HJÄLP! vilket program ska jag lita på?? TEMPERATURER

Permalänk

HJÄLP! vilket program ska jag lita på?? TEMPERATURER

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/405472_3922131...

Såhär ser det ut ! jag vet inte vad jag ska lita på.. EasyTune6 är ner laddat med moderkortet och resten är från Internet..

Snälla är min Idel temp 22 eller 35... HELP!

Permalänk

ja kollar mina temps i everest, stämmer överens med alla andra temp program

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | Intel Core 2 Duo E8500 4,09GHz | A-Data 4GB (2x2048MB) Gaming Experience | ASUS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 640 / 1034 | Corsair VX 550W | Antec Three Hundred Midi Tower

Permalänk
Skrivet av Almqvistt:

ja kollar mina temps i everest, stämmer överens med alla andra temp program

Får ta och ladda hem de med och titta då !

Permalänk
Medlem

annars är ju bios ett hett tips .. .;)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Almqvistt:

ja kollar mina temps i everest, stämmer överens med alla andra temp program

nu laddade jag hem Everest och jag vet inte riktigt vart jag ska se temperaturerna.. om jag går in på cpu så hittar jag bara användningen

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

annars är ju bios ett hett tips .. .;)

Eeasytune 6 visar exakt samma som Bios!

Permalänk
Medlem

Realtemp...lätt och ganska rätt.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Jag hade litat på det högsta... Hur olika visar de i load?
Om du håller 22 grader i idle måste du ha rätt kallt på ditt rum.
Dessutom är speciellt AMDs tempsensorer inget att hänga i julgranen, något som Emil och Jonas tar upp i en frågelåda.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag hade litat på det högsta... Hur olika visar de i load?
Om du håller 22 grader i idle måste du ha rätt kallt på ditt rum.
Dessutom är speciellt AMDs tempsensorer inget att hänga i julgranen, något som Emil och Jonas tar upp i en frågelåda.

easytune visar ungefär 50-53 och de andra ungefär runt 40.. aldrig gått över 42grader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

easytune visar ungefär 50-53 och de andra ungefär runt 40.. aldrig gått över 42grader!

Då hade jag gått efter easytune, better safe than sorry.
Kan vara såhär, att eftersom phenom x6orna är kända för att visa 10 grader för lite har easytune helt enkelt lagt på det på tempen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

i everest klickar du på dator sen sensor, så ser du alla temps

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | Intel Core 2 Duo E8500 4,09GHz | A-Data 4GB (2x2048MB) Gaming Experience | ASUS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 640 / 1034 | Corsair VX 550W | Antec Three Hundred Midi Tower

Permalänk
Skrivet av Almqvistt:

i everest klickar du på dator sen sensor, så ser du alla temps

det står att alla kärnor är 21 grader och gpu 47...
Samma som resten

Permalänk
Medlem

Bara jag som kör på speedfan för att kolla temps? Tycker de är bra då jag också kan köra det på min G15 display i samband med spel..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Skrivet av Pliffe:

Bara jag som kör på speedfan för att kolla temps? Tycker de är bra då jag också kan köra det på min G15 display i samband med spel..

jag kör två skärmar så kan ha alla temp prog på min andraskärm during gebb

Permalänk
Medlem

Använder själv HWMonitor, riktigt bra då det visar exakt alla temps

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem

Bara jag som kör speccy?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliffe:

Bara jag som kör på speedfan för att kolla temps? Tycker de är bra då jag också kan köra det på min G15 display i samband med spel..

Funkar speedfan så är det väl okej. Men egentligen är det inget bra program, 90% av alla som använder det får konstiga temperaturvärden. Har du jämfört med något annat program för att kolla så att tempsen i speedfan stämmer?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/405472_3922131...

Såhär ser det ut ! jag vet inte vad jag ska lita på.. EasyTune6 är ner laddat med moderkortet och resten är från Internet..

Snälla är min Idel temp 22 eller 35... HELP!

Vad du har i Ide är väll inte så rellevant. Kolla vad du har i Lod i stället.
Och när det gäller AMD så ska du gå efter skaltempen och inte kärnans temp.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Vad du har i Ide är väll inte så rellevant. Kolla vad du har i Lod i stället.
Och när det gäller AMD så ska du gå efter skaltempen och inte kärnans temp.

i load ligger Easytune6 i 50 grader och resten runt 40

Vad är skaltemp ?

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor,

Som du ser så har jag ringat in Tempen med en röd ring.
Den övre mäter skaltempen( det är den som AMD använder som referens värde)

Och den nedre är vad varje kärna har för temp ( Inte rätt mätmetod att gå efter när det gäller AMD)

Så kör ett stress test och kolla vad du får för temp på skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Ladda ner HWMonitor, http://ladda-upp.se/data/vyuiiqlegys/

Som du ser så har jag ringat in Tempen med en röd ring.
Den övre mäter skaltempen( det är den som AMD använder som referens värde)

Och den nedre är vad varje kärna har för temp ( Inte rätt mätmetod att gå efter när det gäller AMD)

Så kör ett stress test och kolla vad du får för temp på skalet.

Det du säger är både rätt och fel! Det du kallar skaltemp är en tempgivare i moderkortet som läser av tempen i sockeln till CPU! Tittar du närmre i HWmonitor så kan du se att det värdet ligger under moderkortets flik. Nu sitter jag på min padda så jag har inte referenslänk att backa upp det jag vidare kommer att skriva för stunden, men jag kan återkomma om det senare!

AMD har en representant som utryckt sig på deras egna forum att det är coretemp som gäller! Dock har ju deras Phenomserie ganska rejäla problem med att visa rätt temperaturer så tempgivarna är ju inte direkt pålitliga. I ditt fall bör du ju definitivt gå på "CPU-temp" istället för "coretemp". Men som en liten parentes kan jag nämna att på min 955:a är förhållandet omvänt att coretemp ligger ungefär 10C över CPU-temp.

Som jag förstått det är det därför AMD lagt ett så lågt maxvärde som 62C på Phenomserien, så det skall finnas lite mer marginal innan tempen verkligen blir ett problem. En tempgivare i ett moderkort är ju inte heller något jag tror att AMD skulle hänvisa till eftersom de inte bygger moderkortet själva, vilket jag tycker säger sig självt. Däremot så gör du rätt i att leda in TS på det högsta värdet av temp enligt min mening. Temp i bios brukar kunna ge ett mer pålitligt värde som sedan kan referera mot värdena i t.ex. HW-monitor. Skillnaden får man sedan applicera själv vid avläsning. Får man då fortfarande ett högre värde på "CPU-temp" så bör lita mer på den!

Detta är vad jag fått fram efter många timmars forskande på nätet i frågan, sen är det inte omöjligt att jag uppfattat fel på någon punkt. Men googla gärna HW-monitor och "CPU-temp" så tror jag du kan hitta en del intressant läsning. Jag återkommer när jag sitter vid min dator nästa gång med källan jag inte kunde referera till i nuläget.

Edit: http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...

Permalänk

nu om jag kör OccT efter ungefär 4minuter när tempen är på 51 grader så bara fryser bilden? vad beror detta på?
är det farligt eller är det lika mycket att oroa sig om som en bluescreen?

Permalänk

Nu får du lugna dig. 3 trådar den 17:e om samma sak i kylning o överklockning. En idag om samma sak. Det är inte tillåtet

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Nu får du lugna dig. 3 trådar den 17:e om samma sak i kylning o överklockning. En idag om samma sak. Det är inte tillåtet

okej, jag förstår.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är problemet? är det ostabilt ? kör o va nöjd, tempen är ointressant om det fungerar. Skaffa en termometer om det är viktigt att veta det av nån anledning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du kör AMD så ska du titta på "CPU" temp och inte "core" temp. Moderkortets programvara visar nog garanterat rätt, så skit i alla andra program

Jag har också en AMD prollle, själv brukar jag använda Hwmonitor, men då tittar jag inte på "Core" tempen utan TMPIN0.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Coretemp, realtemp eller HWmonitor. Speedfan är inte att lita på. 21c är mycket kallt, för kallt för att kunna stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/405472_3922131...

Såhär ser det ut ! jag vet inte vad jag ska lita på.. EasyTune6 är ner laddat med moderkortet och resten är från Internet..

Snälla är min Idel temp 22 eller 35... HELP!

du måste gå efter moderkortets sensor.. då många phenom II x6 processorer har defekta värme sensorer så går core temp inte att lita på.. hade precis samma fel med min 1055T..

så din temp är 35c

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

hej alla
jag skulle vill oxå överklocka min dator vill fråga hur gör man det från Bios eller finns det nån program att göra nåt sånt
har laddat ner Everest o kollat CPU temp det ser ut så här
CPU 45c
CPU 1 KÄRNA 1 45c O.S.V
GPU1 45c
GPU2 49c
Kylfläktar / GPU2 är 30%
Spänningsvärden / CPU kärna 0.925 v

Dator
HP AMD A8 Vision - 3530MX
Quad core 1.9 GHz och Radeon Dual Graphics
8 GB Minne

kan man göra det med detta program Everest för det finns i meny nån ikon som ÖVERKLOCKNING

Permalänk
Skrivet av Gigi:

hej alla
jag skulle vill oxå överklocka min dator vill fråga hur gör man det från Bios eller finns det nån program att göra nåt sånt
har laddat ner Everest o kollat CPU temp det ser ut så här
CPU 45c
CPU 1 KÄRNA 1 45c O.S.V
GPU1 45c
GPU2 49c
Kylfläktar / GPU2 är 30%
Spänningsvärden / CPU kärna 0.925 v

Dator
HP AMD A8 Vision - 3530MX
Quad core 1.9 GHz och Radeon Dual Graphics
8 GB Minne

kan man göra det med detta program Everest för det finns i meny nån ikon som ÖVERKLOCKNING

Överklockning av bärbara brukar vara mycket begränsad och riskabelt. Inget jag skulle rekommendera för en novis.