Permalänk
Medlem

Ny tv, minst 46" max 7000kr

Hej!
Jag tänkte höra om ni har några tips på en tv i den prisklassen?

Vad som inte behövs:
3d

Helst inte:
Plasma-Tv

Vardagsrummet är väldigt ljust.

Det vill säga rekommendationer och egna erfarenheter.

La till information.
Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att rekommendera att du väntar tills dom nya modellerna för i år hittar ut på marknaden.
Dessa modeller som finns nu säljs ut och ersätts, och produkter dom inte hinner få ut kommer att sänkas i pris.

Mars-April borde dom första dyka upp om det man läser stämmer.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Du menar med andra ord att det inte är läge att köpa tv just nu. Men är det någon som har mer kolla när de nya modellerna kommer? För man kan ju inte vänta hur länge som helst. Ny teknik kommer ju hela tiden... hmm

Fan det är svårt att bestämma sig ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Argit, Vad har du för rum? är det ljust mörkt
kollar du mycket på film sport, spelar du snabba spel? osv

Permalänk
Medlem

har en panasonic g30. Kostar 7990kr men den är riktigt bra. Underbar bild för den pengen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Argit, Vad har du för rum? är det ljust mörkt
kollar du mycket på film sport, spelar du snabba spel? osv

Rummet är väldigt ljust då vardagsrummet ligger i söderläge. Jag har både fönster till höger om soffan och bakom. Gärna kunna se på film, och spela spel någon enstaka gång.

Skrivet av flyawaynille:

har en panasonic g30. Kostar 7990kr men den är riktigt bra. Underbar bild för den pengen.

Plasma, ser jag inga direkta fördelar i? Eller har jag fel där.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

Rummet är väldigt ljust då vardagsrummet ligger i söderläge. Jag har både fönster till höger om soffan och bakom. Gärna kunna se på film, och spela spel någon enstaka gång.

Plasma, ser jag inga direkta fördelar i? Eller har jag fel där.

I denna prisklass så var ingen lcd imponerande. Jag hade en 42"lcd för 5500kr och den var hemsk. Färgerna var fel, betraktningsvinkeln var värdelös. På plasman är färgerna riktigt bra och betraktningsvinkeln riktigt bra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

I denna prisklass så var ingen lcd imponerande. Jag hade en 42"lcd för 5500kr och den var hemsk. Färgerna var fel, betraktningsvinkeln var värdelös. På plasman är färgerna riktigt bra och betraktningsvinkeln riktigt bra.

När hade du den LCD? Plasman lider ju med problem som eftersläppningar när det går för fort samt att de kan lätt "fastbränningar".

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

Plasma, ser jag inga direkta fördelar i? Eller har jag fel där.

Fördelar: Snabb, oslagbar svärta, 8 bitars färgkanaler, billigare.
Nackdelar: Sämre ljusstyrka, drar mer ström, tyngre, måste köras in innan man börjar spela spel , kopplar till datorn eller tittar på tv.

Skrivet av Argit:

När hade du den LCD? Plasman lider ju med problem som eftersläppningar när det går för fort samt att de kan lätt "fastbränningar".

Du tänker på ghosting? Det beror på vilken anti ghosting teknik man använder. Vanligast är pulserande ljus som får bilden att verka levande. Det motverkar att din hjärna bildar spökbilder och eftersläpningar. Det här har inget med vilken typ av panel som sitter i TVn.

Fastbränningar är bara ett problem på en ny tv. Bäst att köra en del filmer i loop första dagarna för att köra in TVn. Alltså inget spelande, koppla in den i datorn eller titta på tv med en statisk symbol i hörnet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

När hade du den LCD? Plasman lider ju med problem som eftersläppningar när det går för fort samt att de kan lätt "fastbränningar".

Köpte den lcdn helt ny för 2 månader sen. Har hittills inte märkt av några inbränningar på plasman och då har jag haft den på samma bild i 30 min utan problem. Har inte sätt några eftersläpningar på plasman.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Fördelar: Snabb, oslagbar svärta, 8 bitars färgkanaler, billigare.
Nackdelar: Sämre ljusstyrka, drar mer ström, tyngre, måste köras in innan man börjar spela spel , kopplar till datorn eller tittar på tv.

Du tänker på ghosting? Det beror på vilken anti ghosting teknik man använder. Vanligast är pulserande ljus som får bilden att verka levande. Det motverkar att din hjärna bildar spökbilder och eftersläpningar. Det här har inget med vilken typ av panel som sitter i TVn.

Fastbränningar är bara ett problem på en ny tv. Bäst att köra en del filmer i loop första dagarna för att köra in TVn. Alltså inget spelande, koppla in den i datorn eller titta på tv med en statisk symbol i hörnet.

Skrivet av flyawaynille:

Köpte den lcdn helt ny för 2 månader sen. Har hittills inte märkt av några inbränningar på plasman och då har jag haft den på samma bild i 30 min utan problem. Har inte sätt några eftersläpningar på plasman.

Så totalt sett så anser ni att jag ska satsa på en plasma?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

Så totalt sett så anser ni att jag ska satsa på en plasma?

Nej. Satsa på den tv som ger bäst bild för pengarna men låt in paneltypen begränsa dig.

Jo en till nackdel med plasma är att den blir varm. Då blir det varmt som satan i rummet om det är sommar. Här uppe i norrland är det bara ett plus på vintern. Få lite extra värme när det är -40C ute.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om det är så ljust och så många fönster som du säger så är det lcd som gäller, men du kan ju alltid dra för eller så
Plasma är det du ska ha då i ditt fall, Visst de drar mycket men de har blivit bättre ön innan. Min drar 385w så klaga inte och den har 4 fläktar där bak men å andra sidan jag köpte den för länge sen. Fast bränningar på plasman har blivit mycket bättre jag har inte ens fått det även när tven var på och jag råka sova när datorn var inkopplad (vf ja sov ingen aning)
Men om du ska spela och kolla film så är det PLASMA som gäller. Men ta en panasonic tv då för gudskull inte samsung eller lg!