Permalänk
Medlem

Råd vid köp av ny Processorfläkt.

Hej jag hade tänkt och köpa en ny kylare till min dator. Anledningen till det är att jag vill ha ner ljudnivån från stock kylaren som följde med.
Vet att Noctua nh-d14 är bäst och tystast. Men jag hade inte tänkt att överklocka så värst mycket så jag vet inte om den är så nödvändig att ha.
Vet att vattenkylning är rätt högljud så det är väl uteslutet?
Det jag vill ha är:

* Tyst
* Torn kylare (vad jag har hört är tystast)
* Budget max 700 kr.
* Helt från Cdon för jag har fri frakt över 100 kr med Mecenat kortet.
* Från Inet fungerar också om varan kostar över 500 kr då fungerar det med Sweclockers fri frakt.

Hoppas ni inte tycker denna tråd är för jobbig för jag vet att frågan har blivit ställd bra många gånger.

// Hannes Sjölund

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Permalänk
Medlem

Klart en av de bästa tornkylarna

har inte cdon även en 5% sweclockers rabatt?

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Varför inte Antec Kuhler 620? Supertyst, lätt och kan placeras vid utblåsfläkten (och behöver därför bara en extra tyst 1000rpm-fläkt eller knappt det). Kostar 400kr och tar ingen plats alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Klart en av de bästa tornkylarna

har inte cdon även en 5% sweclockers rabatt?

Yes tror det så då blir det fri frakt plus 5 % rabatt så det vore trevligt Får avstå godis om man beställer från Cdon dock :/

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Varför inte Antec Kuhler 620? Supertyst, lätt och kan placeras vid utblåsfläkten (och behöver därför bara en extra tyst 1000rpm-fläkt eller knappt det). Kostar 400kr och tar ingen plats alls.

Jag tänkte också på en sådan först. Men folk säger att den låter väldigt mycket?
eller hur är det ? Låter en sådan lika mycket som stock kylaren som följer med?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_freezer_13_pro-14... Ett billigare alternativ, se swclockertestet ovan.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Såg att du hade en sådan. Hur tycker du om den? Är den tyst?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Jag tänkte också på en sådan först. Men folk säger att den låter väldigt mycket?
eller hur är det ? Låter en sådan lika mycket som stock kylaren som följer med?

Nej, absolut inte. Min låter nästan absolut ingenting (och då är jag mr superkänslig mot ljud och har ljuddämpat chassiet samt valt ut fläktar, provlyssnat och haft mig i flera års tid). Det är möjligtvis fläktarna man sätter på kylaren som låter, men om du inte ens ska överklocka så kan du lika gärna sätta kylaren vid en utblåsfläkt, så behöver du inga fler fläktar. En icke-överklockad processor drar väldigt lite ström.

Den låter mycket mindre än stockkylaren. Kan inte tänka mig att det finns tystare/bättre kylare för det ändamålet du ska ha dem till (icke-överklockad cpu). Det är bara att sätta in den och enjoy the ljudlösa computer soundet

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Såg att du hade en sådan. Hur tycker du om den? Är den tyst?

Har en sån också Den är tyst, men ser inga fördelar med den framför en antec kuhler 620. Den är stor och tung och behöver en extra fläkt på sig medan den andra kan man bara sätta vid en utblåsfläkt. Möjligtvis att den är 100kr billigare, men det känns som något man kan lägga ut på att få en smidigare och tystare dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Såg att du hade en sådan. Hur tycker du om den? Är den tyst?

Helt ok, sänker värmen med ca 12-15 grader. Har ett nzxt med fönster och sidofläkt vilket gör att ljudnivån är svår att bedömma. Om vi säger så här, hör den inte för grafikkortet låter fan vid belastning ( en del även i idle).

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Har en sån också Den är tyst, men ser inga fördelar med den framför en antec kuhler 620. Den är stor och tung och behöver en extra fläkt på sig medan den andra kan man bara sätta vid en utblåsfläkt. Möjligtvis att den är 100kr billigare, men det känns som något man kan lägga ut på att få en smidigare och tystare dator).

Okej. Då lutar det nästan åt Antec 620. Det enda jag vill ha är en tyst Proccesorkylare. Desto mindre den kostar är ju trevligt

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Okej. Då lutar det nästan åt Antec 620. Det enda jag vill ha är en tyst Proccesorkylare. Desto mindre den kostar är ju trevligt

Bara ett varningens finger(eller 2), jag köpte den till mitt nuvarande bygge(phenom 2 960t) men den kylde väldigt dåligt med orginalfläkten och lät vädligt mycket. Utöver det så hade den ett coilwhin liknande ljud och hade sporadiska "knäppanden" från luft i systemet. Det blev återlämning till inet och en noctua: http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 som jag strypt rejält. Rekommenderar inte sluten vattenkylning!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Bara ett varningens finger(eller 2), jag köpte den till mitt nuvarande bygge(phenom 2 960t) men den kylde väldigt dåligt med orginalfläkten och lät vädligt mycket. Utöver det så hade den ett coilwhin liknande ljud och hade sporadiska "knäppanden" från luft i systemet. Det blev återlämning till inet och en noctua: http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 som jag strypt rejält. Rekommenderar inte sluten vattenkylning!

Lät den så farligt? mer än stockkylaren?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Lät den så farligt? mer än stockkylaren?

Nej, men det var ett väldigt irriterande ljud så jag föredrar nästan stockkylaren. Kolla in sweclockers kylartest och ta en maffig luftkylare är mitt tips.
Värt att tilläga är att alla inte kommer ha problem med coilwhine men rma siffrorna var rätt höga enligt inet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Av hyper och Antec skulle jag ta Antec pga lätta monteringen. Låt moderkortet sitta i och kläm dit, skit smidigt.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Bra för priset, dock så vinner man mycket på att byta ut fläkten eftersom den som medföljer suger rätt hårt:)
Men då kan man lika gärna köpa en noctua kylare för typ 50kr mer och få 2st riktigt bra fläktar + en riktigt bra heatsink.

Återigen kolla sweclockers test!
http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Bra för priset, dock så vinner man mycket på att byta ut fläkten eftersom den som medföljer suger rätt hårt:)
Men då kan man lika gärna köpa en noctua kylare för typ 50kr mer och få 2st riktigt bra fläktar + en riktigt bra heatsink.

Återigen kolla sweclockers test!
http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Tack! Nu blev jag lite osäker på vad jag ska göra..

Står mellan en Antec 620 med någon till fläkt man köper till.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Permalänk

Du behöver inte ens köpa någon fläkt till 620:n, om du har en utblåsfläkt (120mm) är det bara att sätta fast kylaren vid den (om det får plats dvs men det borde det göra eftersom du inte kommer ha en stor tung tornkylare i vägen), och om du inte överklockar processorn så kommer du inte ens behöva köpa nån till fläkt.

Annars kan jag rekommendera en nexus real silent-fläkt eller en scythe slip stream 120mm (800 eller 1200rpm). Kostar knappt 100kr och presterar bättre/likvärdigt med noctuas fläktar som kostar det dubbla. Inte lika fin förpackning/lika lätt att reglera hastigheten men det ska nog inte behövas. Men noctua är bra annars, dock kostar de 200kr också :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Du behöver inte ens köpa någon fläkt till 620:n, om du har en utblåsfläkt (120mm) är det bara att sätta fast kylaren vid den (om det får plats dvs men det borde det göra eftersom du inte kommer ha en stor tung tornkylare i vägen), och om du inte överklockar processorn så kommer du inte ens behöva köpa nån till fläkt.

Annars kan jag rekommendera en nexus real silent-fläkt eller en scythe slip stream 120mm (800 eller 1200rpm). Kostar knappt 100kr och presterar bättre/likvärdigt med noctuas fläktar som kostar det dubbla. Inte lika fin förpackning/lika lätt att reglera hastigheten men det ska nog inte behövas. Men noctua är bra annars, dock kostar de 200kr också :S

Okej tack. Ska beställa en 620 imorn. Blir säkert bra

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Okej tack. Ska beställa en 620 imorn. Blir säkert bra

Jag jobbar för antec bara så du vet

Nae skoja men jag är löjligt nöjd och kommer aldrig mer köpa en luftkylare efter antec kuhler 620 släpptes (om inget speciellt händer), så kan inte göra annat än att rekommendera den

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur så många kan prisa 620, är inne på min andra och pumpen tickar på lika fint(läs irriterande) som den första. Visst den kyler bra men för folk som inte tål små störande tickljud är detta ett katastrofköp.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Jag jobbar för antec bara så du vet

Nae skoja men jag är löjligt nöjd och kommer aldrig mer köpa en luftkylare efter antec kuhler 620 släpptes (om inget speciellt händer), så kan inte göra annat än att rekommendera den

Haha. då är det bestämt.
Beställt från cdon och kommer väll imorn.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Haha. då är det bestämt.
Beställt från cdon och kommer väll imorn.

Corsair H80.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Haha. då är det bestämt.
Beställt från cdon och kommer väll imorn.

Skrivet av FobbanN:

Corsair H80.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller corsair H80, men den är dyrare! Dock har den nog mindre felmarginal, enda problemet med 620:n är att vissa har ett tickande ljud (som sagts ovan), men enligt omdömena på prisjakt.nu så är det inte särskilt många som har!

Permalänk
Medlem

Blev en phanteks ph-tc14pe istället. Kostade 470 kronor på CDON och beställde den för att Antec H20 tog slut. Ett riktigt kap för att den gick upp i pris igår kväll till 740 kronor.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|