Permalänk
Medlem

Problem med volt på i5 2500K

Jag sitter här och klockar runt lite, har ett P8P67 LE moderkort, hittar dock inte någon inställning alls i bios för att ändra Volten till prollen.

Allt i mitt bios ser exakt likadant ut som denna snubben, MEN på 05,26 i filmen så har han e kategori som det står DIGI + VRM, och längst ner där kan han ställa volten till prollen, jag har inte denna inställningen alls, jag har gjort exakt samma som han med allt annat och lagt prollen på 4,2ghz nu, har testat i Intel burn test, får samma volt i CPU-Z på org clock och även nu i 4,2 ghz och får exakt samma volt, pendlar mellan 1.264 och 1.290.

http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40

Är det lungt att låta den ligga på 4.2ghz utan att göra något åt volten ? har dock inte testat i prime i flera timmar för att se ifall den viker sig, vill inte testa helt i onödan..

Permalänk
Antielefant

Ditt LE (budgetvarianten) har inte Digi+ VRM, så valen finns förstås inte i UEFI. Däremot krävs inga speciellt omvälvande inställningar för 4,2 - kör den på Auto så klarar den sig fint.

Ska du upp nämnvärt högre däremot kan man behöva pilla lite mer än ditt moderkort klarar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ditt LE (budgetvarianten) har inte Digi+ VRM, så valen finns förstås inte i UEFI. Däremot krävs inga speciellt omvälvande inställningar för 4,2 - kör den på Auto så klarar den sig fint.

Ska du upp nämnvärt högre däremot kan man behöva pilla lite mer än ditt moderkort klarar.

Tack för snabbt svar!

Det ända jag har gjort är BCLK/PEG är 100.0, vilket alla säger att den borde vara, och multipliern la jag på 42,så den blir exakt 4.2ghz och så stängde jag av lite saker som sparar ström m.m som enligt många skapar ostabilitet.

Har gjort allt som han i filmen har gjort förutom det som inte finns på mitt moderkort.

Så jag kan lägga den på 4.2 och bara köra på då alltså ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleehx:

Tack för snabbt svar!

Det ända jag har gjort är BCLK/PEG är 100.0, vilket alla säger att den borde vara, och multipliern la jag på 42,så den blir exakt 4.2ghz och så stängde jag av lite saker som sparar ström m.m som enligt många skapar ostabilitet.

Har gjort allt som han i filmen har gjort förutom det som inte finns på mitt moderkort.

Så jag kan lägga den på 4.2 och bara köra på då alltså ?

Ja, om den är stabil så kör hårt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya