Permalänk
Medlem

Problem med både fläkt och skärm!

Hej,

Har ingen aning om jag hamnar rätt men..
Jag har just köpt en ny dator som jag vid skrivande stund försöker få ihop. Allt är satt på rätt ställe men nu betéer sig fläktarna konstigt. När jag startar datorn så börjar fläktarna gå igång för att sedan lägga av i kanske tre sekunder för att sedan igen gå igång. Varför sker detta? Jag får heller ingen bild till skärmen?

Permalänk

Vad har du för komponenter?

Permalänk
Medlem

Komponenterna är..

- ASUS moderkort P8Z68-V/GEN3 (socket 1155)
- XFX RADEON HD7970
- INTEL CORE i5-2500K
- CORSAIR XMS3 VENGEAN 8GB
- OCZ INTERN SSD 120GB
- CORSAIR POWERSUPPLY 850W

Hoppas det hjälper. Allt är nytt, chassit är shysst sedan tidigare.

Permalänk

Har du stoppat in båda pci-e kablarna till grafikkortet och sitter dom ordentligt? Får grafikkortet inte tillräckligt med ström så blir det ingen bild. Fläktarna är jag inte helt säker på

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut:

Yupp, dom sitter i ordentligt.

Permalänk

Kan inte direkt se något som är fel. Borde finnas någon enkel lösning på problemet.
Något jag ser är att ram minnena sitter i plats 1 och 2, tror dom ska sitta i 1-3 eller 2-4 för att få dual channel. titta det i manualen för moderkortet

Permalänk
Medlem

Datorn är igång..

..genom att flytta lite aggkablar med 8-pin (gjorde så att fläktproblemet slutade) och tröck in minnerna som inte satt tillräckligt och VIPS så hade vi bild! Problemet nu är när vi ska installera Win7 då vi får upp när vi startar datorn "CPU FAN FAILURE" fast den snurrar.. Kan detta ha med RAM minnerna att göra?

Permalänk

Det är nog cpu fläkten tror jag. Det du kan prova är att sätta en chassi fläkt där så länge, och cpu fläkten på en annan moderkorts plats. Så ser du om du får error då också.
Förresten kul att det löste sig snabbt och enkelt

Permalänk
Medlem

Vi testar! Det som är lika spännande att när denna är klar har vi en till som vi ska få ihop med ett annat chassi som just ny ryker vid "on".. Jag återkommer!

Permalänk

okej skriv ner vad det är för komponenter på den datorn också

Permalänk
Medlem

Andra datorn..

Vi lämnar den första åt sidan ett tag och ger oss på den andra. Så här ser minnerna ut sedan tidigare på den andra datorn. Ser dom ut att sitta rätt? Saker är den att vi demonterar ena datorn som vi ska sätta in i ett nytt chassi bara och sedan sätta in helt nya komponenter i den andra. Det vi höll på med går var de nya komponenterna i det gamla chassit och nu de gamla komponenterna i det nya chassit. Så här satt dom som sagt i det gamla chassit (som vi nu installerar i det nya)

Permalänk
Medlem

Byt plats på fläkten till processorn(uttaget för fläkten alltså). Den sitter i CPU_FAN_OPT (står nog för optional, d.vs. fläkt no.2). Den ska sitta i CPU_FAN (lite till vänster närmare minnena).

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack so far..

- inlägg flyttat till Chassin och nätaggregat

Inlägg flyttat
Permalänk

Har du fortfarande strul?