Svenskar shoppar via internet som aldrig förr

Permalänk
Avstängd

känner sig rånad när man har handlat på en affär, alltid 10-20% billigare på nätet

Permalänk
Medlem

Handlar nästan alltid på nätet nu för tiden. Oändligt mycket större utbud, oavsett vad det är man är ute efter

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Köper nästan alltid på nätet nu för tiden. Shoppade i stan för någon dag sedan och det fick bli sista gången, utbudet och priserna är ju helt åt helvete.

Permalänk
Skrivet av Granter:

känner sig rånad när man har handlat på en affär, alltid 10-20% billigare på nätet

fast...

då får du inte den personliga kontakten med säljaren
du får inte en säljare som ska pracka på dig tilläggsförsäkringar
du får inte säljare som kan svara ordentligt på frågor som de inte kan
du får inte upplevelsen med 10-tals teveapparater som vädjar till dig att bli granskade och bli köpta
du får inte en godisbit gratis
du får inte möjlighet att köpa ett mobilabonnemang av en 19-årig tjej med stockholmsdialekt på vägen ut

Bara för att nämna några skäl

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Man har ju bättre villkor om man köper via nätet. Och så mycket smidigare!

Undrar hur mycket Swecs medlemmar köper hårdvara sammanlagt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

kan inte tänka mig att handla kläder o dylikt på nätet men handlar numera all min elektronik på internet då det är enklare, billigare, och framför allt större utbud

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janzzze:

kan inte tänka mig att handla kläder o dylikt på nätet men handlar numera all min elektronik på internet då det är enklare, billigare, och framför allt större utbud

måste nästa säga tvärt om, handlar typ 90% av min kläder på Ebay, fasen va mycket billigare det är! Man går runt och provar kläder i butikerna sedan så ser man till att memorera eller fota av taggen på plagget sedan söker upp det på Ebay

Kungligt är ordet ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tro det eller ej men det finns folk som inte vågar eller vill använda kreditkort över internet, de är inte många men de finns!

(är inte en av dom)

Faktiskt synd att inte bankerna visar upp mer om E-kort. Använder själv alltid E-kort där kravet är och använda sig av kreditkort.
Slipper man risken iaf över att kortet på något sätt ska bli kapat.

Skrivet av Funnyvlad:

fast...

då får du inte den personliga kontakten med säljaren
du får inte en säljare som ska pracka på dig tilläggsförsäkringar
du får inte säljare som kan svara ordentligt på frågor som de inte kan
du får inte upplevelsen med 10-tals teveapparater som vädjar till dig att bli granskade och bli köpta
du får inte en godisbit gratis
du får inte möjlighet att köpa ett mobilabonnemang av en 19-årig tjej med stockholmsdialekt på vägen ut

Bara för att nämna några skäl

Haha, ja det är verkligen bra skäl

Men måste säga att jag handla mycket förut från OnOff här i Skellefteå, trevlig personal (även om alla inte var så kunniga men det behövdes aldrig för min del, forskar gärna själv först) samt att med deras 10% rabatt om man hade OnOff kort så blev det ibland t.om. billigare och köpa direkt från deras butik än från nätbutiker.
Som exempel köpte jag min förra HTC Wildfire för ca 2400kr inklusive 10% rabatt, billigast på nätet var då ca 2500kr.
Dock så kan dessa orsaker vara att de även gick i konkurs, vilket var synd...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Köper nästan alla "hårda" saker över internet, elektronik cykelprylar, film etc. Kläder blir oftast i butik eftersom storlekarna nästan aldrig stämmer mellan märken...
Använder jämnt E-kort också. Riktigt smidigt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Driver själv en butik på nätet (inom något helt annat än elektronik dock) och älskar utvecklingen
När jag själv handlar är det oftare och oftare över nätet, särskilt eftersom jag använder prisjakt en hel del. Alltid är det någon kedja som har en kampanj på varan man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ganska sorgligt ändå. Kostar jävulskt mycket pengar att ha butik och ha TV:ar framme som ska stå och visa upp, och vad får man för tack? Folk utnyttjar detta och går hem och handlar där det är billigare. Jobbar själv i en liten datorbutik där folk ofta går in och frågar om tips och vad man ska köpa för märken och vad som håller bäst osv osv, bara för att sedan gå hem och handla över nätet.

