Permalänk

CPU fast på kylarn

Skulle ta bort min gammla CPU från moderkortet. Skruvade bort backplate och avlossade plast biten som håller fast kylarn. Drar i kylarn ingenting händer. Sitter och tittar om jag kan hitta felet. Tills slut får jag nog när jag inte kan hitta något som är fel och drar bara av kylarn. Kylarn är borta jag kollar på CPU platsen och den är tom WTF. Kollar på kylarn och där sitter jäveln. Vet ej om den är fast bränd eller nåt. Skulle vara kul om ni kunde skriva några tips om hur jag kan få bort den.

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig dra, man ska vrida på kylaren försiktigt fram och tillbaka när den sitter hårt, har inga bra tips direkt om att få bort den nu.
men kanske en bra vass kniv, börja i ett hörn och försök att få in den där

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Värm så kylpastan mjuknar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Värm så kylpastan mjuknar.

Vart ska jag värma den utan att skada cpu'n.
Hårtork
Micron
Kom ihåg att kylarn sitter på och jag vill inte att plasten ska smälta

Permalänk
Medlem

Använd hårtork för att värma upp den men var försiktigt med pinnarna om du har en AMD processor.

Permalänk
Rekordmedlem

Hårtork eller vanlig ugn, men inte micron........... troligen lättast att slänga in den i ugnen på 70grader en stund så det blir genomvärmt o sedan lirka isär det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Använd hårtork för att värma upp den men var försiktigt med pinnarna om du har en AMD processor.

På vilket sätt ska jag vara försiktig?

Permalänk

Mickron on du har "Pancpu" så det är inget att rekomendera

Permalänk

Har en amd phenom 9500

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

På vilket sätt ska jag vara försiktig?

Jag skrev det. Om du t.ex bryter eller böjer pinnar på din processor så är det kört. Det är dock möjligt att böja dem tillbaks, men inte när dem går sönder.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag skrev det. Om du t.ex bryter eller böjer pinnar på din processor så är det kört. Det är dock möjligt att böja dem tillbaks, men inte när dem går sönder.

Ok ska prova att köra med hårtorken
Annars blir det att lägga den i ugnen. Men vad är det bästa läget att använda då varmluft eller nåt annat och hur länge ska den ligga då?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur länge den ligger spelar ingen jätteroll om du ställt in vettig temp, låt den ligga så den blir genomvarm, 10-20 min i 70 grader borde vara vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, ja det lät ju rätt komiskt. Du har inte råkat använda en pasta som dubblerar som lim då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av m45t3rm1nd:

Ok ska prova att köra med hårtorken
Annars blir det att lägga den i ugnen. Men vad är det bästa läget att använda då varmluft eller nåt annat och hur länge ska den ligga då?

Du glömmer det allra enklaste.

1. Öppna sidan så du kan mekka

2. lägg datorn ned med den öppna sidan UPP

3. starta datorn

4. kör något processor krävande program eller spel

5. lossa på låsmekanismen för kylaren.

6. vrid försiktigt på kylaren, om du känner att den börjar lossna så stäng av datorn.

7. Vrid och rucka försiktigt på kylaren tills den lossnar.

OM den fortfarande inte ger med sig så ta bort fläkten från kylaren, då lär du få lite högre temps. Kom ihåg att inte ha datorn igång när kylaren inte är på, processorn skall stänga av datorn om temperaturen går över vad som är bra för den men man vet aldrig.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Du glömmer det allra enklaste.

1. Öppna sidan så du kan mekka

2. lägg datorn ned med den öppna sidan UPP

3. starta datorn

4. kör något processor krävande program eller spel

5. lossa på låsmekanismen för kylaren.

6. vrid försiktigt på kylaren, om du känner att den börjar lossna så stäng av datorn.

7. Vrid och rucka försiktigt på kylaren tills den lossnar.

Nu ska vi se här, cpu fast på kylaren........Jag skulle vilja se dig montera en kylare med cpu på i en låst zifsockel, kan du inte lägga ut en video på youtube o länka den.
Att varmköra i datorn är ingen möjlighet i det här läget, kanske från början, men inte nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu ska vi se här, cpu fast på kylaren........Jag skulle vilja se dig montera en kylare med cpu på i en låst zifsockel, kan du inte lägga ut en video på youtube o länka den.
Att varmköra i datorn är ingen möjlighet i det här läget, kanske från början, men inte nu.

Åfan så han har fått ut den?

Då får du väl helt enkelt jobba försiktigt med en mycket smal mejsel och kanske lite t-röd, hårtorken är nog ingen dum ide heller.

Turattmanläser
Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd

Hur får man ens loss processorn från sockeln när den sitter fast i kylaren? processorn hålls ju kvar av en pryl som sitter under kylarn.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag skrev det. Om du t.ex bryter eller böjer pinnar på din processor så är det kört. Det är dock möjligt att böja dem tillbaks, men inte när dem går sönder.

Det är inte kört ! Jag råka böjja typ 20 pinnar på en cpu och börjde ba till dom med en liten mejsel och fick dit den och funkar kanon nu

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Haha, ja det lät ju rätt komiskt. Du har inte råkat använda en pasta som dubblerar som lim då?

Vet inte vad det är för kyl pasta då den är köpt i butik.

Skrivet av Albinfiskare:

Du glömmer det allra enklaste.

1. Öppna sidan så du kan mekka

2. lägg datorn ned med den öppna sidan UPP

3. starta datorn

4. kör något processor krävande program eller spel

5. lossa på låsmekanismen för kylaren.

6. vrid försiktigt på kylaren, om du känner att den börjar lossna så stäng av datorn.

7. Vrid och rucka försiktigt på kylaren tills den lossnar.

OM den fortfarande inte ger med sig så ta bort fläkten från kylaren, då lär du få lite högre temps. Kom ihåg att inte ha datorn igång när kylaren inte är på, processorn skall stänga av datorn om temperaturen går över vad som är bra för den men man vet aldrig.

kan ej starta datorn pga av att moderkortet är trasig tror jag. Det är nåt som står och tickar när jag startar datorn. Försöker bara rädda det som går att rädda just nu.

Permalänk

Eureka då har den lossnat. Tack för de snabba svaren. Ska komma ihåg alla tipsmom detta händer igen på nästa dator.

Permalänk
Skrivet av m45t3rm1nd:

Eureka då har den lossnat. Tack för de snabba svaren. Ska komma ihåg alla tipsmom detta händer igen på nästa dator.

Vad består resten av din dator?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Inaktiv

Är det AM3 cpu kylaren ska man lossa spännena sen vrida den åt vänster för att den ska släppa

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Vad består resten av din dator?

CPU phenom 9500
Ddr2 4x1gb 800mhz
Gpu som vart slängt radeon 2600
Hdd 500gb
Psu 300w

Provade nys att starta datorn utan cpu'n och då tickade den inte. Så kan det vara cpu'n som är trasig och inte moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Åfan så han har fått ut den?

Då får du väl helt enkelt jobba försiktigt med en mycket smal mejsel och kanske lite t-röd, hårtorken är nog ingen dum ide heller.

förlåt men med den torra humorn man har så relaterar man ditt inlägg till någonting annat

OT: jag gissar på att man ska byta kylpasta lite oftare i framtiden för att det här inte ska upprepa sig. Gött att det löste sig

Permalänk
Skrivet av milo_:

förlåt men med den torra humorn man har så relaterar man ditt inlägg till någonting annat

OT: jag gissar på att man ska byta kylpasta lite oftare i framtiden för att det här inte ska upprepa sig. Gött att det löste sig

En liten mejsel, T-röd och en hårfön? Ingen trevlig bild du satte i huvudet på mig precis xD

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/