Förslag på tyst fläkt till AMD Phenom II X4 955 3,2GHz

Permalänk
Medlem

Förslag på tyst fläkt till AMD Phenom II X4 955 3,2GHz

Hej! Jag har en cirka ett år gammal dator som låter något fruktansvärt mycket. Jag använder fläkten som följde med när jag köpte processorn. Processorn är en AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition och det jag behöver hjälp med är att hitta en tystare fläkt.
Men hur vet jag vilka som passar? Har jag förstått rätt så ska jag ha en fläkt som är kompatibel med en AM3-sockel.
Men vad mer?

Tips på tysta fläktar som passar hade uppskattats.
Med vänliga hälsningar.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zawaq:

Hej! Jag har en cirka ett år gammal dator som låter något fruktansvärt mycket. Jag använder fläkten som följde med när jag köpte processorn. Processorn är en AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition och det jag behöver hjälp med är att hitta en tystare fläkt.
Men hur vet jag vilka som passar? Har jag förstått rätt så ska jag ha en fläkt som är kompatibel med en AM3-sockel.
Men vad mer?

Tips på tysta fläktar som passar hade uppskattats.
Med vänliga hälsningar.

Hyper 212+ är sjukt bra. Kan gå väldigt tyst, samt kyler extremt för sitt pris.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Installerade en noctua nh-u12p se2 igår på samma CPU och den var ganska enkel att installera och värd sinna 573 kr. Väldigt tyst och håller min under 50 i load

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 3,4 GHz | gigabyte ga-z97x-gaming 3 | HyperX Fury 120GB | Seagate Desktop 500GB | Asus GeForce GTX 1060 DualOC 6GB| Corsair 8GB (2x4GB) VENGEANCE | Noctua NH-U12P SE2 | XFX Core Edition 650W | NZXT H440 |ASUS 24" MG248Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Hyper 212+ är sjukt bra. Kan gå väldigt tyst, samt kyler extremt för sitt pris.

Hur menar du med "kan gå väldigt tyst"?
Passar den min processor?

Skrivet av Megaviking:

Installerade en noctua nh-u12p se2 igår på samma CPU och den var ganska enkel att installera och värd sinna 573 kr. Väldigt tyst och håller min under 50 i load

Låter bra.

Några fler tips?
Vad är det mer än sockeln som avgör vad som passar?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Du måste köpa en bättre CPU-kylare (en eller två fläktar brukar medfölja som man kör i push&pull) om du vill att den ska vara tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du måste köpa en bättre CPU-kylare (en eller två fläktar brukar medfölja som man kör i push&pull) om du vill att den ska vara tystare.

Nu vet jag inte vad du menar med "push&pull".

Så här ser temperaturerna ut i HWmonitor:

Tycker att 44 grader är lite varmt. Jag har ett Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower och där finns det även plats för en stor, eller två mindre fläktar på ovansidan. Kanske kan vara bra att köpa till...

ny bildadress
Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

44 grader är inte farligt varmt. Frågan är hur hög temperaturen är i load.
.
Tystast kylare för pengarna är garanterat någon kylare från Arctic Cooling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen:

44 grader är inte farligt varmt. Frågan är hur hög temperaturen är i load.
.
Tystast kylare för pengarna är garanterat någon kylare från Arctic Cooling.

Efter att jag belastat processorn med IntelBurnTestV2.

79 grader är väl väldigt varmt?

ny bildadress
Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Sockeln är främsta saken att tänka på.
Sen om kylaren är väldigt stor så får man kolla om man har höga ram-minnen som kan slå i samt lite hur den passar in i chassit och hur den hamnar relativt till chassi fläktarna.

Edit

Skrivet av zawaq:

79 grader är väl väldigt varmt?

Jag är ingen expert, men under 80°c är inte farligt så vitt jag vet. Dock vill du nog ha lite svalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Efter att jag belastat processorn med IntelBurnTestV2.
http://dl.dropbox.com/u/16448805/pctemp4.png

79 grader är väl väldigt varmt?

79 grader är överdrivet varmt! vid 62 börjar den throttla. Jag kan rekommendera noctua dh-14, har den själv och den är sjukt tyst och kyler som en gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

79 grader är väl väldigt varmt?

Ja, det är för varmt. Processorn kommer klocka ner sig för att undvika att skadas. En ny kylare måste du skaffa om du inte vill minska din processors livslängd drastiskt. Det kan dock även bero på att den nuvarande kylaren sitter fast dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

79 grader är överdrivet varmt! vid 62 börjar den throttla. Jag kan rekommendera noctua dh-14, har den själv och den är sjukt tyst och kyler som en gud.

Jag tvivlar på att processorn börjar "throttla" redan vid 62C, snarare typ 80C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enforce:

Jag tvivlar på att processorn börjar "throttla" redan vid 62C, snarare typ 80C...

Faktiskt så börjar det redan vid 62. Det är maxtempen för Phenom II.

Permalänk
Medlem

köp ett slutet vattenkylningsytem? t.ex. antec 620 för 369:- på inet? eller liknande! Välj en eller två tysta fläktar alt. använd dom/den som följer med och använd fläktkontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Hur menar du med "kan gå väldigt tyst"?
Passar den min processor?

Låter bra.

Några fler tips?
Vad är det mer än sockeln som avgör vad som passar?

storlek på moderkort och bredden samt höjd på chassiet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Phenom2 tar skada vid redan 62c.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Hehe har också 955 black edition och den fläkten är som x10 jet plan. Så jag bytte till Coolermaster TX3 hyper och blev mycket bättre. Fast jag använder speedfan för över 1800 RPM börjar den låta lite. Men jag har väldigt dåligt chassi. Så ljudet ekar där inne. Så fläkten är bra och ditt ljud kommer minskas kan jag lova. Men folk säger 212 hyper är välidigt bra med, men den är större.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496 Den. Och den är AM3. Är rea på den nu med så du får en bra och tystare cpu fläkt för ynka 140kr.

Min temp i load och idle.
30-38(idle) med ca 750-1200 RPM. Load 40-50 1600-1800 RPM. Så hade jag stängt av speedfan hade den gått på 2800 RPM och hade kylt mycket bättre. Men 1800 RPM och MAX MAX 50 grader inne i WoW är rätt bra skulle jag tippa på.

Tro mig du kommer bli nöjd. Har rätt lik din dator själv.

Tack för mig.

Permalänk
Skrivet av zawaq:

Efter att jag belastat processorn med IntelBurnTestV2.
http://dl.dropbox.com/u/16448805/pctemp4.png

79 grader är väl väldigt varmt?

den processorn har ett max värde på 62 grader enligt sina specifikationer och hade jag varit du hade jag köpt en sån här cpu kylare sjukt billig men underbart tyst och grym
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496 i högst som load har jag kommit i 65 grader och min e clockad med^^ om du köper en sån så köp med en till 92mm fläkt så du kör push and pull.. ( den ena blåser in den andra ut)

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Skrivet av Enforce:

Jag tvivlar på att processorn börjar "throttla" redan vid 62C, snarare typ 80C...

jo amd processorer har lägre max temperatur så det är faktiskt så sant så

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen:

.
Tystast kylare för pengarna är garanterat någon kylare från Arctic Cooling.

Håller med, så kaskadkopplar man den med deras 120mm pwm fläktar så vips har man en tyst dator men med chassifläktar som följer belastningen...

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/473/freezer-a30.html?c=...

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/case-fans/73/arctic-f-pwm.h...

Citat:

Via the PWM signal, the CPU fan is controlled by the mainboard to reach the ideal temperature for the CPU. The patented PST (PWM Sharing Technology) is forwarding the PWM signal to all other fans inside the system. This way, all fans are spinning at the same speed. This provides silent operation in idle mode, but also gives sufficient performance, when required to offer efficient cooling.

