Anti-glare - mörkt streck över skärmen (horizontellt)

Permalänk
Medlem

Anti-glare - mörkt streck över skärmen (horizontellt)

Någon som känner igen det här problemet? Jag tror att det är Anti-glare coatingen som är smetad väldigt intenstivt i ett streck över skärmen:

http://img864.imageshack.us/img864/6712/01vitbild.jpg

Går det på garantin tro? Eller ska man ångra köpet direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Någon som känner igen det här problemet? Jag tror att det är Anti-glare coatingen som är smetad väldigt intenstivt i ett streck över skärmen:

http://img864.imageshack.us/img864/6712/01vitbild.jpg

Går det på garantin tro? Eller ska man ångra köpet direkt?

Borde gå på garantin, var har du köpt skärmen?
"Edit - Kolla upp med företaget som du köpt skärmen av"

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Jag kan mycket väl ha fel, men brukar inte anti-glare vara en plastfilm som sätts fast med något vattenlösligt (?) lim? I så fall borde det ju inte vara det?

Hur som helst kan du väl höra med stället du köpt den från, eller direkt med tillverkaren?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Någon som känner igen det här problemet? Jag tror att det är Anti-glare coatingen som är smetad väldigt intenstivt i ett streck över skärmen:

http://img864.imageshack.us/img864/6712/01vitbild.jpg

Går det på garantin tro? Eller ska man ångra köpet direkt?

Det är förmodligen inte antiglaren som syns där, en defekt med skärmen mest troligtvis. Vet dock inte om det går på garanti, men du har alltid 14 dagars ångerrätt om du köpt den på internet. Hör av dig till återförsäljaren / tillverkaren och fråga om det är en defekt eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag har samma skärm men inga sådana fel.

Varför köpte du inte Dell U3011 som du hade beställt? Du hade ju tagit den på avbetalning.

Kolla denna videon: kanske kan få dig på bättre tankar? : http://www.youtube.com/watch?v=e0VxbIE3B34

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har samma skärm men inga sådana fel.

Varför köpte du inte Dell U3011 som du hade beställt? Du hade ju tagit den på avbetalning.

Kolla denna videon: kanske kan få dig på bättre tankar? : http://www.youtube.com/watch?v=e0VxbIE3B34

Okej. Jag kommer nog köra denna skärm via HP:s support och få ett nytt ex.

Var sugen på Dell U3011, men jag är lite nojig vad gäller responstid och sådant. Dessutom fixar mitt graffekort att driva 2650 x 1400 perfekt, men jag vet inte om man vågar flytta sig uppåt en upplösning till. Det är dock mycket som lockar med U30... Det konstiga är att min kreditgräns inte tillåter mig beställa den från Dustin eller Misco, men från komplett/webhallen verkar det funka bra. Jag kan inte betala hela skärmen på en gång Dock känner jag att det är värt att bli en slav under skuld för att få en bra skärm. Å andra sidan har jag studieskulder för 5 år som ligger och pressar mig, så vad fan, en skärm kan jag unna mig

Det är Input lagen som avskräcker mig med U30. Läst att den är så avsevärt lägre på HP-varianten att det kanske skulle vara säkrast. Men tiden får utvisa. Kanske kommer jag på bättre tankar och kör en ångerrätt på denna och kör på en U30 istället.

Edit: ledsen för ett ganska slarvigt inlägg, men jag är inte helt nykter. Min poäng är iaf att jag ska testa ett nytt ett av HP, och återfinns samma fel där blir det tamejtusan dags att spana in u3011.

Permalänk
Medlem

Hehe ericone... ännu en skärmtråd du får snart skaffa dig ett eget underforum här

Jag återupprepar väl min gamla ståndpunkt då, att det inte verkar som att det går att hitta en perfekt skärm i dagen läge....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Okej. Jag kommer nog köra denna skärm via HP:s support och få ett nytt ex.

Var sugen på Dell U3011, men jag är lite nojig vad gäller responstid och sådant. Dessutom fixar mitt graffekort att driva 2650 x 1400 perfekt, men jag vet inte om man vågar flytta sig uppåt en upplösning till. Det är dock mycket som lockar med U30... Det konstiga är att min kreditgräns inte tillåter mig beställa den från Dustin eller Misco, men från komplett/webhallen verkar det funka bra. Jag kan inte betala hela skärmen på en gång Dock känner jag att det är värt att bli en slav under skuld för att få en bra skärm. Å andra sidan har jag studieskulder för 5 år som ligger och pressar mig, så vad fan, en skärm kan jag unna mig

Det är Input lagen som avskräcker mig med U30. Läst att den är så avsevärt lägre på HP-varianten att det kanske skulle vara säkrast. Men tiden får utvisa. Kanske kommer jag på bättre tankar och kör en ångerrätt på denna och kör på en U30 istället.

