Antivirus // Brandvägg // Anti-Spyware

Permalänk
Inaktiv

Antivirus // Brandvägg // Anti-Spyware

I dagsläget använder jag Eset NOD32 antivirus, comodo brandvägg samt Ad-Aware (för lite extra skydd mot spyware). Då min licens på NOD32 går ut om någon vecka undrar jag om det är värt att förlänga för en lite mindre peng eller leta efter något annat?
Mina vänner säger att det är "bättre" att köpa ett paket såsom Kaspersky internet security där man får allt i ett istället för 3 olika. Har inte haft några som helst problem med virus sedan jag skaffade NOD32 så jag undrar om det verkligen är värt att byta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Varför byta om det fungerar?

Det skulle väl enbart vara om det fungerar bättre dvs "säkrare" om man nu kan mäta det så.

Permalänk
Medlem

Kaspersky Internet Security 2012 är världens bästa säkerhets-program nu för tiden, så det rekommenderas varmt att skaffa den lösningen för att skydda ens dator och även sitt privatliv. De har ju en kampanj nu för svenska Kaspersky Internet Security 2012, där man kan få 3 månader helt gratis (15 månader istället för 12 månader) för en enda licens, dock till enbart en dator, för 589 SEK. 1 licens för 3 datorer kostar 799 SEK, även det den svenska versionen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Kaspersky Internet Security 2012 är världens bästa säkerhets-program nu för tiden, så det rekommenderas varmt att skaffa den lösningen för att skydda ens dator och även sitt privatliv. De har ju en kampanj nu för svenska Kaspersky Internet Security 2012, där man kan få 3 månader helt gratis (15 månader istället för 12 månader) för en enda licens, dock till enbart en dator, för 589 SEK. 1 licens för 3 datorer kostar 799 SEK, även det den svenska versionen.

Tack för tipset. Dock om man köper engelska versionen får man 1 år för 60 dollar = 425kr

Permalänk
Medlem

Du får göra exakt hur du vill. Värt att tänka på är att betal antivirus innebär inte att det blir bättre däremot smidigare eftersom allt är inbakat. Sedan får man räkna med att man betalar sjukt mycket för allt lull lull som företagen paketerar in i sina produkter. Den som är billigast just nu är Avira Antivir(tyskt antivirus företag) den kostar 20euro för en licens under 1 år.

Själv kör jag vidare på Avast free+Zonealarm free+WOT addon vilket jag kan rekommendera. Kostar inte en enda krona och skyddar lika bra.

Som sagt vi är alla olika. Du kan alltid testa innan du bestämmer dig. Däremot undersök så att du vet hur man gör ifall du inte tycker om det. Har för mig att om man testar Norton så vill de gärna pracka på en betalning om man inte avaktiverar sig i tid.

Over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av llrobbanll:

Tack för tipset. Dock om man köper engelska versionen får man 1 år för 60 dollar = 425kr

Nämen sedär! Du kan ladda hem den svenska versionen av Kaspersky Internet Security 2012 och använda den till licensen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Varför betala för något som man kan få gratis sin dessutom är precis lika bra.

Microsoft Securrity Essentials är helt gratis och det finns ingen betald version som de ständigt kommer pusha dig att uppgradera till (som t.ex. AVG gör). Dessutom passar den perfekt med Windows egna inbyggda brandvägg. Så med andra ord ett helt komplett skydd helt gratis och utan irritationer.

Fattar inte varför folk vill ha dubbla brandväggar. Blir bara grymt irriterande så fort man faktiskt ska göra något på datorn.
Och Windows inbyggda brand vägg är riktigt bra. Den gör de den ska göra och inget mer vilket är precis så det ska vara.

MSE + UAC + Windows egna brandvägg är allt jag kört de senaste åren och har aldrig haft något virus. Och då har jag inte ens varit särkilt försiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueSwede:

Varför betala för något som man kan få gratis sin dessutom är precis lika bra.

Microsoft Securrity Essentials är helt gratis och det finns ingen betald version som de ständigt kommer pusha dig att uppgradera till (som t.ex. AVG gör). Dessutom passar den perfekt med Windows egna inbyggda brandvägg. Så med andra ord ett helt komplett skydd helt gratis och utan irritationer.

Fattar inte varför folk vill ha dubbla brandväggar. Blir bara grymt irriterande så fort man faktiskt ska göra något på datorn.
Och Windows inbyggda brand vägg är riktigt bra. Den gör de den ska göra och inget mer vilket är precis så det ska vara.

MSE + UAC + Windows egna brandvägg är allt jag kört de senaste åren och har aldrig haft något virus. Och då har jag inte ens varit särkilt försiktigt.

Kaspersky fick bäst i test för december månads AV-Comparatives test. Microsoft Security Essentials hamnade inte ens i "Top Rated"-listan hos dem i samma test. Du kan se anledningen här: av-comparatives.org/ [...] /summary2011.pdf. Testet visar även att betal-varianterna är snäppet bättre, jämfört med gratis-varianterna. Det är därför jag har valt Kaspersky, som för övrigt har vunnit ofantligt många priser sedan 1995.

Kaspersky Internet Security 2012 säkrar just nu min dator mot 7,948,496 malwares och programmet uppdaterar virusdefinitionerna väldigt många gånger per dag (se bild nedan). Säkerhets-företaget har för övrigt gjort en fin liten webbsida, som visar en detaljerad översikt över deras virus-översikt; Virus Watch.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Längtar till Avast free 7
Moln funktionen i nästa version kommer innebära att Avast kommer vara ännu mer uppdaterad i realtid. "Smarta tjecker" som skyddar ens dator utan att ens behöva betala.

http://www.avast.com/en-us/best-antivirus
http://www.avast.com/en-us/virus-update-history

MSE skyddar den med till viss grad. Nackdelen är att den har alldeles för få funktioner.
Allt utvecklas. När MSE kom så var den rent av kass. Idag har den förbättras däremot krävs det nog lite till innan den kommer upp i samma standard som dem andra fria antivirus. Den största andelen till att den är populär är på grund av enkelheten. Mer riktad till folk som inte bryr sig om funktioner.

Permalänk
Medlem

Mycket sant med att program blir bättre och bättre. Allt blir bättre! Men! Det finns företag som gör sina program bättre än andras. Ett exempel nu då. Mumble är bättre än Ventrilo, även om dessa 2 program gör exakt samma sak - VoIP. Detsamma gäller för Kaspersky och andra säkerhets-program. avast! blir bättre med åren. Detsamma gäller Microsoft Security Essentials och Kaspersky Internet Security.

Nu går jag efter Wikipedias information.
Trots att avast! har haft väldigt lång tid på sig att vidareutveckla sig (1988), då det skapades för att skydda datoranvändare mot Vienna-hotet, men ändå är säkerhets-programmet snäppet sämre än vad Kaspersky är. Eugune Kaspersky och hans fru, Natalia, började att "pilla på" Kaspersky under 1997. Det skiljer sig alltså 9 år mellan de 2 företagen, men ändå är det yngre bättre! Vad kan du säga om det till ditt försvar?

Jag tittade lite på avast!s virus-definitions-historik. Säkerhets-programmet får in på ett mer eller mindre än 130 nya malwares som de kan skydda deras användare mot, och då använder de sig av ett molnskydd (eller?). Kaspersky får in över 5,000 nya malwares som de kan skydda deras användare mot - per dag - och då använder de sig av ett molnskydd ovanpå det! Enbart idag har mitt Kaspersky Internet Security 2012 (som blev senast uppdaterad för 1 timme sedan) uppdaterat virus-definitionerna 7 gånger, så nu är jag skyddad mot 7,957,795 malwares. Det är alltså en tillökning på 9,299 nya malwares sedan jag skrev mitt senaste inlägg igår.

Ovanpå allt detta, erbjuder Kaspersky en väldigt lättöverskådlig GUI (video av GUIn från Kaspersky Internet Security 2012) och de låter deras användare att ändra på nästintill precis allt som programmet har att erbjuda. Nämn ett säkerhets-program som låter en göra det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Inte läst allt om hur det kommer fungera i den nya versionen av Avast. Vad jag har förstått än är att molnet kommer göra Avast till att den uppdateras ännu mer. Idag uppdateras den minst 2-3 gånger om dagen. Funktionerna håller fortfarande på att slipas till.

Wikipedia litar jag inte fullt på
Info om historien om Avast
http://www.avast.com/en-us/history

Det är svårt att ta reda på hur mycket den egentligen skyddar. Det är mer än vad man tror.

Angående hur dem har tänkt med version 7
http://www.avast.com/en-us/pr-avast-software-streaming-update...
"Our Virus Lab adds about 25,000 new virus signatures daily. Instead of waiting for an update two or three times a day, users will get streaming updates as new malware is discovered throughout the day,” stated Mr. Vlcek."

http://www.avast.com/en-us/pr-avast-software-detection-is-fas...

UI:et i Avast 7 kommer även den att ändras.
Hittat på Avast forum. Borste från språket.
http://s1.ipicture.ru/uploads/20120218/F25htjXk.jpg

Permalänk
Medlem

Bra att de förbättrar sig!

Om du inte litar på Wikipedias information, så litar du lika lite på deras egna information, för den ger exakt samma information, som den på Wikipedia. Hur tänker du egentligen?

Om de nu uppdaterar sitt program med ungefär 25,000 nya virus-signaturer dagligen, varför bevisar de inte det för alla användare, eller är det något som de kommer att göra efter lanseringen av version 7? Om du använder dig av avast! just nu, kan du då se om du hittar antalet virus-signaturer som programmet skyddar din dator med/mot/whatver? Jag vill mer än gärna se just den statistiken.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att de menar efteråt.
Läser man under definitioner på skyddet står det så här

"
Antal definitioner just nu 3 380 352
Det aktuella antalet av malware-typer som avast! kan hitta är mycket högre då en enda virusdefinition kan identifiera tio, hundra eller även tusentals olika typer."

Uppdaterades för 56 minuter sedan.

Den hittar mer än vad man tror. Jag har hittat alla mina elakheter med Avast medan med andra har det inte varit lika lyckosamt.

Finns säkert mer info i deras forum. Har bara inte letat så himla noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueSwede:

MSE + UAC + Windows egna brandvägg är allt jag kört de senaste åren och har aldrig haft något virus. Och då har jag inte ens varit särkilt försiktigt.

Gör samma sak, med en liten twist...
Har helt stängt av javascript (svartlistar) och tillåter (vitlistar) sedan de sidor som jag behöver komma åt och som jag bedömer vara säkra.

Sedan kör jag en extrakontroll med Malwarebytes' Anti-Malware lite då och då.
Men inget har ännu slunkit igenom MSE...(och då har jag fått varningar om trojaner på Usenet som MSE blockat)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag gissar på att de menar efteråt.
Läser man under definitioner på skyddet står det så här

"
Antal definitioner just nu 3 380 352
Det aktuella antalet av malware-typer som avast! kan hitta är mycket högre då en enda virusdefinition kan identifiera tio, hundra eller även tusentals olika typer."

Uppdaterades för 56 minuter sedan.

Den hittar mer än vad man tror. Jag har hittat alla mina elakheter med Avast medan med andra har det inte varit lika lyckosamt.

Finns säkert mer info i deras forum. Har bara inte letat så himla noga.

Ok. Nu vet jag inte hur Kasperskys virus-signaturer fungerar, men jag tror att varje virus-signatur motsvarar en eller flera. Kaspersky har tagit bort alla malwares som den har hittat, och den har hittills tagit alla hot som jag har haft på datorn. Detta vet jag, för att jag söker igenom datorn 5-10 gånger per år med MBAM.

Skrivet av buddaz:

Du kan ta bort dina egna inlägg, vetdu.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

man ska inte köra NOD32 antivirus, det har :antivirus/antispyware

man ska köra NOD32 smart security, det har :antivirus/antispyware/antispam/brandvägg.

kolla bild i länk: http://www.nod32.se/t_resource_15.php

jag själv kör med NOD32 smart security och det är bäst

Permalänk
Medlem

Aldrig hittat den knappen där man tar bort sitt eget inlägg. Du får gärna visa mig. Om jag mins rätt så kan enbart SweC själva radera poster.

NOD32 är ESET:s antivirus program. Det är bara att komplettera med valfri brandvägg och hur svårt är det att hitta en sådan. Bara att googla lite så hittar du en gratis brandvägg.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av buddaz:

Aldrig hittat den knappen där man tar bort sitt eget inlägg. Du får gärna visa mig. Om jag mins rätt så kan enbart SweC själva radera poster.

NOD32 är ESET:s antivirus program. Det är bara att komplettera med valfri brandvägg och hur svårt är det att hitta en sådan. Bara att googla lite så hittar du en gratis brandvägg.

