esxi server fråga router

Permalänk
Medlem

esxi server fråga router

Ja hade en plan att bygga en esxi server 4 eller 5 och ha en router disb som pfsense eller ipcop ovanpå som system. Maskinerna har tillräckligt med cpu kraft och ram föratt driva detta för min kommande 1000/100 Mbit lina men så kom ja och tänka på hur pass säker är esxi hosten mot intrång eftersom om ja har den maskinen direkt kopplat till fiberlan utaget utan brandvägg så kommer ju hosten att exponeras direkt mot internet. Så tänkte ja frågar här om ja bör skippa denna ide att köra routern på esxi

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Det är inte lika säkert som att köra på en egen dator eftersom eventuella brister i hypervisorn skulle kunna användas. Dock anses ESXI vara tillräckligt säkert oftast och används ofta på det sätt som du vill.

Kolla på pfSense hemsida. Det diskuteras där men kontantan är att det är säkert om hypervisorn är säker....

Mvh
Zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Sätt managment consolen på den vSwitch som du har på insidan. så exponerar du bara din router mot webben.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Sätt managment consolen på den vSwitch som du har på insidan. så exponerar du bara din router mot webben.

Ditt förslag är så ja tänkte göra så två st nic till routern wan och lan och ett tredje som bara är till föratt styra hypervisorn

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Det är tillräckligt säkert tycker jag.
VMware och MS har det i sina dokument och supporterar det.
ISA som exempel på brandvägg är också supporterad som virtuell maskin

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

Ditt förslag är så ja tänkte göra så två st nic till routern wan och lan och ett tredje som bara är till föratt styra hypervisorn

Precis så kör jag, har tre nätverkskort i min exsi5 burk med pFsense, ett LAN, ett WAN och ett ADM interface.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Du klarar ju dig på 2 nätverkskort för den lösningen, behövs inte 3. så kan du spara ett par slantar

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Skrivet av JZ0NiC:

Du klarar ju dig på 2 nätverkskort för den lösningen, behövs inte 3. så kan du spara ett par slantar

Med lite VLAN magi så kan man klara det på ett kort också

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

Tänk bara på att om du bygger en lösning där trafiken till managementnätet går via routern i en VM så är det ingen hit att stänga ner routern. Fråga mig inte varför jag vet det.

Själv kör jag med ett Gbit-kort hemma med VLAN till en liten switch (en Linksys WRT54GL med dd-wrt). Enklast är förstås två eller tre fysiska kort.