Edit: ledsen för ett ganska slarvigt inlägg, men jag är inte helt nykter. Min poäng är iaf att jag ska testa ett nytt ett av HP, och återfinns samma fel där blir det tamejtusan dags att spana in u3011.

Jag har både 30 dell och 27 hp och kan säga att u3011 är avsevärt mycket bättre på alla plan.
Jag märker 0 inputlag på dellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Hehe ericone... ännu en skärmtråd du får snart skaffa dig ett eget underforum här

Jag återupprepar väl min gamla ståndpunkt då, att det inte verkar som att det går att hitta en perfekt skärm i dagen läge....

Hehe Ledsen Yrch! Jag är lite asbergertypen av mig, blir lätt besatt av ett visst ämne och kan inte släppa det riktigt. Jag har någonstans förhoppningen om den perfekta skärmen (utan några sorts defekter) men jag får nog tyvärr slå mig till ro med att alla skärmar har någon slags akilles häl.

Btw, min CRT står i förrådet och samlar damm. Jag är inget stort fan av den (tycker inte den har så bra bild och den ghostar i Deus Ex) men den finns om du vill ha den Vet att du är ett stort fan av CRTs. Detta är en Dell Triniton från 1998, med max upplösning 1600 x 1200 om jag minns rätt. Priset skulle i så fall vara 0 kr (gäller alla på forumet så klart).

Permalänk

Vad använder du för kabel till skärmen? Har hört om liknande problem på Benq skärmar när VGA använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Vad använder du för kabel till skärmen? Har hört om liknande problem på Benq skärmar när VGA använts.

Jag använder DisplayPort kabel. Har även testat med DVI - samma problem där

Efter att ha läst lite om ämnet på HardForum (har gjort en post där också) verkar det som detta är ett problem med modellen. Tror jag kommer leva det med. Så fantastisk skärm i alla andra aspekter

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har samma skärm men inga sådana fel.

Varför köpte du inte Dell U3011 som du hade beställt? Du hade ju tagit den på avbetalning.

Kolla denna videon: kanske kan få dig på bättre tankar? : http://www.youtube.com/watch?v=e0VxbIE3B34

Nu kommer du bli glad

Jag ska häva köpet av HP zr2740w och köra på Dell-skärmen på avbetalning som planerat istället. Känns nästan löjligt hur många skärmar jag testat nu, men i slutändan är skärmen det viktigaste köpet (enligt mig) för datorbruk, oavsett om man spelar eller arbetar. Det är ingenting man ska snåla med. Jag skrev tidigare att jag var lite nojig över input lag på U3011, men det är något jag inte oroar mig över längre. Jag resonerar som så att jag redan har TVÅ TN-skärmar här hemma med låg input lag, så om jag absolut måste ha lägsta möjliga input lag kan jag byta till dem. För 90% av alla spel jag spelar kommer nog snabbheter på U3011 duga fint.

Permalänk
Inaktiv

När man lägger ut så pass mycket pengar på en skärm så skall det vara självklart att man har en som har 0 st felaktiga pixlar. En skärm är något som man alltid använder och stirrar på. Är det döda/lysande pixlar så är det ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Nu kommer du bli glad

Jag ska häva köpet av HP zr2740w och köra på Dell-skärmen på avbetalning som planerat istället. Känns nästan löjligt hur många skärmar jag testat nu, men i slutändan är skärmen det viktigaste köpet (enligt mig) för datorbruk, oavsett om man spelar eller arbetar. Det är ingenting man ska snåla med. Jag skrev tidigare att jag var lite nojig över input lag på U3011, men det är något jag inte oroar mig över längre. Jag resonerar som så att jag redan har TVÅ TN-skärmar här hemma med låg input lag, så om jag absolut måste ha lägsta möjliga input lag kan jag byta till dem. För 90% av alla spel jag spelar kommer nog snabbheter på U3011 duga fint.

Du hoppar fram och tillbaka mellan olika skärmar märker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Du hoppar fram och tillbaka mellan olika skärmar märker jag

HP Zr2740w är favoriten hittils, den skulle ha varit perfekt utan den där mörka remsan ungefär en cm från underkanten. Enligt folket på Hardforum kommer det inte hjälpa att byta ut skärmen, det är ett genomgående problem med modellen tydligen. Ser du den där mörka remsan om du kör en helt vit bakgrund i paint? Eller i ljusa spel (t.ex. startområdet för dvärgar i World of Warcraft) ? Jag ser den väldigt tydligt där.

Permalänk
Medlem

Tvivlar faktiskt på att det är AG'n som ger det där.
AG är ju en film som läggs på och den varierar garanterat inte i vare sig tjocklek eller ytstruktur =).
Troligen är det backlighten som inte ligger exakt där den ska.
Men hursomhellst så är det ingenting man ska tåla ens på billigare skärmar.
Typiskt en sån sak som är noga bortsorterat i alla exemplar som skickas till alla testsiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar faktiskt på att det är AG'n som ger det där.
AG är ju en film som läggs på och den varierar garanterat inte i vare sig tjocklek eller ytstruktur =).
Troligen är det backlighten som inte ligger exakt där den ska.
Men hursomhellst så är det ingenting man ska tåla ens på billigare skärmar.
Typiskt en sån sak som är noga bortsorterat i alla exemplar som skickas till alla testsiter.

Precis, så tänkte jag också. Jag fattar verkligen inte hur annars både TFTcentral och FlatpanelsHD kan misslyckas med att nämna ett sådant problem under skärmens nackdelar men nämna saker som "No OSD" (det är en anledning till att man köper skärmen, mindre input lag) och "Contrast good but not fanstastic" (okej, hur många skärmar för 7500kr har -fanstastisk- kontrast?). Hur skulle det vara att nämna att det ligger en mörk remsa över bilden på ljusa bilder? Antingen får de betalt av HP eller har man som du säger sorterat bort exemplar.

På Hardforum finns det två stycken som har/har haft 3 stycken exemplar av denna skärm, och alla har märkt av den där mörka remsan. Sedan är det lite löst folk som har en sådan skärm som också talar om problemet. Därför känns det hopplöst att köra service genom HP, jag kommer säkert få en skärm med samma problem igen. Kommer nog därför köra ångerköp på denna, vänta ett bra tag och sedan kanske köra på en U3011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

HP Zr2740w är favoriten hittils, den skulle ha varit perfekt utan den där mörka remsan ungefär en cm från underkanten. Enligt folket på Hardforum kommer det inte hjälpa att byta ut skärmen, det är ett genomgående problem med modellen tydligen. Ser du den där mörka remsan om du kör en helt vit bakgrund i paint? Eller i ljusa spel (t.ex. startområdet för dvärgar i World of Warcraft) ? Jag ser den väldigt tydligt där.

Jag har kollat på min skärm och jag ser inte en remsa över skärmen. Jag är extremt noga att kolla allt när jag har fått hem en ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har kollat på min skärm och jag ser inte en remsa över skärmen. Jag är extremt noga att kolla allt när jag har fått hem en ny skärm.

Kollat att köra en helvit bakgrund i paint? Ingen antydan till en mörk remsa där?

Jag ser den framförallt om jag kör en vit/mörkgrå bakgrund, men även i blå färger.Ibland får man titta ett tag innan man verkligen ser den, men i spel ligger den ibland som en störande frame tearing nästan. Men om du verkligen aldrig sett detta på din kanske det kan vara värt att köra på en ersatt skärm ändå? Som sagt, jag stordiggar skärmen i övrigt och min högsta önskan skulle vara att ha denna fast utan den mörka remsan.

Permalänk
Medlem

Eizo har ju ett bra testprogram.
Litet och kräver ingen installation.
Inte så dumt när man kollar en skärm efter ojämnheter och döda pixlar.
http://www.prad.de/en/monitore/testsoftware/eizo-monitor-test...

Permalänk
Medlem

Körde programmet helt utan problem. Dock låg Eizos meny över det område som brukar utgöras av den mörka remsan, så det förklarar saken Men ändå. Lite läskigt att få en replacement. kanske får jag en utan mörk remsa, men med pixelfel istället.

Permalänk
Medlem

Trick på "i" för att stänga ner menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Kollat att köra en helvit bakgrund i paint? Ingen antydan till en mörk remsa där?

Jag ser den framförallt om jag kör en vit/mörkgrå bakgrund, men även i blå färger.Ibland får man titta ett tag innan man verkligen ser den, men i spel ligger den ibland som en störande frame tearing nästan. Men om du verkligen aldrig sett detta på din kanske det kan vara värt att köra på en ersatt skärm ändå? Som sagt, jag stordiggar skärmen i övrigt och min högsta önskan skulle vara att ha denna fast utan den mörka remsan.

Det var som själve f*n!!! Det trodde jag inte!!! Du har rätt det syns när man kollar på en vit sida i paint. Nåja eftersom jag bara kollar lite tv och you tube klipp och inte spelar på skärmen så bryr jag mig inte. Dock retligt att man kunde se det men men .

Jag får väl byta ut den mot en Asus 27 (2560x1440) som ska komma i år. Länk: http://www.techpowerup.com/158744/ASUS-VA278Q-(2560-x-1440)-I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det var som själve f*n!!! Det trodde jag inte!!! Du har rätt det syns när man kollar på en vit sida i paint. Nåja eftersom jag bara kollar lite tv och you tube klipp och inte spelar på skärmen så bryr jag mig inte. Dock retligt att man kunde se det men men .

Jag får väl byta ut den mot en Asus 27 (2560x1440) som ska komma i år. Länk: http://www.techpowerup.com/158744/ASUS-VA278Q-(2560-x-1440)-I...

Sorry om jag sabbat din kväll nu :/ Det var i alla fall bra att veta att detta problem är knutet till själva modellen och inte mitt exemplar. Då kanske det blir ångerrätten trots allt och att jag kör på en Dell u3011 senare. Som sagt tycker jag det är märkligt att inga recensionssidor nämnt detta, särskilt med tanke på att (vad jag vet) i princip alla skärmtillverkare av ISP använder samma panel av LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Sorry om jag sabbat din kväll nu :/ Det var i alla fall bra att veta att detta problem är knutet till själva modellen och inte mitt exemplar. Då kanske det blir ångerrätten trots allt och att jag kör på en Dell u3011 senare. Som sagt tycker jag det är märkligt att inga recensionssidor nämnt detta, särskilt med tanke på att (vad jag vet) i princip alla skärmtillverkare av ISP använder samma panel av LG.

Samma panel ja.
Men hur backlighten är monterad och vilken typ som används skiljer oftast.
Och den menlösa "trenden" att göra skärmar så tunna som möjligt gör ju inte saken bättre.
(Vem 17 bryr sig om en skärm är 2 cm eller 10cm ?, inte så att man monterar dom på en vägg som en TV direkt)
Tacka vet jag Eizo http://www.prad.de/en/monitore/review-eizo-s2410w-k-part2.htm... en helt egen backlight design.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lite besatt nu och har kollat U3011 noga med vit bakgrund men finner inget streck där. Kanske beror på att den har ccfl istället för led? Så ccfl är bättre trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har blivit lite besatt nu och har kollat U3011 noga med vit bakgrund men finner inget streck där. Kanske beror på att den har ccfl istället för led? Så ccfl är bättre trots allt?

Japp, det är förmodligen därför. Jag frågade runt lite på Hardforum och fick bla. detta svar:

It's on all of them. It's from how the backlight is diffused. I've looked at the newest Apple Cinema Display at the store, and even it has the exact same problem. All LED backlit displays have to make trade-offs in uniformity. With one edge lit it's usually either this or a more trapezoidal luminosity pattern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Japp, det är förmodligen därför. Jag frågade runt lite på Hardforum och fick bla. detta svar:

It's on all of them. It's from how the backlight is diffused. I've looked at the newest Apple Cinema Display at the store, and even it has the exact same problem. All LED backlit displays have to make trade-offs in uniformity. With one edge lit it's usually either this or a more trapezoidal luminosity pattern.

Okej, bra att du frågade. Anledningen till led är väl mest att man sparar lite el och att skärmarna kan göras tunnare.
När Oled kommer är alla dessa problem ett minne blott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har blivit lite besatt nu och har kollat U3011 noga med vit bakgrund men finner inget streck där. Kanske beror på att den har ccfl istället för led? Så ccfl är bättre trots allt?

Trotts allt ?
Det är väl allmänt känt att CCFL är bättre än LED för bildskärmar.
LED är billigare, vilket är den största anledningen till att det pushas så hårt av försäljare
För TV är dock LED att föredra då det tillåter "scanning backlight" vilket ger en stor bildförbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Trotts allt ?
Det är väl allmänt känt att CCFL är bättre än LED för bildskärmar.
LED är billigare, vilket är den största anledningen till att det pushas så hårt av försäljare
För TV är dock LED att föredra då det tillåter "scanning backlight" vilket ger en stor bildförbättring.

Okej, men eftersom det kommer så många led skärmar så har jag varit osäker.

Kanske man ska hoppa över den nya asus 27 (2560x1440) Led som kommer senare i år? Min tjej som jag bor ihop med blev arg som ett bi när jag sa att jag var sugen på den skärmen. Hon fattar inte varför jag skulle vilja ha en mindre skärm och hon avskyr 16:9 he he he