Permalänk

Avaktivera pipet vid start av datorn?

Varje gång jag startar datorn så hörs två stycken pipljud, som jag antar kommer från moderkortet. Kan man på något vis stänga av dessa i BIOS? Dessutom, vad gör dessa pipen för nytta?

Anledningen till att jag frågar är för att jag inte känner för att sitta och leka äventyrare i de djupa skogarna á BIOS i hopp om att det faktiskt går att stänga av det här ljudet om det faktiskt inte ens är möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en maskin som har volymkontroll i bios, och några andra som inte har pip alls och nån som piper, så det är olika beroende på moderkort, varför inte gå in i bios och kolla elelr läsa manualen, pipen ger felmedelanden om datorn inte startar, en del moderkort har en sifferdisplay istället.
Det går troligen att koppla bort högtalaren, eller om du inte klarar det så kan du täcka över den, tejp över den eller nått annat som passar, låt bli tuggummi bara

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varje gång jag startar datorn så hörs två stycken pipljud, som jag antar kommer från moderkortet. Kan man på något vis stänga av dessa i BIOS? Dessutom, vad gör dessa pipen för nytta?.

ta bort högtalaren, men koppla tillbaka den när du ska överklocka, som sitter i moderkortet

Permalänk

Jag kom till insikt om att det inte alls var moderkortet som pep vid start, utan att det var DVD-läsaren som lät. Nu är den dock bortplockad så nu startar datorn lite mer behagligt.