AMD lanserar Radeon HD 7770 och HD 7750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

GTX460 kanske är mer än ett år gammalt också? Vad kostade GTX460 vid release, definitivt inte under 1500 kr i alla fall.
Jo Nvidia är alltid dyrast vid release och jag hatar AMD så du kan inte beskylla mig för att vara fanboy.

Ja uppenbarligen glömmer du trots det bort att korten inte har ett konstant pris över tiden.

Nvidia är nästan alltid dyrare per prestanda vid lansering men deras kort har en tendens att sjunka mer i pris än AMDs faktiskt.

Trots detta är AMD oftast prisvärdare vad gäller prestanda samtidigt som man är betydligt energieffektivare sett över hela tidsperioden.

GTX460 är väl dock fortfarande det prestandamässigt mest prisvärda kortet på marknaden idag.

7770 och 7750 är hiskeligt dyra för vad dom presterar i dagsläget.
Men de är makalöst energieffektiva och bjuder på mycket bra funktionalitet.
Så det är riktigt bra kort, bara alldeles för dyra i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men du inser väl att du måste göra ett val? Antingen så kostar alla korten 50-100:- mer och har bättre referenskylare, eller så kostar bara en del 50-100:- mer och har bättre kylare så får kunden välja. Det är väl inte så svårt? HUr ska de annars lösa att få samma flexibilitet i pris och funktion? Vill se vad du har för svar på det.
Och nej, kylaren är inte sämsta möjliga, den har goda marginaler så sluta fåna dig. Den duger gott till de utan några större krav. Och vill de ha ett billigare grafikkort är det ju bara bra att de får det, det finns ju fortfarande bättre alternativ till dig om du vill ha det.

Jag tycker korten ska ha användbara kylare även om de blir dyrare vid release, jag gillar inte allt Nvidia gör men jag beundrar att de kostar på korten tillräckligt för att de ska funka tillfredsställande för de flesta. Precis som att jag köper en stekpanna med slät kontaktyta istället för biltemas konkava stekpannor så förutsätter jag att kylarna på mina grafikkort ska fungera tillfredsställande även om de inte är bäst, ska jag ha det bästa så får jag kosta på mig bytet själv.

Jo kylaren är det sämsta möjliga och det är fjantigt att de inte kan kosta på sig en större fläkt och lite större fläns. Det kostar småsummor i sammanhanget och det hela är ett hån mot konsumenter som blir lidande av oacceptabelt hög ljudnivå vilket de inte hade blivit om kylaren varit 25 kronor dyrare. Jag har aldrig skrivit att de ska vara genuint tysta, ha heatpipes eller påkostade kullager utan bara acceptabla för medelanvändaren oavsett belastning.
Ingen oerfaren användare utan tinitus eller likanande, som ställer högre krav på datorn, ska behöva finna sig i sådana oacceptabla villkor. Det är inte det minsta fånigt att vilja ha en högre lägsta nivå än avgrunden för sina komponenter och precis som det finns standarder för ATX, 80-plus och strålning från monitorer ska det finnas en acceptabel standard hos kylare. Att du tycker de ska få komma undan med vad som helst är något jag ser som skrämmande.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nvidia är nästan alltid dyrare per prestanda vid lansering men deras kort har en tendens att sjunka mer i pris än AMDs faktiskt.

Trots detta är AMD oftast prisvärdare vad gäller prestanda samtidigt som man är betydligt energieffektivare sett över hela tidsperioden.

GTX460 är väl dock fortfarande det prestandamässigt mest prisvärda kortet på marknaden idag.

7770 och 7750 är hiskeligt dyra för vad dom presterar i dagsläget.
Men de är makalöst energieffektiva och bjuder på mycket bra funktionalitet.
Så det är riktigt bra kort, bara alldeles för dyra i dagsläget.

Precis vad jag menar, Nvidia drar alltid till med högre priser vid lansering. Har inte påstått något annat heller utan bara att om Nvidia vet att deras motsvarighet är bättre så kommer de sätta priset högre vid lansering. Sen sänker AMD priserna då korten inte längre blir attraktiva och därefter sjunker Nvidias kort. Så har det alltid varit.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tycker korten ska ha användbara kylare även om de blir dyrare vid release, jag gillar inte allt Nvidia gör men jag beundrar att de kostar på korten tillräckligt för att de ska funka tillfredsställande för de flesta. Precis som att jag köper en stekpanna med slät kontaktyta istället för biltemas konkava stekpannor så förutsätter jag att kylarna på mina grafikkort ska fungera tillfredsställande även om de inte är bäst, ska jag ha det bästa så får jag kosta på mig bytet själv.

Jo kylaren är det sämsta möjliga och det är fjantigt att de inte kan kosta på sig en större fläkt och lite större fläns. Det kostar småsummor i sammanhanget och det hela är ett hån mot konsumenter som blir lidande av oacceptabelt hög ljudnivå vilket de inte hade blivit om kylaren varit 25 kronor dyrare. Jag har aldrig skrivit att de ska vara genuint tysta, ha heatpipes eller påkostade kullager utan bara acceptabla för medelanvändaren oavsett belastning.
Ingen oerfaren användare utan tinitus eller likanande, som ställer högre krav på datorn, ska behöva finna sig i sådana oacceptabla villkor. Det är inte det minsta fånigt att vilja ha en högre lägsta nivå än avgrunden för sina komponenter och precis som det finns standarder för ATX, 80-plus och strålning från monitorer ska det finnas en acceptabel standard hos kylare. Att du tycker de ska få komma undan med vad som helst är något jag ser som skrämmande.

Håller helt med, nästintill farligt höga ljudnivåer.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

sitter med ett gt8800 och har det tråkigt. Nästa graffekort måste bli ett AMD då jag inte vill ha ICAsyndromet på processor och grafikkortsmarknaden. 7770 verkar för "slött" och 7950 för dyrt...tordes ju finnas nått emellan eller ?

Att köra CF med 7770 som nån skrev låter ju rätt klever men då måste man väl byta moderkort och grejer? Har ett socket 775 med e8400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mozez 54:

sitter med ett gt8800 och har det tråkigt. Nästa graffekort måste bli ett AMD då jag inte vill ha ICAsyndromet på processor och grafikkortsmarknaden. 7770 verkar för "slött" och 7950 för dyrt...tordes ju finnas nått emellan eller ?

Att köra CF med 7770 som nån skrev låter ju rätt klever men då måste man väl byta moderkort och grejer? Har ett socket 775 med e8400.

Vänta på 7850?
Det lär bli perfekt för dig...

Permalänk
Medlem

Ok, det låter vettigt, lite beroende om det vets när det släpps ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mozez 54:

Ok, det låter vettigt, lite beroende om det vets när det släpps ?

Det kanske dröjer, Q2 2012 är det jag har hört, men jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Jag tycker korten ska ha användbara kylare även om de blir dyrare vid release, jag gillar inte allt Nvidia gör men jag beundrar att de kostar på korten tillräckligt för att de ska funka tillfredsställande för de flesta. Precis som att jag köper en stekpanna med slät kontaktyta istället för biltemas konkava stekpannor så förutsätter jag att kylarna på mina grafikkort ska fungera tillfredsställande även om de inte är bäst, ska jag ha det bästa så får jag kosta på mig bytet själv.

Jo kylaren är det sämsta möjliga och det är fjantigt att de inte kan kosta på sig en större fläkt och lite större fläns. Det kostar småsummor i sammanhanget och det hela är ett hån mot konsumenter som blir lidande av oacceptabelt hög ljudnivå vilket de inte hade blivit om kylaren varit 25 kronor dyrare. Jag har aldrig skrivit att de ska vara genuint tysta, ha heatpipes eller påkostade kullager utan bara acceptabla för medelanvändaren oavsett belastning.
Ingen oerfaren användare utan tinitus eller likanande, som ställer högre krav på datorn, ska behöva finna sig i sådana oacceptabla villkor. Det är inte det minsta fånigt att vilja ha en högre lägsta nivå än avgrunden för sina komponenter och precis som det finns standarder för ATX, 80-plus och strålning från monitorer ska det finnas en acceptabel standard hos kylare. Att du tycker de ska få komma undan med vad som helst är något jag ser som skrämmande.

Håller med om att kylarna kunde varit bättre

Dock är detta ett problem båda tillverkarna lider av. Har själv ett 275gtx och brodern har ett gtx570. Inga tysta kort precis. Det finns alltid att välja bättre varianter på kylning, men då kostar det lite mera

Men ofta är konsumenter dumsnåla (inklusive jag själv) och köper ett kort med refkylning hellre än ett kort som har tystare kylning för en 50lapp extra.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mozez 54:

Ok, det låter vettigt, lite beroende om det vets när det släpps ?

Enligt en väldigt trovärdig roadmap ska de komma i mars, inget datum anges dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med om att kylarna kunde varit bättre

Dock är detta ett problem båda tillverkarna lider av. Har själv ett 275gtx och brodern har ett gtx570. Inga tysta kort precis. Det finns alltid att välja bättre varianter på kylning, men då kostar det lite mera

Men ofta är konsumenter dumsnåla (inklusive jag själv) och köper ett kort med refkylning hellre än ett kort som har tystare kylning för en 50lapp extra.

Nvidia är inte perfekta men de lägger mer på kylarna vilket märks på temperaturer och ljudnivå som inte blir AMD-hög. Jag tycker inte det är försvarbart att utrusta ett så dyrt kort som HD 7750 med en sådan fläkt, det är inga småpengar som betalas och en större fläkt kostar inte mycket för tillverkarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Nvidia är inte perfekta men de lägger mer på kylarna vilket märks på temperaturer och ljudnivå som inte blir AMD-hög. Jag tycker inte det är försvarbart att utrusta ett så dyrt kort som HD 7750 med en sådan fläkt, det är inga småpengar som betalas och en större fläkt kostar inte mycket för tillverkarna.

Mitt 275 ligger på 90-95 grader i full load och skriker som mina gamla 5770s (som blev 80grader)
Nu kör jag D3doverrider och forcat vsync, så kortet når oftast inte de tempsen.

Kan hålla med om att 7750 ref ser lite fjuttig ut, men å andra sidan kommer det inte utveckla så mycket värme som 5750. Sen kommer det ju säkerligen säljas med bättre kyllösningar för de som önskar.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/