiska meriter. Det är enormt mycket värt att högsta chefen i företagsdelen har det tekniska kunnandet. Vem denna Papermaster är har jag ingen aning om, men jag misstänker att det inte någon som skulle kunna förklara in i minsta detalj hur en GPU funkar, och säkerligen inte designa en själv.

Lustigt att ingen ställt någon av dessa frågor än: Vilken var din uppgift på ATI/AMD, var på jordklotet jobbade du och varför har du lämnat företaget?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Av SweClockers nyheter så får man intrycket att det bara e AMD som lämnas vilket får en att tro att folk inte vill jobba där.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]