Permalänk

MSI Z68A GD55

Hej!

Har en i7 2700k tillsammans med ett MSI Z68A GD55. I BIOS står det att processorn har en temperatur på 97 grader celsius. Blev helt livrädd när jag såg det och stängde av datorn omedelbart. Jag öppnade chassit och kollade på kylaren. Den verkade sitta som den skulle så jag provade igen. Samma temperatur. 97-98 grader celsius.

Sedan installerade jag Real Temp samt SpeedFan. Dessa program visar en temp på ca. 37 grader celsius på alla fyra kärnor. Vad ska jag lita på? Har uppdaterat BIOS och MB drivers.

Tack!

Permalänk
Medlem

Känns kylaren som den är jättevarm, jobbar fläkten/arna på högvarv. Om det inte är olidligt varmt så är troligtvis BIOS lite knäppt, måste vara en BIOS bugg. Har du googlat ditt problem?

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Okej!

Jag har googlat problemet och det var så jag fann "lösningen" att köra andra program för att läsa av temperaturen.

Både SpeedFan och Real Temp visar 37 grader på alla kärnir i idle...Det är ju bra!

Dock körde jag igång WoW nu. Drog upp allt på Ultra och ställde mig i Orgrimmar. Både SpeedFan och Real Temp visade då uppemot 84 grader på alla kärnor!!

Provade samma sak med en kompis dator...Han körde samma settings men har en i5 2500k. Temperaturen visade 50-60 grader för honom.

Kan det vara så att jag måste lägga på lite mer kylpasta mellan kylaren och processorn? Köpa ny kylare? Vågar inte spela med 80 grader!

Permalänk
Medlem

Har närapå samma saker som dig och lirar dessutom wow.
Mina temps Klockad till 4,7 ligger 55-59 grader när jag kör wow nu och då har jag allt på max utom skugor som ligger näst lägsta..
Gissar på för MYCKET kylpasta...

Permalänk
Medlem

Kylpasta kan bara bli för mycket, nästan. Ett riskorn rekommenderar många, även jag. Vad har du för kylare? Snurrar fläkten korrekt?

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Jag har den kylaren som följde med processorn.

När jag monterade av kylaren (innan jag märkte att BIOS rapporterade fel temp) var det väldigt mycket kylpaste där. Jag torkade av heatsinken (?) på kylaren då det redan var mycket kylpasta kvar på processorn.

Kan det inte vara dumt att ta bort kylpastan?

Den ligger i 37 grader idle, men när jag kör igång WoW med högsta inställningar som sagt, så går alla kärnor upp runt 75-80 grader.

Permalänk
Medlem

när jag monterade min kylare så satt det ett förkletat lager som jag tog bort och ersatte med Artic silver pasta.
Nu är ju inte min kylare stock kylaren utan en lite effektivare modell..
Men hur som helst så mängden jag använde var en ytterst liten klick. som ett halvt knappnålshuvud kanske knappt som jag masserade in i ytan på prollen och lika på kylaren det var så tunt att det bara var en knappt synbar hinna....

Permalänk

Okej!

Men kan det helt enkelt ha att göra med att den kylaren jag har är för dålig?

Permalänk

japp! stock kylaren suger...byt asap om du vill spara liv åt din processor samt andra komponenter,kör själv med en corsair H80 o lirar wow me..ligger aldrig över 45 grader.hade nog sett över bios oxå,me tanke på din tempbugg.

valet e ditt sen om du vill köra vatten eller luftkylning...hugget som stucket känner jag:)

lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

Tack!

Har ett MSI Z68A GD55. Något tips på en billig kylare som passar och som är prisvärd?

Har kört WoW på dessa inställningarna i ca. 1-2 veckor. Har förmodligen haft den höga temperaturen (~80 grader) hela tiden. Tror ni processorn redan är skadad?

Tack så jättemycket!

Permalänk
Medlem

Du kan nästan ta vilken annan kylare som helst om passar din dator och plånboken. den är garanterat bättre än stock kylet..
Dessa borde passa din cpu som har socket 1155....
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10547&mfr=&filter=A02207.....