Redigera > Ovanför inlägget > markera "Radera inlägg" > Radeta det här inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

man ska inte köra NOD32 antivirus, det har :antivirus/antispyware

man ska köra NOD32 smart security, det har :antivirus/antispyware/antispam/brandvägg.

kolla bild i länk: http://www.nod32.se/t_resource_15.php

jag själv kör med NOD32 smart security och det är bäst

Varför ska man ha NOD32 Smart Security? NOD32 Antivirus finns ju där för de som till exempel har en brandvägg i sin router. Då behövs det ju i 8 av 10 fall bara en helt vanligt antivirus-program. Visst. Ett Internet Security-program ger ju ett mer omfattande skydd mot allt elakt där ute, men vissa vill helt enkelt bara ha ett antivirus-program till att skydda sig. För övrigt, virus och spyware ingår i malware-gruppen. Windows Defender är dock enbart ett antispyware-program (det vill säga, söker igenom/skyddar ens dator mot spionprogram and that's it), medan Microsoft Security Essentials är ett antivirus-program.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför ska man ha NOD32 Smart Security? NOD32 Antivirus finns ju där för de som till exempel har en brandvägg i sin router. Då behövs det ju i 8 av 10 fall bara en helt vanligt antivirus-program. Visst. Ett Internet Security-program ger ju ett mer omfattande skydd mot allt elakt där ute, men vissa vill helt enkelt bara ha ett antivirus-program till att skydda sig. För övrigt, virus och spyware ingår i malware-gruppen. Windows Defender är dock enbart ett antispyware-program (det vill säga, söker igenom/skyddar ens dator mot spionprogram and that's it), medan Microsoft Security Essentials är ett antivirus-program.

sant:) men kan man nu få tag på NOD32 Smart Security så tycker jag att man lika bra kan ta det

har för mig att Smart Security är snyggare i menyerna, dock kan det ha ändrats

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

sant:) men kan man nu få tag på NOD32 Smart Security så tycker jag att man lika bra kan ta det

har för mig att Smart Security är snyggare i menyerna, dock kan det ha ändrats

Joda. Det är ju lika bra då, men man måste ju även tänka på vad man redan har, så att man inte betalar för mycket i onödan, så att säga

Insidan går före utseendet, oavsett vad det gäller för något, mjukvara/hårdvara som människa. Utseendet är bara ett plus på kanten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Kaspersky fick bäst i test för december månads AV-Comparatives test. Microsoft Security Essentials hamnade inte ens i "Top Rated"-listan hos dem i samma test. Du kan se anledningen här: av-comparatives.org/ [...] /summary2011.pdf. Testet visar även att betal-varianterna är snäppet bättre, jämfört med gratis-varianterna. Det är därför jag har valt Kaspersky, som för övrigt har vunnit ofantligt många priser sedan 1995.

Kaspersky Internet Security 2012 säkrar just nu min dator mot 7,948,496 malwares och programmet uppdaterar virusdefinitionerna väldigt många gånger per dag (se bild nedan). Säkerhets-företaget har för övrigt gjort en fin liten webbsida, som visar en detaljerad översikt över deras virus-översikt; Virus Watch.

Test i all ära men när det gäller just antivirus program så är de i stortsätt meningslösa. Efter som hot utifrån ständigt förändras och utvecklas så kan man inte bara köra en rad med test och säga vem som gjort bäst ifrån sig. Det handlar om så mycket andra saker som hur snabbt och smärtfritt företaget i fråga levererar nya definitioner och hur de hanterar nya attacker.

En stor fördel med MSE är att den är den perfekta pusselbiten i Windows 7 helhets skydd. Eftersom de redan vet vad exakt de inbyggda skydden i Windows täcker så blir det ingen överlapp och inga hål. Med alla andra lösningar så ska virusskyddet ta över hela datorns skydd vilket i vissa fall blir värre än att faktiskt få ett virus (Syftar mest på McAffe och Norton), men även andra virusskydd skapar mer problem än vad de löser.

Detta är något jag ofta märker när jag hjälper vänner och familj med sina dator problem. Jag vet inte hur många gånger folk har haft problem med att komma ut på internet eller de kör något program som ska ut på webben där grunden till orsaken är ett antivirusprogram som de betalar massor för. Samma sak gäller även på jobbet där de kör ESET, den skapar bara problem så fort du faktiskt ska få igång en nätverkstjänst eftersom den har sin egna brandväggslösning åvan på Windows egna.

Och min fråga är igen: Varför betala för något som man får helt gratis från någon som inte har några dolda motiv och som skyddar dig precis lika bra som de du betalar för utan att skapa onödiga problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueSwede:

Test i all ära men när det gäller just antivirus program så är de i stortsätt meningslösa. Efter som hot utifrån ständigt förändras och utvecklas så kan man inte bara köra en rad med test och säga vem som gjort bäst ifrån sig. Det handlar om så mycket andra saker som hur snabbt och smärtfritt företaget i fråga levererar nya definitioner och hur de hanterar nya attacker.

En stor fördel med MSE är att den är den perfekta pusselbiten i Windows 7 helhets skydd. Eftersom de redan vet vad exakt de inbyggda skydden i Windows täcker så blir det ingen överlapp och inga hål. Med alla andra lösningar så ska virusskyddet ta över hela datorns skydd vilket i vissa fall blir värre än att faktiskt få ett virus (Syftar mest på McAffe och Norton), men även andra virusskydd skapar mer problem än vad de löser.

Detta är något jag ofta märker när jag hjälper vänner och familj med sina dator problem. Jag vet inte hur många gånger folk har haft problem med att komma ut på internet eller de kör något program som ska ut på webben där grunden till orsaken är ett antivirusprogram som de betalar massor för. Samma sak gäller även på jobbet där de kör ESET, den skapar bara problem så fort du faktiskt ska få igång en nätverkstjänst eftersom den har sin egna brandväggslösning åvan på Windows egna.

Och min fråga är igen: Varför betala för något som man får helt gratis från någon som inte har några dolda motiv och som skyddar dig precis lika bra som de du betalar för utan att skapa onödiga problem?

Självklart är det bara positivt att Microsoft har skapat ett antivirus-program för att fylla ut säkerhets-hålen i deras operativsystem, men det finns en massa andra säkerhets-hål i deras operativsystem som inte deras antivirus-program kan hantera. Dessa säkerhets-hål handlar bland annat om säkerhets-brister i brandväggen och även andra vägar. Andra säkerhets-lösningar, som till exempel Kaspersky, lappar ihop dessa säkerhets-hål och det är därför de finns och det är även därför man väljer att köpa dem.

Om betal-versionerna inte gjorde detta, skulle jag lätt använda mig av antingen avast! eller MBAM, för att skydda mig mot malwares. Jag skulle även sätta upp en egen server här hemma, som agerar som en brandvägg för att hålla elaka personer borta från mitt privatliv.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Självklart är det bara positivt att Microsoft har skapat ett antivirus-program för att fylla ut säkerhets-hålen i deras operativsystem, men det finns en massa andra säkerhets-hål i deras operativsystem som inte deras antivirus-program kan hantera. Dessa säkerhets-hål handlar bland annat om säkerhets-brister i brandväggen och även andra vägar. Dessa vägar fyller för det mesta andra säkerhets-lösningar, som till exempel Kaspersky. Därför finns de och det är även därför man väljer att köpa dem.

Om betal-versionerna inte gjorde detta, skulle jag lätt välja antingen avast! eller MBAM för att skydda mig mot malwares, samt sätta upp en egen server här hemma, som agerar som en brandvägg för att hålla elaka personer borta från mitt privatliv.

Självklart finns det alltid sätt att ta sig runt alla skydd oavsett plattform eller vilken mjukvara man har. Men de Microsoft erbjuder täcker mer än väl de hot som faktiskt är realistiska.

Många tar hela hotet utifrån på alldeles för stort allvar, det finns ingen person där ute som ägnar hela sitt liv till att följa dig och ta reda på vem du har skickat mail till de senaste 5 åren. Ett sådant hot finns bara om du är en väldigt offentlig person som har något av värde (t.ex. politiker eller riktigt rika personer). Men som privat person så måste du ta en titt på vilka hot som du faktiskt försöker skydda dig emot, och det är helt enkelt andra datorer. Automatiserade system som bara pumpar ut försök att samla information eller lägga in någon form av elak mjukvara.

Jag känner inte till några hål i den brandvägg Windows 7 har i dagsläget. De saker som tar sig igenom (ofta genom att användaren tillåter de) täcker MSE upp, och som ett sista absolut försvar har vi UAC, helt klart ett av de bästa besluten Microsoft har gjort när det gäller att skydda datorer. Jag vet att UAC är hatat av många och blir därför ofta deaktiverat. Detta är så otroligt synd eftersom UAC ger ett riktigt bra skydd mot all form av intrång där något försöker installeras på din dator. Är så tråkigt bara att folk stänger av UAC men installerar mer än gärna ett dåligt antivirusprogram som ofta kan ställa till med problem.

Men tillbaka till min punkt. Skyddet som behövs måste inte bestå av 15 separata system med trippla krypteringar osv. Det räcker med en brandvägg (Finns redan i Windows) och någon form av Antivirus som sköter sig själv. Det sista är viktigt, för annars blir det att folk till slut bara skiter i att uppdatera och hålla skyddet aktuellt. Detta är ett problem jag märker hos många som betalar, de glömmer eller orkar inte betala för nästa period och då blir du helt plötsligt utan skydd.

Men det som är viktigast av allt, precis som det alltid varit, är sunt förnuft. Har du någon som bara klickar på allt och trycker 'jag' eller 'ok' så fort något kommer upp på skärmen så spelar det ingen roll vad du har för skydd... det kommer inte hjälpa ändå.

Permalänk
Medlem

En av de viktigaste sakerna för mig är att programmet inte ska sluka resurser, uppdatera var 5:e sekund är trevligt i teorin men blir drygt i längden. Sen har vi de ökända "false possitives", har man haft ett flertal av. Alltid lika kul när ens antivirus plockar bort filer man behöver, ibland till och med från kända saker som Office eller Steam, för att de kan vara "virus".
Nej, ett som sköter sig själv och inte snor resurser är prioriterat för mig

Permalänk
Medlem

Jag håller fullt och helt med det BlueSwede skriver och kan bara tillägga en av mina egna personliga åsikter.

Det viktigaste skyddet är "dator-beteendet"; Man låter inte exe-filer exekveras om man inte vet att källan är säker, man klickar inte reflexmässigt på OK i dialogrutor som råkar poppa upp på skärmen, ringer någon från bankens supportavdelning upp och säger att de behöver inloggningsuppgifterna så bör man ta sig en funderare och så vidare. Inget skydd är starkare än den svagaste länken och allt som oftast är det en människa som inte förstår eller orkar bry sig vad den gör - med sunt förnuft och datorvett kommer man förvånansvärt långt (även på Internets skuggsida).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Självklart är det bara positivt att Microsoft har skapat ett antivirus-program för att fylla ut säkerhets-hålen i deras operativsystem, men det finns en massa andra säkerhets-hål i deras operativsystem som inte deras antivirus-program kan hantera. Dessa säkerhets-hål handlar bland annat om säkerhets-brister i brandväggen och även andra vägar. Andra säkerhets-lösningar, som till exempel Kaspersky, lappar ihop dessa säkerhets-hål och det är därför de finns och det är även därför man väljer att köpa dem.
.

Nu ljuger du igen, vart får du allt ifrån? har du ens en aning om vad du skriver?.
Visa mig dessa säkerhetshål så ska jag genast lägga case på dessa hos MS.
sluta att tro att du är någon slags säkerhetsexpert, det är ju bara skrattretande..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan hittade jag java exploit efter att ha avinstallerat MSE och hämtade hem Avast, sökte igenom datorn. Avast hittade det. MSE hade aldrig varnat mig om det problemet.

Kommer inte ihåg namnet på java exploit.

Permalänk
Medlem

Som ni kanske redan vet, så är inget operativsystem, program, spel, eller webbsida buggfritt. Därför sa jag som jag sa och jag står fast vid det också. Jag är inte någon person som letar efter säkerhets-hål åt andra, utan bara för mina egna skapelser (webbsidor).

Jag är en person som kan någorlunda mycket om datorsäkerhet, så en expert inom det området är jag verkligen inte, men mitt mål är att bli det. Dock är det inget aktuellt mål. Alla är inte perfekta och det gäller även dig, JenzA. buddaz bevisade just detta i hans senaste inlägg i den här tråden - Microsoft Security Essentials är inte buggfritt och därför är det inte perfekt. Man lär sig av sina misstag och ditt, JenzA, misstag var att du anklagar mig för att jag ljuger. När gjorde jag det? Var det när jag sa att Microsofts operativsystem inte är buggfritt?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.