Permalänk

Digital TV - Frågor!

Tjena! Vi har i våra hus totalt 4 tv-apparater. Två stycken av dessa är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=881457. Som man kan se på prisjakts hemsida så stödjer denna tv DVB-C och DVB-T (säger mig absolut ingenting).

Sedan tänkte vi skaffa digital TV från telia till alla tv-apparater i hela huset, dock hade kostnaden för boxar då blivit sjukt mycket. Så då tänkte jag att man kanske kan skippa boxar till dessa två tv-apparater, och istället köra på den inbyggda (DVB-C, DVB-T). Skulle detta funka? Eller måste jag köpa 4 st boxar för att kunna kolla på tv?

Om detta skulle funka, är det då bara att fixa två extra kort och plugga in i tvn? Jag har noll koll på sånt här, så ni får gärna förklara så att en nybörjare förstår.

Kanske är till någon hjälp om ni vet att det är detta abonnemang jag tänkte köpa: http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket/stor/

Permalänk
Avstängd

DVB betyder Digital Video Broadcasting

och tilläggen
-C betyder Cable (Alltså att den passar kabel-tv, ex Comhem och tele2)
-T betyder Terrestrial (Alltså att den passar Boxer)

Sedan finns även
-S betyder Sattelite (Den klarar av ex. Viasat och Canal Digital)
-H betyder handheld (Tv i ex. mobiltelefon)

Telia i ditt fall är IPTV, detta har inte fått någon DVB standard än, men det är inte kompatibelt med någon av DVB jag skrivit om ovan.
Har du bredband via DSL kan du bara ha en mottagare (detta pga hastigheten som en kanal kräver av ditt bredband), har du fiber kan du nog ha 2 mottagare.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

DVB betyder Digital Video Broadcasting

och tilläggen
-C betyder Cable (Alltså att den passar kabel-tv, ex Comhem och tele2)
-T betyder Terrestrial (Alltså att den passar Boxer)

Sedan finns även
-S betyder Sattelite (Den klarar av ex. Viasat och Canal Digital)
-H betyder handheld (Tv i ex. mobiltelefon)

Telia i ditt fall är IPTV, detta har inte fått någon DVB standard än, men det är inte kompatibelt med någon av DVB jag skrivit om ovan.
Har du bredband via DSL kan du bara ha en mottagare (detta pga hastigheten som en kanal kräver av ditt bredband), har du fiber kan du nog ha 2 mottagare.

Om jag fattat detta rätt så kan jag inte använde mig utav telias utbud för att få samma antal kanaler på alla tv-apparater i hela huset? stämmer bra att jag har bredband via DSL. Har telias 30 mbit/s.

Vad skulle du föredra i mitt fall då? Asså vilken operatör?

Permalänk
Avstängd

Nej, väljer du Telia kan du få kanalerna på max 2 apparater. din internethastighet kommer begränsas avsevärt också.

Boxer kan ju i princip alla få eftersom det ligger i luften och tas ner med en vanlig antenn, dom erbjuder även extra kort till fler tv apparater.
www.boxer.se

DVB-C, typ comhem rkäver att du har ett förinstallerat uttag i ditt hem, har du det kan du skaffa comhem, hur dom i såfall ställer sig till extrakort vet jag inte men du kan ju kolla påd eras hemsida, men som sagt krävs att du redan har ett uttag från dom i hemmet.
www.comhem.se

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Nej, väljer du Telia kan du få kanalerna på max 2 apparater. din internethastighet kommer begränsas avsevärt också.

Boxer kan ju i princip alla få eftersom det ligger i luften och tas ner med en vanlig antenn, dom erbjuder även extra kort till fler tv apparater.
www.boxer.se

DVB-C, typ comhem rkäver att du har ett förinstallerat uttag i ditt hem, har du det kan du skaffa comhem, hur dom i såfall ställer sig till extrakort vet jag inte men du kan ju kolla påd eras hemsida, men som sagt krävs att du redan har ett uttag från dom i hemmet.
www.comhem.se

Det lutar nu mot boxer! behöver jag då någon parabol också?

Permalänk
Avstängd

Det räcker med en vanlig tv antenn för boxer, ofta räcker det tillochmed med bordsantenn.

Är du inte emot parabol kan du ju kolla in viasat och Canal digitals hemsidor också dom erbjuder också Familjelösningar men då måste du hå en box per tv de inbyggda fungerar inte.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Det räcker med en vanlig tv antenn för boxer, ofta räcker det tillochmed med bordsantenn.

Är du inte emot parabol kan du ju kolla in viasat och Canal digitals hemsidor också dom erbjuder också Familjelösningar men då måste du hå en box per tv de inbyggda fungerar inte.

Okej, tack så jättemycket för hjälpen! Ska kolla upp vilka alternativ det finns och vilket som är billigast nu