Bara mina små tankar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Efter att jag belastat processorn med IntelBurnTestV2.
http://dl.dropbox.com/u/16448805/pctemp4.png

79 grader är väl väldigt varmt?

Om du är rädd om din prolle så belasta den inte mer förrän du har en bra kyllare.

Och din processor ligger snarare på ca 89-90 grader då kärnan visar ca 10 grader mindre än skaltemp .

Permalänk
Medlem

Hyper 212 har redan nämnts.
zalman cnps10x performa ska väl va rätt bra i de lite lägre prisklasserna.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tack för alla svar. Ser att det är några som har föreslagit Hyper 212 Plus och Hyper TX 3. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=445829,445830) Och av det jag kunnat läsa till mig så verkar Hyper 212 Plus bättre av de två.

Vad är skillnaden på F12 Pro PWM och F12 PWM och varför skulle man välja "pro" när de har samma luftflöde? Tänkte nämligen köpa en 120 mm fläkt för att blåsa ut luft på mitt HAF 912 samt använda en 200 mm fläkt på toppen för att blåsa in luft.

Vad tror ni?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Väldigt många felsägningar här verkar det som tyvärr. 62 grader är inte på något sätt en maxtemperatur, bara en rekommenderad nivå att hålla sig under. Processorn börjar INTE throttla eller klocka ner sig när den når dessa "magiska" 62 grader, det är snarare vid över 72 grader då den klagar över att det är varmt.

Ett tips till kylare från min sida är valfri stor dubbeltornskylare. Har man en fläkt längst bak som blåser ut så kan dessa kylare i många fall köras helt passivt på en Phenom2 eller Llano t ex. Jag har testat detta med en NH-D14 och får riktigt fina temperaturer även i sämre ventilerade chassin. Kanske inte det billigaste alternativet, men helt klart väldigt tyst.

Permalänk

köpte en hyper 212 plus förra veckan till min i5-760 som sitter i ett FD R3 chassi med 5 stk chassi fläktar från FD och får i IDLE 20-28 grader och under LOAD så stannar den runt 40-45 grader. Ingen stresstest ännu men fortfarande helt OK resultat för 212'n

Fick faktiskt ned han i 17 grader (MIN värde, inte under längre tid) på CPU när fönstret var öppet, sjukt kallt på golvet där chassit hämtar sin luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Hej! Jag har en cirka ett år gammal dator som låter något fruktansvärt mycket. Jag använder fläkten som följde med när jag köpte processorn. Processorn är en AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition och det jag behöver hjälp med är att hitta en tystare fläkt.
Men hur vet jag vilka som passar? Har jag förstått rätt så ska jag ha en fläkt som är kompatibel med en AM3-sockel.
Men vad mer?

Tips på tysta fläktar som passar hade uppskattats.
Med vänliga hälsningar.

Vill bara säg att jag har exakt samma Processor du har och exakt samma fläkt förmodligen.
Och den låter förjävligt, och kyler gör den heller inte som den ska.
Så jag köpte en Be Quiet! DarkRock Pro C1
som inte låter över huvudtaget och kyler som en kung.
men just nu har jag inte den då mitt chassi var för litet då de svarta plupparna som sticker ut var i vägen för luckan, så att jag inte kunde stänga den
så tills jag köpt ett Full Tower kommer jag inte använda den, och en va anledningarna till att jag tog väck den var för att min dator krånglade
och om man ska hålla på mycket och ta bort processorn och så, så är det extremt jobbigt med DarkRock Pro c1 då det är ett riktigt skitjobb att få dit den, det lättaste är att ta bort moderkortet och sätta dit den eller få hjälp utav en extra hand som håller uppe den medans du skruvar på andra sidan.

Edit: Om du kollar typ på Inet på den processorn vi har på kundrecensioner så är det typ exakt alla som har problem med fläkten! xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix-97:

Vill bara säg att jag har exakt samma Processor du har och exakt samma fläkt förmodligen.
Och den låter förjävligt, och kyler gör den heller inte som den ska.
Så jag köpte en Be Quiet! DarkRock Pro C1
som inte låter över huvudtaget och kyler som en kung.
men just nu har jag inte den då mitt chassi var för litet då de svarta plupparna som sticker ut var i vägen för luckan, så att jag inte kunde stänga den
så tills jag köpt ett Full Tower kommer jag inte använda den, och en va anledningarna till att jag tog väck den var för att min dator krånglade
och om man ska hålla på mycket och ta bort processorn och så, så är det extremt jobbigt med DarkRock Pro c1 då det är ett riktigt skitjobb att få dit den, det lättaste är att ta bort moderkortet och sätta dit den eller få hjälp utav en extra hand som håller uppe den medans du skruvar på andra sidan.

Edit: Om du kollar typ på Inet på den processorn vi har på kundrecensioner så är det typ exakt alla som har problem med fläkten! xd

Skrivet av Hraf:

Väldigt många felsägningar här verkar det som tyvärr. 62 grader är inte på något sätt en maxtemperatur, bara en rekommenderad nivå att hålla sig under. Processorn börjar INTE throttla eller klocka ner sig när den når dessa "magiska" 62 grader, det är snarare vid över 72 grader då den klagar över att det är varmt.

Ett tips till kylare från min sida är valfri stor dubbeltornskylare. Har man en fläkt längst bak som blåser ut så kan dessa kylare i många fall köras helt passivt på en Phenom2 eller Llano t ex. Jag har testat detta med en NH-D14 och får riktigt fina temperaturer även i sämre ventilerade chassin. Kanske inte det billigaste alternativet, men helt klart väldigt tyst.

Fast att betala över 600 kr för en kylare känns lite väl mycket.

Skönt att det inte var riktigt så illa med temperaturen, men 79 grader är på tok för mycket.

Skrivet av python_ormen:

köpte en hyper 212 plus förra veckan till min i5-760 som sitter i ett FD R3 chassi med 5 stk chassi fläktar från FD och får i IDLE 20-28 grader och under LOAD så stannar den runt 40-45 grader. Ingen stresstest ännu men fortfarande helt OK resultat för 212'n

Fick faktiskt ned han i 17 grader (MIN värde, inte under längre tid) på CPU när fönstret var öppet, sjukt kallt på golvet där chassit hämtar sin luft

Inet säger att 212 Plus är utgången och ersatt med 212 EVO, så jag tänkte köra på den istället.

Det här blev det: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1512007/2012-02-20

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Fast att betala över 600 kr för en kylare känns lite väl mycket.

Skönt att det inte var riktigt så illa med temperaturen, men 79 grader är på tok för mycket.

Inet säger att 212 Plus är utgången och ersatt med 212 EVO, så jag tänkte köra på den istället.

Det här blev det: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1512007/2012-02-20

evo är en bättre uppdaterad variant. (Bättre kontakt mot cpu)

Permalänk
Medlem

Sådär... Från 79 grader till 50 grader.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Hej igen! Tack för alla svar. Ser att det är några som har föreslagit Hyper 212 Plus och Hyper TX 3. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=445829,445830) Och av det jag kunnat läsa till mig så verkar Hyper 212 Plus bättre av de två.

Vad är skillnaden på F12 Pro PWM och F12 PWM och varför skulle man välja "pro" när de har samma luftflöde? Tänkte nämligen köpa en 120 mm fläkt för att blåsa ut luft på mitt HAF 912 samt använda en 200 mm fläkt på toppen för att blåsa in luft.

Vad tror ni?

Pro är gummiupphängd (endast för utblås) med maxvarv 1500rpm & den andra har maxvarv 1350rpm.

Arctic F12 Pro PWM
Arctic F12 PWM

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless