HP presenterar Z1 Workstation – skärmdator med Intel Xeon och "riktigt" grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

och hotswap är verkligen rätt ord, det lär vara stekhett där inne...

Man får väl ha på sig handskar när man plockar ut kortet. Kändes dock som när man stängde locket att det mer var en hype funktion, dock en snygg sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Varför skulle det vara lättare att ta grejer från den här dator än från vanliga stationära... Något sorts lockmekanism måste väl finnas.

Skrivet av PerZerk:

Vad ska dem med ett Quadrokort till? Och så vitt jag vet så är det brottsligt och de bör givetvis bli åtalade för stöld. Sen så är det dessutom mot reglerna att uppmana till brott:

Att jag tex har kunnat plocka datorer och delar från gymnasiet var att det var gamla datorer med Windows 3.1 eller 95 samt hårdvara äldre än 2000 som låg i elektronikskroten. (Något som lärarna på mitt gymnasium sa att man fick ta bara man såg till att ta det med sig hem också).

Det var knappast en uppmaning till brott utan snarare en poängtering I min gamla skola högstadieskola snodde de till och med kulorna från mössen så man vet aldrig vad små klåfingriga 14åringar kan få för sig, och det är ju såklart onödigt att göra det för enkelt för dem (eftersom de förlorar så mkt på det)!
Datorerna var mest dell och sådana datorer kräver bara en liten flärp att trycka på så öppnas de nästan lika enkelt som denna. Och det förekom att människor snodde saker ur dem, så ja. Det vore som att tillverka en bil som du bara behöver säga "öppna" så öppnas den för vem som helst! Visserligen olaglig att sno en bil men ibland räcker inte lagen som brottsförebyggande

Så! Nu fick du det akademiskt och bra istället för min något skämtsamma sentefterkrogenkommentar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Skulle jag faktiskt inte påstå, eftersom jag varken tror på magi eller spöken.
Dags och sluta spela Dungeons and dragons?

Sånt spelar jag inte! Utan magisk telefon, inget magiskt spel. Jag har väl ätit för många äpplen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vad har prestandan och göra med hur bra man är på att utföra ett arbete?
Jag satt första veckan som webbutvecklare på Linux (Ubuntu), men efter många buggar, testandet av mängder olika program så gav jag upp och tog med mig min gamla MacBook till jobbet och kände verkligen hur mycket mer effektiv min tid på jobbet blev, eftersom mina "verktyg" jag alltid använt finns där..

Jag kan givetvis skriva exakt samma kod på en windowsdator precis lika fort, men jag kommer knappast kunna hitta dom verktyg jag känner mig hemma vid..
Samma sak med mina servrar, jag skulle kunna köra OS X Server eller Windows Server, men jag väljer att köra Linux och BSD för att jag känner mig mer hemma vid dessa verktyg.

Vad är det du har emot att folk känner sig mer eller mindre hemma och mer effektiva vid sina egna OS?

Kalla mig Mac-nörd, Mac-taliban, men jag utför mitt arbete effektivare där jag känner mig mest hemma, dvs Mac.. hur som helst har jag nog fler PC än Mac i ägo.

Vad prestandan har? Snarare, vad har DIN personliga åsikt för betydelse över vilken dator som fungerar bättre än den andra? Vem bryr sig om vilket operativsystem du föredrar?

Jag har INGENSTANS skrivit att jag har något emot att folk är mer van med något specifikt OS än något annat, så hitta inte på något nu. Det jag säger är just att vem bryr sig ärligt om vad DU som person väljer för operativsystem i en nyhetstråd om HPs kommande allt-i-ett-dator?
"Volvo släpper en ny bil" står det i rubriken men så kommer en in och skriver "Jaha, men Saab är bättre, kommer alltid välja Saab". Helt totalt meningslöst och bara en subjektiv åsikt. Vem bryr sig egentligen? Om det är något denna person kommer få svara så är det frågor "varför är Saab bättre?" "Hur vet du det, denna bil har inte släppts ens än?"

Jag frågade INGENSTANS om vad NÅGON tycker är bättre, nada. Jag citerade Flashen efter att og900turbo kommit med ett svar på lågnivå:

Skrivet av og900turbo:

imac kan ju slänga sig i väggen!

Skrivet av flashen:

Nja inte direkt, beror helt på vad man arbetar med imo samt hur arbetsmiljön ser ut

Varav jag då frågar Flashen för att få ett svar från honom hur en HP med bättre prestanda inte kommer prestera bättre med t.ex. Photoshop?
Alltså, oavsett vad kommer just Flashens svar bli ett subjektivt svar eftersom det finns få program som bara finns till OSX och inte till t.ex. Windows och en arbetsmiljö vars du kanske arbetar med Photoshop kommer inte ha någon betydelse vilket operativsystem du sitter vid. Båda kan läsa PSD filer och båda har samma verktyg så länge det är samma version av Photoshop.

Se det som en retorisk fråga (och gav ju effekt, enda jag fått höra är ERA personliga åsikter om varför ni väljer OSX)

Skrivet av Hakkenarsk:

Kul att det äntligen, efter 13 år av iMacs, kommer en på papperet värdig konkurrent till iMac. Den såg ju till och med lite trevlig ut.

Jajamensan, jag arbetar betydligt bättre i CS-paketet i OSX än i Windows, eller säger du emot? Du menar att jag har fel? Eller du kanske kan mitt jobb bättre än vad jag kan? För det är du som har det som levebröd sedan 15 år tillbaks i tiden?

Edit: Förresten, om nu systemen är lika effektiva som du säger, varför ska man då välja Windows om man trivs bättre i OSX? Ser du inte hur onödig diskussion du håller vid liv dag in och dag ut? Skit i vad andra tycker och vad de kör för system. Dina trollerier här och där är så sjukt infantila.

Visa mig var jag säger att det är fel? och varför din subjektiva åsikt är relevant till min fråga som jag vill ha objektiva svar?
Var har jag sagt att Windows är bättre än OSX? Har jag ens sagt någonstans att jag föredrar Windows före OSX?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hehe ja vad kan man säga? +1

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av spaceslee:

Önskar att iMacen var lika enkel att öppna som den här.

Det skulle ju strida mot Apples affärs och produktkoncept.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Visa mig var jag säger att det är fel? och varför din subjektiva åsikt är relevant till min fråga som jag vill ha objektiva svar?
Var har jag sagt att Windows är bättre än OSX? Har jag ens sagt någonstans att jag föredrar Windows före OSX?

Det var ju precis det du frågade. Du kommer inte kunna hitta något objektivt åt vare sig det ena eller det andra hållet, eftersom att arbetskvalitet per definition innebär subjektiva bedömningar. Men det kanske är helt egalt för dig vilken arbetsmiljö du har, jobba i ett ouppvärmt skjul i Pajala är förstås inga hinder för att du skall prestera som bäst? Eller tror du att om du får påverka din arbetsplats utefter dina önskemål om effektivitet och preferenser är av vikt för din arbetsprestation? Eller hur menar du att man ska kunna göra en objektiv bedömning av det hela? Piska eller morot?

Objektivt kan du inte göra en bedömning om detta. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Kul att det äntligen, efter 13 år av iMacs, kommer en på papperet värdig konkurrent till iMac. Den såg ju till och med lite trevlig ut.

Jajamensan, jag arbetar betydligt bättre i CS-paketet i OSX än i Windows, eller säger du emot? Du menar att jag har fel? Eller du kanske kan mitt jobb bättre än vad jag kan? För det är du som har det som levebröd sedan 15 år tillbaks i tiden?

Edit: Förresten, om nu systemen är lika effektiva som du säger, varför ska man då välja Windows om man trivs bättre i OSX? Ser du inte hur onödig diskussion du håller vid liv dag in och dag ut? Skit i vad andra tycker och vad de kör för system. Dina trollerier här och där är så sjukt infantila.

Att du orkar? Vad han menar är såklart att det finns inget som säger att någon av operativsystemen skulle innebära snabbare/smidigare arbete för en helt nollställd person(som inte jobbat med något av systemen sen tidigare). Däremot förstår nog vem som helst att om man jobbat med OSX i 15 år så gör man sitt jobb bättre här än om man slängs in i ex Windows och ska lära sig göra samma sak och tvärtom såklart.

Så om Person A som inte har någon erfarenhet av OSX eller Windows ska börja jobba med Adobe Photoshop så spelar det ingen roll vilket operativ denna väljer då personen kommer kunna jobba mer eller mindre lika effektivt i båda systemen. Är det verkligen så svårt att förstå?

Vad säger ni om att vi spolar OSX snacket och håller oss till ämnet, d.v.s PC.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Det var ju precis det du frågade. Du kommer inte kunna hitta något objektivt åt vare sig det ena eller det andra hållet, eftersom att arbetskvalitet per definition innebär subjektiva bedömningar. Men det kanske är helt egalt för dig vilken arbetsmiljö du har, jobba i ett ouppvärmt skjul i Pajala är förstås inga hinder för att du skall prestera som bäst? Eller tror du att om du får påverka din arbetsplats utefter dina önskemål om effektivitet och preferenser är av vikt för din arbetsprestation? Eller hur menar du att man ska kunna göra en objektiv bedömning av det hela? Piska eller morot?

Objektivt kan du inte göra en bedömning om detta. Punkt.

Se vad SnowJim svarade dig så slipper jag upprepa.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Det skulle ju strida mot Apples affärs och produktkoncept.

Menar du att Apple skulle ha någon slit och släng-agenda där alla måste ha det senaste? Mja, kanske. Men Mac Pro går ju att uppgradera, så varför inte iMacen?

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Tjaffs

Skrivet av Pnorberg:

Se vad SnowJim svarade dig så slipper jag upprepa.

Kan ni inte sluta hålla på och argumentera om något som är så subjektivt. Om det är något som gör att man inte vill läsa i forumet så är det verkligen sådana här debatter som inte leder någon vart.

Den ursprungliga meningsskiljaktigheten gäller inte photoshop eftersom det finns till de två största plattformarna. Men man kan t.ex. inte köra Final cut på en Windows-maskin...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hakkenarsk:

Kul att det äntligen, efter 13 år av iMacs, kommer en på papperet värdig konkurrent till iMac. Den såg ju till och med lite trevlig ut.

Jajamensan, jag arbetar betydligt bättre i CS-paketet i OSX än i Windows, eller säger du emot? Du menar att jag har fel? Eller du kanske kan mitt jobb bättre än vad jag kan? För det är du som har det som levebröd sedan 15 år tillbaks i tiden?

Edit: Förresten, om nu systemen är lika effektiva som du säger, varför ska man då välja Windows om man trivs bättre i OSX? Ser du inte hur onödig diskussion du håller vid liv dag in och dag ut? Skit i vad andra tycker och vad de kör för system. Dina trollerier här och där är så sjukt infantila.

Den här konkurrerar inte direkt med iMac som är en hemdator utan snarare med Mac Pro som är mer av en workstation (Xeon, EEC-minnen med mera). De spelar i helt olika ligor. Dock har den här vissa fördelar mot Mac Pro i och med bättre grafikkort och smidigare formfaktor. Varför Apple envisas med att bara sälja Mac Pro med gamla Radeon är för mig ett mysterium då många som köper Mac Pro har mycket mer nytta av Quadro. De kunde ju åtminstone har erbjudit Firepro. Nu får man välja mellan 5770 och 5870. Seriously Apple?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vårtan:

Kan ni inte sluta hålla på och argumentera om något som är så subjektivt. Om det är något som gör att man inte vill läsa i forumet så är det verkligen sådana här debatter som inte leder någon vart.

Den ursprungliga meningsskiljaktigheten gäller inte photoshop eftersom det finns till de två största plattformarna. Men man kan t.ex. inte köra Final cut på en Windows-maskin...

HAha, säger han som spinner vidare på ämnet ändå!? Som sagt, varför diskuterar vi ens mjukvara som inte går att köra på denna PC?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med Xeon och Quadro?

Permalänk

biorrith:
kolla wikipedia...
några grejer på rak arm ja kommer på, är ECC minnen (som dubbelkollar RAMminnet så att fel kan rätta till sej automatiskt utan att datorn krashar).
Sen finns det xeon datorer med flera processorer på samma moderkort... typ 4x xeon

quadro har länge varit känt att ha några "extra" features gentemot vanliga geforce.
Features som är nödvändiga för att få "Lossless" rendering ...vet dock inte om det är så längre iom GPGPU.
quadro brukar ha oförskämt mycket grafikminne oxå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Vad är fördelen med Xeon och Quadro?

Quadro är snabbare än Geforce och drivrutinerna är mer anpassade för andra saker än spel. Nvidia stryper faktiskt prestandan i sina Geforce kort men gör de inte i Quadro. Förr kunde man byta drivrutiner och flasha om Geforcekort och sedan köra dem som Quadro men de går inte längre.

Xeon stödjer EEC-minnen, flera CPU på samma moderkort, de brukar vara bättre binnade så de är svalare och kan köras på lägre spänning och de brukar stödja lite fler roliga instruktioner som man vill åt i vissa serverapplikationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Quadro-M eller Quadro?

Största fördelen med Quadro-kort är att några av de tyngre mjukvaruföretagen inom "nyttoprogram" så som t.ex. Dasault System, optimerar för Quadro och Nvidia underlättar för detta samtidigt som de tar hänsyn till önskamål osv. från dessa.
Det handlar ju om Open GL, som behöver vara väldokumenterad.

I artikeln står det Quadro XXXXM, och M'et betyder Mobile... Felskrivet eller är det de fjuttiga mobilekorten som HT sjabblat in?

Det borde vara rätt felriktat att försöka sälja dessa HP plattor till t.ex. proffesionella CAD'are, varför skulle man vilj kompromissa om storlek och skrivbordsutrymme när man lika gärna kan skaffa en Mac Pro eller annan arbetsstation med fullstort Quadro-kort?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk

blev sugen på en

undra om man kan få tag i de utan grafikkort, såfall kan ja ju sätta i ett vattenkylt GTX590

Edit: efter lite efterforskning kom jag fram till att de inte är fullstor PCI-E X16 i den :/

bara mini pci-e :/

FU

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Får man aldrig någon jävla cred för nyhetsvärdet på denna site?

Kanske ska sluta ta upp ämnen i forum, man kan bli rädd att det tas upp av redaktörer...

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Sweclockers har verkligen tappat sin speciella sida.

Edit: tråden hade ETT svar och 56 visningar. Kolla denna "nyhet" haha. Så jävla be. Tur folk fick intesse för kompakta lösningar på en kvart. B deluxe.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Quadro är snabbare än Geforce och drivrutinerna är mer anpassade för andra saker än spel. Nvidia stryper faktiskt prestandan i sina Geforce kort men gör de inte i Quadro. Förr kunde man byta drivrutiner och flasha om Geforcekort och sedan köra dem som Quadro men de går inte längre.

Xeon stödjer EEC-minnen, flera CPU på samma moderkort, de brukar vara bättre binnade så de är svalare och kan köras på lägre spänning och de brukar stödja lite fler roliga instruktioner som man vill åt i vissa serverapplikationer.

Skrivet av kite:

Största fördelen med Quadro-kort är att några av de tyngre mjukvaruföretagen inom "nyttoprogram" så som t.ex. Dasault System, optimerar för Quadro och Nvidia underlättar för detta samtidigt som de tar hänsyn till önskamål osv. från dessa.
Det handlar ju om Open GL, som behöver vara väldokumenterad.

I artikeln står det Quadro XXXXM, och M'et betyder Mobile... Felskrivet eller är det de fjuttiga mobilekorten som HT sjabblat in?

Det borde vara rätt felriktat att försöka sälja dessa HP plattor till t.ex. proffesionella CAD'are, varför skulle man vilj kompromissa om storlek och skrivbordsutrymme när man lika gärna kan skaffa en Mac Pro eller annan arbetsstation med fullstort Quadro-kort?

Kan man med fördel använda Quadro för spel, eller är det helt anpassat för CAD och andra arbetsprogram?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Kan man med fördel använda Quadro för spel, eller är det helt anpassat för CAD och andra arbetsprogram?

Nej du får sämmre prestanda i spel även om be har högre beräkningskraft eftersom drivrutinerna inte är designade för spel. Här kan du titta på lite siffror:
http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=182317
Här kan man också se den stora skillnaden mellan Geforece och Quadro:
http://www.anandtech.com/show/4668/hp-z210-sff-workstation-se...
Scrolla ner till slutet och se hur en laptop med Quadro springer cirklar runt en stationär dator med 990X och GTX 580.

Edit: Quadro brukar vara en bra bit dyrare än motsvarande Geforce så ska man spela är det ingen idé att köra Quadro. Det är inte ens säkert att den högre kostnaden motiverar ett Quadro ens för andra arbetsprogram. Hur bra Quadro och Geforce presterar varierar en del mellan olika program.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta mina åsikter på så få ord som möjligt; HP är rent djävla skräp.

Och det är alltså min personliga åsikt liksom jag tror att även om HP lyckas pracka på skiten till några företagare som en "smidig helhetslösning" tror jag knappast att den medvetne hemmaliraren egentligen är intresserad av att varken ödsla tid eller pengar på detta. Vill man ha en stilig designpryl - köp en Apple, vill man ha en maskin som på allvar kan prestera - bygg en PC själv.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Skrivet av madland:

För att sammanfatta mina åsikter på så få ord som möjligt; HP är rent djävla skräp.

Och det är alltså min personliga åsikt liksom jag tror att även om HP lyckas pracka på skiten till några företagare som en "smidig helhetslösning" tror jag knappast att den medvetne hemmaliraren egentligen är intresserad av att varken ödsla tid eller pengar på detta. Vill man ha en stilig designpryl - köp en Apple, vill man ha en maskin som på allvar kan prestera - bygg en PC själv.

Ähhh datorn är ju urläcker! Mycket maskulinare och mäktigare än fjantiga iMac. Att den är för dyr och inte har vettiga grafikkort för vettiga priser är ju det enda som stoppar från köp. Men om senare iterationer rättar till detta kommer jag i alla fall att skaffa en.

Ett företag som gör så här bra porrfilmer är inte skräp

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

jävla trök att det är windows i denna! sjukt snygg och vill ha begäret sköt till taket. hoppas på lite tester om man inte missat redan?:)

förövrigt till alla iMac/osx hatare., all hårdvara går att byta ut, iMac -11 (då dom faktiskt vart riktigt kraftfulla och kanske värd pengarna) bara man har kunskapen och orken att lägga ut lite väl ovärda slantar. och den dagen windows kodar om och anpassar sig lite till hårdvaran blir det värt och åter igen tillbakadrag till windows. men i dagens läge spelar de ingen roll hur flashigt windows blir osv. kommer inte återvända till nå så dylikt och instabilt alternativ som"huvudsystem"och nej. jag äger inte bara en iphone eller en osx maskin. har både och:) snyggt jobbat HP!

mvh

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil666:

förövrigt till alla iMac/osx hatare., all hårdvara går att byta ut, iMac -11 (då dom faktiskt vart riktigt kraftfulla och kanske värd pengarna) bara man har kunskapen och orken att lägga ut lite väl ovärda slantar. och den dagen windows kodar om och anpassar sig lite till hårdvaran blir det värt och åter igen tillbakadrag till windows. men i dagens läge spelar de ingen roll hur flashigt windows blir osv. kommer inte återvända till nå så dylikt och instabilt alternativ som"huvudsystem"och nej. jag äger inte bara en iphone eller en osx maskin. har både och:) snyggt jobbat HP!

mvh

Märkligt, Windows har ju mycket bättre stöd för hårdvara än vad OSX har? Apple väljer dock att begränsa OSX så att endast deras egna konfigurationer fungerar medan man på Windows sidan öppnar upp för mer hårdvara. Självklart kan det innebära problem om du bygger din dator själv och du väljer allt annat än standardkomponenter.

Jag har så gott som alltid byggt mina datorer själv och lägger man ner lite forskning innan så undviker man kompatibilitets problem ganska lätt.

På din text låter det som att det var på 90 talet som du senast byggde ihop dator och körde Windows på den?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Märkligt, Windows har ju mycket bättre stöd för hårdvara än vad OSX har? Apple väljer dock att begränsa OSX så att endast deras egna konfigurationer fungerar medan man på Windows sidan öppnar upp för mer hårdvara. Självklart kan det innebära problem om du bygger din dator själv och du väljer allt annat än standardkomponenter.

Jag har så gott som alltid byggt mina datorer själv och lägger man ner lite forskning innan så undviker man kompatibilitets problem ganska lätt.

På din text låter det som att det var på 90 talet som du senast byggde ihop dator och körde Windows på den?

du missa min poäng lite tror ja. läste över allt om att imac va så låst och att inget går att uppgradera/ byta ut och det är fel. iaf imodeller efter 2011:)

du har säkert rätt . men efter en viss gräns kanske man provar något annat? och i många fall. de flesta vänder sig till osx från windows och återgår aldrig eller bara delvis? kan ju ha windows i en mac"
en mac kostar kanske 5000-3000mer- men då har du en maskin som ger vad den lovar i över2 år.
ungefär som android vs ios. andriod sopar mattan med ios. android använde 2000 olika sortersenheter iso 5 st. allt är me skräddar sytt i fruktkorgen enligt mig och min erfarenhet? tex. android har så sjukt många enheter och sortet och os verisioner så ingen vet ju vart man är om man inte har huvudet påskaft. liite så får ja windows till. min asus. senaste bäsrbar.klockren. stabil och så. men bara att få bluetooth kringutrustningen att funkera som den skulle krävde en omformatering (utan bra resultat) till att googla fram en riktigt mysko sw klient. windows hade "tappat" bort min dator, "oem"? sånt strul och små tjafs helatidendyker de upp. min Imac startar alltid upp utan några problem. och med sina knappa 20 db surfar jag runt och redigerar mina filmer och bilder som aldrig förr med ett otroligt flyt. aldrig upplevt något dylikt. inte på 50 000 kronorspc med mjukvara för 10 000 tals kronor.
jag har aldrig köpt en färdigbyggd pc till mig själv. bortsätt bärbara. dom funkar bra osv. dom bärbara jag ägt av windows har strulat mer. jag finner det ostabilt och föroldrat tänkande på hur ett system ska vara uppbyggt. osx är långt ifrån perfekt. men arbetar på en rättare" väg framåt.dock vet jag ju inte vad w8 har att erbjuda. men jag håller fast vid det jag skriver. icke appel fan erfarna som ej erfarna kom och knivhugg mig med erat prat men så här tycker jagoch de vet jagatt de flesta som fördjupat siglite i go frukten också tycker, (osx)

tack för mig

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av devil666:

du missa min poäng lite tror ja. läste över allt om att imac va så låst och att inget går att uppgradera/ byta ut och det är fel. iaf imodeller efter 2011:)

du har säkert rätt . men efter en viss gräns kanske man provar något annat? och i många fall. de flesta vänder sig till osx från windows och återgår aldrig eller bara delvis? kan ju ha windows i en mac"
en mac kostar kanske 5000-3000mer- men då har du en maskin som ger vad den lovar i över2 år.
ungefär som android vs ios. andriod sopar mattan med ios. android använde 2000 olika sortersenheter iso 5 st. allt är me skräddar sytt i fruktkorgen enligt mig och min erfarenhet? tex. android har så sjukt många enheter och sortet och os verisioner så ingen vet ju vart man är om man inte har huvudet påskaft. liite så får ja windows till. min asus. senaste bäsrbar.klockren. stabil och så. men bara att få bluetooth kringutrustningen att funkera som den skulle krävde en omformatering (utan bra resultat) till att googla fram en riktigt mysko sw klient. windows hade "tappat" bort min dator, "oem"? sånt strul och små tjafs helatidendyker de upp. min Imac startar alltid upp utan några problem. och med sina knappa 20 db surfar jag runt och redigerar mina filmer och bilder som aldrig förr med ett otroligt flyt. aldrig upplevt något dylikt. inte på 50 000 kronorspc med mjukvara för 10 000 tals kronor.
jag har aldrig köpt en färdigbyggd pc till mig själv. bortsätt bärbara. dom funkar bra osv. dom bärbara jag ägt av windows har strulat mer. jag finner det ostabilt och föroldrat tänkande på hur ett system ska vara uppbyggt. osx är långt ifrån perfekt. men arbetar på en rättare" väg framåt.dock vet jag ju inte vad w8 har att erbjuda. men jag håller fast vid det jag skriver. icke appel fan erfarna som ej erfarna kom och knivhugg mig med erat prat men så här tycker jagoch de vet jagatt de flesta som fördjupat siglite i go frukten också tycker, (osx)

tack för mig

Alla har vi olika erfarenhet och uppfattningar om saker och ting. Jag känner folk som gått från PC till Mac och tillbaka igen så ovanligt vill jag nog inte påstå att det är.

För mig är valmöjligheterna det viktiga. När det gäller mobiltelefoner så finns det en hel drös med "flavors" att välja på, tröttnar jag på vad Samsung erbjuder kan jag alltid ta en HTC o.s.v. När det gäller datorer så vill jag kunna välja de komponenter som ska ingå i mitt system och dessutom detta till extremt bra priser, särskilt på stationär sidan. Att ha ett operativsystem som stöder detta är såklart guld värt!

Problem med hemmabygge träffar jag på väldigt sällan trotts att jag jobbar dagligen med det. De få gånger jag hjälper anhöriga så är det i 99% av fallen användare relaterade problem, Windows kräver lite mer av användaren helt enkelt. Sen ska man veta att med Windows 7 så fick vi en helt ny standard och stabilitet.

Jag har dock förståelse för de som inte vill behöva bry sig om vad sin dator har för komponenter och där man gärna betalar extra för design istället.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

HAha, säger han som spinner vidare på ämnet ändå!? Som sagt, varför diskuterar vi ens mjukvara som inte går att köra på denna PC?

Jag spinner inte vidare på ämnet utan visade bara argumentationen ur en annan synvinkel.