Processor fundering [Kommer det att hjälpa?]

Permalänk

Processor fundering [Kommer det att hjälpa?]

Tjäna!..

Funderar på att köpa en fyrakärning processor (2.2 Ghz) Har just nu 2 kärnig 2.70 Ghz...

Kommer det göra min dator snabbare?? Går lite slött när man har på Fraps och ett spel då laggar det lite och så xD...
Tror ni att det bara hjälper med byte utav processor eller ska jag uppgradera ram också?? Funderar på att göra det med har 4gb just nu ^^...

Edit: Grafikkortet ligger på 1gb.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Ja du, lär få lite bättre fps.

Ram tror jag inte du behöver mer av.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

I vissa spel kommer en 2.2GHZ x4 fungera sämre än en 2.7GHZ x2. Anledningen till det är att många spel bara använder 1 eller två kärnor i en processor. Men när det gäller FRAPS så tror jag det bör lagga mindre. Beror helt klart vilket spel du spelar. Vad är det för moderkort du har?

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk

Du bör satsa på att försöka uppgradera datorn istället för att köpa gamla generationens komponenter.
Dessa är ofta både sällsynta och löjligt dyra, eftersom du inte har angett nån information så är det svårt att gå in på nått men...

Som sagt försök uppgradera till dagens generation, du kommer tjäna på det i längden!

Permalänk

Moderkortet var HT 2000 men såg massa andra sonna som inte såg ut som mitt :/ :S...
Märkte också att jag hade dual channel i ramminne vad det nu är för ngt xD går det snabbare eller ngt?... Kommer inte i håg.
Tror att jag har hört vad det är för ngt någon gång :D...

En fråga till vad brukar tempraturen ligga på?? Min ligger på 33c om det nu stämmer lol har en termometer För kollar för skojs skull :P...

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Du bör satsa på att försöka uppgradera datorn istället för att köpa gamla generationens komponenter.
Dessa är ofta både sällsynta och löjligt dyra, eftersom du inte har angett nån information så är det svårt att gå in på nått men...

Som sagt försök uppgradera till dagens generation, du kommer tjäna på det i längden!

Håller med, det ena ger det andra vid uppgradering av äldre hårdvara. Ditt grafikkort tex "Grafikkort Ati radeon HD 5550 1Gb" där finns inte så många FPS att kräma ur. Värre CPU hänger inte kortet med, värre minnen, värre hd som inte utnyttjas fullt ut "SSD"... ja listan kan göras lång.

Jag personligen tror mer på att köpa allt nytt och installera själv.
Lådan passar säkert, dock med lite modd, när det gäller kablar misstänker jag "Fujitsu".
Spara ihop till en ny medel bra hårdvara att installera i datorn istället.

Original Fujitsu moderkort låser dig skulle jag tro, köp som jag och andra sagt nytt eller begagnat.

Moderkort
CPU
Minne
Grafikkort

Titta efter paket på Tradera.com om du vill köpa begagnat.
Men titta efter lite nyare saker.

Fråga här om du är osäker på saker och dess pris.

Permalänk
Avstängd

om du ska spela på datorn så föreslår jag att uppgradera grafikminnet om du ska spela på den du behöver ej uppgradera raminnet jag har 4 gb ram intel core i3 med amd radeon 6750 1gb funkar felfritt för mig jag spelar mw3 battlefield osv. men rekomenderar jag att uppgradera grafikminnet.

Permalänk

Grafikkortet köpte jag typ för 2 år sen :c ..
En på SweC här rekommenderade det för mig. För ville inte ha ett allt för dyrt men ändå bra...
Har inte pengar till och byta allt i datorn :/ eller kanske.. Men tror att det duger för mig med ny cpu? Spelar inte så mycket häller mest ett ganska gammalt spel.. Men kommer börja lira ngt mer gäller bara att hitta funderar på nya Track Mania...

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

Inga svar??..

Edit: Sorry för bump!! Men behöver värkligen reply!! :D.....

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.