Permalänk

Vilken cpu/antal kärnor?

Skall bygga en ny dator till tonårssonen. Den skall mest användas till spel. Vill inte lägga mer än 1500-2000 på processorn. Tittade själv ut en AMD FX-6100 X6 3.3GHz som jag tyckte verkade snabb. Men när jag tittar på det gaming datorerna som säljs för runt 10 000 så sitter det en Intel Core i5 2500 3,3GHz. SAmma hastighet men med 2 kärnor mindre. Vilken föreslår ni att jag skall köpa?
Har för mej att Asrock bruikar ha bra moderkort att bygga på för en låg peng.

Permalänk
Medlem

i5-2500K. Bulldozer kan se bra ut på pappret, men det är det ända stället den är bra på.

Permalänk
Medlem

Core i5 är faktiskt snabbare och presterar bättre än AMD's FX serie. Så i5 är självklara valet!

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en speldator för ~10k är 2500K ett givet val. Antal kärnor spelar nästan ingen roll då spel är optimerade för 2 och på sin höjd 4 kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem

Kort svar; Man kan inte jämföra Intel och AMD på hur mycket GHz/kärnor dom har, då dom kör på olika teknologier. Det bästa är att kolla på prestanda-tester inom det området man kommer huvudsakligen använda datorn till.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Icke kärnor på amd's fx-serie utan "moduler" med 2 "kärnor" per "modul" som de så fint fått till det, i verkligheten har den "6-kärniga" amd processorn bara 3 kärnor, eller 4,5 kärnor. bulldozers modul fungerar lite som hyperthreading till intel bara det att varje modul delar lite hårdvara därav kan man i viss mån kalla det för 1,5 kärnor per modul. Väldigt luddigt..

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Kort svar; Man kan inte jämföra Intel och AMD på hur mycket GHz/kärnor dom har, då dom kör på olika teknologier. Det bästa är att kolla på prestanda-tester inom det området man kommer huvudsakligen använda datorn till.

bästa svaret jag sett i kampen mellan amd o intel. o tror de e de han leta efter o inga fanboys svar:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Det var många svar på kort tid! Alla verkar överens så det får bli en Intel. Ett Asrock moderkort och 8Gb Ram till, en låda med 650w kraftaggregat till detta. H-disk, nyare grafik-kort och DVD finns från förra datorn.

Tack snälla för alla hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Vänligen sätt tydliga rubriker.