Permalänk

Datorn Dör Vid låga temperaturer!

hallå!

Jag har nu klockat min processor till 4ghtz med 1,4750v och den dör när den har utsatts för lite stress som efter till exempel fem minuters spel av Bf3
så dör den. När jag kör cup stressar så dör den nästan direkt.. temperaturen går inte över 40 grader och jag undrar varför detta händer..
eftersom temperaturen inte är hög alls så tycker jag att detta är väldigt konstigt.
är det en inställning som finns i bios eller funkar det bara inte...

Jag har en AMD II x6T Black edition så den är ju gjort för att överklockas!!

tack så hemskt mycket för eran hjälp!

Permalänk

Kan vara att programmet du använder dig av att mäta temperaturer inte ger rätt värden till dig?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Skrivet av Beengalas:

Kan vara att programmet du använder dig av att mäta temperaturer inte ger rätt värden till dig?

jag använder ett program som heter Core temp http://www.alcpu.com/CoreTemp/

är det legit eller bara strunt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

jag använder ett program som heter Core temp http://www.alcpu.com/CoreTemp/

är det legit eller bara strunt ?

jag har ett starkt förtroende till HWmonitor av någon anledning det tycker jag du ska kolla med.

sen är cpu er inte världs ledande på att visa rätt temperaturer. så den kan vara uppe i ca 60c om du har otur.
Sweclockers prata om det i någon fredagspanel nu i vinter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

jag har ett starkt förtroende till HWmonitor av någon anledning det tycker jag du ska kolla med.

sen är cpu er inte världs ledande på att visa rätt temperaturer. så den kan vara uppe i ca 60c om du har otur.
Sweclockers prata om det i någon fredagspanel nu i vinter.

jag tittade även med http://downloads.guru3d.com/OCCT-(OverClock-Checking-Tool)-3.... och de läser av samma.

Permalänk

Erm.. Du överväger inte att CPUn eller din clockning kan vara instabil?

Permalänk
Medlem

Trollar du eller är du allvarlig? Får lov att ta dig på allvar. Olika CPU:er klockar olika. Kan hända att ditt exemplar behöver mer spänning för att bli stabil eller att den helt enkelt inte klockar så högt. Har även för mig (någon som vet bättre kanske kan bekräfta eller dementera) att högre klockar på den CPUn behöver lite extra kräm till nordbryggan. Men som sagt jag kan blanda ihop saker nu.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Kan ju vara att det inte orkar pumpa ut tillräckligt. Och har du kopplat in så du har 1x8 eller 2x4 ATX till CPU? (strömkabel från nätagg till en kontakt nära CPU sockeln)

Edit: Om klockningen är instabil bör det rimligtvis resultera i blåskärm inte att datorn bara dör

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vad har du för nätagg? Kan ju vara att det inte orkar pumpa ut tillräckligt. Och har du kopplat in så du har 1x8 eller 2x4 ATX till CPU? (strömkabel från nätagg till en kontakt nära CPU sockeln)

Edit: Om klockningen är instabil bör det rimligtvis resultera i blåskärm inte att datorn bara dör

"rimligtvis" ja, men det går inte utgå ifrån att det är så 100% av gångerna, kan likagärna vara "preformance peak" och att agget skickar på extra ström så CPUn lägger av istället för att brinna.

No offence, men verkar inte som TS är så insatt i det hela så skulle ej förvåna mej.

Permalänk
Medlem

Sänk överclockningen eller höj spänningen (rekomenderar första valet)
hursom helst kan cpu också visa fel så den kan vara upp i mot 60-70c utan att du vet om det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Phenom 2 är ju inte direkt kända för att visa rätt temperatur heller, men som sagt testa sänk klocken eller hök spänningen!

Permalänk
Skrivet av Kingrags:

Trollar du eller är du allvarlig? Får lov att ta dig på allvar. Olika CPU:er klockar olika. Kan hända att ditt exemplar behöver mer spänning för att bli stabil eller att den helt enkelt inte klockar så högt. Har även för mig (någon som vet bättre kanske kan bekräfta eller dementera) att högre klockar på den CPUn behöver lite extra kräm till nordbryggan. Men som sagt jag kan blanda ihop saker nu.

hur ska jag då kunna veta ifall min överklockning kommer vara stabil ? ska jag söka på va andra har använt och det gått bra eller ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superpunken:

hur ska jag då kunna veta ifall min överklockning kommer vara stabil ? ska jag söka på va andra har använt och det gått bra eller ?

Du provar bara. Nu är den inte stabil. Ändra och kör något annat. Stresstesta. Om den fortfarande inte är stabil så ändra och kör något annat. Stresstesta.
Håll på tills den är stabil eller köp en intelplugg.

Det är ett känt fel att AMD inte visar rätt temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

hur ska jag då kunna veta ifall min överklockning kommer vara stabil ? ska jag söka på va andra har använt och det gått bra eller ?

Du kan inte veta om den kommer vara stabil. Det måste du testa. Vad andra har använt kan du använda som en fingervisning men inte som ett fasit. Var försiktig så du inte bränner CPUn bara. Men det är alltid en bra ide att läsa på om just ditt system innan du ger dig ut på äventyr så slipper du ha sönder grejerna. Du har fått en hel del bra förslag tycker jag. O
Jag var du så skulle jag sänka klockfrekvensen tills systemet blir stabilt och börja därifrån. Hur klockar du? Fsb:n eller multiplikatorn eller båda 2?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Kingrags:

Du kan inte veta om den kommer vara stabil. Det måste du testa. Vad andra har använt kan du använda som en fingervisning men inte som ett fasit. Var försiktig så du inte bränner CPUn bara. Men det är alltid en bra ide att läsa på om just ditt system innan du ger dig ut på äventyr så slipper du ha sönder grejerna. Du har fått en hel del bra förslag tycker jag. O
Jag var du så skulle jag sänka klockfrekvensen tills systemet blir stabilt och börja därifrån. Hur klockar du? Fsb:n eller multiplikatorn eller båda 2?

jag har multipikatorn och ändrat fsbN till 201.. men tack för tipsen ska sitta och pilla lite

Permalänk

Datorn stängs av när du stresstestar eller får du blåskärm?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Datorn stängs av när du stresstestar eller får du blåskärm?

jag får blåskärm, jag har testat dragit hem lite olika program och alla säger att cpun ligger på 21-25 grader fast i bios så står den att den ligger på 30-35!

det har kommit med ett program i moderkortet som heter easytune6 och de visar också 30-35.

de program jag har tankat hem utanför easytune är WMmonitor, coretemp och OCCT och alla visa runt 20-25 grader.. vilken ska jag lita på? jag vill säga
Bios men kan den ha fel? o.0

jag får blåskärm när easytune säger att jag ligger på 50 grader och när de andra programmen säger att jag ligger på runt 34

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vad har du för nätagg? Kan ju vara att det inte orkar pumpa ut tillräckligt. Och har du kopplat in så du har 1x8 eller 2x4 ATX till CPU? (strömkabel från nätagg till en kontakt nära CPU sockeln)

Edit: Om klockningen är instabil bör det rimligtvis resultera i blåskärm inte att datorn bara dör

Jag äger ett 850v som kör 1x8 tror jag. jag har bara en STOR som går till moderkortet :Poch sen en 8 pin till toppen i vänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

Jag äger ett 850v som kör 1x8 tror jag. jag har bara en STOR som går till moderkortet :Poch sen en 8 pin till toppen i vänster

Låter som instabil klockning tycker jag! Kika lite på denna länk den tycker jag förklarar riktigt bra vad man behöver tänka på! http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023
Sen finns det ingen garanti för att du får prollen stabil i den klock du är ute efter. Vad gäller temp så skulle jag med anledning av vad du skrivit plussa på ungefär 10C till din avlästa coretemp i HW-info som för övrigt är det program som är inbyggt i OCCT för att där visa temp!

Sen kan det naturligtvis vara att du inte får den effekt som prollen kräver för klockning beroende på hur många och vilka grafikkort du har, alla grafikkort drar nämligen effekt via moderkortet och skall därmed matas med den 8pin EATX som kopplas vid prollen, den förser även prollen med en hel del extra effekt. Du kan läsa mer här! http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...
En annan möjlighet är att du har ett budgetagg som sägs vara 850W men kanske inte klarar i närheten av den effekten samtidigt som du kanske har energislukande grafikkort, så tala gärna om vad agget har för beteckning.

Permalänk
Medlem

för lite vcore kan leda till att den bara dör eller fryser

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Låter som instabil klockning tycker jag! Kika lite på denna länk den tycker jag förklarar riktigt bra vad man behöver tänka på! http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023
Sen finns det ingen garanti för att du får prollen stabil i den klock du är ute efter. Vad gäller temp så skulle jag med anledning av vad du skrivit plussa på ungefär 10C till din avlästa coretemp i HW-info som för övrigt är det program som är inbyggt i OCCT för att där visa temp!

Sen kan det naturligtvis vara att du inte får den effekt som prollen kräver för klockning beroende på hur många och vilka grafikkort du har, alla grafikkort drar nämligen effekt via moderkortet och skall därmed matas med den 8pin EATX som kopplas vid prollen, den förser även prollen med en hel del extra effekt. Du kan läsa mer här! http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...
En annan möjlighet är att du har ett budgetagg som sägs vara 850W men kanske inte klarar i närheten av den effekten samtidigt som du kanske har energislukande grafikkort, så tala gärna om vad agget har för beteckning.

det står på den att det är en chefitec aps-850c 850watt 80+ agg.. modulärt.

sen äger jag ett gtx580oc..

Tror ni det är det som är problemet ?

Permalänk

jag kanske ska skriva också att den dör inte om jag bara kör normalt men om jag spelar BF3 eller kör OCCT test i mer än 6 mintuter så dör den av blåskärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

jag kanske ska skriva också att den dör inte om jag bara kör normalt men om jag spelar BF3 eller kör OCCT test i mer än 6 mintuter så dör den av blåskärm!

Vilken X6 cpu har du?+Kylare, tempen som vissar 25-28c stämmer ej!. Din cpu är inte stabil i den hastighet du kör... testa att sänk till 3.9ghz och samma vcore som innan.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Vilken X6 cpu har du?+Kylare, tempen som vissar 25-28c stämmer ej!. Din cpu är inte stabil i den hastighet du kör... testa att sänk till 3.9ghz och samma vcore som innan.

AMD phenom II x6T Black edition

Ska testas ! tack för tipset:) men är det farligt att köra med den om den är instabil i 100% men stabil i idle ?

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Vilken X6 cpu har du?+Kylare, tempen som vissar 25-28c stämmer ej!. Din cpu är inte stabil i den hastighet du kör... testa att sänk till 3.9ghz och samma vcore som innan.

Oj förlåt! glömde nämna att det är en 1090T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

det står på den att det är en chefitec aps-850c 850watt 80+ agg.. modulärt.

sen äger jag ett gtx580oc..

Tror ni det är det som är problemet ?

Nej det är knappast ditt problem då!
Det är säkert överklockningen som är instabil helt enkelt, klocka ner eller prova med fler alternativ som t.ex. NB-clock, som tas upp i länken jag postade tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

AMD phenom II x6T Black edition

Ska testas ! tack för tipset:) men är det farligt att köra med den om den är instabil i 100% men stabil i idle ?

Är den inte stabil så räknar cpu fel, vilket kan leda till korrupt data vilket inte är bra eftersom filerna skadas. Att leva med blåskärmar är inte heller något bra alternativ, bättre att klocka ner till stabil klock!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superpunken:

jag får blåskärm, jag har testat dragit hem lite olika program och alla säger att cpun ligger på 21-25 grader fast i bios så står den att den ligger på 30-35!

det har kommit med ett program i moderkortet som heter easytune6 och de visar också 30-35.

de program jag har tankat hem utanför easytune är WMmonitor, coretemp och OCCT och alla visa runt 20-25 grader.. vilken ska jag lita på? jag vill säga
Bios men kan den ha fel? o.0

jag får blåskärm när easytune säger att jag ligger på 50 grader och när de andra programmen säger att jag ligger på runt 34

Det skiljer alltid mellan idle i Windows och Bios temperaturen. Anledningen är att CPU:n inte klockar ner sig i Bios då det är viktigt att ha allt 100% stabilt där. 21-25c idle i Windows är orealistiskt lågt (om du inte har det väldigt kallt inomhus).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ditt problem är ju självklart för hög klock. Du kan höja till 1.65 volt o ändå få blåskärm. Det är olika från CPU till CpU.

Trodde datorn dog o det är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Superpunken:

jag får blåskärm, jag har testat dragit hem lite olika program och alla säger att cpun ligger på 21-25 grader fast i bios så står den att den ligger på 30-35!

det har kommit med ett program i moderkortet som heter easytune6 och de visar också 30-35.

de program jag har tankat hem utanför easytune är WMmonitor, coretemp och OCCT och alla visa runt 20-25 grader.. vilken ska jag lita på? jag vill säga
Bios men kan den ha fel? o.0

jag får blåskärm när easytune säger att jag ligger på 50 grader och när de andra programmen säger att jag ligger på runt 34

20-25 grader låter inte som en korrekt visning, om du nu inte har under 10 grader i rummet?

Men hur som så låter det nog som en instabil klockning. Har du läst på någon av alla de tusentals guider som finns? Om inte så gör det först, ingen idé att sitta här och upprepa saker som redan står där.
Också en väldigt dum sak att överklocka om du inte har koll på hur du ska göra, i värsta fall har du sönder din processor.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8