Permalänk

x6 och Noctua(överklockning)

Hejsan!

Standardkylaren som följde med min cpu(x6 1090t) låter en del i min mening o tänkte att jag nu äntligen skulle byta ut den. Har tittat på en mängd fläktar av alla diverse märken och har nu fastnat för Noctua NH-U9B eller NH-U12P.

Är sugen på att skaffa den större(NH-U12P) då det känns som man kan få ut mer av den då jag tänkte börja titta lite på överklockning. Men kan inte låta bli att bli lite avskräckt över hur stor den kylaren verkar vara, menar vill inte den ska ge några skador på moderkortet. Tittat en del på nätet över andra som oroar sig för samma sak och de får oftast som svar att Noctua(samt andra tillverkare) testar sådant innan. Kanske jag som övertänker...hehe

Undrar också om det får plats i mitt chassi(Antec P183) då fläkten som sagt är måttligt stor.

Sen en sista fråga/undran, vad ska man använda för att får bort den gamla kylpastan läste nånstanns på forumet att kaffefilter skulle fungera men ville dubbelkolla.

Tack på förhand
/Spirithunter

Visa signatur

i7 3770k| Titan X | 16 GB RAM 1333MHZ | P8Z77-V DELUXE | Antec miditower P183

Permalänk
Medlem

Själv har jag en NH-u9b och är ganska så nöjd tyvärr så kan man bara placera fläktarna lodrätt och inte vågrätt PGA bakplattan.
DEn kylder dock helt okej igger just nu på 3.6 med cirka 42C vid spelande!

Visa signatur

CPU : AMD Phenom ii x6 1090t @ 4.0Ghz GPU : Gigabyte HD6950 PSU : XFX 550W RAM :1337mhz 6GB.

Permalänk
Skrivet av SpiritHunter:

Sen en sista fråga/undran, vad ska man använda för att får bort den gamla kylpastan läste nånstanns på forumet att kaffefilter skulle fungera men ville dubbelkolla.

Blåsprit + Kaffefilter på en Q-tip är väl rekomenderat.
Tog själv bort lite thermal paste här om dagen men då hade jag inte sprit hemma så blev Q-tip doppad i vatten och kaffefiltertorkning efter....... fungerade fint men kanske inte optimalaste/säkraste jag har gjort nångång

Permalänk
Skrivet av tompa221:

Själv har jag en NH-u9b och är ganska så nöjd tyvärr så kan man bara placera fläktarna lodrätt och inte vågrätt PGA bakplattan.
DEn kylder dock helt okej igger just nu på 3.6 med cirka 42C vid spelande!

La faktiskt beställningen på en NH-U9B precis innan jag såg ditt inlägg. Känns mitt val helt okej då 42C låter finemang...hade heller inte tänkt att överklocka rejält typ 4ghz, fast man vet aldrig.

Det där att man bara kan montera den lodrätt borde funka, läste nånstans att man kunde beställa en "90 graders fix" från Noctuas hemsida. Får se om det är värt mödan känns som det borde fungera utmärkt lodrätt.

Skrivet av python_ormen:

Blåsprit + Kaffefilter på en Q-tip är väl rekomenderat.
Tog själv bort lite thermal paste här om dagen men då hade jag inte sprit hemma så blev Q-tip doppad i vatten och kaffefiltertorkning efter....... fungerade fint men kanske inte optimalaste/säkraste jag har gjort nångång

Funkar det så funkar det :D....kaffefilter blir det!

Visa signatur

i7 3770k| Titan X | 16 GB RAM 1333MHZ | P8Z77-V DELUXE | Antec miditower P183