AMD släpper Catalyst 12.2 Pre-Certified

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av furuliden:

Om man har en i7 920 så ska man stänga av hyper threading. Är din i7 970 samma som min i7 920 fast överklockad? Om ja så är förmodligen din processor också drabbad. Titta i afterburner hur din gpu belastas, om belastningen är ojämn så är det säker HT som är orsaken.

Kör min i7 970 stock @3,2.

Flyter fint med 11.10. Körde 12.1 och det gick inte alls med BF3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var det inte nu dom skulle fixa "fullscreen" med eyefinity-konfigurationer i windows-miljö? Det var väl iaf med i betan om jag kommer ihåg rätt.

Har inte haft så bra koll på senaste, men detta hade ju varit så jävla underbart! Så slipper man skifta mellan eyefinity och extended desktops.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför ingen FXAA eller SMAA direkt i CCC? Vore helt klockrent för oss med grafikkort som inte klarar av att köra "riktig AA". Injectors gör ju att man kan bli bannad i onlinespel osv. Vore hög tid att AMD pulade in en kantutjämningsteknik som inte ger någon prestandaförlust.

FXAA måste bakas in i spel så det lär aldrig hända, speciellt då det dessutom är Nvidias svar på AMD's MLAA (som finns i Catalyst och är forcerbart). FXAA har ju dock fördelen att den är resurssnål till skillnad från MLAA. MLAA har ju istället fördelen att den kan användas i "alla" applikationer.

Skrivet av Mr. Bravo:

Var det inte nu dom skulle fixa "fullscreen" med eyefinity-konfigurationer i windows-miljö? Det var väl iaf med i betan om jag kommer ihåg rätt.

Har inte haft så bra koll på senaste, men detta hade ju varit så jävla underbart! Så slipper man skifta mellan eyefinity och extended desktops.

Vad exakt är det du syftar på? Taskbaren på en skärm även i Eyefinity-läget?

Permalänk

Detta händer när jag installerade drivrutinerna och provade bf3, märkte inte när det kom men såg det i spelet :E
Vad fan är detta? Har skärmen gått sönder?

Det är den högra utan eyefinity , skärmarna är Dell ultrasharp 2311..

Vad kan jag göra? håller på att döö...

Ni ser det blå sträcket som går från nederkant upp men inte hela vägen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Skrivet av anders190:

Vad exakt är det du syftar på? Taskbaren på en skärm även i Eyefinity-läget?

Ja precis, och att applikationers fullskärmslägen blir på en enda monitor istället för att stretchas ut över alla.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja precis, och att applikationers fullskärmslägen blir på en enda monitor istället för att stretchas ut över alla.

det finns i inställningarna nu!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maharajah:

http://www.bilddump.se/bilder/20120217201526-213.89.199.254.J...

Detta händer när jag installerade drivrutinerna och provade bf3, märkte inte när det kom men såg det i spelet :E
Vad fan är detta? Har skärmen gått sönder?

Det är den högra utan eyefinity , skärmarna är Dell ultrasharp 2311..

Vad kan jag göra? håller på att döö...

Ni ser det blå sträcket som går från nederkant upp men inte hela vägen.

Problemet uppstod alltså efter att du installerade dessa drivrutiner? Provat gå tilllbaks till de gamla eller åtminstonde avsinstallera dessa och installera om de på nytt?

Skrivet av Mr. Bravo:

Ja precis, och att applikationers fullskärmslägen blir på en enda monitor istället för att stretchas ut över alla.

Det fungerar fint här iallafall, liksom i 12.2 Preview. Sök efter "Position Windows Taskbar" i sökrutan och aktivera kryssrutan. Dra sedan aktivitetsfältet till det fönster du vill ha den på.

Permalänk

[QUOTE="anders190;11967127"]Problemet uppstod alltså efter att du installerade dessa drivrutiner? Provat gå tilllbaks till de gamla eller åtminstonde avsinstallera dessa och installera om de på nytt?

Hittar inte vilka drivisar det var innan dessa?
Men jag tycker det verkar sjukt, ifall skärmen har gått sönder :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maharajah:

Hittar inte vilka drivisar det var innan dessa?
Men jag tycker det verkar sjukt, ifall skärmen har gått sönder :/

Gamla installationsfilerna bör finnas i C:\AMD. Näst senaste foldern bör vara de du haft innan.

Permalänk
Skrivet av Maharajah:

det finns i inställningarna nu!

Skrivet av anders190:

Det fungerar fint här iallafall, liksom i 12.2 Preview. Sök efter "Position Windows Taskbar" i sökrutan och aktivera kryssrutan. Dra sedan aktivitetsfältet till det fönster du vill ha den på.

Jasså det finns redan trots allt, fyfan vad fint Då ska jag prova så fort jag kommer hem! Tackar för upplysningen!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av anon39592:

Kör min i7 970 stock @3,2.

Flyter fint med 11.10. Körde 12.1 och det gick inte alls med BF3.

Skickades från m.sweclockers.com

Används din gpu till 100% hela tiden? För när jag kör med HT påslaget så går gpu användningen bergodalbana.
Även om det känns bra för dig så tycker jag du ska starta igång MSI Afterburner och titta hur din GPU används. Om den ligger på en ganska stabil nivå hela tiden, låt säga mellan 95-99% konstant så är det bra, men om användningen dippar ännu lägre så är något galet. I de flesta fall så har man kunnat pekat ut att Hyper threading varit boven. Men det verkar bara gälla den gamla i7 serien, typ i 7 920.

Tillagt: Jag frågade dig om din i7 970 var ungefär samma processor som min men du gav mig inte ett riktigt svar. Så jag googlade och då fick jag se att din processor är en 6 kärnig cpu i 32nm. Den är alltså inte likadan som i7 920, så därför kan HT mycket väl fungera för dig i BF3.

Permalänk
Medlem

Pre-cert haha

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Har du stängt av crossfire när du kör Minecraft? Har för mig att stödet för det är sisådär....

Går väll inte o stänga av en GPU i AMD 6990 har jag för mig!?

Permalänk
Hjälpsam

Apropå Eyefinity, kör ni med skärmarna kant i kant, eller låter ni den ena stå bakom den andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Apropå Eyefinity, kör ni med skärmarna kant i kant, eller låter ni den ena stå bakom den andra.

Kant i kant skulle jag säga, ser inte bra ut om dom står bakom/framför varandra

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Apropå Eyefinity, kör ni med skärmarna kant i kant, eller låter ni den ena stå bakom den andra.

Kant i kant här med. Jag har provat att ställa en mittenskärmen både framför och bakom men då mina ZR24w är rätt tjocka så blir det inget bra.

Permalänk
Medlem

Super Sampling Anti-Aliasing (SSAA) är väl samma sak som FSAA? Alltså den mest primitiva och krävande (även om den ser bäst ut) AA-tekniken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av furuliden:

Används din gpu till 100% hela tiden? För när jag kör med HT påslaget så går gpu användningen bergodalbana.
Även om det känns bra för dig så tycker jag du ska starta igång MSI Afterburner och titta hur din GPU används. Om den ligger på en ganska stabil nivå hela tiden, låt säga mellan 95-99% konstant så är det bra, men om användningen dippar ännu lägre så är något galet. I de flesta fall så har man kunnat pekat ut att Hyper threading varit boven. Men det verkar bara gälla den gamla i7 serien, typ i 7 920.

Tillagt: Jag frågade dig om din i7 970 var ungefär samma processor som min men du gav mig inte ett riktigt svar. Så jag googlade och då fick jag se att din processor är en 6 kärnig cpu i 32nm. Den är alltså inte likadan som i7 920, så därför kan HT mycket väl fungera för dig i BF3.

Aha...fattade inte riktigt vad du menade när du frågade om min cpu. Den är tillverkad i 32nm Nehalem (Westmare) med gulftown så vi har inte likadana cpu-chip och arkitektur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Super Sampling Anti-Aliasing (SSAA) är väl samma sak som FSAA? Alltså den mest primitiva och krävande (även om den ser bäst ut) AA-tekniken?

Nej det är inte samma sak som fsaa, ssaa renderar hela bilden i högre upplösning, typ 2-4 gånger högre eller mer beroende på ssaa val och skalar sedan ner till vald upplösning, därmed blir allt skarpare, detta är ger bästa möjliga bild men kräver desto mer, mer än vanlig fsaa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För er som fått problem med klockningen efter installation av 12.2 preview driver läste jag detta på hardforum:

Everyone having problems with afterburner:
Please run GPU-Z and find out if your 3d clocks are showing up as 300/150.
If they are, then that's the problem. The 3d clocks are somehow the ULP clocks, which won't work with any tools.

To fix it:
1) uninstall the driver and reboot
2) Run the latest atiman uninstaller 6.3.1, and reboot twice.
3) install the late january AMD preview SSAA Driver.
4) UPGRADE install to this driver.
5) Run gpu-z. if your 3d clocks now show up as 925/1325, your AB and Trixx will work again.

Lite dodgy kan tyckas men det fungerade bra för mig. En smula ovant med scriptade program som fullständigt utplånar alla spår av drivrutinerna men för mig gick det bra! Observera att det är http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/RC11Driver.aspx som osyftas som sena januaridrivar. Funderar på om AMD lagt in någon form av spärr för spänningen i denna driver för att folk ska låta bli att ha sönder sina kort? Jag hade väldiga problem med artifakter som jag inte sett förut efter att ha installerat senaste pre-cert drivarna. Rullar nu igenom ANNO 2070 demot och allt annat utan problem!

En sista brasklapp är att jag läst att folk har fått problem efter att ha använt atiman uninstaller så pröva detta på egen risk. Fann rätt version längre ned i tråden som hittas efter lite googlande. Hoppas detta är till någon nytta för någon!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Inaktiv

Har inte Super Sampling Anti-Aliasing (SSAA) funnits länge i CCC? Väljer man high quality får man ju SSAA.

Permalänk

Bara jag som inte kan få upp CCC? Kanske är rester av de gamla drivrutinerna som ligger och skräpar...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Bara jag som inte kan få upp CCC? Kanske är rester av de gamla drivrutinerna som ligger och skräpar...

samma för mig, rensande med driver sweeper och nu fungerar det som det ska.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

dom missa nämna en av dom viktigaste uppdateringarna i 12.2 pre certf whql i alla fall för oss 3d tittare!

Playback of BluRay 3D content now correctly uses hardware acceleration.

Permalänk
Medlem

En newb fråga, är det ngn större mening för mig med en laptop med ett mobilt 5800 att ladda ner nya drivisar? På tal om annat så är jag riktigt glatt överraskad av hur bra Skyrim ser ut å flyter på min lappie <3

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid