Permalänk
Medlem

Eizo FS2331 eller FS2332

Hej alla!

Innan valet föll på dessa hade jag följande krav på skärm:

1) Inte TN.
2) 16:9 (puristerna gnisslar nu tänder).
3) HDMI.
4) Inbyggda högtalare.

Förklaringen är att skärmen står i kontoret/gästrummet, och jag hade tänkt att den dessutom ska kunna vikariera som TV när gäster bor där - därav 16:9, HDMI (för IP-digitaltvbox) och högtalare.

Både Eizo FS2331 (PVA) och FS2332 (IPS) uppfyller dessa krav, men frågan är vad man ska välja? Jag sitter i dag på en gammal TN-häck. Jag gillar tung svärta (PVA:s fördel afaik) och har skickat tillbaka ett antal TV-apparater pga detta, men samtidigt är jag en relativt avancerad användare av foto- och bildbehandling och där jag förstår IPS:en glänser i sin färgåtergivning. Min fördelning är surf 50 %, spel 25 %, bildbehandling 25 %, film 0 % ungefär.

Vilken skall jag välja? Liknande diskussioner har jag sett på forumet, men det hjälpte mig inte riktigt rätt. Stort tack på förhand.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

har för mig att pva skärmen fick bra betyg i tidningen foto, tror det var september nummret eller ngt, har dock inte tidningen här... den är hemma hos föräldrarna.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har en 2331 vet jag att högtalarna är helt värdelösa så ska du ha en skärm som TV är det bättre att köpa en en ~24" TV och använda den som monitor.