Konica Minolta kan "printa" OLED med nytt skrivarhuvud

Permalänk
Medlem

Undrar lite vilken upplösning man kan få med den där skrivartekniken, sen hur stora skärmar man kan göra. Lät inte direkt som någon monsterupplösning, men det kan väl komma någon gång i framtiden.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Jag skulle gärna veta vilket företag det är som tillverkat skrivaren!

konika mionolta är det företag som tillverkat skrivaren.
Dom tillverkar mycket andra typer av skrivare av den lite större modellen
som används på arbetsplatser.

Visa signatur

Watch the world fall when you are standing above all

Permalänk
Medlem

Längtar till OLED tvn börjar säljas till "bra" priser!!
Kommer bli så fett

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Pollux89:

Ska jag bygga mitt egna Cosmonova, där jag kan sitta helt själv och köra need for speed och käka popcorn.

Kommer bli grymt!

Jag bidrar med popcornen!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Hur är det med livslängden på panelerna nuförtiden då? På de äldre typerna av OLED-paneler så bröts ju det organiska skiktet ned med tiden, så ljusstyrka och färger blev sämre efter några år.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMo:

konika mionolta är det företag som tillverkat skrivaren.
Dom tillverkar mycket andra typer av skrivare av den lite större modellen
som används på arbetsplatser.

Tillverkat? Det finns det ett par till som gör. Uppfunnit kanske ni menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Undrar lite vilken upplösning man kan få med den där skrivartekniken, sen hur stora skärmar man kan göra. Lät inte direkt som någon monsterupplösning, men det kan väl komma någon gång i framtiden.

Vart läste du att det var dålig upplösning? Eller menar du DPI/PPI/PPC?
Om man ponerar att en droppe (det framgår inte i sweclockers artikel) motsvarar en pixel så blir ju PPC-värdet 100, klart godkänt för mig. Jag är mycket skeptisk till att någon kan påstå (utan mytomani) att det ser pixligt ut med 100 pixlar per centimeter när det gäller större paneler.

Visa signatur

För mycket custom för att skriva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TriMo:

konika mionolta är det företag som tillverkat skrivaren.
Dom tillverkar mycket andra typer av skrivare av den lite större modellen
som används på arbetsplatser.

Jag skrev visst lite med röven. Jag undrar vilket företag som har tillverkat MEMS-komponenterna i skrivaren

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så utvecklade ett annat företag tekniken att skriva ut OLED, eller i det fallet det som kallades LEP (light emitting polymers) OLED runt en 10 år sen. Känns som väldigt gamla nyheter för mig.

Uppdaterade minnet lite: Det var Seiko-Epson som utvecklade bläckstråleprincipen för LEP OLED's och hade en press release i juni 2000. 12 år gamla nyheter. tsk tsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Om jag inte minns helt fel så utvecklade ett annat företag tekniken att skriva ut OLED, eller i det fallet det som kallades LEP (light emitting polymers) OLED runt en 10 år sen. Känns som väldigt gamla nyheter för mig.

Uppdaterade minnet lite: Det var Seiko-Epson som utvecklade bläckstråleprincipen för LEP OLED's och hade en press release i juni 2000. 12 år gamla nyheter. tsk tsk

Och cirkulära lagringsmedia uppfanns långt innan CD-n. Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem

Tänk att ha det som persienner! En liten film på fönstret som man kan dimma ner.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

jag tror inte att vi kommer få se oledskrivare i hemmen än på ett tag iallafall utav 3 anledningar. 1. det kommer vara mycket lättare att bara köpa färdig "oled-tapet" t.ex. 2. man behöver ett speciellt papper för att det ska fungera och 3. det är jäkligt dyrt, dels med skrivarhuvudet men också oledmedlet och de gaserna som skulle spruta ur munstycket om jag inte minns fel. Som föregående skrev tror jag inte kommer bli så vanligt dock, istället kommer det kanske genomskinliga oled-displayer som är integrerade i fönsterna inkl. touchkontroll. Såg en prototyp på det någonstans för ett tag sedan tror jag. Hoppas tekniken går framåt i en hiskelig fart nu bara så man hinner se lite coola grejer innan man dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Saxat från wikipedia

Patterning technologies

Patternable organic light-emitting devices use a light or heat activated electroactive layer. A latent material (PEDOT-TMA) is included in this layer that, upon activation, becomes highly efficient as a hole injection layer. Using this process, light-emitting devices with arbitrary patterns can be prepared.[50]

Colour patterning can be accomplished by means of laser, such as radiation-induced sublimation transfer (RIST).[51]

Organic vapour jet printing (OVJP) uses an inert carrier gas, such as argon or nitrogen, to transport evaporated organic molecules (as in Organic Vapor Phase Deposition). The gas is expelled through a micron sized nozzle or nozzle array close to the substrate as it is being translated. This allows printing arbitrary multilayer patterns without the use of solvents.

Conventional OLED displays are formed by vapor thermal evaporation (VTE) and are patterned by shadow-mask. A mechanical mask has openings allowing the vapor to pass only on the desired location.

Tack för svaret men fattar inte riktigt hur tillverknings processen går till endå Är för dåligt insatt i all engelska tekniska termer de tar upp, låter ganska avancerat.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT