Permalänk
Medlem

Klocka min kära i5 2500k

Har bestämt mig för att överklocka min dator och jag undrar hur bra det kommer att gå med följande delar:
Moderkort: MSI P67 GD-55
Processor: i5 2500k
Ram minne: Corsair Vengance LP 8GB
Kylning: Corsair H100
Nätagg: Corsair AX850

Sen undrar jag även om någon kan berätta för mig vad jag ska stänga av i bios under klockningen?
Sedan vet jag att jag ska gå sakta fram till en stabil klock och hela tiden stresstesta.
Hur kommer klockningen att påverka livstiden på processorn om jag sitter vid datorn ganska mycket, så som jag har förstått så klockar processorn ner sig när den inte är mycket belastad. Kommer den att klara iaf 2-3 år?

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

i två tre år kommer den att klara sig utan problem och i flera år till så länge du inte extremklockar på mycket hög v-core.

ladda hem cpu-z, core temp och prime 95, försök att hamna på så hög klock du kan under 1.35v avläst från cpu-z under full belastning.

Du behöver inte stänga av något i biosen till att börja med. De grejerna kan blir mer aktuellt om du klockar mycket högt.

Jag skulle sikta mot 4.5 som 24/7 klock och ska inte vara så svårt att uppnå.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

i två tre år kommer den att klara sig utan problem och i flera år till så länge du inte extremklockar på mycket hög v-core.

ladda hem cpu-z, core temp och prime 95, försök att hamna på så hög klock du kan under 1.35v avläst från cpu-z under full belastning.

Du behöver inte stänga av något i biosen till att börja med. De grejerna kan blir mer aktuellt om du klockar mycket högt.

Jag skulle sikta mot 4.5 som 24/7 klock och ska inte vara så svårt att uppnå.

Så upp till 4.5 så kan jag lämna allt orört?
Ska jag behöva klocka minnena?
Är 1600 mhz minnen.

Tack för snabbt svar

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att göra en "offset" overklock och att hamna på en frekvens som du tycker är bra. 4.5Ghz är rätt vanligt så det kan ju vara ett rimligt mål att försöka nå.

Det finns en lång tråd som handlar om just offset klockning här på forumet, jag rekommenderar att du läser den en stund

Annars om du scrollar ner i denna tråden så beskriver jag för en medlem här hur han ska gå tillväga för att uppnå resultat då det var något strul med överklockningen. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Så det kan hjälpa som lite riktlinjer för dig.

Men i korta drag:
Först köra vcore på auto. Kolla stabilitet och läsa av vcore i cpu-z under belastning.
Sedan gå tillbaka till UEFI och sätta igång Offset vilket då blir en offset från värdet du såg i CPU-Z.
exempel: Om vcore låg på 1.38v under belastning och du gör en negativ offset "-" på 0.030 så skulle den nya v-core nu bli 1.35v under belastning.
Om det inte går alls med en negativ offset så provar du en positiv "+" och öka med 0.005v steg i taget tills det blir stabilt på den klocken du vill ha.

Auto vcore brukar lägga på lite mer kräm än vad som behövs, lägre är bättre och innebär lägre temperatur.

offset gör även att när processorn är i idle och klockar ner så kan även spänningen falla tillbaka precis som datorn gör när den inte är klockad vilket sparar ström och förlänger livslängden på din processor.

EDIT:
Nej, rör inte minnet. Det ger inge märkbar skillnad att överklocka dem.
bklc ska vara på 100mhz för stabilitet så ändra inte på den heller.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Min rekommendation är att göra en "offset" overklock och att hamna på en frekvens som du tycker är bra. 4.5Ghz är rätt vanligt så det kan ju vara ett rimligt mål att försöka nå.

Det finns en lång tråd som handlar om just offset klockning här på forumet, jag rekommenderar att du läser den en stund

Annars om du scrollar ner i denna tråden så beskriver jag för en medlem här hur han ska gå tillväga för att uppnå resultat då det var något strul med överklockningen. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Så det kan hjälpa som lite riktlinjer för dig.

Men i korta drag:
Först köra vcore på auto. Kolla stabilitet och läsa av vcore i cpu-z under belastning.
Sedan gå tillbaka till UEFI och sätta igång Offset vilket då blir en offset från värdet du såg i CPU-Z.
exempel: Om vcore låg på 1.38v under belastning och du gör en negativ offset "-" på 0.030 så skulle den nya v-core nu bli 1.35v under belastning.
Om det inte går alls med en negativ offset så provar du en positiv "+" och öka med 0.005v steg i taget tills det blir stabilt på den klocken du vill ha.

Auto vcore brukar lägga på lite mer kräm än vad som behövs, lägre är bättre och innebär lägre temperatur.

offset gör även att när processorn är i idle och klockar ner så kan även spänningen falla tillbaka precis som datorn gör när den inte är klockad vilket sparar ström och förlänger livslängden på din processor.

EDIT:
Nej, rör inte minnet. Det ger inge märkbar skillnad att överklocka dem.
bklc ska vara på 100mhz för stabilitet så ändra inte på den heller.

Tack som fan:D
Undrar bara om jag ska fortsätta att sänka vcore tills jag hittar en stabil vcore? Med andra ord ska jag göra den så låg som möjligt?
Sedan undrar jag också hur ofta jag behöver kolla min klock och pilla med den.
Kan jag öka multipliern med 1 varje gång eller hur mkt ?

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Testade lite snabbt att klocka den till 3.8 och min volt är 1.3561.
En annan sak jag märkte är att så fort jag började klocka så slutade processorn klocka ner sig vid mindre belastning.
Vissa utav dom namnen du skrivit hittar jag inte och bifogar därför en bild på hur mitt bios ser ut:
http://images.bit-tech.net/content_images/2011/01/how-to-over...

Edit: Glömde säga att jag har kört prime95 en stund och det verkar än så länge vara stabilt men volten känns alldeles för hög för 3.8 klocken.

Edit2: Borde jag uppdatera BIOS innan jag klockar?

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

ja det bästa är att prova i små steg och testa mellan varje ändring. Du vill undvika att något springer iväg alldeles för högt på en gång.
om du börjar med vcore på auto så ökar du multin tills du ser att spänningen börjar krypa upp en bit under prime95 belastning.
Se 1.35v som en artificiell gräns tillsvidare. När den går upp mot 1.38v eller så noterar du vilken multi du har, och provar då att sänka vcore via offset voltage för att få ner den under gränsen.
Visar det sig att du kan få ner den relativt mycket så kan du ju då istället fortsätta att öka multin.

Det kan ta lite tid att hitta sin sweetspot, men det är det värt, som sagt läs gärna tråden angående offset overcklock här för man kan experimentera en hel del med + och - i kombination med loadline calibration.

EDIT: Hoppsan jag fick för mig att du har ett asus mobo, kollade bilden nu. vet inte hur man gör offset overclock på de kortet. tycker ju att det borde gå?.. kanske "EIST" måst vara på?
bäst att inte gissa dock och googla på resultat från andra med samma moderkort.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

ok jag har googlat lite, du får helt enkelt strunta i offset overclock för det stödjs inte på msi kortet så glöm allt jag sa

Prova istället att sätta vcore på 1.35v och se hur högt du kan få upp multipeln utan vdroop control.
När stress test misslyckas eller om det bli blåskärm så koppla på lägsta vdroop läget och prova igen, om det heller inte går så dra upp den ett steg till för att stabilisera volten.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

ok jag har googlat lite, du får helt enkelt strunta i offset overclock för det stödjs inte på msi kortet så glöm allt jag sa

Prova istället att sätta vcore på 1.35v och se hur högt du kan få upp multipeln utan vdroop control.
När stress test misslyckas eller om det bli blåskärm så koppla på lägsta vdroop läget och prova igen, om det heller inte går så dra upp den ett steg till för att stabilisera volten.

Tack så mycket:D

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar är varför den inte klockar ner sig när den inte belastas samt att volten står på 1.3661 även fast jag ändrat:S

Edit: Kan det vara så att core temp visar max för processorn ? För när jag kollar i CPU-Z så står det att den är ner klockad när den inte belastas samt att volten ligger på 1.3 och med prime95 så är den på 1.336v.

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Försäkra dig om att du har den senaste versionen av CoreTemp. jag hade några versioner gammal när jag kollade först då jag uppgraderade hårdvaran och då spökade den lite

CoreTemp visar dock inte vcore. den visar "VID"

VID är spännings tabellen som används för olika frekvenser på SB processorn när allt sker på automatik.
exempelvis vid 1.6ghz ska den ligga runt kanske 0.95v medan på 4.5 kanske den visar runt 1.35v
så den kommer att visat "fel" om man ställt volten manuellt och överklockar, var av att du ska kolla volt under load med CPU-Z

var har du för inställningar så här långt nu när 1.336v är under load i prime95?

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Försäkra dig om att du har den senaste versionen av CoreTemp. jag hade några versioner gammal när jag kollade först då jag uppgraderade hårdvaran och då spökade den lite

CoreTemp visar dock inte vcore. den visar "VID"

VID är spännings tabellen som används för olika frekvenser på SB processorn när allt sker på automatik.
exempelvis vid 1.6ghz ska den ligga runt kanske 0.95v medan på 4.5 kanske den visar runt 1.35v
så den kommer att visat "fel" om man ställt volten manuellt och överklockar, var av att du ska kolla volt under load med CPU-Z

var har du för inställningar så här långt nu när 1.336v är under load i prime95?

Har core temp 1.0 RC3.
Aa det var VID jag kollade:S
4.3MHz med 1.336v under load i prime95. Hur tycker du att det ser ut än så länge?:D Håller på att stresstesta lite:D
Högsta tempen är på 57

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ecidemon:

Min rekommendation är att göra en "offset" overklock och att hamna på en frekvens som du tycker är bra. 4.5Ghz är rätt vanligt så det kan ju vara ett rimligt mål att försöka nå.

Alla moderkort har inte "offset"

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoPro:

Har core temp 1.0 RC3.
Aa det var VID jag kollade:S
4.3MHz med 1.336v under load i prime95. Hur tycker du att det ser ut än så länge?:D Håller på att stresstesta lite:D
Högsta tempen är på 57

Ser ju bra ut såhär långt med 0.014v tillgodo
Temperaturen ser mycket bra ut.

1.35v är Intels rekommendation så du har ju lite utrymme till. Processorn ska klara mer men det innebär alltid en risk att gå över spec så gör inte det än utan att vara ordentligt påläst.

Se hur högt du kan gå med multin på dina nuvarande inställningar tills det blir ostabilt, då eftersom du har lite utrymme för mer volt kan du lägga på det för att uppnå stabilitet igen (0.014v när det behövs).
Men håll ordentlig koll på vcore både under load och idle så att den inte springer över 1.35v

Skrivet av schitzo:

Alla moderkort har inte "offset"

jepp, my bad, trodde det var standard

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Så nu är jag uppe 4.3MHz och med en Vcore på 1.25 men på Cpu-z står det att den är uppe i 1.328 i full load. Känner att den kanske kan pressas ner lite till men ska stress testa först.

När jag går upp till 4.4 så får jag bluescreen även om jag har Vcore på 1.36, kan det vara så att för att jag ska få högre klock så måste jag höja ännu mer?

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

sticker in med en snabb fråga här angående offsets...
kör nu 4.5GHz med 1,256v under prime95 med offset till -0,030
hamna på 53-60 grader
ska man nu börja sänka offset eller höja den blir till -0,035 tex å testa om den fortfarande är stabil eller bara låta den vara som den är????
känner att jag klara mig med 4.5 så länge

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Blir det bluescreen på 4.4 med vcore 1.36 så är det dags att använda Vdroop control som jag tidigare sa att du kunde stänga av då det inte är så viktigt vid lägre klock.

Vdroop är en volt drop under belastning vilket inte är önskvärt. Vdroop control ska stabilisera volten under belastning.
När volten faller under belastning så räknar processorn fel och då blir det bluescreen.
Så prova att sätta på Vdroop control, börja på Low och se om det hjälper annars får du öka den.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

sticker in med en snabb fråga här angående offsets...
kör nu 4.5GHz med 1,256v under prime95 med offset till -0,030
hamna på 53-60 grader
ska man nu börja sänka offset eller höja den blir till -0,035 tex å testa om den fortfarande är stabil eller bara låta den vara som den är????
känner att jag klara mig med 4.5 så länge

Du kan låta det vara som det är men om du vill så kan du ju se om du kan få ner din vcore via offset och då med 0.005v steg.
Offset voltage påverkar volten även vid idle och där är den redan låg så det är möjligt att du inte kan få ner den så mycket innan windows slutar boota eller det blir en blåskärm i windows i idle.
Min dator tycker inte om negativ offset, så jag har en positiv offset på 0.05v och låg loadline calibration istället. Jag hamnar på 1.32v under load.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Du kan låta det vara som det är men om du vill så kan du ju se om du kan få ner din vcore via offset och då med 0.005v steg.
Offset voltage påverkar volten även vid idle och där är den redan låg så det är möjligt att du inte kan få ner den så mycket innan windows slutar boota eller det blir en blåskärm i windows i idle.
Min dator tycker inte om negativ offset, så jag har en positiv offset på 0.05v och låg loadline calibration istället. Jag hamnar på 1.32v under load.

Kom vi inte fram till att jag inte har offset ?:D

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoPro:

Kom vi inte fram till att jag inte har offset ?:D

Hehe jo, Sokar smög in med ett inlägg så jag svarade på det

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Hehe jo, Sokar smög in med ett inlägg så jag svarade på det

såg det nu:)

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Lyckas inte på något sätt få den att boota med 4.4MHz första försöket kom den till windows en kort stund innan det kraschade:D

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Hehe jo, Sokar smög in med ett inlägg så jag svarade på det

sry för jag låna tråden lite

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Du kan låta det vara som det är men om du vill så kan du ju se om du kan få ner din vcore via offset och då med 0.005v steg.
Offset voltage påverkar volten även vid idle och där är den redan låg så det är möjligt att du inte kan få ner den så mycket innan windows slutar boota eller det blir en blåskärm i windows i idle.
Min dator tycker inte om negativ offset, så jag har en positiv offset på 0.05v och låg loadline calibration istället. Jag hamnar på 1.32v under load.

ok såg nu att min loadline calibration står på auto
kanske ska ta ändra den till medium (25%) till att börja med

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Hehe jo, Sokar smög in med ett inlägg så jag svarade på det

Kanske har lust och kolla på mina inställningar i bios?

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850