CPU-kylare för en AMD X6 1090T? Vill helst inte steka plättar med min nuvarande...

Permalänk

CPU-kylare för en AMD X6 1090T? Vill helst inte steka plättar med min nuvarande...

(Har även postat på Flashback, men där är de inte riktigt i samma klass som här vad gäller datorer)

Har ingen originalkylare utan var tvungen att skaffa en annan.

Köpte först en "Deepcool CPU-kylare Beta 10" för 80 kr mest för skoj skull, är ju billigt så tänkte testa. Vid vanlig användning som surf och lite film klarar den sig förvånansvärt bra med temperaturen 40-45 C efter 6 timmars användning. Vid hårdare belastning vandrar den dock stadigt iväg mot kokpunkten... Eftersom min avsikt inte är att koka ägg eller steka plättar föredrar jag nog att byta till en lite mer kylig, sval och bättre CPU-fläkt, men frågan är till vilken.

Fungerar följande Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC eller är den kanske inte ens för AM3? Den har ju ett luftflöde på 46 CFM, men kanske inte någon vidare värmeledningsförmåga i stommen?

Funderar annars på en NQ3317 Aluminium UFO Cooler som har ett luftflöde på upp mot 80 CFM vilket jag tycker borde innebära att den kan hålla nere temperaturerna oavsett vad den har för metall att stå på med tanke på att luften byts ut bort snabbare än vid en vindpust av en tropisk cyklon.

Vad är det mer än luftflödet jag bör titta på? Kan en kylare med ett luftflöde på t.ex 150 CFM vara otillräcklig om den är kass i övrigt? Finns det någon tillräcklig kylare för under 200 kr?

Permalänk

Den här hade jag innan och den presterar förvånansvärt bra. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499082

Kylarna du har tittat på ser nästan klenare ut än stock-kylaren. Onödigt att du köper fler som du ändå inte blir nöjd med.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Tack soderkvist för snabbt svar! Den kylaren verkar ju helt OK dock undrar jag vad det är som gör att den är så pass mycket bättre än min nuvarande äggkokare. Vad är det för specifikationer mer än luftflödet jag bör titta på? Hur brukar värmeledningsförmågan för metallstommen nedtecknas/skrivas?

Även en fråga om kylpasta; är sån där Titanpasta fullt tillräckligt eller vad är rekommenderat? Annars brukar det ju även följa med pastor när man köper CPU-fläkten.

Permalänk
Medlem

vill du ha en tyst kyla bra med en budget kan jag rekommendera den nedan.
Vill du ha den tystare är original samt kyla bättre och kanske överklocka något i framtiden rekommenderar jag köpa till fläktarna.
En av dom bästa kylarna i den här prisklassen med tanke på hur bra den presterar

Kylare kan du köpa.
http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

med 2 st gentle typhoon 1450rpm fläktar i push&pull config.
http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedy-µ:

Tack soderkvist för snabbt svar! Den kylaren verkar ju helt OK dock undrar jag vad det är som gör att den är så pass mycket bättre än min nuvarande äggkokare. Vad är det för specifikationer mer än luftflödet jag bör titta på? Hur brukar värmeledningsförmågan för metallstommen nedtecknas/skrivas?

Även en fråga om kylpasta; är sån där Titanpasta fullt tillräckligt eller vad är rekommenderat? Annars brukar det ju även följa med pastor när man köper CPU-fläkten.

Pasta som följer med funkar fint, brukar inte skilja många grader där om några alls mot de man köper löst. Dyrare kylare får man med dyrare pasta till.

Luftflöde hjälper bara om flänsen i sig är stor nog att dra nytta av det, dessutom låter det oftast mer med högt flöde om man jämför fläktar av samma storlek. En liten Arctic Freezer eller Coolermaster Hyper TX3 med 92mm-fläktar låter högre vid samma eller sämre kylning som en Hyper 212+ t.ex. som har 120mm-fläkt.

Jag körde en TX3 med dubbla 92mm-fläktar till min 1090t när den var ny, men det räckte knappt för att kyla den i normalklockning med turbo på, så jag fick slå av turbofunktionen. Köpte mig en dyr stor Phanteks för ca 800kr, men det är ju lite högt för dig lät det som

Hyper 212+ EVO med originalfläkt är ju ett hyfsat alternativ, den är mycket tystare än originalfläkten som följer med AMD.

De som rekommenderar att köpa till två fläktar, för att höja kylninge och sänka ljudnivån, tänker nog inte riktigt på det högre priset det blir. Kostar kylaren 300kr och två Gentle Typhoons 135kr/st eller liknande så hamnar du ju på nästan 600kr, då är det inte långt till en dubbeltornkylare i toppklass som Silver Arrow som redanhar tysta fläktar med och då är ett mycket bättre köp.

Vill du ha en stor, tyst kylare så skulle jag köpt en HR-02 Macho annars. Den har en tyst 140mm-fläkt och är inte i vägen för höga minnen om du råkar ha det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069729

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedy-µ:

Tack soderkvist för snabbt svar! Den kylaren verkar ju helt OK dock undrar jag vad det är som gör att den är så pass mycket bättre än min nuvarande äggkokare. Vad är det för specifikationer mer än luftflödet jag bör titta på? Hur brukar värmeledningsförmågan för metallstommen nedtecknas/skrivas?

Även en fråga om kylpasta; är sån där Titanpasta fullt tillräckligt eller vad är rekommenderat? Annars brukar det ju även följa med pastor när man köper CPU-fläkten.

jag skulle inte rekommendera Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2, köpte en till min server men hela undersidan var eroderad med andra ord var den helt obrukbar.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Tack för alla svar, det här är ju en bra bit bättre en flahsback!

Är en NQ3317 Aluminium UFO Cooler helt att utesluta eller? Kom på att jag har en gammal fläkt till en AMD 6000+, skulle den kunna funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedy-µ:

Tack för alla svar, det här är ju en bra bit bättre en flahsback!

Är en NQ3317 Aluminium UFO Cooler helt att utesluta eller? Kom på att jag har en gammal fläkt till en AMD 6000+, skulle den kunna funka?

Små, enkla kylare till en 6-kärnig 125W 1090t kommer inte fungera bra alls. Standardkylaren har ju åtminstone heatpipes och en ilsken 70mm-fläkt som kan gå uppåt 6000rpm och den kan bli lite varm plus att den låter för mycket.

6000+ bör vara den som har heatpipes, isf är den rätt lik den medföljande till 1090t, den kan du prova med.

Annars, som sagt, inte ens min 250krs (kylare + 2st extra fläktar) Hyper TX3 med dubbla 92mm-fläktar räckte till bra på en oklockad 1090t.

Vill du köra den stabilt och även kunna överklocka så är minimum jag skulle köpt en Hyper 212+ EVO utan extra fläktar.
Den fläkt som följer med är inte jättetyst, men den kyler hyfsat bra och är fortfarande långt tystare än originalet, samt att du har möjlighet att överklocka eller skaffa extra fläktar om du i framtiden tycker att det behövs.

300kr ungefär går det på + eventuell frakt.

Du ser ju på bilden vilken skillnad det är i hur mycket kylyta den har mot de där billiga skräpkylarna som inte ens klår den medföljande. 4 heatpipes och en hyfsad PWM-styrd fläkt för det priset är det billigaste du får tag i till en hex-core i princip.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Tack eagle, du verkar ju ha full koll på läget. Ska testa med min gamla kylare till 6000+ med lite Titankylpasta, annars får det väl bli en sån där Hyper 212+ EVO.

Problemet löst och +PLUS+ till Sweclockers!

Permalänk
Medlem

kylaren till 6000+ upplevde jag som rätt ok för att vara stockkylare på den tiden .. den hade ju TDP på 140w så den borde klara en 1090 bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

jag skulle inte rekommendera Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2, köpte en till min server men hela undersidan var eroderad med andra ord var den helt obrukbar.

kanske ta och putsa rent den då en som sitter i farsans burk var lite ojämn och repig men det slipade vi ner (tog med den till jobbet och lappade den) och det blev väldigt bra den har fått några repor dock men inget som påverkar prestandan i kylaren men gå på freezer 13 eller någon av de andra som rekomenderats här ^^

kika på freezer 13 eller freezer 13 pro lite större och lite tung så man får vara försiktig när man ska till lan den är ljudlös enligt mig hör mina hdds och grafikkortet mer än allt annat i min burk om du inte ska klocka så tar du den lite mindre varianten freezer 13 kyler upp mot 200W men den ska också vara tyst och ganska sval speciellt om du undervoltar lite på processorn till T ex 1.350 ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedy-µ:

Tack för alla svar, det här är ju en bra bit bättre en flahsback!

Är en NQ3317 Aluminium UFO Cooler helt att utesluta eller? Kom på att jag har en gammal fläkt till en AMD 6000+, skulle den kunna funka?

6000+ den kylaren kan du nog gå på skaffa kylpasta bara innan montering så klarar du dig nog ett tag om du samtidigt undervoltar lite (stresstesta sedan med prime 95 eller liknande stresstest för cpu för koll av stabilitet blir det bluescreen då får du gå upp lite i volt och köra på det minsta du kan gå på men börja gå ner ifrån 1.350 med 6000+ kylaren och se vad du får för temperaturer samt om ljudnivån är acceptabel )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kanske ta och putsa rent den då en som sitter i farsans burk var lite ojämn och repig men det slipade vi ner (tog med den till jobbet och lappade den) och det blev väldigt bra den har fått några repor dock men inget som påverkar prestandan i kylaren men gå på freezer 13 eller någon av de andra som rekomenderats här ^^

med eroderad och obrukbar så menar jag att det var flera flera millimeters ojämnhet. sen ska man inte behöva lappa en sprillans ny cpu kylare.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Hur stor skillnad är det förresten på olika kylpastor? Läste att det ibland inte ens sänker en grad med en dubbelt så dyr "kvalitetskylpasta" som med en vanlig billig.

Går den här: VIO - Thermal grease lika bra som Titankylpasta? VIOs är ju betydligt billigare och verkar inte ha fått allt för dåliga betyg och recensioner.

Någon nämnde även att slipa kylflänsens nedansida. Hur gör man det? Det är väl inte direkt bara att hämta lite sandpapper utan man måste väl maskinslipa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedy-µ:

Hur stor skillnad är det förresten på olika kylpastor? Läste att det ibland inte ens sänker en grad med en dubbelt så dyr "kvalitetskylpasta" som med en vanlig billig.

Går den här: VIO - Thermal grease lika bra som Titankylpasta? VIOs är ju betydligt billigare och verkar inte ha fått allt för dåliga betyg och recensioner.

Någon nämnde även att slipa kylflänsens nedansida. Hur gör man det? Det är väl inte direkt bara att hämta lite sandpapper utan man måste väl maskinslipa?

Skaffa den billigaste, det är så liten skillnad om inte man håller på att slipa och greja och vill ha varenda grads skillnad. Det som kan vara sämre är oftare konsistensen och hur länge det funkar bra innan den torkar ut, men det handlar ändå om åratal oftast.

Man kan slipa för hand, men man måste göra det väldigt rätt isf, efter de guider jag har läst. Börja med grovt, dra kylaren framåt ovanpå sandpappret utan att trycka neråt, det ska vara kylarens egen vikt som utgör tyngden neråt osv, finns en bra guide på sweclockers om det:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/875144-faq-lappa-processorkylare/

Jag skulle dock inte bry mig med en standardkylare, det är mycket jobb för att få en liten effekt jämfört med att bara skaffa en billig bättre kylare med iaf 120mm-fläktar som inte låter som ett jetplan som AMD original gör.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX