Permalänk
Medlem

Corsair H50 höga temps efter byte av CPU

Halloj!

Köpte en i5 2500k häromdan med nytt moderkort. Allt gick bra att byta osv men min cpu-kylare verkar inte må så bra. Har en Corsair H50 på den och temperaturen ligger på runt 40 i idle och runt 60-75 i load, vilket för mig är ganska mycket. Innan jag bytte Cpu (hade en Phenom 2 965) låg temperaturerna på 25~ i idle och högsta var 50~.

Jag har tagit ur H50'n och satt dit ny kylpasta flera gånger utan något bättre resultat, verkar nästan bli sämre bara. En klick kylpasta, som ett riskorn, och inte mer. (Måste säga att jag har installerat flera H50's i kompisars datorer med bra resultat så jag vet hur man gör).

Det som är konstigt är att luften som åker ut från radiatorn är knappt varm alls, blir bara små förändringar. När jag känner på pumpen vibrerar den som vanligt. Pumpen är kopplad direkt till nätagget via en molexadapter. Jag mäter tempsen i HWMonitor och även i BIOS är temperaturen hög.

Tror ni att H50'n gjort sitt? Eller blev den kanske skadad under flytten? Den är ungefär 1,5 år gammal har jag för mig Känns lite läskigt att sitta med så höga temps :S . Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Låter konstigt, känns som dess pump har fått stryk.

Sitter med en snart 3 år gammal H50 själv som fortfarande fungerar riktigt bra. Har dock inte flyttat på den.

Men du ska helt klart få bättre temps än det där.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Intel-processorer klarar betydligt högre load-temperaturer än vad AMD-processorer gör, så på den punkten är det ingen fara.
Däremot verkar temperaturerna rätt höga, ja. Har du satt radiatorn på ett vettigt ställe, med rätt riktad fläkt?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hjälpsam

Det är inte så att pumpen är kopplad till CPU fan kontakten och att pumpen blir tempstyrd av moderkortet, mao pumpen går för långsamt?

Stäng av QFan eller vad det heter på ditt moderkort i BIOS och se till att CPU fan går på 100% (om pumpen är kopplad till den).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

sätt pumpen på ett av moderkortets fläkt uttag och kolla i bios att den går i 12 volt
kan vara nätagget som inte riktigt ger 12volt
vad säger bios om 12volts linorna?
vad har du för nätagg förresten?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Har samma chassi som jag hade innan. Tog endast ut den för att få in nya moderkortet men placerade in den igen på samma ställe. Kör med 2 st Scythe GT 1850 i P&P.

Pumpen satte jag först i moderkortet och stängde av Cpu-smartfan-blabla, men bytte sedan till en adapter till molex. Vart inget bättre resultat.

Men om nu pumpen slutat fungera, varför vibrerar den då? Lär ju inte vara så att det är stopp inuti nånstans hehe.

Tackar för svar, någon annan som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

sätt pumpen på ett av moderkortets fläkt uttag och kolla i bios att den går i 12 volt
kan vara nätagget som inte riktigt ger 12volt
vad säger bios om 12volts linorna?
vad har du för nätagg förresten?

Okej ska kolla upp de! Har ett Corsair HX 750, ca 1 år gammalt.

Permalänk
Medlem

Hur stort blir kylpastans avtryck när du lyfter på kylaren? Ett riskorn var lagom till processorerna utan heatspreader. Nu behövs oftast mer, i storleken av en ärta. Intels heatspreaders är ofta lite konkava och då kan det behövas en rejäl klick för att fylla ut mellanrummet. Kylpastans avtryck avslöjar om det var för mycket eller för lite

Har du prövat originalkylaren för att se om den ger andra temperaturer? Det finns en möjlighet att tempgivaren är problemet, och temperaturen i själva verket är betydligt lägre än vad som avläses

Skrivet av Fluf:

Det är inte så att pumpen är kopplad till CPU fan kontakten och att pumpen blir tempstyrd av moderkortet, mao pumpen går för långsamt?

Stäng av QFan eller vad det heter på ditt moderkort i BIOS och se till att CPU fan går på 100% (om pumpen är kopplad till den).

Läsförståelse är bra
"Det som är konstigt är att luften som åker ut från radiatorn är knappt varm alls, blir bara små förändringar. När jag känner på pumpen vibrerar den som vanligt. Pumpen är kopplad direkt till nätagget via en molexadapter. Jag mäter tempsen i HWMonitor och även i BIOS är temperaturen hög."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hur stort blir kylpastans avtryck när du lyfter på kylaren? Ett riskorn var lagom till processorerna utan heatspreader. Nu behövs oftast mer, i storleken av en ärta. Intels heatspreaders är ofta lite konkava och då kan det behövas en rejäl klick för att fylla ut mellanrummet. Kylpastans avtryck avslöjar om det var för mycket eller för lite

Har du prövat originalkylaren för att se om den ger andra temperaturer? Det finns en möjlighet att tempgivaren är problemet, och temperaturen i själva verket är betydligt lägre än vad som avläses

Tog lite mer sista gången nu faktiskt, så är väldigt säker på att det är tillräckligt. Tänkte precis testa med originalkylaren! Min tanke innan jag gör de är att kanske böjen på slangarna är för mycket? Eftersom det knappt blåser någon varmluft ut alls.

Skrivet av pumba-kung:

sätt pumpen på ett av moderkortets fläkt uttag och kolla i bios att den går i 12 volt
kan vara nätagget som inte riktigt ger 12volt
vad säger bios om 12volts linorna?
vad har du för nätagg förresten?

Hittade inget i BIOS om spänning för linor, endast Cpu och RAM. :/

Permalänk
Medlem

http://www.n0.se/v/f/0c9c2_img_0866.jpg

Här är en bild på böjen, vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Henkurr:

Halloj!

Köpte en i5 2500k häromdan med nytt moderkort. Allt gick bra att byta osv men min cpu-kylare verkar inte må så bra. Har en Corsair H50 på den och temperaturen ligger på runt 40 i idle och runt 60-75 i load, vilket för mig är ganska mycket. Innan jag bytte Cpu (hade en Phenom 2 965) låg temperaturerna på 25~ i idle och högsta var 50~.

Jag har tagit ur H50'n och satt dit ny kylpasta flera gånger utan något bättre resultat, verkar nästan bli sämre bara. En klick kylpasta, som ett riskorn, och inte mer. (Måste säga att jag har installerat flera H50's i kompisars datorer med bra resultat så jag vet hur man gör).

Det som är konstigt är att luften som åker ut från radiatorn är knappt varm alls, blir bara små förändringar. När jag känner på pumpen vibrerar den som vanligt. Pumpen är kopplad direkt till nätagget via en molexadapter. Jag mäter tempsen i HWMonitor och även i BIOS är temperaturen hög.

Tror ni att H50'n gjort sitt? Eller blev den kanske skadad under flytten? Den är ungefär 1,5 år gammal har jag för mig Känns lite läskigt att sitta med så höga temps :S . Tack på förhand!

Ska börja påpeka att luften som kommer ut genom radiatorn kommer inte ha direkt högre temperatur än luften i lådan oavsett om du har bra kontakt eller inte. Jag gjorde en mätning på detta på min Antec 620 med en 2600k i load på 65grader. Skillnaden i temp på luften i lådan direkt innan radiatorn och på luften när den precis hade passerat radiatorn var ungefär 2-3grader.

Sen kan vi konstatera att något borde vara fel då en 2500k bör gå kallare än en gammal Phenom 2 965. Du säger att du monterat om kylaren ett par gånger utan förbättring, Har du kollat kylpasta avtrycket på kylaren och cpu för att se så den har tryckts ut över hela?

Sist var nog temp sensorn off på ditt gamla mobbo, du får inte ner en Phenom 2 965 i 25grader om du inte har det riktigt kallt i rummet!

Skrivet av Henkurr:

Ska inte vara några problem alls. När du säger att det inte blåser ut någon varm luft alls, menar du att temp skillnaden på luften är liten eller att det blåser dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ska börja påpeka att luften som kommer ut genom radiatorn kommer inte ha direkt högre temperatur än luften i lådan oavsett om du har bra kontakt eller inte. Jag gjorde en mätning på detta på min Antec 620 med en 2600k i load på 65grader. Skillnaden i temp på luften i lådan direkt innan radiatorn och på luften när den precis hade passerat radiatorn var ungefär 2-3grader.

Sen kan vi konstatera att något borde vara fel då en 2500k bör gå kallare än en gammal Phenom 2 965. Du säger att du monterat om kylaren ett par gånger utan förbättring, Har du kollat kylpasta avtrycket på kylaren och cpu för att se så den har tryckts ut över hela?

Sist var nog temp sensorn off på ditt gamla mobbo, du får inte ner en Phenom 2 965 i 25grader om du inte har det riktigt kallt i rummet!

Ska inte vara några problem alls. När du säger att det inte blåser ut någon varm luft alls, menar du att temp skillnaden på luften är liten eller att det blåser dåligt?

Okej tackar för att du delar med dig! Ska kolla en sista gång innan jag byter till originalkylare.

Mja det var det lägsta jag fick nån gång nu under vintern, ska väl vara 25+ då hehe. Sitter i hyfsat svalt rum med datorn under fönstret som jag tror läcker in lite kyla.

Jag menar att temp skillnaden är liten, det blåser på bra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hardware guy:

Läsförståelse är bra
"Det som är konstigt är att luften som åker ut från radiatorn är knappt varm alls, blir bara små förändringar. När jag känner på pumpen vibrerar den som vanligt. Pumpen är kopplad direkt till nätagget via en molexadapter. Jag mäter tempsen i HWMonitor och även i BIOS är temperaturen hög."

Sorry, ibland går det fort när man läser. Skumläste en gång, kom på några idéer, läste om och avfärdade de idéerna men missade uppenbarligen en mening.

-> Går och hämtar mer kaffe.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sådär nu fungerar det som det ska! Problemet var att jag hade för lite kylpasta, trodde verkligen inte att det var det som var fel! Lär inte hända igen iaf Tack alla för hjälp och idéer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ska börja påpeka att luften som kommer ut genom radiatorn kommer inte ha direkt högre temperatur än luften i lådan oavsett om du har bra kontakt eller inte. Jag gjorde en mätning på detta på min Antec 620 med en 2600k i load på 65grader. Skillnaden i temp på luften i lådan direkt innan radiatorn och på luften när den precis hade passerat radiatorn var ungefär 2-3grader.

Sen kan vi konstatera att något borde vara fel då en 2500k bör gå kallare än en gammal Phenom 2 965. Du säger att du monterat om kylaren ett par gånger utan förbättring, Har du kollat kylpasta avtrycket på kylaren och cpu för att se så den har tryckts ut över hela?

Sist var nog temp sensorn off på ditt gamla mobbo, du får inte ner en Phenom 2 965 i 25grader om du inte har det riktigt kallt i rummet!

Ska inte vara några problem alls. När du säger att det inte blåser ut någon varm luft alls, menar du att temp skillnaden på luften är liten eller att det blåser dåligt?

Varför skulle en i5 2500 gå kallare en än phenom II, är det bara var du tror eller. Kan säga att du har helt fel!

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkurr:

Sådär nu fungerar det som det ska! Problemet var att jag hade för lite kylpasta, trodde verkligen inte att det var det som var fel! Lär inte hända igen iaf Tack alla för hjälp och idéer!

Bra att det löste sig. Tänkte annars påpeka att det ser ut som fästanordningarna sitter olika i de fyra hörnen (på bilden) men om problemet nu är löst så spelar det ju uppenbarligen ingen roll.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av matte70:

Varför skulle en i5 2500 gå kallare en än phenom II, är det bara var du tror eller. Kan säga att du har helt fel!

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Roligt att du påpekar det då testat är med en phenom2 975 med en tdp på 125W och TS sitter på en phenom2 965 som har en tdp på 140W alltså går den varmare. Jämför detta med en ej överklockad i5 2500k med en tdp på 95W så kan man börja fundera på hur exakta de inbyggda temp sensorerna är. Titta tex på AMD phenom2 1100T som är kallare än rumstemperatur, fantastiskt va?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Roligt att du påpekar det då testat är med en phenom2 975 med en tdp på 125W och TS sitter på en phenom2 965 som har en tdp på 140W alltså går den varmare. Jämför detta med en ej överklockad i5 2500k med en tdp på 95W så kan man börja fundera på hur exakta de inbyggda temp sensorerna är. Titta tex på AMD phenom2 1100T som är kallare än rumstemperatur, fantastiskt va?!

965 finns dock även med TDP på 125W.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

965 finns dock även med TDP på 125W.

Där ser man, kommer dock fortfarande vara varmare än en 2500k på 95W. Den extra strömförbrukningen försvinner liksom inte magiskt, den blir till väldigt stor del värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Bra att det löste sig. Tänkte annars påpeka att det ser ut som fästanordningarna sitter olika i de fyra hörnen (på bilden) men om problemet nu är löst så spelar det ju uppenbarligen ingen roll.

Var tvungen att göra så, de passade inte i standard. Vet inte varför, monterade de rätt först men det var för långt emellan.

Skrivet av lanbonden:

Roligt att du påpekar det då testat är med en phenom2 975 med en tdp på 125W och TS sitter på en phenom2 965 som har en tdp på 140W alltså går den varmare. Jämför detta med en ej överklockad i5 2500k med en tdp på 95W så kan man börja fundera på hur exakta de inbyggda temp sensorerna är. Titta tex på AMD phenom2 1100T som är kallare än rumstemperatur, fantastiskt va?!

Nu va min faktiskt på 125W.