Lönsamt att laga moderkort? [Eller kastar alla sina kort på tippen]

Permalänk
Medlem

Lönsamt att laga moderkort? [Eller kastar alla sina kort på tippen]

Jag har gått lite i tankarna att försöka fixa moderkort och liknande för en blygsam slant, typ byta lite kondensatorer eller mosfets och annat som går att löda loss med enkel utrustning.
Finns det underlag för sådant här och hur ska man bära sig åt att slippa en massa idioter? Det känns som det är ett litet fåtal som har trasiga moderkort och samtidigt vett nog att förstå varför det är trasigt.

Det är inget jag tänkt tjäna pengar på, det är mest tänkt som en hobby och för att träna upp min lödteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Jag har gått lite i tankarna att försöka fixa moderkort och liknande för en blygsam slant, typ byta lite kondensatorer eller mosfets och annat som går att löda loss med enkel utrustning.
Finns det underlag för sådant här och hur ska man bära sig åt att slippa en massa idioter? Det känns som det är ett litet fåtal som har trasiga moderkort och samtidigt vett nog att förstå varför det är trasigt.

Det är inget jag tänkt tjäna pengar på, det är mest tänkt som en hobby och för att träna upp min lödteknik.

Det beror på vad som är fel ju, är det tillexempell en kondensator som pajjat av ngn anledning så klart det kan va lönt o byta den. men ofta väldigt svårt att lokalisera vad som är fel/sönder i många fall sen är det nog oftast inte så små fel. så länge det inte är ngn stor synlig komponent som är kass så är det inte värt besväret! så i stort sett så är det nog bara kondensatorer som är ngt man kan fixa själv nästan, om man inte har stor kunskap o rätt utrustning!
men folk skänker i stort sett bort defekta moderkort så kör du på, även om du inte lyckas laga ngt så har du kanske blivit bättre på att löda iallafall
har ett du kan få gå loss på om du vill? XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har själv bytt kondingar på äldre kort med elektrolyter, nyare kort har ofta torra kondingar som sällan går sönder, om det är för att lära dig löda så kör på, men hoppas inte att du ska få igång korten, för går det sönder i dag är det troligen kretsfel eller lödningarna under kretsar som släppt, och det klarar du inte av att fixa utan en maskin eller bättre handverktyg (vilket du iofs kan köpa )
Sök på reballing pcb så får du se, här har du några videos, det är ingen vanlig lödpenna som krävs för att göra det.
http://www.youtube.com/results?search_query=reballing+pcb&oq=...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har själv bytt kondingar på äldre kort med elektrolyter, nyare kort har ofta torra kondingar som sällan går sönder, om det är för att lära dig löda så kör på, men hoppas inte att du ska få igång korten, för går det sönder i dag är det troligen kretsfel eller lödningarna under kretsar som släppt, och det klarar du inte av att fixa utan en maskin eller bättre handverktyg (vilket du iofs kan köpa )
Sök på reballing pcb så får du se, här har du några videos, det är ingen vanlig lödpenna som krävs för att göra det.
http://www.youtube.com/results?search_query=reballing+pcb&oq=...
http://www.youtube.com/watch?v=KOV97YvyBV4&feature=related

Ja med BGA så finns ju också hempularvarianten där man slänger in moderkortet i ugnen ett tag.
Jag har prövat det själv med varierande resultat, men det skulle jag aldrig göra med någon annans kort för hela moderkortet får en härlig solbränna och alla vita plastdetaljer blir gyllenbruna. Dessutom kan man ju inte använda delar från kortet eftersom de är varit i ugnen, och det funkar inte med elektrolytkondensatorer eftersom de sväller upp.

Permalänk
Medlem

Nu är jag absolut inte alls lika kunnig som ni andra i tråden är. Men när jag skulle löda bort komponenter från ett xbox360 moderkort så var det vissa komponenter jag inte fick loss, hårdlödning? Eller var det min undermåliga lödpenna som ställde till det och inte klarade av att hålla rätt temp? För vissa komponenter smällt lodet enkelt medan det på andra inte hände någonting.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

har ett du kan få gå loss på om du vill? XD

Tack men det lönar sig nog inte att hämta kortet ens, jag skulle gå i förlust innan jag ens börjat.

Jag har en del kort hemma bl.a. ett som jag bytt lite grejer på men alla fungerar tyvärr nu så jag har inget att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Nu är jag absolut inte alls lika kunnig som ni andra i tråden är. Men när jag skulle löda bort komponenter från ett xbox360 moderkort så var det vissa komponenter jag inte fick loss, hårdlödning? Eller var det min undermåliga lödpenna som ställde till det och inte klarade av att hålla rätt temp? För vissa komponenter smällt lodet enkelt medan det på andra inte hände någonting.

Jag fick skruva upp min lödstation på max (450C) för att få loss kondensatorer på ett kort, och det var precis att det kom loss.
Bäst är nog att ha en större lödkolv (ca 60W) för avlödningen om det går att komma åt utan att bränna något och man är försiktig.

edit: stavar som en kratta idag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Nu är jag absolut inte alls lika kunnig som ni andra i tråden är. Men när jag skulle löda bort komponenter från ett xbox360 moderkort så var det vissa komponenter jag inte fick loss, hårdlödning? Eller var det min undermåliga lödpenna som ställde till det och inte klarade av att hålla rätt temp? För vissa komponenter smällt lodet enkelt medan det på andra inte hände någonting.

Du saknar rätt lödverktyg, det är helt normala lödningar, men du måste värma hela kortet så att det inte tar för lång tid att smälta själva kontaktpunkten, och det kanske även krävs varmluft. Du behöver nått sånt här om det ska gå lätt. Och det är rätt bökigt att göra jobbet utan att förstöra nått, så det kräver mycket träning, så det krävs i praktiken att du håller på mycket med det för att du inte ska sabba nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Jag fick skruva upp min lödstation på max (450C) för att få loss kondensatorer på ett kort, och det var precis att det kom loss.
Bäst är nog att ha en större lödkolv (ca 60W) för avlödningen om det går att komma åt utan att bränna något och man är försiktig.

edit: stavar som en kratta idag

Ja då var det som jag misstänkte, tackar även för infon, då ska jag låna faderns lödstation i fortsättningen när jag får för mig att löda bort något från ett moderkort.

Skrivet av mrqaffe:

Du saknar rätt lödverktyg, det är helt normala lödningar, men du måste värma hela kortet så att det inte tar för lång tid att smälta själva kontaktpunkten, och det kanske även krävs varmluft. Du behöver nått sånt här om det ska gå lätt. Och det är rätt bökigt att göra jobbet utan att förstöra nått, så det kräver mycket träning, så det krävs i praktiken att du håller på mycket med det för att du inte ska sabba nått.
http://www.youtube.com/watch?v=TS7kyzhSOcw

Väldigt informativ video, då kanske jag ska låta bli att löda på moderkort i framtiden då jag inte bemästrar den tekniken som jag behövs för att löda loss komponenter från ett moderkort t.ex utan att, som du säger, förstöra något.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du saknar rätt lödverktyg, det är helt normala lödningar, men du måste värma hela kortet så att det inte tar för lång tid att smälta själva kontaktpunkten, och det kanske även krävs varmluft. Du behöver nått sånt här om det ska gå lätt. Och det är rätt bökigt att göra jobbet utan att förstöra nått, så det kräver mycket träning, så det krävs i praktiken att du håller på mycket med det för att du inte ska sabba nått.
http://www.youtube.com/watch?v=TS7kyzhSOcw

Ja om man är en ekonomiskt oberoende filantrop som kan lägga ner några tusenlappar på att laga något som är värt 1000 spänn.
Annars finns det smörgåsgrillar som är mycket liknande den i din film.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SBeaver:

Ja om man är en ekonomiskt oberoende filantrop som kan lägga ner några tusenlappar på att laga något som är värt 1000 spänn.
Annars finns det smörgåsgrillar som är mycket liknande den i din film.

Det är ännu enklare på en kolgrill, men det var ju det här lilla med att inte riskera att förstöra nått, man kan bygga de flesta verktyg själv om man vill och har hum om principerna som krävs, men för att arbeta med det krävs riktiga prylar om inte kostnaden ska bli så hög att det inte lönar sig att pilla med det, att läggga 2timmar jobb på ett moderkort är inte något som nån betalar för eftersom det överstiger priset.
Många verkstäder samlar på sig en drös av liknande fel innan de reparerar, eftersom det oftast tar kortare tid per enhet att åtgärda, säg att de ska ha 6-800kr timmen då blir det inte mycket tid du får använda på en billig pryl innan det är oekonomiskt, och passeras den gränsen är det bättre att återvinna istället för att reparera, ytmontering är billigt i serieproduktion, men dyrt i reparation, hålmonterat är tvärt om.
Vill man lära sig lödning och elektronik kan man bygga nått istället, många här gillar ju hörlurar, så varför inte bygga en hörlursförstärkare, det borde gå bra med en normal lödstation och en multimeter som kostar under 1000kr tillsammans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.