HDMI till dual link-DVI. Problem med Dell U2711.

Permalänk
Medlem

HDMI till dual link-DVI. Problem med Dell U2711.

Jag har fått en Dell U2711, 27" med en maxupplösning på 2560 x 1440. (LÄNK). Datorn jag har är en HP ProBook 4510s.

Problemet i det hela ligger i att min arbetsdator har VGA och HDMI ut. VGA är ju redan från början borträknat av förklarliga skäl. Jag hade sedan tidigare en HDMI-DVI som jag kört till min gamla 24" skärm utan problem, dock så verkar den bara köra singel channel, något som begränsar upplösningen till typ 1680x1050. Kör man HDMI till skärmen så identifieras den som en TV av datorn, då får man max ut 1920x1080. Jag vet inte om det beror på Dell eller HDMI, HDMI 1.4 ska väl klara upp mot 3840 × 2160? Har googlat runt och andra verkar ha stött på samma problem där.

Har nu letat efter en HDMI till dual link DVI, men de verkar inte existera? De få HDMI-DVI jag hittat har varit single channel (alla är inte ens märkta men jag utgår från att de är single channel). Är det kört att få denna skärmen att funka ihop med min dator eller har jag missat någon lösning?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd

HDMI klarar inte så höga upplösningar utan det är Dual DVI eller DisplayPort som gäller. ledsen

Permalänk
Medlem

HDMI 1.4 ska klara upp till 4096×2160 i singel channel.

Dock är din skärm endast HDMI 1.3. Denna ska klara upp till 2560×1600 i antigen 24bits/px eller 30bit/px.

Du bör kika på vilket färgschema du ställt in skärmen på. Att den identifieras som TV och max får 1920x1080 borde vara en inställning i drivrutinen för grafikkortet. Verkar som att HP ProBook 4510s kör Intel GMA 4500MHD. Vet tyvärr inte hur bra mjukvara de har byggt till den.

Vad är det för HDMI-kabel, och hur lång är den?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

HDMI 1.4 ska klara upp till 4096×2160 i singel channel.

Dock är din skärm endast HDMI 1.3. Denna ska klara upp till 2560×1600 i antigen 24bits/px eller 30bit/px.

Du bör kika på vilket färgschema du ställt in skärmen på. Att den identifieras som TV och max får 1920x1080 borde vara en inställning i drivrutinen för grafikkortet. Verkar som att HP ProBook 4510s kör Intel GMA 4500MHD. Vet tyvärr inte hur bra mjukvara de har byggt till den.

Vad är det för HDMI-kabel, och hur lång är den?

Menar du att det finns adaptrar som tar HDMI-ut och gör om det till dual-DVI? Det krävs väl nån aktiv specialadapter i så fall.
Dual-DVI har såvitt jag vet fler signaltrådar än HDMI/DVI (dubbelt så många...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Menar du att det finns adaptrar som tar HDMI-ut och gör om det till dual-DVI? Det krävs väl nån aktiv specialadapter i så fall.
Dual-DVI har såvitt jag vet fler signaltrådar än HDMI/DVI (dubbelt så många...).

Det du menar är TMDS-länkar. HDMI har en och DVI har två.
Av den anledningen tror jag begränsningen sitter att man inte kan omvandla HDMI till DVI Dual Link.

Jag har sett konstiga adaptrar som har två HDMI-inputs och en DVI-output, men att tanken att detta skulle lösa TMDS-länkarna har jag svårt att tro eftersom HDMI i regel endast har en output per kanal.

Men nu pratar vi endast om länkarna, detta utesluter inte att HDMI ska klara av samma upplösningar och frekvenser som DVI (och vice versa)

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

HDMI 1.4 ska klara upp till 4096×2160 i singel channel.

Dock är din skärm endast HDMI 1.3. Denna ska klara upp till 2560×1600 i antigen 24bits/px eller 30bit/px.

Du bör kika på vilket färgschema du ställt in skärmen på. Att den identifieras som TV och max får 1920x1080 borde vara en inställning i drivrutinen för grafikkortet. Verkar som att HP ProBook 4510s kör Intel GMA 4500MHD. Vet tyvärr inte hur bra mjukvara de har byggt till den.

Vad är det för HDMI-kabel, och hur lång är den?

2,5 meter lång, HDMI 1.3 såg jag att det var nu med. Trodde att det var en 1.4 först. Det står Hentek på den, gissar att det är tillverkaren. Ska ta och kolla på vilket färgschema den kör senare i veckan, arbetet är tyvärr lite för tight för att hinna med det nu.

Dock så lutar det åt att jag får en Mac Mini framöver så då löser det sig på ett annat sätt istället.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, får köra skärmen med stor svart kant för att kunna använda den utan att få ont i ögonen... Min dator är iof inte jordens nyaste, jag har en laptop med ett 9700M GT kort - men jag tycker väl att den borde klara visa film och text i 2560x1440?

Hade inte tänkt köpa ny laptop riktigt än egentligen...

edit: Verkar som om skärmen måste anslutas med DP för att klara det.. Nvm.