Läckta dokument för Intel Haswells styrkrets Lynx Point

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

DDR4 är försenat till åtminstonde 2014 vad jag vet.

Skall leta och se om jag hittar källa.

EDIT:
Hittade detta.
http://www.xbitlabs.com/news/memory/display/20110627143149_DD...
Samt något äldre.
http://semiaccurate.com/2010/08/16/ddr4-not-expected-until-20...

Sen en tråd, inte säker på hans källa men tar med den i alla fall.
http://www.tomshardware.com/forum/305980-30-support-timeline-... Skriver av MU_Engineer

Strange!

Infon vi fick utav Samsung precis innan jul var att de kunde sparka igång 40 nm tillverkningen av DDR4 så fort efterfrågan fanns. De skulle dock komma med en krympning, men sade inga datum. Jag måste faktiskt höra med min chef nu, en annan avdelning sitter nämligen och utvecklar produkter som ska använda sig av DDR4 och jag har inte hört någonting om att de skulle vara försenade. Men så vet jag inte allt som händer på företaget

Permalänk
Medlem

Intel har bra cpuer i dagsläget, men är lite tråkigt att de har så snåla moderkortskretsar. Det med 6 st USB 3.0 och SATA 6GB borde åtminstone kommit redan med Ivy Bridge, eller egentligen på Z68.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Intel har bra cpuer i dagsläget, men är lite tråkigt att de har så snåla moderkortskretsar. Det med 6 st USB 3.0 och SATA 6GB borde åtminstone kommit redan med Ivy Bridge, eller egentligen på Z68.

Därför jag får vänta i 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Varför bara 2 kanaler ddr3? va är dehär för skit?!

Därför att den här processorn med bara 4 kärnor inte behöver högre minnesbandbredd.
Varför lägga massa resurser på högre minnesbandbredd när det ändå inte gör någon nytta?

Och om det är minnesmängden du pratar som så behövs det inte fler minneskanaler för att ha fler dimm-slottar.
Och dessutom så förstår jag inte varför plattformen ska anpassas till folk som behöver sånna extrema mängder minne, behöver man den mängden minne kan man köpa en annan plattform.

Skrivet av SAAB340:

"95W/65W/45W/35W thermal solutions options"
95W?
Ivy Bridge är bara upp till 77W! Så antingen är detta inte pålitligt eller så kanske vi kan vänta oss fler än 4 kärnor i Mainstream Haswell...

IB har mest satsat på energieffektivitet, jag hoppas och tror att Haswell kommer vrida upp prestandan lite mer.

Och nej, Haswell till 1150 får bara 4 kärnor.

Permalänk

Jävligt irriterande att dom envisas med att köra 35watt minimum för desktop!
Tycker Haswell verkar riktigt bra, och ja vill inte gnälla, men det är fan på tiden att ge oss desktop alternativ på 17 watt.

ARM kommer få nästintill fritt spelrum att dominera i den strömsnåla desktop sektorn. Behöver inte vara dåligt iofs, men ja gillar x86/x64 - speciellt i strömsnålt utförande (ex. Sandy/Ivy Bridge 17watt för FCBGA1023).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Strange!

Infon vi fick utav Samsung precis innan jul var att de kunde sparka igång 40 nm tillverkningen av DDR4 så fort efterfrågan fanns. De skulle dock komma med en krympning, men sade inga datum. Jag måste faktiskt höra med min chef nu, en annan avdelning sitter nämligen och utvecklar produkter som ska använda sig av DDR4 och jag har inte hört någonting om att de skulle vara försenade. Men så vet jag inte allt som händer på företaget

Uppdatera gärna med svaret du får

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lastninja:

Jävligt irriterande att dom envisas med att köra 35watt minimum för desktop!
Tycker Haswell verkar riktigt bra, och ja vill inte gnälla, men det är fan på tiden att ge oss desktop alternativ på 17 watt.

ARM kommer få nästintill fritt spelrum att dominera i den strömsnåla desktop sektorn. Behöver inte vara dåligt iofs, men ja gillar x86/x64 - speciellt i strömsnålt utförande (ex. Sandy/Ivy Bridge 17watt för FCBGA1023).

Fast om du nöjer dig med den prestanda som du får från en ARM CPU så finns ju redan två konkurrenter från AMD/Intel, nämligen Brazos och Atom. De absolut snabbaste ARM CPUerna som finns idag (Tegra3, 4 kärnor @ 1.3GHz) når inte upp till den prestanda du får ut från en dual core Atom på 1.6GHz (och den finns numer Atoms på 2.13GHz). Jämför du i stället med Brazos så har den ungefär samma prestanda som Atom när Atom kan använda alla 4 trådar, däremot så är Brazos betydligt mycket snabbare än både Atom och Tegra3 i prestanda per CPU-tråd.

Atom finns idag med en TDP från 3.5W (1.6GHz) till 10W (2.13GHz). TDP här innefattar CPU, GPU och RAM kontroller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Uppdatera gärna med svaret du får

Pratade med chefen i morse och fick beskedet att de DDR4 kretsar som Samsung har lovat oss är inga äkta DDR4 minnen. De håller tydligen en lägre frekvens än vad som ingår i DDR4 standarden. Dock så räknar de med att ha minnen som följer standarden fullt ut tillgängliga till Q4 men då är frågan om vilka volymer det kommer att finnas.

Chefen hade dock en annan teori angående Intel och DDR4 och jag förstår varför jag inte tänkt på detta. Ivy Bridge-E som helt plötsligt försvunnit ifrån Intels alla slides, beror den på att det var tänkt att köra med DDR4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Pratade med chefen i morse och fick beskedet att de DDR4 kretsar som Samsung har lovat oss är inga äkta DDR4 minnen. De håller tydligen en lägre frekvens än vad som ingår i DDR4 standarden. Dock så räknar de med att ha minnen som följer standarden fullt ut tillgängliga till Q4 men då är frågan om vilka volymer det kommer att finnas.

Chefen hade dock en annan teori angående Intel och DDR4 och jag förstår varför jag inte tänkt på detta. Ivy Bridge-E som helt plötsligt försvunnit ifrån Intels alla slides, beror den på att det var tänkt att köra med DDR4?

DDR4 borde det väl vara oavsett frekvens, eller? ah well.
Ivy Bridge-E skulle ju passa på 2011 enligt vad dom sa, så att den skall ha DDR4 tror jag inte, samt att Ivy är en Tick om jag inte räknat fel och logiskt borde DDR4 komma under en Tock som du sa tidigare.

Sen skulle jag nog gissa på att dom första som börjar med DDR4 är nog servermarknaden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast om du nöjer dig med den prestanda som du får från en ARM CPU så finns ju redan två konkurrenter från AMD/Intel, nämligen Brazos och Atom. De absolut snabbaste ARM CPUerna som finns idag (Tegra3, 4 kärnor @ 1.3GHz) når inte upp till den prestanda du får ut från en dual core Atom på 1.6GHz (och den finns numer Atoms på 2.13GHz). Jämför du i stället med Brazos så har den ungefär samma prestanda som Atom när Atom kan använda alla 4 trådar, däremot så är Brazos betydligt mycket snabbare än både Atom och Tegra3 i prestanda per CPU-tråd.

Atom finns idag med en TDP från 3.5W (1.6GHz) till 10W (2.13GHz). TDP här innefattar CPU, GPU och RAM kontroller.

Ja förutom att Tegra 3 inte är den snabbaste ARM CPUn på marknaden just nu, även om nVidia marknadsför den som det och till vill del lyckas få folk att tro på det. Tegra 3 får till och med stryk av Apples dual core A5 men det finns ännu snabbare ARM CPUs de är dock inte optimala för mobila enheter så kommer nog inte få se dem i plattor eller mobiltelefoner men i små datorer, NAS och liknande kommer vi snart att se dem på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

DDR4 ... samt att Ivy är en Tick om jag inte räknat fel och logiskt borde DDR4 komma under en Tock som du sa tidigare.

Tick-Tock Tick-Tock... Jag bli tokig på att hålla reda på dem. Men det är ju precis som du säger.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Ja förutom att Tegra 3 inte är den snabbaste ARM CPUn på marknaden just nu, även om nVidia marknadsför den som det och till vill del lyckas få folk att tro på det. Tegra 3 får till och med stryk av Apples dual core A5 men det finns ännu snabbare ARM CPUs de är dock inte optimala för mobila enheter så kommer nog inte få se dem i plattor eller mobiltelefoner men i små datorer, NAS och liknande kommer vi snart att se dem på marknaden.

Apples dual core A5 och Tegra 3 har exakt samma CPU-kärna, ARM Cortex A9. A5 finns däremot inte i snabbare variant än 1.0GHz medan Tegra3 finns upp till 1.3GHz.

Så hur kan A5 vara snabbare (CPU-mässigt) än Tegra3 när de är baserade på samma CPU-kärna, men Tegra3 har 4 sådana kärnor, mot A5 2 st, och Tegras kärnor kör på högre klockfrekvens?

GPU-mässigt kan det mycket väl finnas en och annan benchmark som A5 (vars GPU är en PowerVR SGX543MP2) är snabbare på än Tegra3 (som naturligtvis har en GPU som nVidia skapat själva).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast om du nöjer dig med den prestanda som du får från en ARM CPU så finns ju redan två konkurrenter från AMD/Intel, nämligen Brazos och Atom. De absolut snabbaste ARM CPUerna som finns idag (Tegra3, 4 kärnor @ 1.3GHz) når inte upp till den prestanda du får ut från en dual core Atom på 1.6GHz (och den finns numer Atoms på 2.13GHz). Jämför du i stället med Brazos så har den ungefär samma prestanda som Atom när Atom kan använda alla 4 trådar, däremot så är Brazos betydligt mycket snabbare än både Atom och Tegra3 i prestanda per CPU-tråd.

