Hur många har haft otur egentligen med köp av hårdvara?

Permalänk

Hur många har haft otur egentligen med köp av hårdvara?

Läser i olika forum och det är ju så att de som har någon form av problem hörs mest.
Tänkte det skulle vara kul att göra en poll där de som inte haft problem jämförs mot alla som haft problem.

Har säkert missat att täcka in en massa frågor som skulle finnas i en professionell poll.
Lägg då till en egen fråga

Gäller då hårdvara till datorn som man installerar själv.

Permalänk
Medlem

Menar du direkt efter köp, eller inom garantitiden..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Menar du direkt efter köp, eller inom garantitiden..?

bra fråga, tänker nog mest på fel vid installation (fel på produkten... eller installationen) men din andra synpunkt är också intressant.
Det kan ju fungera i 1år och sen gå sönder.

Permalänk
Medlem

Köper ganska mycket hårdvara, men har på det senaste året eller två vad jag kommer ihåg bara haft problem med ett RAM-minne, som gick på garantin.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det kan ju också bero lite på med vads om menas med problem.
Ett Nätagg med coilwhine är ju fullt funktionabelt även fast jag skulle klassa det som ett problem/fel och lämna in på garantin.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

En död pixel på mitt nya PSP, sket i det och spelar vidare. Lite coilwhine på mitt nätagg, jag skiter i det å spelar vidare.

Permalänk

Senast jag hade problem var typ 09 när jag fick hem ett defekt Corsair ddr2 minne, var bara att skicka tillbaka och få ett nytt. Annars har jag aldrig haft något som gått sönder som inte var självförvållat pga överklockning.

Permalänk
Skrivet av Gipp3r:

Det kan ju också bero lite på med vads om menas med problem.
Ett Nätagg med coilwhine är ju fullt funktionabelt även fast jag skulle klassa det som ett problem/fel och lämna in på garantin.

Coilwhine är väl ett problem, du lämnar ju in det på garantin.

Sen har vi ju en sak jag missade...

Ett nätagg för 150:- är troligtvis inte lika bra som ett för 700:-
osv...

Permalänk
Hedersmedlem

Under de senaste två åren en hdd som jag fick utbytt innan den rasade helt, annars funkar allt som jag köpt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har faktiskt aldrig fått en vara som inte fungerat som den skulle.
Det köpet jag blev mest besviken på var nog mitt gtx570 jag köpte för 2500kr, den väsnas något enormt fastän jag har extremt bra kylning i chassit och den går knappt att överklocka något alls på. om jag ENDAST höjer volten till tex 1,3v och håller temperaturerna under koll så krachar datorn ändå i spel...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

En RMA har jag gjort och det var första serien av HP Envy 17 som överhettades och la av efter några dagar, skickade tillbaka datorn och fick igen pengarna. Ångrade köp har jag en hel del tex 2 bärbara som lät som dammsugare och inte gick att arbeta med utan hörselskydd och 4 skärmar som helt enkelt inte var så bra som jag trodde :D. Vad gäller datorkomponenter har jag köpt en hel del under åren men aldrig råkat ut för problem med dessa.

Kan också tillägga att jag har aldrig haft problem med något företag som jag har ångrat köp hos så en stor eloge till Elgiganten, Inwarehouse och cdon. En gång har jag blivit jävligt förbannad och det var när jag köpte en skärm på Microshop där jag frågade om jag fick titta på skärmen innan köp vilket jag inte fick, sedan frågade jag om jag fick köpa en uppackad skärm dom hade och det fick jag inte heller, till slut köpte jag skärmen i kartong och när jag kom hem så var det flera lysande pixlar mitt i bilden och ångra köpet gick inte eftersom det var butiksköp.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Köper hårdvara nästan jämt såfort jag får pengar till det. Aldrig haft direkt ett problem, men dock var moderkortet mitt böjt i övre hörnet när jag packade upp det, men det vara bara att skruva fast och börja spela

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Fick en gång ett moderkort som var instabilt från komplett,men 2 dagar senare fick jag ett nytt av komplett av annat fabrikat som dessutom var 150kr dyrare..Sån service gillar man. (valde själv annat fabrikat)

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

En död pixel på min senaste lcd och ett grafikkort med felande kylning. Skärmen får jag leva med, grafikkortet gick på RMA.

En bärbar (Dell XPS M1330) som hade alla möjliga problem, mest värmerelaterade. Hårddisken rasade nästan direkt, moderkortet fick bytas 2 ggr på 3 år pga överhettning, dvd-läsaren/brännaren vägrade efter ett tag att bränna skivor. Och mer därtill. Dells support var dock alltid hjälpsamma och reparationerna drog inte ut på tiden särskilt länge. Otroligt skönt förresten att kunna ringa supporten dygnet runt då man var lite av en nattmekare förr!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

4st hårddiskar.
döda från start.

Dustin var dock snabba och byta ut dom.

Permalänk
Medlem

En gammal Maxtor-HD från Komplett, fick en ny väldigt snabbt, inga problem.

Annars är det nog bara CD-brännare som krånglat, min första 10/2/4x gick sönder en vecka efter garantin X(

Köpte då en ny på Elgiganten, den höll i en månad sen fick jag den utbytt över disk hos Elgiganten, kanonbra service.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Har haft ett fåtal problem med saker som bytts på garanti, har för mig att det är 3 prylar på 20år Däremot har jag ibland köpt saker som inte har varit så bra som jag trodde från början, men det är snarast vilseledande marknadsföring/"otur"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Några goa IBM Deathstar hade man såklart - men IBM bytte snabbt som blixten ut dem via UPS. Efter det har de flesta komponenter hållit till jag bytt ut dem och skickat dem till Återvinning

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

Jag fick fel CPU en gång av butiken. Fick en Phenom II 550 istället för en 550BE, det skumma är att de inte säljer vanliga 550. Fick en 555BE direkt när jag gick till butiken och lite rabatt på en Noctua NH-U12P.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

3 Team Group ELITE RAM minnen på 2GB var, alla tre la av efter 1 månad.
Xigmatek Pantheon Chassi, Fläktkontrollerna fungerar inte och har aldrig gjort.
Gainward Geforce 9800GT, drivrutinerna kraschade konstant.
Gainward Geforce 560, artefaktar när temperaturen stiger för fort.

Permalänk
Medlem

Jag fick en processor (Intel Celeron 500MHz) med en trasig pigg en gång.. men det är mer än 12 år sedan nu.. har inte hänt sedan dess..

Fick en "tyst" hårddisk som jag tyckte lät för mycket för ett par år sedan, men det tyckte inte Dustin, så jag sålde den till svärfar...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ett par gångar när jag handlat chassin så har det varit någon död eller illalåtande fläkt, men då jag i princip alltid byter mot bättre fläktar så spelar det ingen roll. Sedan har jag antagligen den största oturen i världen gällande datormonitorer, har aldrig i mitt liv köpt en som inte är rakt av död eller har extrem sk "Backlight Bleeding". Det har blivit att skicka tillbaka på garanti direkt, totalt sett 4-5 gånger det har inträffat.

Permalänk
Medlem

Mitt senaste köp: BenQ 120hz skärm med 3 döda pixlar, inget jag stör mig på alls då de ligger som de gör = ingen RMA.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

Hade lite problem med Coilwhine på mitt 560 i början. Men det upphörde efter en vecka eller två.
Har även haft problem med ett gammalt moderkort som jag ( tror pg av ESD) blåskärmade vid en biosuppdatering och dog.

Annars har jag varit väldigt förskonad från datorrelaterade problem.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD