Permalänk

55 grader på 2500k i bios !!!!???

Har byggt en ny dator med chassit 600T och har bytt ut front fläkten till en cooler master megaflow 200mm. Har inte installerat windows än och när jag är i bioset så är min cpu på 54-56 grader! (visar mitt bioset, har moderkortet evga sli atx z68). Detta kan inte vara ett bra tecken? använder stock kylaren och har inte överklockat processorn. Alla chassi fläktar är kopplade till chassit fläktkontroller och körs på högsta hastighet. I bios står det även att min system temperatur är 29 grader. Har innan haft på en corsair h70 core med två fläktar och då var den ca 40 grader i bios. tog sedan av den och testa stock kylaren igen (då hade lite av kylpastan tagits bort från den men det var readn från början lite för mycket tror jag).

Hjälp!?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Hade också höga temps tills jag bytte kylare, originalkylaren är klappkass.

Permalänk

Idle säger inte speciellt mycket! Testa den i prime95, kommer den över 70C så kan du börja noja som du gör nu...
En stockkylare är bara gjord för att klara av jobbet och inte mycket därtill, därför kan man inte förvänta sig några drömtemps (man får nöja sig med precis under vad processorn/moderkortet pallar). Men du kan testa att göra rent kylaren och processorn med teknisk sprit eller liknande och applicera ny kylpasta (inte för mycket dock), då ska det inte vara några som helst problem!

Permalänk
Medlem

I BIOS så går inte strömsparfunktionerna in så den är varmare i BIOS än i Windows i idel. Inget att vara orolig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Har byggt en ny dator med chassit 600T och har bytt ut front fläkten till en cooler master megaflow 200mm. Har inte installerat windows än och när jag är i bioset så är min cpu på 54-56 grader! (visar mitt bioset, har moderkortet evga sli atx z68). Detta kan inte vara ett bra tecken? använder stock kylaren och har inte överklockat processorn. Alla chassi fläktar är kopplade till chassit fläktkontroller och körs på högsta hastighet. I bios står det även att min system temperatur är 29 grader. Har innan haft på en corsair h70 core med två fläktar och då var den ca 40 grader i bios. tog sedan av den och testa stock kylaren igen (då hade lite av kylpastan tagits bort från den men det var readn från början lite för mycket tror jag).

Hjälp!?

Vad behöver du hjälp med..

Datorn funkar och inget strular. Installera windows du, inget annat att göra.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Men kan den verkligen vara så här mycket varmare

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Gick nyss upp till 59 grader i bios... borde inte load temps bli över 74 grader då?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Jag brukar gå efter måttet, går det inte över 100grader så är det lugnt. Men load brukar ligga runt 60-70 typ : )

Permalänk

Processorn klockar inte ner sig i BIOS, så den blir varmare.

Permalänk

Vad använder ni förresten för att rengöra en processor? vill ju ha bort kylpastan från den när jag sätter på h70 core igen vad använder ni för sprit och vad för material när ni torkar av den?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Processorn klockar inte ner sig i BIOS, så den blir varmare.

blir den så varm då, nästan som i load alltså? inget att oroa sig över?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

hade originalkylaren på min
2500k och var uppe i 70grader i Bios :S blev paff för den var inte ens minsta ljummen på kylflänsen! så antingen var mitt bios som läste fel eller nåt annat .. men ja tro ej du skall vara orolig .

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

blir den så varm då, nästan som i load alltså? inget att oroa sig över?

Inte som i load, den ligger i "äkta" idle. I "windows-idle" så sänker den prestandan för att spara ström och minska värmeutveckling.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Vad är standard volten på 2500k?

Min ligger på 1.35v när jag kör med den stock.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios och kolla en gång till.

För att ta bort gammal pasta fungerar bensin för rengörings-syften väl. Inte att förknippa med vanlig bensin. Aceton gör även det susen, se bara för guds skull till att det du väljer att använda är oljefritt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Inte som i load, den ligger i "äkta" idle. I "windows-idle" så sänker den prestandan för att spara ström och minska värmeutveckling.

Hur mycket varmare tror du att det kommer bli då i t.ex. spel?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Uppdatera bios och kolla en gång till.

För att ta bort gammal pasta fungerar bensin för rengörings-syften väl. Inte att förknippa med vanlig bensin. Aceton gör även det susen, se bara för guds skull till att det du väljer att använda är oljefritt.

Men vad använder du för att torka bort pastan då? bomull? eller vad

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Felmonterad kylare eller felaktigt applicerad kylpasta, se till att alla pushpins hullingar på baksidan av moderkortet sitter rätt

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Vad är standard volten på 2500k?

Min ligger på 1.35v när jag kör med den stock.

ligger på 1.217V i bios, är det normalt?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Felmonterad kylare eller felaktigt applicerad kylpasta, se till att alla pushpins hullingar på baksidan av moderkortet sitter rätt

Använder kylpastan som fanns på stock kylaren och alla pushpins är igenom moderkortet :/

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Callema:

Hade också höga temps tills jag bytte kylare, originalkylaren är klappkass.

Nej, den är faktiskt bra om man monterar den RÄTT.
Körde min i 4Ghz med stockfläkten och gick inte över 60c spel och 75c prime.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vad är standard volten på 2500k?

Min ligger på 1.35v när jag kör med den stock.

1.35v i vcore är rejält för mycket för stock, du kan börja med att sänka till 1.2 åtminstone, sen kan du testa hur mycket lägre du kan gå

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

1.35v i vcore är rejält för mycket för stock, du kan börja med att sänka till 1.2 åtminstone, sen kan du testa hur mycket lägre du kan gå

Min ligger på 1,217V är det okej?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

1.35v i vcore är rejält för mycket för stock, du kan börja med att sänka till 1.2 åtminstone, sen kan du testa hur mycket lägre du kan gå

Har haft den ganska rejält klockad en kort period. Kan den ha blivit beroende av högre spänning av de?

Över allt där jag kan ställa in volten så står den på 1,165v

För att komma ner till 1,2v i hw monitor och occt så måste jag ställa volten på 1.0v

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]