Radeon HD 7800 "Pitcairn" läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

7850 är det som gäller för mig! Den är 5/8 av 7970 komponenter till 9/20 av priset.

25/40 komponenter
18/40 pris

Lättare att se om du har samma nämnare

Permalänk
Avstängd

7870 2300kr, it's a deal!

Permalänk
Avstängd

Varför så förbannat många modeller? så jävla fattiga e väl inte folk så man står o faller med 200kr... nä 4 modeller hade räckt o förvirringen hade varit borta!

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

Varför så förbannat många modeller? så jävla fattiga e väl inte folk så man står o faller med 200kr... nä 4 modeller hade räckt o förvirringen hade varit borta!

Tror skillnaden på priset kommer vara lite mer än 200kr

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

Varför så förbannat många modeller? så jävla fattiga e väl inte folk så man står o faller med 200kr... nä 4 modeller hade räckt o förvirringen hade varit borta!

Skrivet av norzma:

Tror skillnaden på priset kommer vara lite mer än 200kr

ja priset lär ju skilja mer än 200kr, snarare en femhundring. amd verkar nu få 7 modeller i spannet mellan 1000-5000kr, inte alltför många tycker jag. som det är nu saknar jag modeller både runt 2000 och 3000kr då det är där de flesta på detta forum lägger sig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

jag tror att 7950 och 7870 kommer att mötas väääääldigt nära prismässigt...!!

vad säger det en inbiten gamer att minnesbussen är 384 bit på 79 serien och 256bit på 78serien ? Spela rolan eller..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Håller med. 6850 kostade 179 dollar vid lansering har jag för mig. Så det är inte bara att de gått ner i pris, de började på lägre.

Konkurrenssituationen såg annorlunda ut då. AMD är först ut och behöver inte lägga priset lägre än Nvidia för att vara det bättre valet. När Kepler väl dyker upp kommer det bli mer action i prissättningen. Om det inte blir en ny Fermi-situation förstås. Det tog ju ända tills det att GTX460 lanserades i mitten av Juli 2010 (10 månader efter att Cypress lanserades) innan det blev något priskrig att tala om.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Tror nog ändå att jag ska rekommendera ett 6870 till polaren då 2500 kr är lite för mycket

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Byta ut sitt 4890 mot ett 7890 kanske?

Håller med Men erkänn att det har stått på sig ett bra tag ändå!

Permalänk
Medlem

funderar även jag på att byta ut mitt 4890 mot något av de nya...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

Varför så förbannat många modeller? så jävla fattiga e väl inte folk så man står o faller med 200kr... nä 4 modeller hade räckt o förvirringen hade varit borta!

+1
Det börjar bli ganska löjligt med så många modeller för varje serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmwMoMmo:

+1
Det börjar bli ganska löjligt med så många modeller för varje serie.

Håller med om att det är för många modeller. Men antalet modeller är väl ungefär lika som det var på 4000-serien.

Skulle det inte räcka med det här:
7250 Budget - endast för desktop.
7550 Mellan - spelbart, men på lägsta av allt
7670 Mellan - spelkort för medel-svensson
7750 Prestanda - spela i full-HD
7870 Prestanda - spela i full-HD med allting på max
7990 Entusiast - Eyefinity, 3D mm, mm i herrejösses hög FPS.

Siffrorna är nog helt uppåt väggarna, men för att dem ska stämma hyffsat med dagens numrering blir det följande:
1:a siffran = Serie
2:a siffran = Högre avser fler streamprocessorer/bredare minnesbuss.
3:e siffran = Högre avser högre klockfrekvens.
4:e siffran - Vette sjutton vad den ska vara bra för (men det vet inte AMD heller).

Tycker egentligen det är tråkigt med en massa siffor. Lite av magin försvinner ju. Bättre är om dem släpper kort som bara har påhittade namn och slutar redovisa vartenda jäkla finess och spec på korten. Nu är det ett evigt mätande, jämförande och ryktesspridande. Lansera istället ett fåtal kort utan en massa skitsnack (tror ifs att varken nVidia eller AMD startar ryktena). Se till att få seriösa tester på dessa, sen får konsumenten köpa det kort som den anser sig ha råd med.

Jag skulle t om vilja gå så långt att dem här ryktesspridningarna och sk "läckor" förstör marknaden. Att tex nVidia har något på gång, det kan väl vem som helst räkna ut. Vad är det för nyhet att nVidia kanske eventuellt kan komma att släppa sitt Kepler 660Ti, eller var det 780Tii?? osv, osv någon gång under nästa kvartal. Det är ju totalt ointressant! nVidia släpper sina kort när dem är klara, varken förr eller senare. Dem kommer att prestera bra, förhoppningsvis tillräckligt bra för att nVidia ska överleva och kunna matcha AMD. I samma veva kan jag redan nu avslöja att AMD har 8000-serien på gång...jaa, t om 9000-serien ligger på ritbordet!!! Det är faktiskt sant, kom ihåg vem ni hörde det ifrån först.

Inte nog med att man ska jämföra en tillverkares uppsjö av modeller, det finns 2st tillverkare! Detta tillsammans med all ryktesspridning/skitsnack gör att dem flesta (mig inkluderad) blir osäker och villrådig. Det sista jag vill är att köpa ett kort som inte presterar tillräckligt bra och fan ta mig om jag dessutom betalar för mycket för det!

Många förnuftiga medlemmar på det här forumet har sagt det förr: Om du har planerat att köpa ett nytt grafikkort, köp det isf idag. Välj ut det som presterar efter dina önskemål och din budget. Bry dig inte om att "säkra upp" för framtiden, det har aldrig varit ekonomiskt. Varför betala för prestanda du inte behöver idag?
Mycket "bang for the bucks" kan vara en subjektiv bedömning, men för många finns det massor av kort att köpa IDAG, inte om en månad eller nästa kvartal. Tex:
GeForce 560Ti finns att köpa för runt 2000kr
Radeon HD6870 finns att köpa för en bra bit under 2000kr

Båda korten klarar av ALLA spel som finns på marknaden idag och säkert två år framöver. Dessutom finns dem att köpa i vartenda butik IDAG!

Nu måste jag kolla vad ett HD7870 presterar i ett virtuellt 3Dmarks test

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HElephant:

Tror nog ändå att jag ska rekommendera ett 6870 till polaren då 2500 kr är lite för mycket

Kollar man tester och jämför priserna så är ett 6870 fortfarande ett vettigt alternativ. Visst dreglar man av tanken att investera i ett tungt 79XX-kort... men jag skulle få lägga ut så mycket pengar för en så liten höjning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TraxMate:

Konstigt att 7890 bara får 1,5 GB när 7870 har 2 GB.

Dock har 7890 snabbare minnesbus och därför deras det ner lite på Vram för att priset inte ska skena iväg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av biorrith:

Håller med Men erkänn att det har stått på sig ett bra tag ändå!

Egentligen håller det sig ju väldigt bra fortfarande, men det är för undantag som BF3 som gör att man måste ha nytt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Hey, första inlägget, yay.

Ska bygga en ny burk när ib och keplerprylarna är släppta senare men researchen är i full gång!

Någon som har en gissning på hur 7890 står sig emot ett 7950 i prestanda? Som jag förstått det så skulle det mest handla om hur spelen (dagens) presterar i eyefinitiy vid en jämförelse.

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpojken:

Hey, första inlägget, yay.

Ska bygga en ny burk när ib och keplerprylarna är släppta senare men researchen är i full gång!

Någon som har en gissning på hur 7890 står sig emot ett 7950 i prestanda? Som jag förstått det så skulle det mest handla om hur spelen (dagens) presterar i eyefinitiy vid en jämförelse.

hej och välkommen

skulle tippa på att skillnaden är ungefär lika stor som mellan 7970 och 7950, eftersom minskningen i tex streamprocessorer är samma men minnesbussen samma. att det bara är 1,5gb minne jämfört med 3gb gör som du säger främst skillnad i höga upplösningar som vid eyefinity, vid normal upplösning kommer 1,5gb räcka till i dagsläget

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

AMD:s egna slides med lite benchmarks: http://chinese.vr-zone.com/11249/amd-hd7870-hd7850-03032012/

Permalänk

Någon mer info när dom kommer?

Skickades från m.sweclockers.com