Atom finns idag med en TDP från 3.5W (1.6GHz) till 10W (2.13GHz). TDP här innefattar CPU, GPU och RAM kontroller.

Bra svar!
Dessutom kommer Silvermont ut i samma veva som Haswell, som är en RADIKALT förändrad Atom arkitektur och lär ge 3x prestanda gentemot nuvarande Atom.

Varför ja vill ha just en desktop med Haswell i 17 watt är dock för att man får oförskämt mycket prestanda (cpu+gfk) i den arkitekturen - samtidigt som man kan använda passiv kylning.
Jag lär köpa en Haswell eller Ivy Bridge desktop - men ja kommer göra som så att ja beställer ett Ultrabook reservdels-moderkort och skruvar in den i nått litet chassi ...alternativt en Silvermont, om den får quicksync och faktiskt ger 3x prestanda i CPU.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Apples dual core A5 och Tegra 3 har exakt samma CPU-kärna, ARM Cortex A9. A5 finns däremot inte i snabbare variant än 1.0GHz medan Tegra3 finns upp till 1.3GHz.

Så hur kan A5 vara snabbare (CPU-mässigt) än Tegra3 när de är baserade på samma CPU-kärna, men Tegra3 har 4 sådana kärnor, mot A5 2 st, och Tegras kärnor kör på högre klockfrekvens?

GPU-mässigt kan det mycket väl finnas en och annan benchmark som A5 (vars GPU är en PowerVR SGX543MP2) är snabbare på än Tegra3 (som naturligtvis har en GPU som nVidia skapat själva).

Jo men nu var det ju strömsnåla datorer vi pratade om och eftersom du dessutom skrev "Atom finns idag med en TDP från 3.5W (1.6GHz) till 10W (2.13GHz). TDP här innefattar CPU, GPU och RAM kontroller." så antog jag att du räknade med grafik delen.

Men även sätt ur rent CPU perspektiv så är inte Tegra 3 den ARM med bäst prestanda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Jo men nu var det ju strömsnåla datorer vi pratade om och eftersom du dessutom skrev "Atom finns idag med en TDP från 3.5W (1.6GHz) till 10W (2.13GHz). TDP här innefattar CPU, GPU och RAM kontroller." så antog jag att du räknade med grafik delen.

Men även sätt ur rent CPU perspektiv så är inte Tegra 3 den ARM med bäst prestanda.

Vilken skulle vara snabbare? Den senaste specifikationen är ARMv7 och här finns det idag tre klasser av CPUer

1. ARM Cortex-A (Application)
2. ARM Cortex-M (Microcontroller)
3. ARM Cortex-R (Realtime)

De snabbaste ARM CPUerna är de i första gruppen och där finns idag Cortex A8 (t.ex. iPhone4, SG1) och A9 (iPhone4S, SG2). A7 samt A15 har presenterats, men det finns ännu inga produkter ute på dessa. Krait, som är någonstans mitt i mellan Cortex A9 och Cortex A15 (men klart närmare A15) är också bara presenterad.

Så har svårt att se vilken existerande ARM baserad plattform som skulle vara snabbare än Tegra3 rent CPU-mässigt då det som sagt är en Cortex A9.

De Atom plattformar som nu är aktuella (de jag listade TDP för) kör med högt klockade (640MHz, de flesta SGX-chip i telefoner ligger mellan 200-300MHz) PowerVR SGX545 GPUer. Dessa är inte lika snabba som GPU i AMDs E-serie, men de står sig väldigt väl mot SGX543MP2 och Tegra3. SGX545 är nyare än SGX543MP2, men MP2 delen betyder att man har två GPU-kärnor.

Dock säger ju aldrig Apple vilken frekvens deras A5 kör på, man "vet" att CPU kör på 1GHz genom jämförelse med andra enheter med samma CPU, men GPUn är svårare att reda ut då det bara är Apple som kör med SGX534MP2. Sony Vita använder SGX543MP4 @ 200MHz, så det är väl rimligt att anta att även A5 har en GPU frekvens på 200-300MHz. I så fall är nog SGX545 i Atom klart snabbare än iPad2 GPU-mässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Vet inte varför men jag fick för mig att aktiv i någon bransch som är involverat i ARM. Så jag trodde att du hade koll på att det kommer nya ARM CPUs som kommer vara anpassade för mer stationärt bruk.

Men för att svara på din fråga: Vi fick in nya Exynos CPUs, tror det var förra veckan, och med lite tur så kommer de finnas i konsumentprodukter till sommaren. Nu får säga att jag har dem med tyvärr får jag inte rabbla specar men använd google så får du en bra uppfattning.

Observera att jag aldrig påstått att ARM kommer kunna överprestera x86! Blev bara lite irriterad när du tog Tegra 3 som exempel. Tegra 3 har dessutom problem, enligt alla specar som finns borde den prestera bättre en vad den gör. Att sedan nVidia plockar bort jtags pinsen på de dev ex vi får gör inte saken lättare att optimera koden direkt. Så frågan är hur pass bra en egentligen är när allt kommer omkring.

Innan Win 8 kommer så kommer det finnas flera moderkort med ARM att köpa i handeln som du kommer kunna bygga egna system med. Då pratar system som lätt klarar högupplöst video, surfa, och hygglig 3D grafik. Priset kommer med största sannolikhet hamna under tusenlappen och det är just här som ARM har sin stora fördel, priset.

Känns som vi kört ordentligt off topic nu så om det är något mer du vill diskutera kanske vi borde göra det privat eller i en annan tråd?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Vet inte varför men jag fick för mig att aktiv i någon bransch som är involverat i ARM. Så jag trodde att du hade koll på att det kommer nya ARM CPUs som kommer vara anpassade för mer stationärt bruk.

Vad som finns tillgängligt under NDA var inte något jag tog med ovan, utan jag tittade bara på vad som idag finns på marknaden. Och ja, Cortex A15 förväntas vara bättre lämpad för servers och desktops, men det finns ännu inga produkter att köpa som är baserad på denna CPU och det jag vände mig mot var citat

"Ja förutom att Tegra 3 inte är den snabbaste ARM CPUn på marknaden just nu, även om nVidia marknadsför den som det"

Tegra3 ÄR den snabbaste ARM CPUn som finns på marknaden. Men snart kommer det snabbare varianter baserad på Krait och Cortex A15. Och Tegra3 får stryk (prestandamässigt) av både Atom och Brazos, som också båda finns på marknaden idag. TDP på Tegra3 är trots allt en TDP på 4W, så det är inte helt fel att jämföra den med Atom i alla fall, TDP på Brazos ligger lite högre.

Och sant, detta är en artikel om Haswells styrkrets, så det är rätt off-topic... Men för att försöka komma lite on-topic, så kan ju nämnas att Ivy bridge och även Haswell kommer få TDP som är konfigurerbart från OSet. Haswell kommer också att tillverkas som SoC för "ultrabooks", så Intel kommer kunna leverera en hel "dator" (SoC) med en TDP som kan vara 13W (om de behåller samma nivå som Ivy, men har sett rykten om 10W).

Prestandamässigt så ligger Ivy och Haswell i en HELT annan klass än Brazos, Atom och ARM Cortex. Tyvärr är kanske 10W ändå för mycket för att få in i en pekplatta

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Observera att jag aldrig påstått att ARM kommer kunna överprestera x86! Blev bara lite irriterad när du tog Tegra 3 som exempel.

det tar jag nog på mej skulden för - det var trots allt jag som triggade det genom att jämföra x86 mot ARM när ja skrev att "risken" är stor att arm kommer köra över x86 i den strömsnåla desktop sektorn.

Skrivet av virtual void:

så kan ju nämnas att Ivy bridge och även Haswell kommer få TDP som är konfigurerbart från OSet. Haswell kommer också att tillverkas som SoC för "ultrabooks", så Intel kommer kunna leverera en hel "dator" (SoC) med en TDP som kan vara 13W (om de behåller samma nivå som Ivy, men har sett rykten om 10W).

Det där med konfigureringsbar TDP är riktigt bra, men ja hoppas i sånt fall att den defaultar till lägsta TDP'n... vill ju inte bränna nätagget innan man änns hunnit confa TDP'n till 17 watt.

10-13 watt vore ännu mer ideealiskt för min desktop, för då snackar vi passiv kylning med gott samvete.
Men då hoppas ja även att Haswell på 13 watt ger likvärdig prestanda med 17 watts ivy bridge, typ i7-2637 (FCBGA1023):
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-2637M+%...

...Sedan Core 2 duo 2ghz kom ut för LÄNGE sen, så har ja knappt kännt behov av mer prestanda.
i7-2637 (17watt inkl grafik) ger 2x-3x så mycket prestanda som min C2D T7200 2ghz (34watt+grafikkort) så den lär räcka i många år ...speciellt kombinerat med en SSD.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tegra3 ÄR den snabbaste ARM CPUn som finns på marknaden.

Ibland är NDA så jävla irriterande

Men saken är den att Tegra 3 är inte snabbaste ARM som finns på marknaden just nu, den KAN vara det men det beror helt på vilken typ av program du kör.