Permalänk

2500k vägrar stanna överklockad i spel

Hej, jag har överklockat min 2500k till 4,5ghz eftersom den flaskade mitt 7970 (jobbade som mest 85%) i orginalfrekvens. men när jag spelar crysis 2 så håller den på att åka upp och ner.. dvs att ibland ligger den konstant på 60 (1080p) men så åker den ner till typ 40 och ligger där utan att något speciellt händer. när jag kör i 1440p som jag heltst vill så ligger den runt 42-60 men sen så går den ner och ligger på konstant 30fps. och jobbar aldig över 80%.
Är det nån som vet hur jag får processorn att stanna överklockad?

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den klockar ner sig? I så fall throttlar den väl för att du har för höga temps.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Är dina siffror (60, 40, 42-60) procent belastning, fps, eller något annat?
Är 85% och 80% för CPUn eller GPUn?

Testa att ändra "Power options" till "High Performance", om du har Windows 7. Då blir Windows mindre villig att sänka frekvensen när belastningen minskar.

Vad har du för temps?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Är du säker på att den klockar ner sig? I så fall throttlar den väl för att du har för höga temps.

Jag ligger aldrig över 60grader i spel, har en h80 kylar så det är det nog inga problem med.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Är dina siffror (60, 40, 42-60) procent belastning, fps, eller något annat?
Är 85% och 80% för CPUn eller GPUn?

Testa att ändra "Power options" till "High Performance", om du har Windows 7. Då blir Windows mindre villig att sänka frekvensen när belastningen minskar.

Vad har du för temps?

60, 40, 42-60 är fps i spel och 85% och 80% är belastning på gpu'n enligt msi afterburner.
Jag ligger aldrig över 50 grader i spel.
Var hittar jag "power options"? ja, jag använder win7

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_jesuS:

Var hittar jag "power options"? ja, jag använder win7

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_jesuS:

60, 40, 42-60 är fps i spel och 85% och 80% är belastning på gpu'n enligt msi afterburner.
Jag ligger aldrig över 50 grader i spel.
Var hittar jag "power options"? ja, jag använder win7

kontrollpanelen - hardware and sound - power options

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Power options funkade tyvärr inte, maximal belastning på gpu'n var 81%...

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk

Vad är bäst att ha av offset eller fixed i BIOS? Jag har ett Asrock extreme 7 btw.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk

Kan nu meddela om att det inte var processorn, det var Vsync...

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -