I5 2500k OC med ett Z68 EPU och TPU frågor

Permalänk
Medlem

I5 2500k OC med ett Z68 EPU och TPU frågor

Tjena allesammans. Jag införskaffade mig en i5 2500k för ett tag sedan. Efter att jag spelat med med mitt system på alla standard inställningar ett tag bestämde jag mig för att överklocka min CPU. Jag kör med en H80 kylare, kör med 2 st fractal design fläktar, så jag tänkte att jag skulle få ut lite mer eftersom den är så överklocksvänlig. Kör den förtillfället på 4,5 Ghz och den högsta tempen jag registrerat (med flera timmars spelande i spel som tex bf3 på ultra inställningar) är 41 grader. Allt är stabilt och bra, så jag tänkte att jag skulle dra upp den lite till.

Nu till själva "problemet" det är så att jag kör med ett ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 mobo och har förtillfället både "TPU" och "EPU" switcharna på slagna.
I turboV står det att jag kör CPUn på 4,5 Ghz men när jag tittar i program som tex CPU-Z så körs processorn på 1,6 Ghz och hoppar fram och tillbaka lite då och då. Undrar bara om det är så att EPU respektive TPU inställningarna drar ner på min överklockning, eller om det är så att jag inte får ut den prestandan som CPUn ska ge mig på 4500 Mhz. Alltså för att göra frågan lite enklare, hur påverkar dessa inställningar (EPU och TPU) processorns prestanda och när används det? Har försökt googla lite utan någon riktig bekräftelse om det verkligen påverkar prestandan då de flesta menar på att CPUn bara skulle köra på lägre Mhz när den är i idle?

Skulle gärna vilja höra era åsikter, och vad ni själva kör med. Har ni bra profiler för överklockningar osv som jag kan använda eller bara generella tips så uppskattas det enormt. Känner mig jätte förvirrad atm :/ Kan också tillägga att det inte är första gången jag ger mig på att överklocka, körde tidigare ett äldre AM2 system som jag överklockat med stor framgång. Det är bara dessa funktioner som för mig är "nya" och jag har väldigt lite erfarenhet då det kommer till alla dessa funktioner och alla energi spar applikationer.

här är alla specs på datorn:
i5 2500k
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Geforce 460 GTX (också överklockat)
8 Gb Kingston HyperX (körs på 1600 Mhz)
Corsair SSD Force Series 3 120 Gb

Här är länken till CPU-Z:

som ni ser står core speeden förtillfället på runt 1600 Mhz och minnena körs heller inte på de 1600 Mhz som jag ändrat i bios.

Skulle uppskatta om någon klargjorde detta för mig /Tack på förhand

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem

När du överklockar så är det Turbo multipeln som du ökar.
Turbo läget används dock bara när datorn är belastad och när den inte är det så sänks multipeln till x16 för att spara ström. Så det är normalt.

Starta prime95 medan CPU-Z är på så ser du att den går upp till 4.5Ghz direkt och stannar där tills du stoppar Prime95.

Själv har jag både TPU och EPU avstängt. Den ena är automatisk överklockning och den andra energi spar.

Generellt sett så kan du lämna sånt som har med energispar aktiverat i UEFI. Bara vid extrem överklockning du kan behöva stänga av dem.
TPU ska du nog stänga av om du tänker överklocka manuellt så den inte ändrar på det du gör, EPU som är Asus egna energispar läge vet jag inte hur det påverkar överklockning. Fungerar det med den på så ser jag ingen anledning att stänga av den.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

När du överklockar så är det Turbo multipeln som du ökar.
Turbo läget används dock bara när datorn är belastad och när den inte är det så sänks multipeln till x16 för att spara ström. Så det är normalt.

Starta prime95 medan CPU-Z är på så ser du att den går upp till 4.5Ghz direkt och stannar där tills du stoppar Prime95.

Själv har jag både TPU och EPU avstängt. Den ena är automatisk överklockning och den andra energi spar.

Generellt sett så kan du lämna sånt som har med energispar aktiverat i UEFI. Bara vid extrem överklockning du kan behöva stänga av dem.
TPU ska du nog stänga av om du tänker överklocka manuellt så den inte ändrar på det du gör, EPU som är Asus egna energispar läge vet jag inte hur det påverkar överklockning. Fungerar det med den på så ser jag ingen anledning att stänga av den.

Läst att det egentligen inte skulle spela någon roll hur du har dina switchar på moderkortet då systemet alltid använder de inställningar du senast ändrat. Det vill säga, om du inte ändrar inställningarna för TPU och EPU i något program så ska det inte spela någon roll om det är på eller inte.
Har du stängt av det manuellt eller? Vet att energi sparar läget används som standard inställning?
Omformulerar frågan: Har du inte switcharna på eller har du stängt av det i utilities programmen som medföljer?

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem

Ha både TPU och EPU avstängda.
Enligt Anand Tech kan det medföra instabilitet om båda är enablade.
Alongside the DIMM slots we have another 3-pin PWR fan header in the top right, just above ASUS' EPU and TPU switches, which activate their Energy Processing Unit and TurboV Processing Units respectively, for lower power usage or automatic overclocking. Enabling both could lead to system instability, however.
http://www.anandtech.com/show/4330/asus-p8z68v-review/

Visa signatur

tillräcklig.
Arguing on the internet is like the special olympics....you might win but you are still retarded

Permalänk
Medlem
Skrivet av luki3:

Läst att det egentligen inte skulle spela någon roll hur du har dina switchar på moderkortet då systemet alltid använder de inställningar du senast ändrat. Det vill säga, om du inte ändrar inställningarna för TPU och EPU i något program så ska det inte spela någon roll om det är på eller inte.
Har du stängt av det manuellt eller? Vet att energi sparar läget används som standard inställning?
Omformulerar frågan: Har du inte switcharna på eller har du stängt av det i utilities programmen som medföljer?

Har switcharna AV, och de är heller inte aktiverat i Asus AI Suite.
Jag använde AI Suite för att göra en auto overklock som första steg, sedan tweakade jag den i UEFI efter önskemål för att få det lite mer optimalt. Så nu agerar AI Suite bara som system övervakning och fläkt kontroll

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Har switcharna AV, och de är heller inte aktiverat i Asus AI Suite.
Jag använde AI Suite för att göra en auto overklock som första steg, sedan tweakade jag den i UEFI efter önskemål för att få det lite mer optimalt. Så nu agerar AI Suite bara som system övervakning och fläkt kontroll

Okej, gjorde precis likadant, du tror inte att du skulle kunna lägga upp din profil så jag får se hur du har gjort. Är fortfarande inte nöjd och försöker leka lite med inställningarna. Tack för alla hjälpsamma svar!

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av luki3:

Okej, gjorde precis likadant, du tror inte att du skulle kunna lägga upp din profil så jag får se hur du har gjort. Är fortfarande inte nöjd och försöker leka lite med inställningarna. Tack för alla hjälpsamma svar!

jo visst, men det är inte säker att mina inställningar fungerar för dig. Överklockning är helt individuellt och även om det är exakt samma hårdvara och märker/serie så skiljer det sig från exemplar till exemplar.

Jag tog ett par screenshots i UEFI:

Högerklicka och visa bild för att se full storlek.

Ram minnet är konfigurerat enligt specifikationerna på dem så de är inte överklockade.
Allt annat är på Auto, alla energi spar funktioner är på, SpeedStep, c3, c6 etc etc.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

jo visst, men det är inte säker att mina inställningar fungerar för dig. Överklockning är helt individuellt och även om det är exakt samma hårdvara och märker/serie så skiljer det sig från exemplar till exemplar.

Jag tog ett par screenshots i UEFI:

http://img267.imageshack.us/img267/253/120221215357.jpg

http://img28.imageshack.us/img28/8004/120221215428.jpg

Högerklicka och visa bild för att se full storlek.

Ram minnet är konfigurerat enligt specifikationerna på dem så de är inte överklockade.
Allt annat är på Auto, alla energi spar funktioner är på, SpeedStep, c3, c6 etc etc.

Förstår självklart att det är individuellt, tänkte bara som en grund liksom. Så jag kan se hur du har ditt konfiguerat

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av luki3:

Förstår självklart att det är individuellt, tänkte bara som en grund liksom. Så jag kan se hur du har ditt konfiguerat

Ja absolut, brukar själv googla efter så mycket resultat på överklockningar jag kan hitta för att få en bra uppfattning av vad man kan vänta sig.

Är lite nyfiken på om du uppnått resultat du är nöjd med än så dela gärna med dig av dina inställningar med.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►