Permalänk
Medlem

i7. 2700k + WoW flaskhals?

Hej!

Har nyligen köpt en ny stationär med en i7 2700k @ 3.5 ghz och ett radeon 7970 black edition. När jag spelar WoW kan jag ha upp emot 250 fps på Ultra, men i stora städer och händelserika instanser kan jag ha gps så lågt som 20-30.

Det känns inte som om det är grafikkortet som är flaskhalsen då jag hört att wow är beroende av processorkraft.

Först och främst: har jag rätt?

I så fall: hur högt kan jag överblicka processorn UTAN att köpa ny kylare?

Tack så jättemycket!

Permalänk

Du KAN överklocka CPUn en del, ta det dock väldigt lugnt.

WoW är CPU beroende, ja, högre klock kommer nästan alltid betyda högre framerate.

Testa sänka shadows, sätta igång DirectX11 och spela med 64 bit klienten istället för standard 32 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Du KAN överklocka CPUn en del, ta det dock väldigt lugnt.

WoW är CPU beroende, ja, högre klock kommer nästan alltid betyda högre framerate.

Testa sänka shadows, sätta igång DirectX11 och spela med 64 bit klienten istället för standard 32 bit.

jag har dock mer fps på dx9 än dx11

Permalänk

här kan du ladda ner 64-bit http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/3312962371

edit:AMD (Ati) kort klockar ner sig när du har nått Flash baserat på i bakgrunden, för att fixa detta starta Youtube, högerclicka i filmrutan -> inställningar och stäng av hårdvaruacceleration

Permalänk
Medlem

WoW använder bara två kärnor oavsett vad du gör. Men en högre klock ger väl ändå lite

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundiin:

WoW använder bara två kärnor oavsett vad du gör. Men en högre klock ger väl ändå lite

Det var ett tag sedan de fixade det.
Wow körs nu på fler kärnor SAMT det är inte alls så CPU-beroende som det har varit utan det är även GPU-beroende efter cataclysm.

WoW är väldigt konstigt och ooptimerat, det handlar mer om tur än hårdvara om man ska få det till att funka med bra FPS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundiin:

WoW använder bara två kärnor oavsett vad du gör. Men en högre klock ger väl ändå lite

WoW använder mer än två kärnor sen länge, märkligt att det ryktet aldrig dör ut.

Skulle tro att skuggorna är boven, vet inte hur det utvecklats på sistone men de har alltid varit tunga, särskilt med Ati-kort.
Sen spelar ju uppkopplingen roll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så mitt 7970 räcker helt enkelt inte till?? Blir ju lagom missnöjd bär man bränt så mycket pengar för att få det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Du KAN överklocka CPUn en del, ta det dock väldigt lugnt.

WoW är CPU beroende, ja, högre klock kommer nästan alltid betyda högre framerate.

Testa sänka shadows, sätta igång DirectX11 och spela med 64 bit klienten istället för standard 32 bit.

Vart kan man ladda ner 64bitars klienten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adddeeee:

Så mitt 7970 räcker helt enkelt inte till?? Blir ju lagom missnöjd bär man bränt så mycket pengar för att få det bästa!

Det räcker till. Mer än väl. WoW är så dåligt optimerat, att det blir så i städer.

Samt, ja - WoW kan använda mer än 2cores, dock gör den det knappt. Den använder 2cores för det mesta, sedan slänger över lite till de andra coresen. Det är skitdåligt gjort, tyvärr. Klocka upp CPU, så får du bättre frames.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Fille88:

Vart kan man ladda ner 64bitars klienten?

Någon som länkade till den lite högre upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Så mitt 7970 räcker helt enkelt inte till?? Blir ju lagom missnöjd bär man bränt så mycket pengar för att få det bästa!

Hur drar du den slutsatsen? Det handlar mest om dålig spelmotor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Skönt att höra!

Hur går jag tillväga för att överklivna processorn utan att förstöra den?

Förstår om det är en dum fråga, bör nog kolla Google innan jag frågar, men när jag ändå skrev så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundiin:

WoW använder bara två kärnor oavsett vad du gör. Men en högre klock ger väl ändå lite

Tror det fixades 2006/2007.

Men skalningen för varje CPU är skitdålig. Kanske värt att stänga av HT för att få lite mer krut på två kärnor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Radeon 5870 och i2500k @ 4,7GHz. Kör på Ultra med Shadows på High och DX11. Har runt 80fps i städer med gamla klienten, så något är det ju.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Kör dubbla 7970, 2600k på 4.4ghz, har feta fps drops i wow, ner till 25fps ibland. men sen har jag bra bit över 200 oxå i många fall...

wow har inte så mycket med hårdvara o göra, så länge man sitter med någorlunda bra grejjer... optimeringen är lite meh imo

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Du kan ha bästa datorn och fortfarande inte har bästa fps, det handlar alltid om hur många players som finns inom datorns skärm :>

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Har väl mycket med Add-ons att göra kan jag tänka mig.

OT: Är det någon mening att uppgradera till 64-bits klienten om min gamla 6års gamla klient funkar problemfritt?

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Jag har också cikra 200 fps på övriga stället utom i Orgrimmar där har jag också omkring 20-30. Min lösning var att hänga i Thunder Bluff i stället, problem solved.

Permalänk

Det har inget med din dator att göra.
Du laddar ganska extrema mängder information på kort tid i dom större städerna, även i 40manna raids.

Såvitt jag vet går det tyvärr inte att komma ifrån.

Permalänk
Medlem

Sitte på 100/10 bredband. Så det borde väl räcka för datamängdeb?

Permalänk
Skrivet av Adddeeee:

Sitte på 100/10 bredband. Så det borde väl räcka för datamängdeb?

Har inte med det att göra. Kan tyvärr inte förklara närmare då jag själv inte vet exakt vad det beror på, dock är det allmänt känt att WoW inte är sådär jätte bra configurerat.

En riktig prestanda dödare är ju skuggorna, testa och sänk dom.
Men som sagt det har inget med din dator att göra, ALLA laggar i Orgrimmar och större raider tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det var ett tag sedan de fixade det.
Wow körs nu på fler kärnor SAMT det är inte alls så CPU-beroende som det har varit utan det är även GPU-beroende efter cataclysm.

WoW är väldigt konstigt och ooptimerat, det handlar mer om tur än hårdvara om man ska få det till att funka med bra FPS.

Skrivet av Json_81:

WoW använder mer än två kärnor sen länge, märkligt att det ryktet aldrig dör ut.

Skulle tro att skuggorna är boven, vet inte hur det utvecklats på sistone men de har alltid varit tunga, särskilt med Ati-kort.
Sen spelar ju uppkopplingen roll.

Skrivet av Pimpim666:

Tror det fixades 2006/2007.

Men skalningen för varje CPU är skitdålig. Kanske värt att stänga av HT för att få lite mer krut på två kärnor.

Jag formulerade det dåligt, det jag mena var att de använder nästan aldrig mer än kapaciteten av två stycken kärnor men de använder fler än två.

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Om jag vill överblicka processorn, utan att byta kylare, är det bara att installera ett program som visar temperaturen på processorn och sedan bara justera systemkloclan i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Om jag vill överblicka processorn, utan att byta kylare, är det bara att installera ett program som visar temperaturen på processorn och sedan bara justera systemkloclan i BIOS?

Systemklockan? Hehe, nedu.

Även om det är lätt att överklocka processorerna nuförtiden så råder jag dig att läsa på lite innan. Du borde också vara extra försiktig då du kör stockkylning.

Permalänk
Medlem

Jag menade processorns klockfrekvens, dumt av mig att skriva systemklocka. Men ska läsa på om det

Permalänk
Medlem

Klart att det läggar i städerna. Live with it jag brukar inte vara så noga med att ha60+ fps när jag afkar i sw

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du kolla om något flaskar så öppna aktivitetshanteraren och något som mäter grafikkortets belastning (jag använder msi afterburner) och se vilken av de två som ligger på 100%. Antagligen är det o det här fallet processorn men flyger du runt i världen där det inte finns så mycket andra spelare kommer nog grafikkortet jobba mer.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Om jag vill överblicka processorn, utan att byta kylare, är det bara att installera ett program som visar temperaturen på processorn och sedan bara justera systemkloclan i BIOS?

Skrivet av Adddeeee:

Skönt att höra!

Hur går jag tillväga för att överklivna processorn utan att förstöra den?

Förstår om det är en dum fråga, bör nog kolla Google innan jag frågar, men när jag ändå skrev så....

Trollar du eller? Du är ju i forumdelen som heter "Kylning och överklockning av processorer", hur kan du då få det så fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Trollar du eller? Du är ju i forumdelen som heter "Kylning och överklockning av processorer", hur kan du då få det så fel?

Nej, men jag tycker man ska läsa på innan man frågar, så därför bad jag om ursäkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag får runt 70 fps nu i ogrimmar, då kör ja 1920x1080, ingen kantutjäming, vertical sync off, shadows på minsta, resten e på good/high och partical density på ultra, dx11 och 64bit client, men får samma fps med 32bits client.

Jag har HT enabled också på processorn.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q