Edit: glöm inte http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10543&mfr=ARCTICSIL
Ofta sitter det pasta på kylarna vid leverans men det brukar vara tokmycket och inta alltid av kvallite´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeman_88:

Tack!

Har ett MSI Z68A GD55. Något tips på en billig kylare som passar och som är prisvärd?

Har kört WoW på dessa inställningarna i ca. 1-2 veckor. Har förmodligen haft den höga temperaturen (~80 grader) hela tiden. Tror ni processorn redan är skadad?

Tack så jättemycket!

Nej den skall inte ha tagit skada, men den kan "förlorat" lite livslängd, dock inte så trolig med tanke på att du inte har använt den så länge.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Tack för alla svar! Kommer inhandla en ny kylare snarast.

Har dock fortfarande problemet med att BIOS visar en CPU temp på 97 grader, medan Real Temp visar 37-40 grader.

Har uppdaterat BIOS utan resultat. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Testa HWMonitor för att kolla om du får någon temp som uppnår samma nivå. Det man ska ha i åtanke är att man inte kan lite till 100% på temperaturangivelserna även i BIOS.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

HWmonitor visar också ca. 38 grader på kärnorna.

Antar att något är galet med BIOS

Permalänk
Medlem

Var lite otydlig, kolla temperaturerna i HWmonitor på TMPIN 0-2. Är det någon som är ovanligt hög där?

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

TMPIN0 : 38 grader C
TMPIN1 : 38 grader C
TMPIN2 : 26 grader C

Vad är dessa temperaturer för något?

Kan det inte bli problem om BIOS säger fel gradtal? Finns väl risk för att fläkten på kylaren går i 100%?

Permalänk

Här kommer resultatet från HWmonitor.

Ser att min CPU-fläkt går på 100%...Känns sådär!

http://i39.tinypic.com/2dmi5mp.jpg

Permalänk
Medlem

TMPIN0 brukar vara CPU's temp direkt taget från BIOS (Enligt andra forum, Google).
TMPIN1 brukar vara Nord eller sydbrygga (Enligt andra forum, Google).
TMPIN2 brukar vara Nord, sydbrygga eller någon annan komponent (Enligt andra forum, Google).

Som sagt så kan man inte lita på dessa värden, men det ger en hyfsad överblick av tempen ~20+/-. Så troligtvis spökar BIOS tempen.

Vad gäller om fläkten går i 100% om tempen är så hög i BIOS, kan jag tyvärr inte svara på.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Hm...hade vart skönt att få det fixat så att jag kan köpa mig en ny kylare utan att oroa mig över att den ska braka lös i full fart och 50 dB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeman_88:

Här kommer resultatet från HWmonitor.

Ser att min CPU-fläkt går på 100%...Känns sådär!

http://i39.tinypic.com/2dmi5mp.jpg

Stock fläkten drar väldigt lätt upp i full hastighet för att kyla, så byt ut kylaren så får vi se lite temps när det är gjort och gå vidare då

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Men känns dumt att köpa en kylare som kanske går i full fart på grund av BIOS temperaturen :S

Permalänk
Medlem

Om du köper en ny kylare så kommer temperaturen att sjunka även i BIOS, mycket. Sedan kan du ha en PWM-stryd fläkt (4 pins) där du ändrar själv eller automatiskt efter olika temps. Allt kommer bli bättre med en ny kylare.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Har nu inhandlat följande kylare:

http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeman_88:

Har nu inhandlat följande kylare:

http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Hoppas det hjälper!

Jag har lika kylare och lika moderkort som dig, undrar vad du har för sorts RAM-minnen?
För den där kylaren är väldigt stor och du behöver nästintill ha ett par low profile-minnen för att det ska få plats...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk

Japp, jag har LP-minnen!

Har precis monterat den. Ligger på 50 C i Bios nu och 48 som högst när jag spelar WoW! Blev en himla skillnad!

Är 50 C i BIOS okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeman_88:

Japp, jag har LP-minnen!

Har precis monterat den. Ligger på 50 C i Bios nu och 48 som högst när jag spelar WoW! Blev en himla skillnad!

Är 50 C i BIOS okej?

ja