Nu klankar jag inte ner på dig heller, har själv klämt på mobiltelefoner i butik och sedan beställt själv via min abonnemangsleverantör, och det är klart att det blir ju billigare, och det vill man ju. Det jag tycker är problemet är hur det ska se ut i framtiden när butikerna lägger ner och satsar på nätet för att det är mer lönsamt. Ska bli en intressant utveckling de närmaste 5 åren, tror det kommer sluta med att vi konsumenter får handla i blindo över nätet och de butiker som finns kvar tvingas vara ännu mer sliskiga och försöka lura de stackare som inte duger till att handla på nätet på ännu mer pengar.

Förstår mycket väl vad du menar. Jag köper saker om det finns till vettigt pris i butik. max 10-15% skillnad.
Tänker inte betala 8000 kr för något i butik som kostar 5500 på nätet. Det är det inte värt.

Köpte t.ex en HDMI-kabel (den billigaste) i en butik för 199:- bara för att jag inte orkade vänta på frakt osv.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

det är ju klart att vi handlar på nätet, har ni sett vädret ute? ^^

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Samma klädstorlek skiljer sig med 11 centimeter(!) mellan märkena.

http://i.imgur.com/zdpVu.jpg

http://thesocietypages.org/graphicsociology/tag/womens-size-c...

Tänk om olika datortillverkare hade olika storlekar på datordelar som dessutom skiljde sig åt mellan de olika modellerna och som en bonus förändrades med tiden. Tänk om 3,5 tumshårddiskar hela tiden blev större eller mindre men fortfarande kallades 3,5 tumshårddiskar.

Många asiatiska butiker och märken skriver ut exakta mått. Att svenska och västerländska nätbutiker nästan aldrig skriver ut exakta mått på sina plagg är löjligt. De borde skämmas att de säljer kläder med missvisande mått.

Ingen skulle väl acceptera om deras nyköpta 42" TV i själva verket bara mätte 40", typ om en del mätte från ram till ram istället för att mäta den faktiska skärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Handlar nästan bara online här då det inte finns någon "riktig" datorbutik med bra sortiment på +5 mil härifrån.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har börjat handla på nätet för inte så länge sen. Anledningen var att jag tycker att de som jobbar i butikerna på t.ex siba, elgiganten, onoff osv. är totalt okompetenta. Jag köper hellre på internet och får varan dagen efter, får det bästa priset, och kundtjänst i toppklass via email.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Jag bara älskar att öppna paket som man får från posten.. det känns som om det är julafton ju

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Förstår mycket väl vad du menar. Jag köper saker om det finns till vettigt pris i butik. max 10-15% skillnad.
Tänker inte betala 8000 kr för något i butik som kostar 5500 på nätet. Det är det inte värt.

Köpte t.ex en HDMI-kabel (den billigaste) i en butik för 199:- bara för att jag inte orkade vänta på frakt osv.

Nä precis, nån gräns får det ju finnas. Lite kämpigt bara när vissa saker kostar lika mycket i inköp som vissa butiker säljer dom för på nätet, plus att man har dyra frakter med företagspaket. Ska man slå på de 10-15 procenten minus frakt minus löner minus hyra minus el minus ränta för lagervärde osv osv så går man back.

Blir ju så klart just kablage och sånt man får ta igen det på, men det blir svårt i längden. Undrar verkligen hur utvecklingen ska bli. Känns som om man borde kunna stötta fysiska butiker för att vända trenden på något sätt. Är ju visserligen inget fel med utveckling som gör att saker blir billigare men om butiker dör ut och alla pengar går till enorma butiker så kommer centraliseringen bli enorm. Inte kul att bo på en liten ort i Norrland och se hur butik efter butik får lägga ner och ge upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Internet är smidigt och snabbt! om inte annat riktigt billigt, har tjänat säkert 10,000kr på att köpa mitt hembiosystem utomlands!

Inte tjänat. Sparat!

Permalänk
Medlem

Gött, nu hoppas man att man ska kunna beställa livsmedel också, då slipper man gå ut över huvud taget på sin fritid!

EDIT: När man talar om att handla kläder på internet så blev jag väldigt förvånad att det vara så många kvinnor i just den åldersgruppen som handlade kläder via nätet, antagligen för att de måste passa sina ungar och har inte tid att gå till butiken då blir ju e-handel ett väldigt bra alternativ. Sparar både tid och pengar, även ifall man använder ångerrätten så sparar man tid då det är lättare att hitta kläder på nätet än att leta i butiker.

Men jag förväntade mig att det skulle vara konsumenter som köpte kanske boots eller andra dylika skor, outfits till skidbacken och andra saker som de flesta butiker har för liten utbud av.
Att man handlar just vardagskläder eller balkläder via nätet förvånade mig då det flesta kläder som finns på nätet finns även i de stora varuhusen till samma pris också.

Sedan det här med att det inte finns någon standard på storlek, det gör inget då de flesta sidorna som säljer kläder har exakta mått på sina kläder, där det står hur breda kläderna är på vissa ställen samt höjden. Senaste gången jag beställde en munkjacka så stod måtten på armarna, bröst, mage och luva. Jag mätte de kläder som passade mig och fick en någorlunda bild på hur munkjackan skulle passa mig och när jag väl fick den så passade den väldigt bra, så det enda nackdelen med e-handel är nog att du inte får känna kvaliteten(det finns även recensioner på kvalitet också) och ifall man blir missnöjd så måste man lämna varan hos posten och skicka det. .

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Gött, nu hoppas man att man ska kunna beställa livsmedel också, då slipper man gå ut över huvud taget på sin fritid!

EDIT: När man talar om att handla kläder på internet så blev jag väldigt förvånad att det vara så många kvinnor i just den åldersgruppen som handlade kläder via nätet, antagligen för att de måste passa sina ungar och har inte tid att gå till butiken då blir ju e-handel ett väldigt bra alternativ. Sparar både tid och pengar, även ifall man använder ångerrätten så sparar man tid då det är lättare att hitta kläder på nätet än att leta i butiker.

Men jag förväntade mig att det skulle vara konsumenter som köpte kanske boots eller andra dylika skor, outfits till skidbacken och andra saker som de flesta butiker har för liten utbud av.
Att man handlar just vardagskläder eller balkläder via nätet förvånade mig då det flesta kläder som finns på nätet finns även i de stora varuhusen till samma pris också.

Sedan det här med att det inte finns någon standard på storlek, det gör inget då de flesta sidorna som säljer kläder har exakta mått på sina kläder, där det står hur breda kläderna är på vissa ställen samt höjden. Senaste gången jag beställde en munkjacka så stod måtten på armarna, bröst, mage och luva. Jag mätte de kläder som passade mig och fick en någorlunda bild på hur munkjackan skulle passa mig och när jag väl fick den så passade den väldigt bra, så det enda nackdelen med e-handel är nog att du inte får känna kvaliteten(det finns även recensioner på kvalitet också) och ifall man blir missnöjd så måste man lämna varan hos posten och skicka det. .

lol aldrig hört talas om http://www.linasmatkasse.se/ eller http://www.mataffaren.se/ eller https://www.butiken.coop.se/publikt/index.php eller https://www.handla24.se/ eller http://www.marketonline.se/checkzip2.aspx etc....

^^ man har kunnat handla livsmedel i många år online med hemkörning =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tro det eller ej men det finns folk som inte vågar eller vill använda kreditkort över internet, de är inte många men de finns!

(är inte en av dom)

dom borde lära sig använda paypal eller ekort så är dom på en säkrare sida i alla fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår mig faktiskt inte riktigt på folk som klagar över priserna i fysiska butiker - hur ska de annars överleva då de vanligen har mycket högre omkostnader än motsvarande internetbutik?

Observera att jag inte lägger någon värdering i själva förfarandet att handla på internet, då jag själv gör det.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Förstår mig faktiskt inte riktigt på folk som klagar över priserna i fysiska butiker - hur ska de annars överleva då de vanligen har mycket högre omkostnader än motsvarande internetbutik?

Observera att jag inte lägger någon värdering i själva förfarandet att handla på internet, då jag själv gör det.

Om kunden inte värdesätter fördelarna som att köpa i butik innebär kanske det är rätt naturligt att de därför inte heller vill betala ett högre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tro det eller ej men det finns folk som inte vågar eller vill använda kreditkort över internet, de är inte många men de finns!

