Dyster framtid för NAND-baserad SSD-lagring

Permalänk

Gör en SSD i 3.5"? stora kretsar och mycket plats för fler minnesmoduler? Problem solved.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Så roligt det var att folk trodde att mekaniska hårddiskar kommer försvinna när SSD kom till konsumentmarknaden. Men nu finns mekaniska hårddiskar med laseroptik som når 100TBits/s hastigheter

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

allvarligt asså om det är så man ser att tekniken kmr påverkas av att man tillverkar mindre versioner av SSD-hårddiskar så bör man ju ge fan å göra dem mindre å mindre om man vill bibehålla hastigheten. jag har inget emot att ha en lika stor ssd som nu om den har samma hastighet kvar. den e fortfarande mindre än äckliga vanliga hårddiskar som bullrar å har sig. nu får forskarna samt tillverkarna tänka om!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Commander:

Så roligt det var att folk trodde att mekaniska hårddiskar kommer försvinna när SSD kom till konsumentmarknaden. Men nu finns mekaniska hårddiskar med laseroptik som når 100TBits/s hastigheter

Källa? Dessutom så börjar racet om överföringshastigheter att bli tramsigt, ungefär som när det rådde GHz-race på processorfronten innan man började att tillverka flerkärniga processorer. Det är accesstiden som är den största charmen med en SSD, samt att den är tyst och strömsnål.

Har dessa mekaniska hårddiskar med laseroptik schyssta accesstider? Om inte så ser jag inte riktigt charmen med dem, dessutom låter det som någonting som är väldigt dyrt och som ingen vanlig konsument har råd att köpa – och då kvittar det hur bra det är.

Permalänk
Medlem

Antingen har man en billig långsam hårddisk med stort utrymme , snabba hårddiskar med stort utrymme men svindyra eller så har man en billig snabb hårddisk med lite utrymme. Man kan inte få allt med dagens teknik men som alla redan har sagt så kan vi fortfarande utveckla en lösning, och själva lösningen är ju att man bygger en intern Raid0 fast då kommer det bli en större enhet.
Det så man gör med de flesta 2tb hårddiskar, istället för att ha 1 disk i HDD så lägger man till två för att få 2 gånger så mer utrymme, de tre diskarna fungerar som intern raid0, varför skulle man inte kunna göra så med SSD?

Det är bra att man har upptäckt detta i tid så att man börjar utveckla lösningar än att bara krympa kretsarna.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Gör en SSD i 3.5"? stora kretsar och mycket plats för fler minnesmoduler? Problem solved.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473153

finns redan SSD:s i 3.5"... Dock är dem väldigt dyra :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nej, nej, nej... jag vill mej minnas att en speldator runt år 2000 hade en hårddisk på 40GB... 100GB eller snarare 120GB började användas i folks datorer ett par år senare.

Och jag känner fortfarande inget behov av att ha en hårddisk på 2TB i min dator som är från 2008.

Jag har betydligt mer lagring, Iof sparar jag ner nästan allt och agerar backup till halva familjen

Skrivet av anon127781:

HDD och SSDns ersättare finns nog innan 2024...

Kanske, men osäker på det, tror dock SSDer blivit stabilare och bättre.

Skrivet av Subdubwise:

Det har du förvisso rätt i! Personligen resonerar jag dock som så att en stabil 240~ GB Intel-SSD borde räcka mer än väl i en laptop. Ska man sedan titta på film får det vara en extern hårddisk som gäller för de ändamålen.

Fast det är väl antagligen många konsumenter som är riktigt giriga av sig och som blir besvikna om datorns mått inte mäter sig med en ultrabook, om snabbheten hos datorn inte mäter sig med en SSD och om lagringsutrymmet understiger 2 TB.

Har haft fem externa hårddiskar och 3 har gått sönder.. interna diskar håller mycket bättre! behöver mer än 500GB i laptopen (full) och 2TB i dator + 7TB backup/server

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473153

finns redan SSD:s i 3.5"... Dock är dem väldigt dyra :/

FML! det där var bara sjukt O_O

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Jag spår en pånyttfödelse av ZIP-disketten. Denna gången på 256GB

Permalänk

Extrapolering är aldrig rätt sätt att förutspå framtiden på. Det som att man för 10 år sedan skulle sagt: "CPU:er går en dyster framtid till mötes. Om 20 år så kommer de ha hastigheter på 200Ghz och då kommer värmeutvecklingen bli enorm och fungera jättedåligt bla bla". Den här artikeln är helt meningslös anser jag och är förvånad att Sweclockers vidarebefordrar denna icke-nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

SSD's är tillräckligt snabba som de är nu, nu behöver vi bara större och billigare.

(inlägget är inte riktat mot NympH personligen utan mot alla som skriver liknande inlägg om att dagens ssder "duger")

några få MB/sek var "tillräckligt snabbt" för inte alls länge sedan.

Ni verkar inte inse att både datatätheten och hastigheten i mekaniska hårddiskar sakta men säkert blivit miljontals gånger högre genom åren, och eftersom det sker så gradvis så är det ingenting man tänker på.. Om någon annan lagingsteknik ska hålla mer än ett par år så måste den klara av att skalas ner ofantligt mycket utan försämring.

Snabbare proessorer hanterar mer data på kortare tid, så lagringen måste hela tiden öka i storlek och hastighet för att hålla jämna steg med resten av systemet.
Och att gå över till 3,5" är ingen lösning på det eventuella problemet, det fördröjer det bara med ett par år.(sedan måste den fysiska storleken fördubblas vartannat år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

640kb

nuff said

(artikel antar att inga framsteg inom ssd förrutom krympning kommer ske på 12 år)

smart. not

Isåfall antar du även att inga framsteg ÖVER HUVUD TAGET förutom krympning har skett mellan 72 till 25nm.

Eftersom deras resultat var extrapolerade från just denna utveckling.

smart. not

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nej, nej, nej... jag vill mej minnas att en speldator runt år 2000 hade en hårddisk på 40GB... 100GB eller snarare 120GB började användas i folks datorer ett par år senare.

Och jag känner fortfarande inget behov av att ha en hårddisk på 2TB i min dator som är från 2008.

Vi med SSD diskar lever om den tidens storlekar
Det är trångt men det går undan.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta kallar jag nyheter! Ni har ju rapporterat innan om att krympning av SSD tekniken har nackdelar med sig men att det var verkligen illa visste jag inte.

Skaffar nog min första SSD i år. De får rappa på med prissänkningarna nu.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tycker ärligt talat att det är skit samma... om man väl tänker lite.. vem fasen behöver ha snabbare ssd än vad vi har idag? om man håller på med redigering osv så kör raid0/5 tills man får önskad hastighet..

liksom som det ser ut idag så tar man en OCZ Vertex 3 Max IOPS och jämför den med en vertex 2 som är helften så snabb så kommer man ändå inte märka någon skillnad som vanlig konsument..

tycker det är bättre om dom skulle fokusera på styrkretsarna och kvalité istället för att bara pressa hastigheten så mycket som möjligt...

Skrivet av ronnylov:

Men om man samtidigt lägger på extra utrymme med checksummor för felkorrigering så åtgärdar man problemet med tillförlitligheten och med fler parallella datakanaler åtgärdar man snabbheten (det blir som intern raid0). Så även om varje individuellt minneschip inte blir snabbare så går det ju att koppla dem så att det totalt sett blir snabbare. När man krymper tillverkningstekniken så blir det billigare per GB så de framtida diskarna blir väl både snabbare och större i förhållande till vad de kostar.

Men man kanske menar att man snart når gränsen för när det inte lönar sig att krympa tekniken mera? Att man får ta till så pass mycket felkorrigering att det inte blir mer utrymme kvar och att det segar ner så mycket att det inte lönar sig att köra raid0 längre?

Ni verkar båda blanda ihop de 2 olika områden som en lagringsenhet kan vara snabb på: Överföringshastighet och åtkomsttid. Det är just åtkomsttiden som är SSDns starka sida, och den kan inte sänkas genom RAID eller fler kretsar, det är bara överföringshastigheten som går upp då.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ni verkar båda blanda ihop de 2 olika områden som en lagringsenhet kan vara snabb på: Överföringshastighet och åtkomsttid. Det är just åtkomsttiden som är SSDns starka sida, och den kan inte sänkas genom RAID eller fler kretsar, det är bara överföringshastigheten som går upp då.

jag blandar inte ihop något.. säger bara att som det ser ut idag så betyder en ny generation ssd's att dom är snabbare vilket är så gott som värdelöst när det kommer till folk som bara använder datorn till spel och dagligt användande.. för att dra nytta av snabbare diskar så måste man använda sig av någon typ av redigerings program eller komprimering av stora filer och liknande.. och det är just derför jag tycker att man borde satsa mer på stabilitet och kvalité och försöka få ner priset istället för att försöka få högre överförings hastigheter.. vill man ha snabbare läs å skriv hastigheter så kan man köra raid 0/5 istället.

liksom åtkomsttiden är så gott samma på en gammal vertex 2 som på en revodrive 3 x2

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

allvarligt asså om det är så man ser att tekniken kmr påverkas av att man tillverkar mindre versioner av SSD-hårddiskar så bör man ju ge fan å göra dem mindre å mindre om man vill bibehålla hastigheten. jag har inget emot att ha en lika stor ssd som nu om den har samma hastighet kvar. den e fortfarande mindre än äckliga vanliga hårddiskar som bullrar å har sig. nu får forskarna samt tillverkarna tänka om!

Med krympningen krymper även priset, och det kan fortsätta i 10 års tid innan det inte går längre. Varför ska man sluta krympa redan idag?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

liksom åtkomsttiden är så gott samma på en gammal vertex 2 som på en revodrive 3 x2

Exakt, det blev alltså inte snabbare som det påstods. Den där extra överföringshastigheten används YTTERST sällan, om du ska lagra så stora filer att det har betydelse så behöver du en disk som har betydligt högre lagringskapacitet än en SSD har (med undantag för extrem modeller som kostar några hundra tusen, det finns ju 2TB SSDer, men...).

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Är det så himla viktigt med densiteten då? Jag har aldrig förstått vad problemet med 3,5"-enheter för SSD skulle vara. De kunde gärna tillverka 5,25" för min del...

Priset på halvledare, t.ex flash-minnen, är helt beroende av hur många transistorer man får plats med per mm^2 på kisel wafern. Den fysiska storleken är är inte ett problem då man redan idag säkert kan få plats med både 2 och 4 TB i en 2.5" enhet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473153

finns redan SSD:s i 3.5"... Dock är dem väldigt dyra :/

Skrivet av kvicksilv3r:

FML! det där var bara sjukt O_O

Det där är inget konstigt pris för en 3.5 ssd på 250gb dom kostar kostar lika mycket idag som en 2.5 på 250gb.

See: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=819443 2.5 and http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=596540 3.5 both same price same size

däremot så är speeden en annan story vilket inte är konstigt med tanke på att 2.5 tillverkas mycket mer av än 3.5