Permalänk
Medlem

Farligt att starta CPU utan kylning?

Håller på att bygga en lågbudget-pc baserat på en AMD FX-4100 samt ett moderkort från MSI. Moderkortet skall enlgit uppgift vara uppdaterat med bios som krävs för FX-serien, men enligt vittnesmål så förekommer det att vissa exemplar inte är det trots allt. I det fallet måste jag återvända till Inet-butiken så har de lovat mig att koppla in en anna AM3+-CPU för att uppdatera bios åt mig.

Min fråga nu: Kan jag montera och tillfälligt starta datorn utan att montera kylning på CPUn. Detta för att kunna se om allting startar upp som planerat. Anledningen till detta är jag vill undvika att kladda ner CPUn med kylpasta av den händelse att jag måste demontera allt igen och återvända till Inet.

Hur snabbt kan jag räkna med att CPUn når skadliga temoeraturer? Är det direkt olämpligt att starta utan kylning - även om det handlar om en minut eller två?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

du kan alltid hålla en kylfläns utan kylpasta på om det skulle bli förvarmt, tror att cpun kommer upp i temp väldigt fort.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | Intel Core 2 Duo E8500 4,09GHz | A-Data 4GB (2x2048MB) Gaming Experience | ASUS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 640 / 1034 | Corsair VX 550W | Antec Three Hundred Midi Tower

Permalänk

Jag har lyckats sabotera en stenålders Athlon då jag startade utan kylfläns. Alltså skulle jag nog påstå att det är farligt.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Inaktiv

Lycka till att byta en stekt processor...så... Kylpasta på, kylare på. Funkar det inte så blir det kylare av, torka rent allt från pasta och skicka tillbaka. Inget annat!

Permalänk

Råder till att INTE starta ALLS utan CPU kylare.

Med det sagt så lär det hypotetiskt sätt inte bli några skador vid en snabbstart. Du bör då INTE gå in i windows och greja dock, utan snarare bara kolla om han kommer förbi BIOS.

Du kan som överstående skrivit testa att hålla flänsen emot din CPU, kan dom hypotetiskt sätt medföra repor om du har otur, du får känna själv hurlångt du vågar gå.

Men som sagt skulle inte kört mer än 5-6 sec utan kylare, MAX.

EDIT: har läst igenom din fråga mer grundligt. Du bör INTE starta datorn ALLS utan kylare, trodde av nån anledning att du bara skulle kolla ifall CPUn gick igång på äldre "skräp"

Permalänk
Medlem

Ja, det är "farligt" din CPU kommer gå upp i temp extremt fort, men om du bara skall starta den i 10 sek är det lugnt.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare sagt. starta INTE utan kylare på..
Det tar ca 2-3 sekunder innan processorn är stekt utan kylare. inte värt att riskera det!

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

startar du den utan kylning överhuvud taget kommer du inte igenom bios post än gång innan den överhettar och stänger av sig själv
du måste ha någon form av kylning
gör som ovan skrivit och använd lite kylpasta coh sätt på en kylare temporärt eller använd orginal kylaren och starta
pasta och kylning MÅSTE du ha punkt slut

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte rekommendera starta upp en dator utan en CPU kylare monterad. Framför allt inte en FX serie processor.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

idiotisk ide måste jag säga

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Precis, starta absolut inte utan kylare, du kommer inte ens in i bios innan CPU har brunnit..måste förbi bios för att säkerhetsfunktionen för överhettning ska fungera..så på med kylpasta å kylare!

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

Kan ju informera om att athlon 1400 inte sålts på ett tag. Processorer idag (sedan typ 5 år tillbaks) stänger av sig själva vid överhettning.

Själv hade jag satt dit cpukylaren. Men vill du testa så får du gärna informera om hur det gick.

Permalänk

Montera kylaren utan kylpasta och testa. Men vänta så kort tid som möjligt.

Permalänk
Medlem

Starta ej utan kylning, men du kan dock välja att köra med endast kylflänsen, ty kylpastan måste "dra in" (läs: brännas in) för att den ska ge de där extra -delta5 graderna... dvs helt onödig i ditt fall.

En 10W 2x2cm plan-lysdiod blir fort >100 C utan kylning (kanske 10-15 sekunder).. gissa hur fort varm din CPU som kanske ligger på 4-8x så hög effekt, blir?

Edit: Såg nu att TDP ligger på 95W, och den är dessutom en AMD .. ;), glöm att köra utan kylfläns.

Intel P4 däremot, det var grejer det!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

OK - det räcker med svar... jag fattar nu att det är rätt så olämpligt.

Dock är det inte aktuellt att bara köra med kylfläns eftersom den har kylpasta förmonterad... Så det blir till att montera allt och sedan testa. Får väl leva med det ev. merjobbet...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walp:

Starta ej utan kylning, men du kan dock välja att köra med endast kylflänsen, ty kylpastan måste "dra in" (läs: brännas in) för att den ska ge de där extra -delta5 graderna... dvs helt onödig i ditt fall.

En 10W 2x2cm plan-lysdiod blir fort >100 C utan kylning (kanske 10-15 sekunder).. gissa hur fort varm din CPU som kanske ligger på 4-8x så hög effekt, blir?

Edit: Såg nu att TDP ligger på 95W, och den är dessutom en AMD .. ;), glöm att köra utan kylfläns.

Intel P4 däremot, det var grejer det!

Kylpasta fyller groparna direkt men alla mikroskopiska gropar är inte fyllda innan inbrännings tiden har gått...Utan pasta kan du vänta dig ~20-30grader varmare beroende på hur plan din fläns samt CPU är

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Går ganska fort att göra rent CPUn från kylpasta, det är faktiskt inte så jobbigt Brukar använda bomullstops för att få bort den gamla pastan och CPU samt kylfläns brukar vara skinande ren efter en minuts arbete

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Kan ju informera om att athlon 1400 inte sålts på ett tag. Processorer idag (sedan typ 5 år tillbaks) stänger av sig själva vid överhettning.

Själv hade jag satt dit cpukylaren. Men vill du testa så får du gärna informera om hur det gick.

självfallet inte men detta demonstrerar värsta scenariot om inte den automatiska avstängningen vid överhettning inte hinner regera i tid vilket inte är helt säkert att den gör eftersom att cpu tillverkarna kanske inte räknar med att man kör helt utan kylare.
de är snarare är till för att rädda processorn vid mer normala fel som tex att cpu fläkten gått sönder o slutat snurra eller att man inte monterat kyllaren korrekt

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Slutdiskuterat - nu är stockkylaren monterad... Oavsett hur det går med bios så kommer den senare att bytas ut mot en Corsair H40 som jag fick till bra pris hos Komplett häromdagen...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060