Permalänk
Medlem

Random frysningar på datorn?

Tjena, nu har min dator fått helt random frysningar när jag spelar osv. Dock har jag bara spelat Saints row the third men när jag spelar det så tar det en stund så Fryser bilden sig och det låter nåt som in i helvete ur högtalarna. speciellt när jag hade ganska högt på xD

Men nu undrar jag vad de kan vara för fel? Jag får inga Bsod eller liknande det är bara att datorn fryser sig helt o hållet och man kan inte göra nåt annat än att starta om den :S

Förövrigt så sitter jag på en lätt överklockad 2500K till 4,2Ghz
samt mitt grafikkort är XFX 6870 med catalyst 12.1

Samt jag kan tillägga att sen när jag installerade Razer mus programmet så låser datorn sig ibland när jag använder programmet :S dock så försvinner det och datorn blir normal efter typ 1 min

Är det nåt fel på min Processor eller liknande? eller är det bara Windows som spökar?

MVH

Permalänk

Har precis samma problem som dig. För någon vecka sedan uppgraderade jag datorns moderkort och processor från Intel 920 till Intel 2500K med tillhörande moderkort.

Datorn fryser till när jag spelar spel. Som Alice Madness returns, Anno 2070 och såvidare.
När jag startade om datorn efter den stannat kom det upp att CPU:n var överhettad. Kylflänsen satt inte som den ska visade det sig.
Efter att det var åtgärdat fryser datorn fortfarande till, dock mer sällan. RAM-minnet kanske? Jag köpte ett extra RAM-minne.

Använder RAM-minnet från den tidigare dator-riggen för att spara en en hundring eller två. Körde då med 3st DDR3-1333mhz i tri-kanal. Köpte ett extra minne på 1333mhz. Enda skillnaden var någon form av FFT-timming ? De äldre minnena hade 74 den nya hade 114.

Kör nu endast på de äldre 3x2gb alltså 6gb på en minneskanal. Problemet består dock.

edit

Tänkte tillägga att jag kört minnestest utan att det hittat något fel.

MHV

Anders

Permalänk
Medlem

Överclockat Grafikkort? Har haft ungefär sådana problem med mitt GTX 470 efter för mycket överclock spelet hela datorn) frös.
Pga att grafikkortet blev varmt och späningen låg kvar på orginal. (då jag köpte det) /Simon

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Har vare sig överklockat grafikkort eller CPU men å andra sidan fick mitt förra moderkort en rejäl urladdning vilket resulterade i att moderkortet samt CPU:n gick sönder. Kan grafikkortet vara skadat av urladdningen? datorn fryser bara till i spel.

Permalänk
Medlem

om det inte är ett temperatur problem så låter det som ett drivrutins problem
prova att installera om alla drivrutiner du du installerat sen det började krångla
skulle också ha skaffat ett bra program för temperatur mätning med logg funktion så som HWmonitor64, eller Aida64(ej gratis 30 dagars trail)

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quastion2:

Har precis samma problem som dig. För någon vecka sedan uppgraderade jag datorns moderkort och processor från Intel 920 till Intel 2500K med tillhörande moderkort.

Datorn fryser till när jag spelar spel. Som Alice Madness returns, Anno 2070 och såvidare.
När jag startade om datorn efter den stannat kom det upp att CPU:n var överhettad. Kylflänsen satt inte som den ska visade det sig.
Efter att det var åtgärdat fryser datorn fortfarande till, dock mer sällan. RAM-minnet kanske? Jag köpte ett extra RAM-minne.

Använder RAM-minnet från den tidigare dator-riggen för att spara en en hundring eller två. Körde då med 3st DDR3-1333mhz i tri-kanal. Köpte ett extra minne på 1333mhz. Enda skillnaden var någon form av FFT-timming ? De äldre minnena hade 74 den nya hade 114.

Kör nu endast på de äldre 3x2gb alltså 6gb på en minneskanal. Problemet består dock.

edit

Tänkte tillägga att jag kört minnestest utan att det hittat något fel.

MHV

Anders

Okej :O, Dock kör jag med Corsair H60 och det har inte vart nåra problem att kyla ner processorn

Samt jag har 2x2Gb Corsair xms3 samt 1x4Gb xms3 (eller vad dom nu hette) och dom har inte krånglat vad jag vet iaf

Skrivet av simon253:

Överclockat Grafikkort? Har haft ungefär sådana problem med mitt GTX 470 efter för mycket överclock spelet hela datorn) frös.
Pga att grafikkortet blev varmt och späningen låg kvar på orginal. (då jag köpte det) /Simon

Tjo, jo jag glömde tillägga att jag hade ett grafikkort med BE (Black Edition) alltså lite överklockat ifrån fabrik. Dock har inte Grafikkortet krånglat innan.. Men den kanske börja ge sig? (den är inte så gammal, köpte den i maj 2011)

Skrivet av Quastion2:

Har vare sig överklockat grafikkort eller CPU men å andra sidan fick mitt förra moderkort en rejäl urladdning vilket resulterade i att moderkortet samt CPU:n gick sönder. Kan grafikkortet vara skadat av urladdningen? datorn fryser bara till i spel.

Skrivet av pumba-kung:

om det inte är ett temperatur problem så låter det som ett drivrutins problem
prova att installera om alla drivrutiner du du installerat sen det började krångla
skulle också ha skaffat ett bra program för temperatur mätning med logg funktion så som HWmonitor64, eller Aida64(ej gratis 30 dagars trail)

Okej, ska prova att installera om Drivrutinerna för grafikkortet och se om de hjälper

Till alla: Jag Köpte allt i maj 2011, sen dess har datorn vart igång totalt 4681 Timmar ( 195 dagar och 1 timma). Är det mycket?

Samt jag kan även tillägga att jag har en Corsair Force GT med firmware 1.3.3. Kan min ssd göra så att datorn plötsligt fryser?, Dock har jag inte haft några problem sen jag uppdaterade till 1.3.3

Permalänk
Medlem

pröva nya drivrutiner kolla om du kan sänka clock frecvensen något och se om det hjälper osv jag tror det är bara en små sak som skapar iditt problem. fast det är klart att något kan vara sönder också. :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag har lyckats lösa frysningen med datorn tror jag.
Jag ändrade BLCK-frekvensen från original 100 ner till 99, som ett resultat verkar DDR-frekvensen ha ökat från 1333mhz till 1371mhz
CPU:n har också ökat från 3,3ghz till 3,6ghz. Hur som helst Anno 2070 som vi vet är jättekänsligt för klockfrekvenser tycks inte har kraschat under de 2 timmar som jag spelat hittills.

Edit

Rättade till stavfel