Permalänk
Medlem

Bulldozer mot i5

Jag har en "gammal" dator med en i5 750, helt oklockad. I wei får jag 7,3 på den. Sonens nybyggda har en AMD FX 4100, och han får bara 7,2 poäng. Vilka övriga parametrar spelar in här? Mitt moderkort är ett Gigabyte P55-UD3 och hans är ett Asrock 970 extreme 4.
Vi är tacksamma för svar och synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror det fjantar och räknar ghz, cacheminne och antal kärnor enligt någon hemlig formel. Varför ens bry sig när resultatet inte återspeglar verkligheten.

Permalänk
Medlem

Trots att FX4100 är nyare är den sämre så det är inget konstigt.

WEI är väl inte det man skall använda sig av för att dra slutsatser, men bara att kolla recensioner för samma resultat. Tror skillnaden är rätt stor till i5 750 fördel.

Permalänk
Medlem

Då även Bulldozer's föregångare Phenom II är bättre i de flesta fall så är det inte konstigt att din i5 750 är bättre den också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Super Pi tar mig 2m 46s för 8M, sonen får 4m 36s för samma. Alldeles för stor skillnad i mitt tycke. Är det verkligen rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Super Pi tar mig 2m 46s för 8M, sonen får 4m 36s för samma. Alldeles för stor skillnad i mitt tycke. Är det verkligen rimligt?

Japp, bulldozer var en flopp tyvärr:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Flopp och flopp det vet jag inte, dom säljer iallafall.
Intel har ALLTID varit betydligt starkare i Super Pi. Varför vet jag inte riktigt men en I5 kan klara 1M på ca 10 sek.
Jag har klarat 1M på 16,9 sek och det var rekord med min 720 Be här på sweclockers.

så jag vet inte om jämförelsen är riktigt ok.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Jag har en "gammal" dator med en i5 750, helt oklockad. I wei får jag 7,3 på den. Sonens nybyggda har en AMD FX 4100, och han får bara 7,2 poäng. Vilka övriga parametrar spelar in här? Mitt moderkort är ett Gigabyte P55-UD3 och hans är ett Asrock 970 extreme 4.
Vi är tacksamma för svar och synpunkter.

Min Q9450 får 7.4 i wei och din prolle är ju bättre än min så det är bara att strunta i vad den säger

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

bulldozer är ju ingen höjdare, och framför allt då inte 4100, dess 4 "kärnor" presterar ju i många fall inte bättre än en vanlig 2-kärnig processor. så att en i5a ger bättre resultat är ju inte oväntat. bulldozer får ju som sagt till och med stryk i många applikationer av föregångaren phenom, som i sin tur använder en väldigt gammal arkitektur. bulldozers arkitektur kanske har potential, men det får vi väl se när de nya inkarnationerna i trinity/piledriver kommer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

AMD FX4100 ska man mer stätta mot en Intel I5 650, skulle tro att det blir snarlika prestanda då.
Bulldozzer är och förblir en mer eller mindre flopp, men förhoppningsvis hittar AMD på nått under året för framtida modeller

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Då återstår ju att byta Bulldozern till något äldre men bättre, eller att klocka upp den. Finns det någon här som har erfarenhet av hur mycket det ger att skruva upp den?
Edit: jag förmodar att de fyra kärnorna är öppna från start, och inte behöver låsas upp manuellt.

Permalänk
Hjälpsam

Det finns en patch till windows 7som ger Bulldozer lite mer fart.
http://www.guru3d.com/news/microsoft-outs-amd-bulldozer-perfo...
Varför byta, räcker den inte till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Då återstår ju att byta Bulldozern till något äldre men bättre, eller att klocka upp den. Finns det någon här som har erfarenhet av hur mycket det ger att skruva upp den?
Edit: jag förmodar att de fyra kärnorna är öppna från start, och inte behöver låsas upp manuellt.

Dom lärde tvistar om nu den är egentligen är 4 kärning CPU, själv väljer jag att se den som 4 halva kärnor ungefär men alla är upplåsta japp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det finns en patch till windows 7som ger Bulldozer lite mer fart.
http://www.guru3d.com/news/microsoft-outs-amd-bulldozer-perfo...
Varför byta, räcker den inte till?

Det gör den väl egentligen. Den är ju ett stort lyft mot hans tidigare burk med en AMD64 x2 5000. Vad som stör mest är väl att han har sett en hastighet som är högre än min i5, och nu är han frustrerad när min ändå är mycket snabbare. Fixen ska testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Det gör den väl egentligen. Den är ju ett stort lyft mot hans tidigare burk med en AMD64 x2 5000. Vad som stör mest är väl att han har sett en hastighet som är högre än min i5, och nu är han frustrerad när min ändå är mycket snabbare. Fixen ska testas.

det går ju inte att titta på hastigheten på processorer. bättre arkitekturer gör ju en processor med lägre frekvens (intel) snabbare än en med högre frekvens men sämre arkitektur (amd). för ett antal år sedan var situationen motsatt, men då sålde intel ändå bäst då "folk" bara tittade på frekvensen...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte riktigt så enkelt heller, superpi är ett gammalt entrådigt program som inte säger mycket om dagens cpuer.
De flesta multitaskar rejält idag, och då kan flera kärnor innebära en fördel även om de vid benchmarking är slöare så slipper man tiden det tar att växla processer i cpun, cpu hastigheten är dessutom "bra nog" helt oavsett vid de flesta aplikationer, mycket minne och snabb lagring ger mycket mer än att jaga cpu hastighet, och mängden minne minskar belastningen på disksytemet, alltså gärrna 16Gbyte och uppåt, grafikkorten tar hand om spelprestandan och gpgpu kapabla aplikationer, så i praktiken är det sällan man blir stryp av cpun oavsett modell om den är ny och minst 4kärnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av penke62:

Det gör den väl egentligen. Den är ju ett stort lyft mot hans tidigare burk med en AMD64 x2 5000. Vad som stör mest är väl att han har sett en hastighet som är högre än min i5, och nu är han frustrerad när min ändå är mycket snabbare. Fixen ska testas.

Personligen tycker jag att FX-6100 är den mest prisvärda Bulldozern, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Till Q3 släpper AMD Vishera som är snabbare än nuvarande Bulldozer, är han missnöjd går det alltid att uppgradera då.
Senaste BIOS, kan också ge en bost till Bulldoozer, när den kör Steamspel.

Superpi är som sagt ett föråldrat test som ni inte behöver bry er om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av penke62:

Det gör den väl egentligen. Den är ju ett stort lyft mot hans tidigare burk med en AMD64 x2 5000. Vad som stör mest är väl att han har sett en hastighet som är högre än min i5, och nu är han frustrerad när min ändå är mycket snabbare. Fixen ska testas.

En i5 750 har fyra kärnor med både flyttalsenhet och heltalsenhet, en FX4100 har fyra heltalsenheter, men bara två flyttalsenheter. Delade resurser leder till lite sämre prestanda än om den haft fyra flyttalsenheter också, FX4100 har en förhållandevis låg IPC också, vilket märks av främst då i applikationer som använder flyttal mycket.

Men om han stör sig på det, så kan han ju alltid skruva upp klockfrekvensen (en bättre kylare än originalkylaren rekommenderas då). Överklockad ger den bättre prestanda än i5 750 (i originalklock) för det mesta. 4,3GHz-4,8GHz är en vanlig överklock för en FX4100.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Det gör den väl egentligen. Den är ju ett stort lyft mot hans tidigare burk med en AMD64 x2 5000. Vad som stör mest är väl att han har sett en hastighet som är högre än min i5, och nu är han frustrerad när min ändå är mycket snabbare. Fixen ska testas.

Tror att du borde visa din son Sweclockers.com. Att Bulldozern inte är allt vi önskade oss är fastslaget sedan dag ett och har varit ganska frekvent förekommande i div. inlägg och artiklar. i5an å sin sida har väl blivit datorvärldens Volvo V70.

Men som dom någon antydde, kan han göra vad han tänkt med burken utan problem kan han väl egentligen vara nöjd, sedan att den inte slår din burk...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Kylare vill jag ändå byta, om inte annat så för ljudet. Ganska lätt att klocka den, har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av penke62:

Kylare vill jag ändå byta, om inte annat så för ljudet. Ganska lätt att klocka den, har jag för mig.

Jepp, upplåst multipel gör klockningen enkel (höj multipeln stegvis och stabilitetstesta, när det börjar bli instabilt, höj Vcore i små steg och stabilitetstesta mellan varje höjning).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

AMD borde satsa stenhård på Dual-Core och Quad-Core istället för sex- och åttakärniga CPUer.

Till TS: Dessvärre förlorar alltid Bulldozer i test, så försök att förbise det resultatet

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.