(är inte en av dom)

Är inte kreditkort just bland det säkraste man kan använda? Ex om butiken går i konkurs får du pengarna tillbaka. Iallafall med visa/mastercard...

Permalänk

jag handlar fortfarande över internet, även fast jag fick hela mitt bankkonto rensat.

det var någon som tog sig in på min paypal och "donerade" alla mina pengar till sig själv och gjorde så jag kom -2000kr.
det var 2st transaktioner på mitt konto, men bara 1 på paypal, så fyllde i en reklamation där sen
ringde jag nordea och spärra kontot och sedan gick jag till banken och fyllde i en reklamation där med.
tog 4dagar för att få tbx transaktionen av paypal och en vecka från nordea, så fick leva lite fattigt ett tag.

men jag tänker inte ge upp att internet handel pga det

Permalänk
Medlem

Datordaler handlar man uteslutande på nätet är sjukt att det ens finns folk som handlar det i fysisk butik ett grafik kort kan vara 1000kr dyrare utan problem för att inte nämna hårdiskar mm
Blivit en hel del cykel relaterat på sistone från England mm bra mycket billigare ofta halva priset minst

Det ända man handlare i fysisk butik är väl mat främst och det kommer nog inte slå på nätet för lock varor som butiker kör med inte är vanligt på nätet dess varor som butiken inte tjänar något på för att få en dit. dok tillhör jag den kund som handlar dessa lockvaror och sedan går jag till nästa butik och handlar vad som är billigt där ofta ligger butikerna tillräcklig nära varan för att man inte ska behöva lägga särskilt mycket extratid på detta handlings sätt om man läst erbjudanden på nätet innan och planerat sin runda någorlunda innan

Annat man handlar i butik är främst det som Rusta Jula Biltema IKEA säljer. ofta för tungt och eller för liten mängd så portot skulle ätit upp vinsten

Kläder köper man på någon av Dressmans 50-75% reor

Never Pay Retail

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Förstår mig faktiskt inte riktigt på folk som klagar över priserna i fysiska butiker - hur ska de annars överleva då de vanligen har mycket högre omkostnader än motsvarande internetbutik?

Observera att jag inte lägger någon värdering i själva förfarandet att handla på internet, då jag själv gör det.

De kan se till att sänka sina omkostnader, eller göra det värt för mig som kund att betala ett högre pris. Personlig service, kunnig personal, möjligheten att testa produkten innan köp, rabatt vid köp av flera produkter, billig hemkörning, medlemskort, finns gott om sätt att göra det värt för mig att betala lite extra, i alla fall för vissa produkter.
Spel och hemelektronik är dock svårare, varför ge Game 699 när zavvi vill ha 400 för samma spel på release? Varför ge 12 lax till min lokala butik när jag kan få en bättre TV för 10 på nätet?
Fysiska butiker har ingen "rättighet" att få existera, de överlever bara så länge de är konkurrenskraftiga, precis som nätbutiker. Kan de inte hålla bra priser måste de kompensera med annat, eller helt enkelt ge upp då de inte är bra nog.

Permalänk
Medlem

köper i princip allt via nätet.
frugan köper det mesta till hemmet via nätet med inkl kläder då det är smidigt att testa hemma och bara skicka tillbaka om man inte är nöjd.
Passerar ändå utlämningstället dagligen om det skulle vara så.

Har hänt att vi köpt möbler via nätet likaså, dock går fysisk butik fortfarande före

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att vi svenskar detaljhandlar för 554 miljarder kronor om året, om artikeln stämmer. Det motsvarar i runda slängar smått tokiga 61.000kr per person och år. Då räknar jag med att vi är 9 miljoner i Sverige och att vi alla handlar lika mycket.

Kan det verkligen stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agvar:

Bara jag som reagerar på att vi svenskar detaljhandlar för 554 miljarder kronor om året, om artikeln stämmer. Det motsvarar i runda slängar smått tokiga 61.000kr per person och år. Då räknar jag med att vi är 9 miljoner i Sverige och att vi alla handlar lika mycket.

Kan det verkligen stämma?

skulle absolut inte förvåna mig.
Då flertal spenderar ganska bra mycket pengar.

Sen får man se lite mellan fingrarna då många köper lite, sen andra bränner betydligt mer.
Dock var vi ~9,45 milj invå förra året

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |