Taurus Experienced GTX 560 i5 2500k startar inte efter klockning

Permalänk
Medlem

Taurus Experienced GTX 560 i5 2500k startar inte efter klockning

Tjenare, köpe mig en Taurus för några veckor sedan men det är inte mitt problem.
Mitt problem är att jag igår va inne och kollade runt inne i BIOSEN och råkade ändra någonting så att processorn gick upp i 6 Ghz.
Jag märkte inte detta då utan senare när jag skulle starta den får då startade den inte, gick då in igen och så att jag hade uppe den i den hastigheten så jag ändrade tillbaks snabbt som attan.
Men sen så fick jag upp ifrån windows att den inte kunde starta datorn och då körde den någon reparations program.
Och efter detta så startar den inte utan får blå skärm direkt och får upp detta reparations program hela tiden som den vill köra.

Jag satte för övrigt in två lite äldre Ram-minnen som jag fick utav min kompis, tror ni att det kan vara problem med dessa som gör så att jag inte kan starta upp ?

som ni ser så är jag en riktig nybörjare på datorer och såna som jag ska självklart inte greja med avancerade saker som overclockning men nu gjorde jag det tyvärr och jag ber på mina knä för hjälp !!!

mvh adam

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Hedersmedlem

Gå in i BIOS och ladda standardinställningar. Det brukar finnas två nivåer. Välj den som inte är Performance, Tuned osv. Funkar inte datorn då heller så har du förmodligen bränt någon del.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du brännt någon del, antagligen har hastigheten till minnena eller liknande scenario gjort ditt Windows korrupt. Ställ in BIOS på default settings (ställ dock in det nödvändigaste). Se om Windows startar, om inte, gör en ominstallation.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

tror inte jag har bränt något för BIOSEN kan fortfarande läsa av alla delar...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem

Kolla spänningen på de gamla minnena. Gissningsvis vill de ha mer spännning (mer än 1.65V).
Plocka ur dem och prova utan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

men vad tror ni att jag kan göra för att fixa det ?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem

Reset

I värsta fall så dra ut nätkabeln till datorn. Plocka ur på det lilla batteriet på moderkortet, vänta 30 sekunder, sätt sedan tillbaka batteriet och starta datorn. Hårdvarureset kan vara enklaste lösningen.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Satte du in de nyagamla minnen du fick av din kompis utan att ta ut de du hade innan? För i så fall kanske det är ditt problem Annrs så reseta CMOS (finns en jumper eller knapp på moderkortet, kolla i manualen hur du gör.) Uhrm.. venne vad som skulle kunna va fel annars, tror kappast du bränt nått Nollställa BIOS is the shit när den inte startar efter en för häftig OC (:

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Om du får blåskärm precis vid "inloggningskärmen" så kolla i BIOS om SATA-mode står på IDE eller AHCI. Och testa båda alternativen

Permalänk
Medlem

har försökt med systemåterställning och allt men det går fortfarande inte, förlåt om jag postar som en idiot men jag orkar verkligen inte detta...:(

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem

Börja med att nollställa bios.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

funkade det med att använda "default settings" i bios ??

Visa signatur

Processor: i5 2500k @4.6Ghz
Grafikkort: Asus GTX 560 TI DC2 TOP 1GB @950mhz
Moderkkort: Gigabyte Z68X Ud3h B3
Ramminnen: Corsair 8GB VENGEANCE
3DMARK (P5311) http://www.3dmark.com/3dm11/6185069