Nvidia svarar Radeon HD 7770 med Geforce GTX 560 SE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thorsama:

Sen så är ju 7000 serien på 28nm och 500 serien på 40nm. Vi alla vet att nvidias kort drar mer ström, men nu är det helt olika generationer 500 och 7000 serien, det går inte att jämföra dessa på det planet.

Varför inte? Vem bryr sig vilken generation eller process det är? Frågan jag bryr mig om är hur snabbt det är, priset och hur mycket ström det drar. Resten är helt irrelevant. Sedan är det känt att AMD inte försöker skapa monster som Nvidia. Visst de kanske inte blir snabbast hela tiden men deras generations växlingar fungerar väl och deras kort är grymt bra oberoende av vad nvidia betalda här säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

7000-serien anses underprestera eftersom det ökade prestandan så lite jämfört med 6000-serien, då specifikt Cayman vs Tahiti.

Anledningen till det är förstås ganska enkel - Northern Islands och Southern Islands är inte två olika arkitekturer utan Southern är snarare en vidareutveckling av Northern.

Jag ser inte problemet. AMD har bästa prestandad på marknaden nu, överklockar som inget annat, strömsnål, ingen konkurrens från Nvidia, HD8000 serien kommer troligtsvis vid årsskiftet. Hoppas bara att de får igång kepler innan HD8000 serien utan barnsjukdomar.... Håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det "roliga" är att eftersom Nvidia ligger på latsidan med sina lanseringar så har AMD gott om tid på sig att optimera drivrutiner och kanske till och med släppa ett nytt slaktarkort lagom till Nvidias lansering.

Det enda som är fel med AMD's kort just ni är priserna. Om de lade sig en tusing lägre skulle det bli ett lätt val för de flesta, och Nvidia skulle få problem på längre sikt, men AMD tänker för kortsiktigt här.

Tror att priserna är så höga då amd inte förväntade sig en sådan stor efterfråga, så precis som alla företag höjer man priset för att hålla lagret/tjäna pengar. Så ja, ett misstag av AMD som inte insåg i rätt tid att efterfrågan var hög.

EDIT: Även jag som AMD fan är ganska missnöjd med prestandan av HD 7970, just nu har de prestandakronan men jag förväntade mig något mycket bättre då det är 28 nm. Tror även själv att kepler kommer krossa, men det är lång tid tills kepler kommer, amd kanske har ett kort de gömmer som de också kommer svara med?(Hoppas)

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

7000-serien anses underprestera eftersom det ökade prestandan så lite jämfört med 6000-serien, då specifikt Cayman vs Tahiti.

Anledningen till det är förstås ganska enkel - Northern Islands och Southern Islands är inte två olika arkitekturer utan Southern är snarare en vidareutveckling av Northern.

Lägger inte mig i spekulationerna men bara för att Quadro-korten som är bra på specifika uppgifter översätts det inte till bra prestanda på korten till den breda massan (Geforce).

Ja Nvidia kanske skulle lära sig av AMD istället för att kasta sig in i en ny nod och arkitektur på samma gång och istället göra en övergångs serie likt 69xx serien

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Varför inte? Vem bryr sig vilken generation eller process det är? Frågan jag bryr mig om är hur snabbt det är, priset och hur mycket ström det drar. Resten är helt irrelevant. Sedan är det känt att AMD inte försöker skapa monster som Nvidia. Visst de kanske inte blir snabbast hela tiden men deras generations växlingar fungerar väl och deras kort är grymt bra oberoende av vad nvidia betalda här säger.

Ja men du förstår väl att man inte kan jämföra en 20~ månader gammal arkitektur med en 3 månader gammal och förvänta sig att den ska kunna konkurrera, sluta trolla -.-

Sen så vet ju alla att AMD's nya serie är en hel del bättre än Nvidias gamla och det är den just för att den är nyare.

EDIT: Formulering.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Första långa kommentaren här var intressan tycker jag, handlar om problem med 28nm tillverkningen hos TSMC

http://www.xbitlabs.com/news/graphics/display/20120216125300_...

Permalänk
Inaktiv

Nu är det förmodligen bara en massa gamla kretsar som ligger som de försöker bli av med, likasom tidigare generationer och som AMD gjorde i slutet av förra året med 6000-serien. Ingen större mening med att bli upprörd, detta påverkar förmodligen inte Kepler-lanseringen det minsta lilla. När nu Kepler kommer lanseras förblir dock ett mysterium...

Nvidia borde fixa produktnamnen. Nu är de uppe i 6st olika GTX 560-kort vilket är rent utsagt löjligt. Även jag som gillar grafikkort har svårt att tyda de olika modellerna och hur dessa förhåller sig till varandra. GTX 560 Ti är väl förmodligen den enda modellen värd att titta på bland dessa. AMD har löst det något bättre. Om man nu måste lansera fler modeller i en viss prestandaklass så brukar exempelvis xx30 och xx60 vara möjlig och använda, istället för att trycka in flera med samma modellnummer som i HD2000-serien och i alla serier innan HD-eran.

Dags att Nvidia prestenerar lite info om Kepler, speciellt lanseringsdatum så vi vet om de tänker vara med i matchen i år. ARM är relativt ointressant för mig åtminstonde.

Skrivet av SolidReactor:

Första långa kommentaren här var intressan tycker jag, handlar om problem med 28nm tillverkningen hos TSMC

http://www.xbitlabs.com/news/graphics/display/20120216125300_...

Nvidia skyller på TSMC när andra företag inte har några problem. Inte direkt första gången de gör detta, troligen pga att Nvidia inte tar hänsyn till vad TSMC faktiskt klarar av att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Haha nu ska vi inte prata om AMD, allt skit som sa om BD var ju inte ens sant, dom sa att den skulle vara snabbare och bättre en 990x men den har tillåmed problem att slå deras egna (äldre) arkitektur Phenom II

Att du inte kan läsa slides är inte AMDs fel, det var inga falska siffror i de slidesen, det framgick ganska tydligt att det var grafikkortsbegränsade benches. Dessutom var denna information inte riktat till slutkund utan till människor som ska kunna se sådant. Alltså, du blev lurad av din egen okunskap, inget annat.

Skrivet av thorsama:

Ny arkitektur eller inte det är 2 steg uppåt i nm stegen, då de hoppade över ett steg helt. Därför är prestandan "inte bra"

De har mindre prestanda per transistor än tidigare generation i spel för att fler transistorer ägnats åt GPGPU, jämfört med nVidia är inte prestandan per transistor dålig. Som sagt, vi talar om ett kort som är gjort för samma segment som GTX 560 ligger på.

Skrivet av Zcenicx:

Jag baserar den dels på vilken prestandaförbättring man brukar se vid ett arkitekturbyte, samt ökningen i GFLOPS NVidia redan presenterat för Quadro-versionerna. Då Geforce och Quadro byggs på samma kärna kan man alltså dra vissa paralleller.

Och du kan absolut inte gå på GFLOPS, vissa optimeringar kan öka GFLOPS otroligt samtidigt som det inte ökar faktisk prestanda mycket alls. Jämför gärna GFLOPS mellan AMD och nVidia på GFLOPS, 5770 ligger nästan på samam nivå som GTX 580 där, men är långt efter i praktiken.

Skrivet av Zcenicx:

Det bör också påpekas att det inte finns någon 8000-serie på tal i varken roadmaps eller andra uttalanden. Vad vi vet är nästa serie från AMD Sea Islands, och den kommer enligt deras egen roadmap under hösten 2013 - vilket motsvarar de standard 15-18 månader AMD har i sin generationsväxling.

Det har gått rykten om ett Tahiti med fler shaders, antingen som kan aktiveras eller ett nytt chip. Under vilken serie eller namn det i å fall skulle släppas förtäljer inte ryktet. Jag tror personligen inte på det. Men det är ett faktum att AMD kan göra ett mycket större chip än vad de gör, men de väljer som vanligt att satsa på sin golden spot strategi.

Skrivet av Zcenicx:

7000-serien anses underprestera eftersom det ökade prestandan så lite jämfört med 6000-serien, då specifikt Cayman vs Tahiti.

Anledningen till det är förstås ganska enkel - Northern Islands och Southern Islands är inte två olika arkitekturer utan Southern är snarare en vidareutveckling av Northern.

Rätt stora skillnader mellan GCN och VLIW4, större än mellan VLIW4 och VLIW5 som man kört på sedan 2900 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jag baserar den dels på vilken prestandaförbättring man brukar se vid ett arkitekturbyte, samt ökningen i GFLOPS NVidia redan presenterat för Quadro-versionerna. Då Geforce och Quadro byggs på samma kärna kan man alltså dra vissa paralleller.

Det bör också påpekas att det inte finns någon 8000-serie på tal i varken roadmaps eller andra uttalanden. Vad vi vet är nästa serie från AMD Sea Islands, och den kommer enligt deras egen roadmap under hösten 2013 - vilket motsvarar de standard 15-18 månader AMD har i sin generationsväxling.

7000-serien anses underprestera eftersom det ökade prestandan så lite jämfört med 6000-serien, då specifikt Cayman vs Tahiti.

Anledningen till det är förstås ganska enkel - Northern Islands och Southern Islands är inte två olika arkitekturer utan Southern är snarare en vidareutveckling av Northern.

Det är klart att nvidia kommer att släppa ett kort som är snabbare än 7970, det kommer ett halvår efter. Med tanke på hur 7970 klockar så skulle det inte förvåna mig om 7970 klockat presterar i klass med nvidias kommande.

För övrigt så är 7970 ett välidgt bra kort, betydligt bättre i sin prisklass än 77xx korten. 7970 kostar ca 20% mer än gtx 580 och presterar i runda slängar runt 25% bättre. Det normala är att ju mer prestanda du ska ha så ökar priset exponentiellt , att tillägga är en betydligt lägre strömförbrukning och massor med klockings potential.

Jag har inte koll på vad prestanda ökningen brukar vara generation till generation men 50% ökning från 6970 är inte dåligt.

Bättre pris/prestanda än närmast konkurrerande kort, bättre prestanda/watt än närmaste konkurrent och bästa singelkortet på marknaden.

Permalänk
Medlem

Ang. Kepler så är dom i full färd med att finjustera det för att undvika ett nytt kärnkraftsgraffe som 470 blev xD elen är inte billig så här års ^^

Permalänk
Medlem

Jag litar helt på nvidia, kepler kommer komma, kepler kommer vara fantastiskt, och tills dess duger mitt 480.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag kanske har en viss förkärlek för Nvidia PGA fungerande drivrutiner, CUDA, m.m, men inte funderar jag på ett sådant nu när 7xxx finns från AMD, inte för spel iallafall.

Nvidia behöver verkligen få ut sin nästa serie snarast, helst igår, eller se sig tappa en hel del i flera men främst prestanda klassen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

inte konstigt att nvidia alltid är snabbare eftersom deras teknik är 1 halvår efter , så egenteligen ska man alltid gemföra amd´s nya mot nvidias "gammla" i detta fallet 5xx serien. förstår inte hur de kan vara så slöa om man gemför. verka prencip alltid vara så. inget emot nvidia´s kort förutom pris och ström och värme. som de verkar löst lite nu iaf. fast vill ju få konkurans:P

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Har också läst detta, jag kommer inte i håg var och ids inte leta reda på länken,

Som jag minns det handlade det om att nvidia valde att inte köra dubbla via (ledningar/kontakter mellan kretslagren), något AMD upptäckt förbättrade yieldsen mycket. Eftersom det blev mindre plats till annat och nvidia redan hade en massivt stor fermi-krets, valde de att köra utan. Om det var TSMC som rekommenderade det minns jag inte men framgår kanske av artikeln, Charlie körde ju också en rad artiklar om problemen.

http://www.anandtech.com/show/2937/9

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Ja men du förstår väl att man inte kan jämföra en 20~ månader gammal arkitektur med en 3 månader gammal och förvänta sig att den ska kunna konkurrera, sluta trolla -.-

Sen så vet ju alla att AMD's nya serie är en hel del bättre än Nvidias gamla och det är den just för att den är nyare.

EDIT: Formulering.

Nej det går inte att jämföra 7970 och 580 rent tekniskt. MEN som konsument står du ju och väljer mellan just dessa två om du ska ha toppmodellen från respektive företag, och då gör du ju just det, jämför dem. Så för en konsument så spelar det ingen roll om det är olika generationer eller inte, de säljs samtidigt och du har de två att välja mellan, då tar du ju så klart det som är snabbare, svalare, strömsnålare och ger mer prestanda per krona. Är man troll bara för att man tänker så? Att situationen ser ut som den gör är ju inte konsumentens fel, och då blir det att man jämför 40nm mot 28nm

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nej det går inte att jämföra 7970 och 580 rent tekniskt. MEN som konsument står du ju och väljer mellan just dessa två om du ska ha toppmodellen från respektive företag, och då gör du ju just det, jämför dem. Så för en konsument så spelar det ingen roll om det är olika generationer eller inte, de säljs samtidigt och du har de två att välja mellan, då tar du ju så klart det som är snabbare, svalare, strömsnålare och ger mer prestanda per krona. Är man troll bara för att man tänker så? Att situationen ser ut som den gör är ju inte konsumentens fel, och då blir det att man jämför 40nm mot 28nm

Haha ja men det är ju klockrent tänk, klart man väljer 7970 över 580 om man nu inte har en begränsad budget. Det han skrev i sin första post som jag reagerade på var ju att Nvidia måste förbättra sin arkitektur på sitt gamla 580. Eftersom kepler är en ny arkitektur så är uttalandet helt ologiskt, antingen så vet han inte vad han skriver om eller så trollar han, ber om ursäkt om han inte trollade. Men jag utgår från att personer som skriver i trådar här på swec och försöker tillägga något till själva tråden har lite kunskap, i vart fall grundläggande.

Så antingen är personen ifråga okunnig eller så trollar han.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Man tar sig för pannan. Vad tänker de med? o.O
Ett äldre GTS 450/GTX 460 är ju betydligt bättre än det här skämtet.
BTW: Står "SE" för Special Edition, Second Edition?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Man tar sig för pannan. Vad tänker de med? o.O
Ett äldre GTS 450/GTX 460 är ju betydligt bättre än det här skämtet.
BTW: Står "SE" för Special Edition, Second Edition?

Snik Edition.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ursäkta frågan men är alla här korkade ?

Varför ? Jo därför att 77xx är ett betydligt värre hot mot Nvidia än 79xx. Det kommer fm att säljas 10-50 gånger fler 77xx än 79xx.
Vi här på SweC glömmer ofta bort att vi är en minoritet i datorvärlden. 77xx är en succé i förhållande till pris/presstandard/strömförbrukning. Trots alla klagomål här på forumet när testerna kom i går. Lågt pris, billiga kylare, acceptabel presstandard betyder fm att de stora elefanterna (Dell,HP,Acer mm) kommer att beställa x antal miljoner. Det till skillnad mot 79xx som fm kommer att sälja i 10k-100k st.

Nvidia behöver ett svar snabbt! Man hinner inte vänta på 550`s efterföljare som enligt uppgifter skall komma till sommaren.
Lösning = En nedskalad 560 med bättre presstandard och ett lägre pris. De flesta kommer som det stod i artikeln att säljas som OEM. Och framför allt i Asien. De flesta av OEM köparna bryr sig inte om modellnamn och typ. Priset och driftsäkerhet betyder mer. GF114 kretsen är beprövad med bra drivrutiner. Och utvecklingskostnaden är betald ! Nvidia behövde ett svar snabbt och detta var den enklaste lösningen!

Jag tvivlar på att vi kommer att få se kortet i "våra" affärer ex: Inet, webhallen, komplett mm.

Beträffande Kepler så kommer den fm i April. Men det blir nog 580/570´s efterträdare som kommer först ! Sen blev nog Nvidia "tagna på sängen" av AMD tidiga och bra släpp av 7000-serien. Men det är en helt annan historia.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luxor ABC80:

Ursäkta frågan men är alla här korkade ?

--Text--

Ähum! om alla här är korkade inbegriper det förutom oss, även dig eftersom du också är här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tydligen många korkade som inte inser att AMD lätt hade plockat ut 15-20% mer prestanda ur HD7950/7970 utan ansträngning.
Dom spar på det tills Nvidia har något att kontra med. Först då släpper man nåt som får de nya kretsarna att svettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Man tar sig för pannan. Vad tänker de med? o.O
Ett äldre GTS 450/GTX 460 är ju betydligt bättre än det här skämtet.
BTW: Står "SE" för Special Edition, Second Edition?

Salvaged Edition

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Tydligen många korkade som inte inser att AMD lätt hade plockat ut 15-20% mer prestanda ur HD7950/7970 utan ansträngning.
Dom spar på det tills Nvidia har något att kontra med. Först då släpper man nåt som får de nya kretsarna att svettas.

jahapp. var tar då överklocknings möjligheterna vägen då?

Permalänk

Jag skulle vilja se ett 7970->79XX lika som de gjorde med 4870->4890. Detta ska ske när Kepler kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

jahapp. var tar då överklocknings möjligheterna vägen då?

Det blir ju såklart inte lika roliga kort för överklockare. Men det är ju grundprestandan en del klagar på. Men dom tar inte hänsyn till att man kan överklocka korten <50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Med tanke på prestandan hos 7750 och 7770 är det inte konstigt de tar ett gammalt kort och släpper ännu en variant av den och ändå lätt matchar AMDs 28nm i pris/prestanda. Hade Nvidia haft bra tillgång av 28nm hade de säkert släppt en 28nm version av GTX580 som varit i klass med 7970 i väntan på Kepler. AMDs 7xxx serie är en stor flopp för mig. Vet att många tycker att 7970 presterarar bra, men det tycker inte jag den gör för det priset den kostar och med tanke på att det är 28nm.

Sen kan du ju inte heller jämföra med något annan 28nm grafikkort så du kan ju inte heller säga att det är dåligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Med tanke på prestandan hos 7750 och 7770 är det inte konstigt de tar ett gammalt kort och släpper ännu en variant av den och ändå lätt matchar AMDs 28nm i pris/prestanda. Hade Nvidia haft bra tillgång av 28nm hade de säkert släppt en 28nm version av GTX580 som varit i klass med 7970 i väntan på Kepler. AMDs 7xxx serie är en stor flopp för mig. Vet att många tycker att 7970 presterarar bra, men det tycker inte jag den gör för det priset den kostar och med tanke på att det är 28nm.

Och du tror på allvar att AMD endast bantat ner kretsarna ??

5 serien är gammal nu och är det så att Nvidia endast bantar deras 5 serie och säljer den som 6serien så tycker jag synd om alla Nvidia kramare!

Kan ju hoppas att det går att spela spel på detta kort då de flesta haft problem med bla Bf3 och Nvidia,s 560 vilket dom inte lyckats fixa än.Skrämmande!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

Ursäkta frågan men är alla här korkade ?

Varför ? Jo därför att 77xx är ett betydligt värre hot mot Nvidia än 79xx. Det kommer fm att säljas 10-50 gånger fler 77xx än 79xx.
Vi här på SweC glömmer ofta bort att vi är en minoritet i datorvärlden. 77xx är en succé i förhållande till pris/presstandard/strömförbrukning. Trots alla klagomål här på forumet när testerna kom i går. Lågt pris, billiga kylare, acceptabel presstandard betyder fm att de stora elefanterna (Dell,HP,Acer mm) kommer att beställa x antal miljoner. Det till skillnad mot 79xx som fm kommer att sälja i 10k-100k st.

Nvidia behöver ett svar snabbt! Man hinner inte vänta på 550`s efterföljare som enligt uppgifter skall komma till sommaren.
Lösning = En nedskalad 560 med bättre presstandard och ett lägre pris. De flesta kommer som det stod i artikeln att säljas som OEM. Och framför allt i Asien. De flesta av OEM köparna bryr sig inte om modellnamn och typ. Priset och driftsäkerhet betyder mer. GF114 kretsen är beprövad med bra drivrutiner. Och utvecklingskostnaden är betald ! Nvidia behövde ett svar snabbt och detta var den enklaste lösningen!

Jag tvivlar på att vi kommer att få se kortet i "våra" affärer ex: Inet, webhallen, komplett mm.

Beträffande Kepler så kommer den fm i April. Men det blir nog 580/570´s efterträdare som kommer först ! Sen blev nog Nvidia "tagna på sängen" av AMD tidiga och bra släpp av 7000-serien. Men det är en helt annan historia.

Det beror ju lite på hur man ser det. Problemet för AMD är att de har 6870 som just nu ligger i samma prissegment som 7770 och 6870 presterar en bra bit bättre. Det är först när man överklockar 7770 som det kommer ikapp och då inte alltid. Om man nu står där med 1500 kr i handen och ska köpa ett grafikkort, hur många väljer då 7770 när de kan får ett 6870 som presterar bättre för samma pengar? Så länge det finns massa 6870 kvar i lager så kommer de stjäla försäljning för 7770. Dagen då 6870 tar slut i lager lär 7770 dock gå åt som smör i solsken eftersom 1500 kr är en väldigt populär prisklass.

Nvidia har intressant nog inget i den prisklassen utan de har 550 Ti som ligger ett par hundralappar under och som presterar därefter samt 560 som ligger ett par hundralappar över och som också presterar därefter. Egentligen är det enda Nvidia behöver göra i dagsläget att sänka priset på 560 med ett par hundra så det kommer ner till 1500 kr sträcket för att sätta lite press på AMD igen.

7750 har en annan målgrupp i och med att det klarar sig utan extra strömförsörjning. Det är ju ett väldigt intressant kort för små system och mediadatorer. Dyker det dessutom upp lågprofilsversioner så kommer många jubla.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här mer än att grafikkorten, precis som vanligt, prissätts efter prestanda. Med ett konstigt undantag för 6870.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Varför inte? Vem bryr sig vilken generation eller process det är? Frågan jag bryr mig om är hur snabbt det är, priset och hur mycket ström det drar. Resten är helt irrelevant. Sedan är det känt att AMD inte försöker skapa monster som Nvidia. Visst de kanske inte blir snabbast hela tiden men deras generations växlingar fungerar väl och deras kort är grymt bra oberoende av vad nvidia betalda här säger.

I smell AMD fanboy!

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att de även lanserar alla dessa med nya klisterlappar; 9-/88GT/-S/-X all over again! Underbart! Nej, jag är inte sarkastisk, det är faktiskt underbart.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4