BIOS klagar när CPU-fläkten inte är inkopplad i moderkortat

Permalänk

BIOS klagar när CPU-fläkten inte är inkopplad i moderkortat

Jag har precis meckat med min dator (ändrat kabeldragning, dragit 24-pins kontakten på baksidan för första gången någonsin, blåst igenom datorn med kompressorn ute i garaget, tagit bort min trasiga DVD-läsare och så vidare) och jag bestämde mig för att testa att koppla in CPU-kylaren i min fläktkontroller istället för till CPU-fläktuttaget på moderkortet. Jag tänkte som så att om min relativt billiga fläktkontroller, mot förmodan, skulle råka lägga av, så att processorn inte får någon kylning över huvud taget, så kommer väl datorn ändå att stänga av sig själv långt innan temperaturerna blir skadliga för processorn?

Men nu när fläktarna till CPU-kylaren är inkopplade i min fläktkontroller så vägrar Windows att startas automatiskt. Det som händer är att vid boot så stannar den vid "en skärm" där det bland annat står någonting i stil med "No CPU-fan, press F1 to enter Setup". Om jag då trycker F1, så att jag kommer in i UEFI, så kan jag då starta Windows genom att välja att boota från min SSD. Men att Windows ska starta automatiskt när man trycker igång datorn vill den då inte alls gå med på!

Jag är faktiskt väldigt nöjd än så länge. I och med att alla mina fläktar är inkopplade till fläktkontrollern så blir datorn i princip knäpptyst när jag kör alla fläktar på lägsta hastighet. Bortsett från mitt Corsair-nätagg dock, vars fläkt låter jättestörigt då jag uppenbarligen har fått ett lite defekt exemplar... Men ja, trots lägsta fläkthastigheter får jag dessa temperaturerna vid halv-idle. Lite casual-användande av datorn bara. Så jag känner mig nöjd.

Mina frågor är:
#1. Kan jag kringgå det här på något sätt så att Windows startas automatiskt, som det ska göra?
#2. Är det en dålig idé att låta CPU-fläktarna sitta i en fläktkontroller och därmed styras manuellt?

Permalänk
Medlem

kika load temperaturer det är det som är mer av intresse och ja datorn kommer lägga av om den blir för varm..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Testa att ta Disable på CPU Fan i BIOS?
Jag kör utan fläkt insatt i den och får f1 fast min går direkt till windows efter att jag trycker på f1 och tycker inte det är särskilt störande så inte orkat fixa det.

Permalänk
Medlem

Ja du kan stänga av CPU-fan-historien i BIOS. Har bara gjort detta en gång på min HTPC så jag kan inte säga exakt vad det heter som du ska stänga av. Kika runt lite mer där så ska du nog se att du hittar nått med rimligt namn

Permalänk
Medlem

Men varför kan du inte koppla tillbaka feedbackpinnen till cpu-fläkt kontakten så att moderkortet märker att fläkten snurrar?

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kika load temperaturer det är det som är mer av intresse och ja datorn kommer lägga av om den blir för varm..

I load, 100 % CPU-belastning med prime95 på min i7 2600 @ 3,4 GHz (3,8 GHz med tanke på turbo-läget som kickar in vid hög belastning, eller?), ligger processorn på 50~ grader med processorfläktarna på fullt ös. Om jag däremot kör dem på lägsta hastighet så ligger processorn på 55-60 grader max.

Skrivet av Sephrena:

Testa att ta Disable på CPU Fan i BIOS?
Jag kör utan fläkt insatt i den och får f1 fast min går direkt till windows efter att jag trycker på f1 och tycker inte det är särskilt störande så inte orkat fixa det.

Skrivet av Bödvar:

Ja du kan stänga av CPU-fan-historien i BIOS. Har bara gjort detta en gång på min HTPC så jag kan inte säga exakt vad det heter som du ska stänga av. Kika runt lite mer där så ska du nog se att du hittar nått med rimligt namn

Jag är ganska säker på att jag redan har gjort det här, men jag ska ta mig en extra titt!

Skrivet av bengt-re:

Men varför kan du inte koppla tillbaka feedbackpinnen till cpu-fläkt kontakten så att moderkortet märker att fläkten snurrar?

Feedbackpinnen? Nu vet jag inte alls vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Det brukar gå stänga av att den väntar på F1 vid något fel. I mitt bios ligger den under boot settings och heter "Wait For 'F1' If Error enabled/disabled". Om man stängar av den ignorerar den bara felen och bootar Windows ändå.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Jag har min processorfläkt kopplad till fläktkontroller. Så jag går bara in och tar Ignored/disabled som thompson säger.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag letade och letade i UEFI, men jag hittade ingenting som gjorde att Windows ville starta automatiskt igen...

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag letade och letade i UEFI, men jag hittade ingenting som gjorde att Windows ville starta automatiskt igen...

https://anony.ws/i/XDfaZ.png

CPU FAN SPEED: N/A

ÄNDRA TILL

CPU FAN SPEED : Ignored

Tror jag. Citera gärna

Eller så är de FAN SPEED

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

CPU FAN SPEED: N/A

ÄNDRA TILL

CPU FAN SPEED : Ignored

Tror jag. Citera gärna

Eller så är de FAN SPEED

Det hade du alldeles rätt i, det gick att göra. Tack! Nu är det problemet ur världen.