Cool It ECO ALC som läcker, datorn förstörd

Permalänk
Medlem

Cool It ECO ALC som läcker, datorn förstörd

Hepp. Satt och sufra runt igår på youtube när datorn plötsligt slockna. Tänkte inte så mycket på vad det kunde vara för fel så jag prova och starta om den igen. Den dog igen efter 5 sekunder. Började misstänka att något var överhettat så jag gick iväg och chilla i en kvart och låta datorn svalna. Men det hjälpte inte och det ville inte boota upp. Misstänkte då att något i bios hade failat, så jag började leta efter jumpern för att reseta bios. Men när jag letade efter den jumpern så såg jag ett chip under cpu sockeln som glänste, kände på det med fingret och då förstog jag att det var min kylare som hade läckt. Snabbt som attan så skruvade jag ur mina grafikkort och kylaren. Vätskan hade runnit ner för moderkortet och genom båda pci-e slotsen. Alltså så har vätskan kommit i kontakt med moderkortet och Pci-E kontakterna på båda mina 5770s och förmodligen dragit med dom till graven. Jag hoppas att min Cpu klarade sig, ingen vätska hade kommit in under cpun iallafall. Hela datorn ser ni i sign

Kylaren är som rubriken säger en Cool It ECO ALC, inköpt för 20 månader sen, alltså gäller två års garantin fortfarande. Jag har pratat med inet och jag ska lämna in datorn i helgen för en kostnadsfri felsökning av komponetera. Hoppas självfallet på att jag får alla trasiga komponenter utbytta. Enligt konsumentköplagen så borde inet stå för alla kostnader

Citat:

Säljarens skyldighet att betala ersättning omfattar
också ersättning för följdskador på annan egendom
som tillhör dig eller medlem i ditt hushåll på grund av
fel i varan. Du måste dock kunna påvisa ett naturligt
orsakssamband mellan det ursprungliga felet och
följdskadorna.

Det är iallafall så jag tolkar texten, hela lagen finns på här

Här kommer lite pics so u know i ain´t trolling

Dock så finns det en sak jag funderar på, inet säljer bara två stycken 1156 moderkort (dessa två), båda är m-atx och är inte alls i samma klass som mitt Msi p55 Gd65. Någon som har varit med om något liknade som vet hur inet löser sånt här, specialbeställer dom in ett nytt moderkort i samma klass eller? behöver inte vara samma kort men jag vill iallafall ha ett likvärdigt kort.

när det kommer till grafikorten så hoppas jag att dom betalar runt 2k för dom, har för mig att de kostade runt 1k styck innan dom slutade säljas under namnet 5770, och 6770 ligger väll någonstans runt samma prislapp har jag för mig. Återigen, någon som vet hur inet brukar hantera sånt här?

Vill bara passa på att varna folk här på swec hur dålig kvalité cool its kylare verkar hålla. En sluten vattenkylare tycker jag borde konstruerad på ett sådant sätt så att det INTE SKA kunna läcka på det här sättet. Verkar som att min inte är den ända som har gått sönder med tanke på denna tråd så någon kvalitetsbrist måste dom ha. Tycker synd om inet i detta fall som behöver så för alla kostnader när det är Cool It som har gjort felet

Tack o hej leverpastej!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

Är det ena skruven där som gett med sig för det ser ju sjukt skumt ut.
Skulle du kunna ta en närmare bild där vattnet läckt ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Är det ena skruven där som gett med sig för det ser ju sjukt skumt ut.
Skulle du kunna ta en närmare bild där vattnet läckt ifrån?

Kan försöka fixa det när jag kommer hem. Dock så vet jag inte om det kommer att synas speciellt bra. Vad jag kan se så verkar det som att vattnet har kommit ut mellan kopparbasen och plasten, inte ur skruv-hålet. Men kan som sagt fixa lite fler blider när jag kommer hem.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Är det ena skruven där som gett med sig för det ser ju sjukt skumt ut.
Skulle du kunna ta en närmare bild där vattnet läckt ifrån?

Försökte ta så bra bilder jag kunde, men som sagt, vätskan verka ha läckt ut innifrån, och inte genom något skruv-hål

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Försökte ta så bra bilder jag kunde, men som sagt, vätskan verka ha läckt ut innifrån, och inte genom något skruv-hål
*snip*

Är det en sån förhöjning runt om på alla sidor?
Jävligt mysko att det släppt inuti, säkert någon dålig packning dom använt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Är det en sån förhöjning runt om på alla sidor?
Jävligt mysko att det släppt inuti, säkert någon dålig packning dom använt!

Stämmer, samma förhöjning på alla kanter. Så är nog som du säger någon packning som har pajjat eller något liknade. Kass kvalité iallafall. Ska in till inet imorgon med hela datorn och höra vad dom tänker göra åt saken.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk

Det händer att både antec och corsairs system börjar läck... Inte ofta med det händer tyvärr... Men då är den en liten packning som spricker och det droppar sakta ner... Men känns som dom är ännu sämre än dom två stora på slutna kylare...:/
Men hemförsäkningen ska ju gälla på det här

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Det händer att både antec och corsairs system börjar läck... Inte ofta med det händer tyvärr... Men då är den en liten packning som spricker och det droppar sakta ner... Men känns som dom är ännu sämre än dom två stora på slutna kylare...:/
Men hemförsäkningen ska ju gälla på det här

ja Hem försäkringen borde täcka det. men eftersom garantin var kvar så tar den ng det mesta.
Om något sånt här händer och det inte ska kunna hända får väll Coolit skulden för sånt här?
Så egentligen blir det väll Coolit och inte Inet som får betala dej? (indirekt alltså För dom säger ju att dom aldrig kommer läcka)

EDIT: håller med kommentarerna nedan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför Inet skulle ersätta din söndriga dator? Det är snarare Cool IT som do borde kontakta, det borde iofs Inet kunna hjälpa dig med.

Permalänk
Medlem

Garanti på det där? Det vore nog tjänstefel av Inet. Modifiera saker = void warrenty.

Coolit har mig veterligen bara kommer aldrig läcka ifall det installerats av deras "auktorierade" firmor.
Utgår dock ifrån att du installerat det själv så... Lider med dig....

Edit: Lycka till dock

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Garanti på det där? Det vore nog tjänstefel av Inet. Modifiera saker = void warrenty.

Coolit har mig veterligen bara kommer aldrig läcka ifall det installerats av deras "auktorierade" firmor.
Utgår dock ifrån att du installerat det själv så... Lider med dig....

Edit: Lycka till dock

Han har väl inte "moddat" något? Missade jag något eller?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Han har väl inte "moddat" något? Missade jag något eller?

Byte av fläkt är att "modda" då du inte använder orginaldelar. Kanske uttryckte mig klumpigt. Men nej, lagen skyddar inte ifall du byter delar. Sedan kan TS hävda att han använde ändamålsenlig kylning Men de kan bara säga att han hade för hårt spänt fästen eller liknande. Därav kan de helt kategoriskt säga "nej du har installerat den felaktigt. Det är ditt fel". Enda som kan rädda honom i det läget är inets goodwill, och nej lagen är inte tillämplig såvida du inte är auktoriserad att installera CoolITs kylare. Väldigt lätt för inet att bara ge honom kalla handen och säga "Handhavande fel".

Skulle inte vara första gången de gjorde det. Men med tanke på att de kollar datorn så ligger du bra till att få en del utbytt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Byte av fläkt är att "modda" då du inte använder orginaldelar. Kanske uttryckte mig klumpigt. Men nej, lagen skyddar inte ifall du byter delar. Sedan kan TS hävda att han använde ändamålsenlig kylning Men de kan bara säga att han hade för hårt spänt fästen eller liknande. Därav kan de helt kategoriskt säga "nej du har installerat den felaktigt. Det är ditt fel". Enda som kan rädda honom i det läget är inets goodwill, och nej lagen är inte tillämplig såvida du inte är auktoriserad att installera CoolITs kylare. Väldigt lätt för inet att bara ge honom kalla handen och säga "Handhavande fel".

Skulle inte vara första gången de gjorde det. Men med tanke på att de kollar datorn så ligger du bra till att få en del utbytt.

Har aldriv vart några problem med att andända andra CPU kylare, på grafikkort brukar det vara andra saker, nu tror jag itne att hans CPU har dött, hade den det hade dom kanske haft större chans att yttra sig om att det inte var orginal kylaren.
Det andra problemet med det hela är ju att det kom 20månader senare och att det ser ut att ha läkt innifrån dvs att en packing har gett sig, det kan ju inte han göra något åt utan det handlar mer om att CoolIT har använt sig av en dålig packning i detta fall!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Byte av fläkt är att "modda" då du inte använder orginaldelar. Kanske uttryckte mig klumpigt. Men nej, lagen skyddar inte ifall du byter delar. Sedan kan TS hävda att han använde ändamålsenlig kylning Men de kan bara säga att han hade för hårt spänt fästen eller liknande. Därav kan de helt kategoriskt säga "nej du har installerat den felaktigt. Det är ditt fel". Enda som kan rädda honom i det läget är inets goodwill, och nej lagen är inte tillämplig såvida du inte är auktoriserad att installera CoolITs kylare. Väldigt lätt för inet att bara ge honom kalla handen och säga "Handhavande fel".

Skulle inte vara första gången de gjorde det. Men med tanke på att de kollar datorn så ligger du bra till att få en del utbytt.

Precis det som personen ovanför mig beskriver så tillåter ju intel att man använder fläktar andra än deras egna(lucky us!;)) Ja du borde få dina grejer ersatta:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Att en packning ger med sig kan också ha att göra med att han haft den för hårt dragen, eller för den delen klockat datorn för högt(temp). Nu vet inte jag vad det är för gummi/silicon/etc packning men ändå, oftast är det dock att saker dras fel (olika hårt=sne belastning, ser detta ofta på jobbet)... Folk är väldigt naiva när de tror att garanti _alltid_ fixar allt. Sedan håller jag inte med om att cpu kylare inte aldrig skulle vara problem. Det är precis som allt annat som ändras och kan hänvisas till handhavande fel.

Fakturm kvarstår angående handhavande fel, så frågan är iifall det var auktoriserad firma som installerade eller om det gjordes av TS själv.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

varför har dom inte någon form av vätska som inte leder ström i sina kylare ???

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Hoppas det löser sig på ett bra sätt å inte drar med sig plånboken i graven också.
Tråkigt när sånt här händer, men risken med vattenkylning vet alla om den var ju inte helt ny heller.

Permalänk
Medlem

Ush har ju samma kylare så nu blev jag nervös D:. Har dokc abra haft min ca 13 månader så blir väll att byta innan det gått 20 månader =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

varför har dom inte någon form av vätska som inte leder ström i sina kylare ???

Hjälper inte alltid med det, allt som behövs är lite damm så är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Byte av fläkt är att "modda" då du inte använder orginaldelar. Kanske uttryckte mig klumpigt. Men nej, lagen skyddar inte ifall du byter delar. Sedan kan TS hävda att han använde ändamålsenlig kylning Men de kan bara säga att han hade för hårt spänt fästen eller liknande. Därav kan de helt kategoriskt säga "nej du har installerat den felaktigt. Det är ditt fel". Enda som kan rädda honom i det läget är inets goodwill, och nej lagen är inte tillämplig såvida du inte är auktoriserad att installera CoolITs kylare. Väldigt lätt för inet att bara ge honom kalla handen och säga "Handhavande fel".

Skulle inte vara första gången de gjorde det. Men med tanke på att de kollar datorn så ligger du bra till att få en del utbytt.

Spelar ingen roll att du definierar det som modda. Går en del sönder så är säljaren/tillverkaren ersättningsskyldig för de följdskador som uppstår.
Det hade varit skillnad om han bytt slangar på kylaren eller liknande.
Samma sak om t ex nätagget smäller och tar med sig hela datorn, ska man säga att det var handhavandefel vid installation då?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

cool it:s grejer verkar inte vara av så hög kvalite. Jag fick hem två gpu-kylare, båda hade läckt i kartongen... Jag tänker inte chansa på fler

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Att en packning ger med sig kan också ha att göra med att han haft den för hårt dragen, eller för den delen klockat datorn för högt(temp). Nu vet inte jag vad det är för gummi/silicon/etc packning men ändå, oftast är det dock att saker dras fel (olika hårt=sne belastning, ser detta ofta på jobbet)... Folk är väldigt naiva när de tror att garanti _alltid_ fixar allt. Sedan håller jag inte med om att cpu kylare inte aldrig skulle vara problem. Det är precis som allt annat som ändras och kan hänvisas till handhavande fel.

Fakturm kvarstår angående handhavande fel, så frågan är iifall det var auktoriserad firma som installerade eller om det gjordes av TS själv.

Han har monterat den som man ska göra = Garantiärende.

Eftersom den antagligen är köpt lös, så behövs det ingen auktoriserad installation. Du behöver inte vara en auktoriserad kameraanvändare för att garantin på kameran skall gälla när du byter batteri till exempel.

Coolit skall i detta fall stå för allt deras felaktiga produkt dragit med sig i döden. Det är möjligt att inet har avtal med coolit och att inet hjälper dig med nya delar men sedan får ersättning av coolit, detta vore enklast för dig.

Innan du skickar in så ta bilder på alla synbara skador, så man kan identifiera komponenterna. Skriv ned en beskrivning av vad man kan se och vad du misstänker har hänt. Var övertydlig.

Är väldigt bra att ha allt dokumenterat om det skulle bli en tvist. Det är även lättare för felsökaren att hitta felen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Byte av fläkt är att "modda" då du inte använder orginaldelar. Kanske uttryckte mig klumpigt. Men nej, lagen skyddar inte ifall du byter delar. Sedan kan TS hävda att han använde ändamålsenlig kylning Men de kan bara säga att han hade för hårt spänt fästen eller liknande. Därav kan de helt kategoriskt säga "nej du har installerat den felaktigt. Det är ditt fel". Enda som kan rädda honom i det läget är inets goodwill, och nej lagen är inte tillämplig såvida du inte är auktoriserad att installera CoolITs kylare. Väldigt lätt för inet att bara ge honom kalla handen och säga "Handhavande fel".

Skulle inte vara första gången de gjorde det. Men med tanke på att de kollar datorn så ligger du bra till att få en del utbytt.

Riktig märkliga åsikter. Det är en köpt komponent, som är installerad i originalskick. Vart drar du gränsen för att "modda" egentligen? Om du köper ett nytt tangentbord, ringer du en installatör som kommer och gör en korrekt montering då?
Om du köper köttförs på ICA som visar sig vara dålig, är det då ditt eget fel, för att du "moddat" in den i kylskåpet själv?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Riktig märkliga åsikter. Det är en köpt komponent, som är installerad i originalskick. Vart drar du gränsen för att "modda" egentligen? Om du köper ett nytt tangentbord, ringer du en installatör som kommer och gör en korrekt montering då?
Om du köper köttförs på ICA som visar sig vara dålig, är det då ditt eget fel, för att du "moddat" in den i kylskåpet själv?

Kom Coolit fläkten med intel processorn? Nej, exakt. Därav så kan de hävda handhavande fel. Så enkelt är det för dem.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Kom Coolit fläkten med intel processorn? Nej, exakt. Därav så kan de hävda handhavande fel. Så enkelt är det för dem.

Kom köttfärsen med kylen? Inte? Då måste det definitivt vara handhavandefel.

Skärp dig. Du behöver inte vara nån slags auktoriserad servicetekniker för att själv montera ihop dina datorkomponenter.
Varför skulle då sweclockers annars finnas?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Kom Coolit fläkten med intel processorn? Nej, exakt. Därav så kan de hävda handhavande fel. Så enkelt är det för dem.

När du skriver så syftar du ju på att processorn inte ska gå på garantin, och det stämmer ju faktiskt. Men Coolit skall ersätta de cpuer som deras måndagsex förstör.

Sluta trolla, när skulle garantin gälla isåfall? Enligt dig.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Har själv haft problem med garantin på min dator X antal gånger. Reglerna för när garantin täcker är väldigt strikta, och oftast behövs det att företaget det handlar om är schyssta helt enkelt. Garantin täcker inte om man har moddat något (om nu inte coolit nämner något annat i manual/avtal). Vad som anses som moddning är upp till företaget om jag inte har helt fel.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Har själv haft problem med garantin på min dator X antal gånger. Reglerna för när garantin täcker är väldigt strikta, och oftast behövs det att företaget det handlar om är schyssta helt enkelt. Garantin täcker inte om man har moddat något (om nu inte coolit nämner något annat i manual/avtal). Vad som anses som moddning är upp till företaget om jag inte har helt fel.

Du har halvt fel åtminstone. Det finns lagar som företagen måste följa oavsett vad de anser vara moddning.

Vet inte om det varit aktuellt i Sverige, men USA var det tydligen ett fall med en rootad android telefon som hade ett uppenbart hårdvarufel där tillverkaren försökte påstå att garantin inte gällde pga moddning men blev tvungen att godkänna det till slut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

I feel ya buddy.

Jag blev offer för exakt samma sak här i veckan. CoolIT Ecokylaren förstörde moderkort och nätagg. Jag märkte först att fläkten började låta konstigt, sen kom den "brända" lukten. Snabbt stängde jag av datorn på knappen bakpå nätagget och då kände jag att det var vått. Det hade runnit i hela datorn, allt var blött o kladdigt. Riktig skitprodukt är min åsikt. Intressant att se att det inte bara är jag som fått missödet.

Edit: Glömde skriva hur jag hanterade detta. Tog ut alla delar och hängde dem på tork. Mitt första samtal var till komplett där jag köpt kylaren. Fick svaret att CoolIT inte står för skador deras produkt orsakat och att det var ett försäkringsärende. Nästa samtal var till länsförsäkringar där jag blev ombedd att lämna in datorn hos en reparatör för ett försäkringsutlåtande. Lämnade in den hos Alina Systems och fick svaret att det hela skulle gå på c:a 5000 att fixa. Nytt moderkort, nätagg och CPUkylare. (inklusive ominstallation+montering 1400kr)

Självrisk: 1500kr
Försäkringspengar: 2700kr, ominstallation exkluderad men montering verkar vara medräknat. Montering och installation sköter jag själv så kan spara lite pengar där så har råd att byta upp mig lite med vissa datordelar..

CoolIT ECO ALC 0 av 5 toasters.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Något oroväckande att det är fler som råkat ut för detta, speciellt om man tänker på att CoolIt tillverkat flera av Corsairs kylare från H60 och uppåt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.