Ny "gammal mac" inhandlad - Macpro 1.1, uppgraderingsdrömmar

Permalänk

Ny "gammal mac" inhandlad - Macpro 1.1, uppgraderingsdrömmar

Hej!

Startar en liten tråd här om min "nya" mac, kanske kan den hjälpa någon med liknande idéer och planer och kanske kan ni hjälpa mig med mina funderingar.

Nytt "projekt" på gång. Ny gammal mac inhandlad. Jag är ju det något udda exemplaret "gamer och tecknare" i samma person så jag har alltid gillat mac för teckning och grafikiska saker.

Till en billig peng fick jag en Macpro 2006 1.1! Jag tackar min lyckliga stjärna!
dubbla xeon 2.66 ger sammanlagt 4 kärnor.
Minne 2,5Gb av de udda serverminnena(?) DDR2 5300 Fullbuffered ECC

Stoppade genast in 2x1TB western digital blue diskar som är över från mitt förra (misslyckade...) serverprojekt (en HP Proliant ML310 G3).

Nu skall allt föras över från min gamla mac, en "Quicksilver" 800 mhz G4 (modellår 2002 tror jag?), så jag tror det blir skillnad!

Första intrycket är att det är en otroligt gedigen maskin som osar kvalitet.
Jag är även ny till "modernt" macos, jag har tidigare kört 10.4.11 tror jag på min QS.

Planer/drömmar:
a. Föra över alla filer från den gamla macen.
b. installera program. Riktigt hur det blir vet jag ej, då jag har de flesta program som "PPC" inte som intel?
1. Få igång 3 skärmar på den. Just nu har den pci-expresskortet den kom med, 7300GT 250 Mb. Kollar på olika lösningar. Den enda prismässigt vettiga tycks vara ett till likdant kort (om det fungerar, lite osäkert) elelr en sån usb till dvi lösning, alternativt ett flashat PC-kort, men det verkar otroligt meckigt. 2 skärmar igång nu iallafall, men vill lyxa med 3!
2. Mer minne.
3. Önskedrömmarnas önskedröm, att hitta 2 stycken socket LGA 771 4-kärniga xeon som passar för att uppgradera till 8-kärnig!

Hälsningar
bokis

Permalänk
Medlem

Kika här för grafikkort:
http://www.groths.org/?cat=28

Han som gjort det finns här på forumet under namnet Cindori

Så länge du inte lägger in Lion 10.7 ska du kunna köra ppc program, men vet inte om du kan flytta dem från din gamla mac.
Kan nog vara värt att titta efter alternativa program, eller nyare versioner.

Kolla ebay för processorer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Först: grattis och lycka till!

a. Flyttassistent (Migration Assistant) borde kunna importera din gamla användare enkelt. Antingen via nätverket eller om du kopplar in den gamla disken med USB/SATA på något vis. Bara peka ut och kör på.
b. Installera om nya versioner utav samma program, de flesta kan du säkert hitta på respektive hemsida. Köpta program kanske du kan hitta i senare versioner som har stöd för Intel.. annars får man köpa uppgraderingar.
1. Som Json_81 säger så kolla in Cindoris instruktioner för flashade grafikkort, ska vara en bra lösning vad jag förstått.
2. Minne.. du har 8 platser vad jag kan se. Enligt Apple så ska den stödja 16 GB max, men vad jag kan se så ska den klara 32 GB. 4-8st 2GB minnen är väl kanske något att satsa på? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=&o=eg_1199&rev=1&l=s...
3. som sagt tidigare, kolla ebay för processorer

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tiger är fortfarande det skönaste OS'et på Mac plattformen enligt mig själv. Behåll det så länge du kan. Som folk nämner så är allt under Lion powerPC kompatibelt även om jag lyckats installera Rosetta på Lion så tror jag inte att renodlade ppc program kommer fungera utan måste vara ppc/intel program.

Nått jag kom tänka på precis nyss när jag skrev meningen ovan var.... Om dina ppc program är mindre program som används för att tillföra småsaker till andra program så kan du "virtualisera" ett ppc program i nått äldre system men ändå ha Lion rullandes som det "riktiga" systemet. (ifall att du får tag i Leopard/snowLeopard)

Man ska kunna ha flera grafikkort i 1.1'an och eftersom ditt grafikkort är av en modell som folk valde bort, så lär det finnas att köpas "överallt" så dina 3-monitor planer ska inte vara några problem.

Mer minne i maskinen vore bra som du säger, problemet är bara att 1.1'ans ram minne är snordyra idag. Dom var riktigt dyra när dom fanns i produktion och ännu dyrare idag. Hittar du minnen som passar maskinen - se till så att dom har gedigna kylflänsar på. Dom blir tok varma!

Sitter o skriver det här på samma modell som du köpt (fast lite upphottad) . Grymt stabil maskin. Aldrig haft problem med den.

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Mer minne i maskinen vore bra som du säger, problemet är bara att 1.1'ans ram minne är snordyra idag. Dom var riktigt dyra när dom fanns i produktion och ännu dyrare idag. Hittar du minnen som passar maskinen - se till så att dom har gedigna kylflänsar på. Dom blir tok varma!

Ok, fungerar inte vanliga ECC-minnen (som de jag länkade till ovan)? Vilka minnen är det som krävs för Mac Pro?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Ok, fungerar inte vanliga ECC-minnen (som de jag länkade till ovan)? Vilka minnen är det som krävs för Mac Pro?

De bör funka fint, men en rejäl kylfläns på är nästan ett måste. Det va länge sen jag var på ramjakt för dumburken och de verkar ha gått ner i pris.
Fortfarande rätt dyrt i sammanhanget men klart värt för TS.

http://www.macoteket.se/Categories/Datorkomponenter/Minnen/DD...

För alla MacPro efter 2006 modellen så funkar de flesta minnena men för 2006 rekommenderas STARKT minnen med flådiga kylflänsar i stil med bilden nedan:

Sen är SMCfancontroll nästan ett måste när du stoppar in fler minnen och grafikkort då nordbryggan blir stekhet. Med Fancontroll har jag en nordbrygga som är stabil på 59° och maskinen är fortfarande tyst.

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Sitter med en Mac Pro likt din!

a. Migreringsassistenten...

b. Ladda ner Intel versioner och ev. kolla nya program som ersätter ev. nerlagda program....och jag tycker att Snö Leoparden var det bästa/vackraste/snabbaste sedan skivat bröd och visst hade den Rosette för PPC stöd fortfarande?

1. Använder själv Apple 5870 (köpte i USA för lite billigare), lite överdrivet kort blir varmt och känns som CPU blir begränsningen....Skulle satsa på Apple 5770 (om du som jag gillar att betala lite mer för att slippa strula) istället, det är inte supporterad men funkar....

2. Kommer inte ihåg om jag köpte minne billigt på Inwarehouse eller Dustinhome senast (billigare än Macoteket), kör lite olika leverantörers minnekonfiguratorer för att se var billigast. När du knackar in Mac Pro 2006 så får du minne med de stora "fina" kylflänsarna...

3. Svårt att hitta och dyrt som F*N, kolla eBay....

Rekommendation:
Byt boot HDD mot t.ex. en Intel 320 SSD och slå på Trim, funkar klockrent. Ingen mening med att köpa 6gps SSD...

ett "inte" hade smygit sig in ang. att CPU blir begränsningen
Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Det här kan bli bra tillslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Kollade minnena jag köpt senaste, det var Kingstonminnen. 4GB från Dustin...de var dock lite billigare när jag köpte senaste

Crucial DDR2 PC5300 4GB CL5 ECC KIT 1.699 :-
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=605683

KINGSTON 2GB KIT - KTA-MP667AK2/2G
http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?manufid=KTA%2DMP...
KINGSTON 4GB KTA-MP667AK2/4G 1.390 :-
http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?manufid=KTA%2DMP...
KINGSTON 8GB KIT - KTA-MP667AK2/8G
http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?manufid=KTA%2DMP...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Hej!

Jag tackar er alla för den fina responsen!
Tyvärr har jag ej lyckats göra något speciellt med datorn än då jag tycker kvällarna bara försvinner på nåt mystiskt sätt.
Jag blåste ur den lite lätt med tryckluft (vågade ännu inte öppna nåt mer, ville först veta att den funkade) och har kollat att det sitter 2 minnen på "dotterkortena":
1x2Gb
1x512Mb
Att det var en "tvågigga" var ju positiv överasskning, jag trodde den skulle vara full med 512or.
Det gör att jag i första hand siktar in mig på fler "tvåor".

Tack speciellt med tipset på minnenas kylflänsar. Då skall det köpas lite rejälare doningar. Det skall visst vara ECC, men även Fullbuffered "FB" men nu vet jag alltså att det även skall vara rejäla kylflänssar".

Jo, en något udda grej som jag läst lite om också på olika forum - det var mickligt att få dit 2 stycken dvi-kontakter på 7300 GT kortet, jag fick leta tills jag hittade 2 som passade samtidigt, de måste vara lite smalare, liksom där skruvarna sitter skall det ej vara så mycket plast. Jag blev lite svettig, men hittade till slut 2 som passade, av "smalare" modell.

Tack så länge, jag skriver mer när det händer mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokskorpionen:

Jag blåste ur den lite lätt med tryckluft (vågade ännu inte öppna nåt mer, ville först veta att den funkade) och har kollat att det sitter 2 minnen på "dotterkortena":
1x2Gb
1x512Mb
Att det var en "tvågigga" var ju positiv överasskning, jag trodde den skulle vara full med 512or.
Det gör att jag i första hand siktar in mig på fler "tvåor".

Lite "Luft på Burk" brukar hjälpa min Mac Pro finfint med jämna mellanrum.

Lite konstig minnesuppsättning. Har för mig att man absolut vill montera minnena i par och kör man bara ett minne så påverkas prestandan kraftfullt negativt.

Jag kör
2x512 (Orginal)
2x512 (Köpte när den var ny.....dessa var INTE billiga!!! Var det nästan 2000 för båda eller för ett?)
2x2GB (Kommer inte ihåg...)
2x2GB (Köptes för något år sedan)

Alla dessa är köpta i par och Macoteket sade till mig att de måste vara i par.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Nu har det hänt lite grejer!

En eländig förkylning (djupt liggande slemhosta! Fy bubblan!) håller mig halvt sängliggande, men kan inte avhålla mig från att pilla litegrann.

Filerna är nu överförda, men migreringsassistenten mellan gamla och nya datorn vägrade tala med varandra, så det blev hederlig firewirehårddiskskyffling, tog ändå en evinnerlig tid. Dessutom fick jag göra det 2 gånger då jag klantade till raiden...

Jag fick tag på 16 Gb begagnade serverminnen! 4x4! De hade ej den äkta bifffiga kylflänsen, men händig som jag är (...) klippte jag till lite aluminiumplåt som extra kylning som jag fäste med klämmor. Det gick ej att köra dem utan denna extra kylning, datorn stängde av sig och övre "dotterkortet" där de satt började lysa rött, det var rätt läskigt. Men lite aluminuimplåt senare, samt ökning av flältarna med det programmet (som jag glömt vad det hette...) så går de stabilt, men ända varmt på 69 grader.

Vansinnigt nog hade förra ägaren satt minnena fel! Jag fick inte ihop det, hur jag än räknade. Det visade sig att stickorna satt helt fel, så bara hälften räknades. Detta tillsammans med de nya ger nu i mina ögon, vansinnesutbrott av skrattmässiga 21Gb internminne!

Det har varit omöjligt att få tag i ett till begagnat grafikkort. Fick tag i ett GT120, men se, det fungerar ej i 1.1 (tror det kräver minst 2.0?).
Testade också, men vågade ej flasha ett 5770 (kunde ej spara orginalbios, det var låst på något sätt, testade i pc med det vanliga GPU-Z).
MEN glada nyheter ändå! Jag testade med mitt pc Ati HD6850 i macen idag och se på faen (som vi säger i Norrland, ursäkta) det kom bild och båda dvi ut funkade! Så glad i hågen har jag nu beställt ett 6870 till pcen, så skall macen få 6850ian.

Enda smolket i bägaren i allt detta (förutom en massa dumma felköp av mig) är att det har visat sig omöjligt att få tag i en sån där så kallad "G5 Mac Pro PCIe PCI Express 6 Pin Video Card Power Cable" (inte alla som vet kanske men mac Pro tar graikkortsströmmen inte från en 6 pin direkt från nätagget som en pc, utan det sitter 2 mindre 6-pinshonor på moderkortet, just det med mindre är jävulen själv det, för dessa går inte att köpa av apple, eller deras återförsäljare, de vägrar sälja dem. har hittat dem på Elfa (endast kontakten då alltså, en massa pillande att få ihop en hel sladd), men skam den som ger sig, tips mottages dock gärna, någonstans måste det finnas en avsomnad G5 som inte längre behöver sin sladd?

So long, so good
//Bokis

Permalänk
Medlem

Problemet med vanliga ram-stickor som inte är Apple-certifierade, är att de ibland saknar de sensorer som Mac Pro använder för att mäta temperatur, vilket gör att chassifläkten går mycket högre.

Du kunde inte spara 5770-firmwaren för du måste först installera drivrutiner.

6000-serien funkar out of the box i Mac Pro under Lion/10.6.8. Dock ingen bootscreen.

Men, för att få full support för ditt 6850, så ladda ner mitt 6870-paket från groths.org.
http://www.groths.org/?p=431
Installera endast ATY_init.kext.
Utan den så kommer Steam, DVD-spelaren, m.m att krascha för dig.
Du kan installera med mitt program Kext Drop.
Det är ev. möjligt att en firmware-sträng måste läggas till i kextfilen för att du har 6850 och inte 70.

Kolla även så att du får Quartz Extreme/Core Image med mitt program Zeus. Driver-> Check button.

Jag säljer kablarna du söker. Du kan få en för 149:- inkl. frakt. Pm'a.

För konfiguration av Ram-stickor, se referensblad här:
http://groths.se/macproram.jpg

Blev lite skamlös reklam för mina program, men har hållit på med det här ett tag

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Härlig maskin, har en bekant som har kört samma maskin i sex år nu primärt till professionell videoredigering. Han hade aldrig haft problem med den, fram till för några veckor sedan då grafikkortet lade av, men efter att ha bytt det mot en GPU från 2008 års Mac Pro rullar den glatt vidare.

Kan rekommendera MacSales.com om man ska köpa minne, de brukar oftast vara billigast.

http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory#667-memo...

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Hej igen!

Glada nyheter!
Idag damp kabel från Cindori och avi med kortet från Inet. Vilket ledde till en fin rockad win-win. Nytt fint 6870 till pc, begagnat 6850 till macen.

Dessutom, för att testa handlade jag en aktiv dp till dvi adapter - och faktiskt, det blir bild med 6850 i mac Os X på alla 3 portarna (2 dvi 1 dp till dvi med adapter). (Ja det var inget jag kom på eller så, jag hittade det på youtube och tänkte att det måste jag också testa).

Lite smolk i bägaren ändå - 6850 fläkten går på 100 procent hela tiden, ett förbaskat oljud!

Jag testade dina tips däruppe, Cindori, men gammal man är korkad och det verkade inte hända nåt när jag släppte denna "kext" på kext drop. Ditt program zeus hade jag heller ingen lycka med, det anslöt till internet och det tyckte macen var så farligt, att det måste tvångsavslutas. Jag hittar heller inte någonstans där det står om kortet klarar core / Quartz (som jag minns från gamla mac os så stod det rätt tydligt i systeminfo, grafik, men här ingenting, i 1.7.3).

Jag skall försöka lite mer ikväll, men nu tycker förkylningen att jag skall sova igen.

Vi höres!
//Bokis

Permalänk
Medlem

Har haft lite problem med Kext Drop. Men det där med Zeus är sjukt konstigt.
Bröt ut DriverCheck-appen och lade upp här:

http://groths.org/DriverCheck.zip

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Hej igen!

Lite framgång iallafall med fläktoljudet, med hjälp av dessa 2 länkar:
http://trick77.com/2011/07/27/lowering-radeon-6870-fan-noise-...
http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=227787

Lyckades jag sänka fläktljudet på 6850 kortet. Dock var jag tvungen att av olika anledningar göra lite annorlunda än i deras instruktioner (gjorde allt i gamm-pcn):
1 Installera korrekta drives för 6850
2 dra ur bioset med gpu-z programmet
3 öppna upp det sparade bioset med programmet RBE (ATI Radeon Bios Editor)
4 ändra fläktkurvan (jag gjorde en med 40% fläkt på 50 grader, sen 100% fläkt på 100 grader, om det verkar klart, standardkurvan var för högljudd ändå)
5 spara nya bioset med nytt namn
6 flasha kortet med nya bioset med programmet atiwinflash

Kollade kortet i en timme i pcn och det låg runt 38 grader idle (inte jättebra) men xfx påstår att 95 grader för detta kort skall vara inga problem.
XFX-supporten var föresten trevlig som vanligt, men påstod sig ha ingen aning om att detta kort kunde köras i mac eller några som helst tips om hur sänka fläktljudet.

@Cindori - angående kextdrop, så la jag till .kext (om jag minns rätt) på slutet av filnamnet och då verkade det hända något, men vet ej vad. T.ex dvd-spelaren fungerar fortfarande inte.
Angående zeus - det hatas verkligen av min dator. Jag sparade felrapporten och kan pma den om du vill ha den?

På återseende!
//Bokis

felstavningar och grejer
Permalänk
Medlem

Intressant att följa

Jag kom egentligen hit för att hitta någon gnälltråd om den hånfulla uppdateringen av Mac Pro som gjordes häromdagen, men fann inget sådant. Jag är inte så frekvent besökare här längre, så jag kände inte för att starta en egen tråd. Men jag måste lite kort här lufta min frustration i en mening: det känns som att Apple säljer en produkt de inte vill att någon ska köpa. Jag förstår det inte.

Istället kom jag in på den här trevliga tråden Ah, jag ser det så tydligt, det är såhär vi kommer känna för Apple och Mac om några år, vi mer hårdvaru- och datorinriktade gamla rävar. Kommer köpa in bättre begagnade burkar, kanske inte sällan få någon för en spottstyver från folk som inte vet bättre eller inte bryr sig. Och så skramlar vi ihop delar och pillar och har oss och hotar upp dem med en riktigt stabil och fin dator som resultat, i en tid när Apple slutat tillverka arbetsdatorer.

Jag har en fråga till trådskaparen: vad betalade du för din Mac Pro? Utan alla uppgraderingar du gjort.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag som sålde min mac pro häromdagen! ... haha.

Ett par tips som är värdefulla;
Byt kylpastan på CPU A och B, Nordbryggan, Sydbryggan.
Köp en annan after market kylare till ditt grafikkort, det blir stekhett med stock kylare i en mac pro och ja som du nämner låter fläkten en hel del.
(Du kan behöva lägga tejp runt om processorn på grafikkortet eftersom kylaren du sätter dit annars kortsluter, i så fall ser du bara en massa ränder på skärmen. Det hände mig och på stock kylaren är den en stor tejpbit fastklistrat under heatsinken så att den inte skall kortsluta).

Plocka isär datorn till grunden, ta ur nätaggregatet. Det är fullt med damm!, du kommer inte undan med en flaska tryckluft i en mac pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Men jag måste lite kort här lufta min frustration i en mening: det känns som att Apple säljer en produkt de inte vill att någon ska köpa. Jag förstår det inte.

Apple's minimala bump av denna två år gamla datorn tyder ganska starkt på att konceptet är avslutat. Tim Cook har senare gått ut med att ingen ny iMac eller Mac Pro kommer före 2013. För mig låter det som att både Mac Pro och iMac ska genomgå ordentliga förändringar. xMac någon?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Apple's minimala bump av denna två år gamla datorn tyder ganska starkt på att konceptet är avslutat. Tim Cook har senare gått ut med att ingen ny iMac eller Mac Pro kommer före 2013. För mig låter det som att både Mac Pro och iMac ska genomgå ordentliga förändringar. xMac någon?

Han klargjorde dock att det enbart gällde design på iMac som inte skulle komma förrän 2013 och det tyder på att det kommer en uppdaterad iMac senare i år redan med nya specs(men samma design). Om jag inte har helt fel. Allt är ju rykten .. men det var vad jag hörde i alla fall!

Mac Pro känns definitivt som en produkt Apple skyfflat undan i ett hörn och skitit i däremot. Antingen har dom fokuserat för mycket på iToys och den mobila marknaden med laptops och därför inte haft tid att tänka på Mac Pro - vilket egentligen känns ganska orimligt då dom haft mer än 2 år på sig att uppdatera produkten. Eller så har dom stora planer för den och den var helt enkelt inte redo i år utan får vänta tills nästa år när dom hunnit fila på den mera(vare sig det är design-val, vänta på tredjeparts-komponenter att bli tillgängliga, etc. lämnar jag osagt).

Permalänk
Medlem

Nya Sandy Bridge-E Xeons finns ute. GTX 600-drivers är släppta av Nvidia till OSX.

Det finns inget som hindrade Apple från att bara stoppa ihop komponenterna och sälja en riktigt uppgraderad Mac Pro.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Förhoppningsvis kommer det en ny Mac Pro nästa år: http://www.marco.org/2012/06/12/cook-professional-mac-for-201...

Årets uppdatering kunde de lika gärna låtit bli, patetisk är bara förnamnet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

It`s alive! Tråden lever!

Jo, 6000 fick jag betala då för denna, det var ett hyfsat pris, inte bra, men inte dyrt (då).

Jag har ju kompressor hemma med airbrush, så jag kan blåsa obegränsat så att säga, skulle vara kul med en totalrenovering, men samtidigt så är jag en sån där, "funkar det, paja inte i onödan"-person.

Nu har den ärvt min PCs "gamla" radeon HD 6870 kort med dubbla fläktar, en klart bättre ljudbild! Köpte extra sån speciell grafikkortskabel från ebay. Till skillnad från 6850 som hade ett fruktansvärt 100% fläktljud hela tiden, så varvar denna knappt upp (helt olika bios?).

sen la jag märke till att det kom ett nytt efi till denna dator också nyligen, men jag har ej ännu testat nåt 3d spel eller nåt sånt. Ingen "uppstartsbild"

Samt lite fina silvriga "silverstone" små bakplåtar med hål i.

Sen hade detta kort en annan utgång, inte displayport, utan minidisplayport, så jag åkte på en extra powercolor minidisplay till dvi adapter, mycket viktigt, det skall stå "active" tryckt på plasten på adaptern (ej att förväxla med aktiva adaptrar med usb-ström, det är för högre upplösningar på den där apple jätteskärmen om jag förstått rätt). Men "ur boxen" med minisdisplayadapter->dvi + 2 dvi så blir det tre skärmar på direkten.