Cooler Master Hyper 212 EVO eller Noctua NH-U9B SE2 (behöver snabbt svar)

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 EVO eller Noctua NH-U9B SE2 (behöver snabbt svar)

Som rubriken lyder; Vilken av dessa kylare ska jag välja?
Cooler Master är billigare men kanske sämre byggkvalitet? Noctua tror jag i alla fall är tystare men frågan är vilken som kyler bäst. Någon med egna erfarenheter eller som kan nämna fördelar/nackdelar med respektive kylare? Vill förövrigt ha en ganska lätt kylare.
Uppskattar snabba svar.

Noctua: http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2
Cooler Master: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Avstängd

har själv en http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 och den gör ett kanonjobb.. Dock så väger den 1 kilo
Har även hört att cooler master är grymt bra för de som inte ska överklocka för mycket..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte se, men skillnaden generellt är antal heatpipes och fästningsanårdningen som brukar skilja kylare emot, även om man kör med två fläktar i Push and pull konfig och även hur bra luftgenomströmningen är i kylaren!
Nu vet jag inte heller vad för fläktar det med följer men även det gör skillnad!

Kan återkomma med ett svar om en timme ungefär!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Nu kan jag inte se, men skillnaden generellt är antal heatpipes och fästningsanårdningen som brukar skilja kylare emot, även om man kör med två fläktar i Push and pull konfig och även hur bra luftgenomströmningen är i kylaren!
Nu vet jag inte heller vad för fläktar det med följer men även det gör skillnad!

Kan återkomma med ett svar om en timme ungefär!

Skickades från m.sweclockers.com

OK, tack!

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

hade en CM hyper 212 innan jag bytte till h60. funkade klockrent. men den tog upp en fläktplats för mig på sidopanelen då den e rätt stor.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

noctua fläkten har fördelen att det redan följer med två fläkter fast inte 120mm fläktar i för sig. vilket CM har fast bara en fläkt som du kan se. noctua verkar vara tystare med 7,2db mot CM:s 9db.
jag personligen skulle köra på noctua fläkten pga av just två fläktar och att noctua har alltid haft bra kvalité på sina saker, samt att temperaturen gentemot CM borde vara lägre!

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vilken cpu, moderkort och låda du ska ha också.

Jag tror 212+ ger lägre temps på maxvarv, men den kommer låta riktigt illa.
På lägre varvtal är det möjligt att noctua kan ge en tystare nivå till ungefär samma temps, beroende på hur varm CPU du har.
212+ har en PWM-styrd fläkt, vilket är bra, då de flesta moderkort kan styra den rakt av. (går inte alltid med Noctuas fläktar)
På tillräckligt låga varv är 212:ans fläkt acceptabel, men inte mer. Men den går ju även att byta om man vill.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Här har ni paketet jag tänkte skaffa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1509866/2012-02-19
Tror det får bli noctua-kylare. Kvaliten är ju värd sitt pris och även tystheten, med tanke på att jag inte har valt ljuddämpat chassi. I och för sig ska jag ju skaffa i5 2500k men kommer inte att klocka jätte-mycket.
Ett annat alternativ är ju då att byta ut fläkten på CM-kylaren eller skaffa en extra. Men då är vi ju uppe i noctua-kylarens priser, om man vill ha bra fläktar.
Så, som sagt, Noctua får det nog bli.

TACK FÖR ALLA SNABBA SVAR!
Det uppskattas

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

rekomenderar noctua när det gäller fläktar

*tyst
*effektiv
*snygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Här har ni paketet jag tänkte skaffa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1509866/2012-02-19
Tror det får bli noctua-kylare. Kvaliten är ju värd sitt pris och även tystheten, med tanke på att jag inte har valt ljuddämpat chassi. I och för sig ska jag ju skaffa i5 2500k men kommer inte att klocka jätte-mycket.
Ett annat alternativ är ju då att byta ut fläkten på CM-kylaren eller skaffa en extra. Men då är vi ju uppe i noctua-kylarens priser, om man vill ha bra fläktar.
Så, som sagt, Noctua får det nog bli.

TACK FÖR ALLA SNABBA SVAR!
Det uppskattas

För det kylarpriset skulle jag lagt till en hundring och fått en Silver arrow, eller sparat en hundring på att ta HR-02 Macho, som har en 140mm-fläkt som är tystare och kyler lika bra eller bättre som en push-pull med bara 92mm-fläktar.
Thermalright är också bra kvalitet, just deras 140mm fläkt TY-140 har prisats som tystast vid samma prestanda som andra fläktar i massor av tester.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Skulle lätt prioritera en kylare med PWM fläkt om jag inte vista att jag kan få styrning av icke PWM fläktar via moderkortet, det är så onödigt att köra CPU fläktan på full fart hela tiden eller vara tvungen att manuellt dra upp/ner fläkten med en fältkontroller.

Alltså Termalright eller 212 Evon, inte för att Noctuan är dålig utan för att man kan vara relativt säker på att det kommer gå att styra fläkten via moderkortet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru