Strömsnål, billig och ljudlös server

Permalänk
Keeper of Traditions

Strömsnål, billig och ljudlös server

Hej hopp,

Funderar på att bygga ihop någon enklare server som kan agera central lagringspunkt här hemma. Har dock aldrig gjort detta förut, så lite vägledning hade uppskattats.

Jag har en del hårddiskar redan som jag kan börja med, men resten av hårdvaran är jag osäker på. Då den helst ska kunna stå på dygnet runt så måste den vara så strömsnål och tyst som möjligt, men eftersom ingen direkt prestanda behövs så ska väl inte detta vara något större bekymmer.
Helt passivt kyld bör väl inte vara omöjligt?

Chassi är jag osäker på, det kanske man kan slänga ihop något själv om man inte hittar något diskret till ett vettigt pris. Vill ju helst inte att datorn gör sig påmind på något sätt, så både ljudlös och helt utan lampor och ljus vore bra.
Hårddiskarna lär låta lite, men det får man väl stå ut med, antar jag.

Ifall man vill utöka funktionaliteten efter hand kanske man inte ska välja hårdvara som är för begränsad, jag har väl ingen vidare koll på vad man faktiskt han ha servern till, så ju mer man lär sig desto mer kanske man kommer på att man vill pröva på.

Som student har man ju fri tillgång till Windows server 2008, duger detta?
Man har ju läst om många andra OS när man gått igenom andra trådar här, är det för att Windows server anses sämre/klumpigare, eller är det bara för att det vanligtvis kostar pengar?
Jag såg också att det fanns en hel del olika versioner, vilket bör man använda sig av:

  • Datacenter

  • Enterprise

  • Standard

  • Web

Då detta är något av ett fritidsprojekt för att lära sig mer om hur det funkar, så vill jag inte lägga för mycket pengar på det. Då jag inte vet hur mycket man bör/skall lägga på det, så skriver jag inte någon specifik budget.

Nu kommer jag inte på mer att skriva, men jag vet att fler frågor kommer ploppa upp snart.
Om det är alldeles för flummigt skrivet får ni väl hojta till.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Permalänk
Keeper of Traditions

Med tanke på de lågpresterande komponenterna bör det väl gå lika bra med en Pico-PSU på 150w för att få det helt passivt?

Sen kanske det låter snålt, men ett chassi för 700 känns som ett onödigt högt pris med tanke på vad det är datorn ska göra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

PicoPSU är dyrare, kan vara värt det dock. Är upp till dig hur tyst du vill ha det, notera dock att mekaniska diskar alltid låter. Jag kör ett FSP 400W (http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80...) i min filserver. Låter nästan ingenting, det som hörs är diskarna. Moderkortet gammaldator rekomenderar är nice, skulle kört på det om jag byggt idag. Ett alternativ är ju att vänta några veckor på en Raspberry-Pi och köp usb-chassin till dina diskar. Där snackar vi strömsnålt och billigt!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

ljudlös är ju under ca 15dba, eller inga fläktar alls.

Är du seriös med ha ljudlös så får du ha ett nätagg utan fläkt, men de kostar mycket, typ 1500kr för 400w (eller så picu psu som blir billigare?). Samt ta bort chassifläkt, och köra SSD.

Permalänk
Medlem

Vill du ha den tyst med många diskar så har jag ett bra tips:
http://www.indomo.se/11555-Nexus-Prominent-9-ATX-miditower-no...

Du kan hänga upp alla diskar i 5.25 tums enheterna utan modifikation. Du får med tysta fläktar och ljuddämpning. Kylningen räcker och blir över för en strömsnål dator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Om du kör med max 2st hårddiskar så bör denna passa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1030875
Nätagg inbyggt, väldigt strömsnål

Själv byggt liknande server, men med lite svagare cpu: http://www.sweclockers.com/galleri/7278-ikea-servern-2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tifius:

PicoPSU är dyrare, kan vara värt det dock. Är upp till dig hur tyst du vill ha det, notera dock att mekaniska diskar alltid låter. Jag kör ett FSP 400W (http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80...) i min filserver. Låter nästan ingenting, det som hörs är diskarna. Moderkortet gammaldator rekomenderar är nice, skulle kört på det om jag byggt idag. Ett alternativ är ju att vänta några veckor på en Raspberry-Pi och köp usb-chassin till dina diskar. Där snackar vi strömsnålt och billigt!

Jo, jag vet att PicoPSU är dyrare. 400w är dock alldeles för overkill, och sen får man en jobbig fläkt.
Jag har tänkt på Raspberry-Pi, men den känns alldeles för klen till ändamålet.

Skrivet av MX510.:

ljudlös är ju under ca 15dba, eller inga fläktar alls.

Är du seriös med ha ljudlös så får du ha ett nätagg utan fläkt, men de kostar mycket, typ 1500kr för 400w (eller så picu psu som blir billigare?). Samt ta bort chassifläkt, och köra SSD.

Se ovan. Jag vill inte ha något nätagg med fläkt, och allra helst inga fläktar alls. Detta på grund utav att den kommer stå nära sängen, så jag vill inte ha ett konstant susande. På natten lär inte hårddiskarna jobba lika mycket, så dem är det inte så stor fara med. Sen brukar dem inte låta så himla mycket heller.

Skrivet av Typhonos:

Vill du ha den tyst med många diskar så har jag ett bra tips:
http://www.indomo.se/11555-Nexus-Prominent-9-ATX-miditower-no...

Du kan hänga upp alla diskar i 5.25 tums enheterna utan modifikation. Du får med tysta fläktar och ljuddämpning. Kylningen räcker och blir över för en strömsnål dator.

Jo, jag skulle behöva möjligheten att installera många hårddiskar, men samtidigt är nog det där chassit på tok för stort.

Skrivet av iguanodon:

Om du kör med max 2st hårddiskar så bör denna passa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1030875
Nätagg inbyggt, väldigt strömsnål

Själv byggt liknande server, men med lite svagare cpu: http://www.sweclockers.com/galleri/7278-ikea-servern-2

2st hårddiskar känns väldigt begränsande för en filserver, så det får nog gå bort, tyvärr. Smart med nätagget direkt på moderkortet dock.
Hur var det att bygga datorn i en ugnsform?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Definiera "många hårddiskar" så kan vi enklare hjälpa dig att hitta ett chassi. För mig är det >20st...
Cooler Master Elite 341 kan du få in 6st 3.5" utan problem. 376kr är ju inte farligt dyrt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av borz:

Jo, fast då har du två fläktar också. Fläktar som säkert till och med låter mer än de flesta "vanliga" fläktar.

Skrivet av Xerbee:

Definiera "många hårddiskar" så kan vi enklare hjälpa dig att hitta ett chassi. För mig är det >20st...
Cooler Master Elite 341 kan du få in 6st 3.5" utan problem. 376kr är ju inte farligt dyrt.

Njae, 20 hårddiskar kommer det nog aldrig att bli. Jag har 3 st just nu, och minst 2-3 till. Chassit är dock inte det främsta problemet då jag i värsta fall kan snickra ihop något själv, då dem flesta man köper är så stora och klumpiga.

Det finns andra frågor jag gärna hade fått svar på också, om mjukvaran till exempel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav på mjukvaran då? Windows passar om det är vad du kan sedan tidigare och känner dig mer bekväm med det. Om du inte vill ha en utmaning och lära dig något nytt det vill säga. I så fall kan du titta på ZFS med passande OS (någon variant av Solaris förslagsvis) eller mdadm för linux.

Vill du ha någon redundans i form av raid?

Här finns skillnaden mellan de olika varianterna på Server 2008 R2
http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/windows-server/20...
I korta drag så är det Standard du vill ha om du inte ska använda hyper-v, mer än en DFS rot, certifikat eller "hot add" av hårdvara.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag har använt Windows förut såklart, men aldrig server-delen.

Och jo, jag ser detta som ett tillfälle att lära sig, då vi pysslar med liknande i skolan just nu. Jag vet dock inte vad det är som efterfrågas ute i arbetslivet, men antog ändå att Microsoft håller i en stor marknadsandel.
Det är kanske mer logiken och tänket bakom som kan vara bra att lära sig, snarare än ett specifikt operativsystem?

Jag kommer antagligen pröva Windows Server när man ändå har gratis tillgång till det, men självklart skulle det vara kul med något inom linux-världen också.

Redundans är ingen prioritet just nu, men det är kanske något som kommer på tapeten när hårddiskar kommer ner i humana prisnivåer igen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xerbee:

Vad har du för krav på mjukvaran då? Windows passar om det är vad du kan sedan tidigare och känner dig mer bekväm med det. Om du inte vill ha en utmaning och lära dig något nytt det vill säga. I så fall kan du titta på ZFS med passande OS (någon variant av Solaris förslagsvis) eller mdadm för linux.

Vill du ha någon redundans i form av raid?

Här finns skillnaden mellan de olika varianterna på Server 2008 R2
http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/windows-server/20...
I korta drag så är det Standard du vill ha om du inte ska använda hyper-v, mer än en DFS rot, certifikat eller "hot add" av hårdvara.

Du råkar inte veta vilken sorts servermjukvara som är mest använd "ute i verkliga livet", på arbetsmarknaden, vilken som är "bäst" att ha kunskap om när man ska jobba ute i IT-världen?

Om det skulle råka vara windows server, vilken är då den näst mest använda?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, jag vet att PicoPSU är dyrare. 400w är dock alldeles för overkill, och sen får man en jobbig fläkt.
Jag har tänkt på Raspberry-Pi, men den känns alldeles för klen till ändamålet.

Se ovan. Jag vill inte ha något nätagg med fläkt, och allra helst inga fläktar alls. Detta på grund utav att den kommer stå nära sängen, så jag vill inte ha ett konstant susande. På natten lär inte hårddiskarna jobba lika mycket, så dem är det inte så stor fara med. Sen brukar dem inte låta så himla mycket heller.

Du kommer inte störa dig alls på ett par lågvarviga fläktar om du tycker 5 idlande hårddiskar inte låter för mycket. Du borde köra med minst 2 fläktar, 1 fram, 1 bak. En fläkt i nätagget kommer du inte störa dig på alls om du skaffar ett bra nätagg.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli tystare för att du eliminerar alla fläktar, diskarna kommer låta mer än tysta fläktar i vart fall, och utan fläktar kommer hårdvaran blir onödigt varm och tappa livslängd, trist att ha diskar som rasar för att de har legat intryckta i en varm låda, en eller två långsamma och tysta fläktar gör underverk för temperaturen i lådan. Och det krävs en låda med mycket hål i för att klara av att kyla även klen hårdvara helt passivt och då hör diskarna ännu mer.

Sen är fläkten i nätagg alltid en besvärlig del då man är ganska låst till den fläkt och fläktkurva som tillverkaren bestämt sig för att trycka in, men väljer man bara rätt nätagg ska det inte behöva vara ett problem. Tänk på att har man många diskar kan man få problem med en effekt spik när man startar datorn och alla diskar startar samtidigt, de drar mycket mer effekt, än vid normal drift, en kort stund när allt ska börja snurra.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Du råkar inte veta vilken sorts servermjukvara som är mest använd "ute i verkliga livet", på arbetsmarknaden, vilken som är "bäst" att ha kunskap om när man ska jobba ute i IT-världen?

Om det skulle råka vara windows server, vilken är då den näst mest använda?

"IT-världen" är ett väldigt brett begrepp. Något speciellt område du är intresserad av?
Här finns lite statistik du kan titta på ang användningen av olika OS

Men du borde lära dig grunderna i linux, det är aldrig fel att kunna även om man råkar jobba med windowsmaskiner. Det är alltid någon gång man antingen behöver hoppa in eller vill köra något som inte finns till windows. Då är det en fördel om man inte sitter som ett stort frågetecken när man har en blinkade terminal framför sig...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marcusk:

Du kommer inte störa dig alls på ett par lågvarviga fläktar om du tycker 5 idlande hårddiskar inte låter för mycket. Du borde köra med minst 2 fläktar, 1 fram, 1 bak. En fläkt i nätagget kommer du inte störa dig på alls om du skaffar ett bra nätagg.

Skrivet av lideri:

Det kommer inte bli tystare för att du eliminerar alla fläktar, diskarna kommer låta mer än tysta fläktar i vart fall, och utan fläktar kommer hårdvaran blir onödigt varm och tappa livslängd, trist att ha diskar som rasar för att de har legat intryckta i en varm låda, en eller två långsamma och tysta fläktar gör underverk för temperaturen i lådan. Och det krävs en låda med mycket hål i för att klara av att kyla även klen hårdvara helt passivt och då hör diskarna ännu mer.

Sen är fläkten i nätagg alltid en besvärlig del då man är ganska låst till den fläkt och fläktkurva som tillverkaren bestämt sig för att trycka in, men väljer man bara rätt nätagg ska det inte behöva vara ett problem. Tänk på att har man många diskar kan man få problem med en effekt spik när man startar datorn och alla diskar startar samtidigt, de drar mycket mer effekt, än vid normal drift, en kort stund när allt ska börja snurra.

Jo, jag hade allt tänkt sätta in någon, väldigt lågvarvig ,fläkt, bara för att få en cirkulation, men då det egentligen inte finns någon som helst mening med ett stort nätagg så skippar jag gärna det. Det tar bara massa plats och fläktarna brukar nästan alltid låta tillräckligt för att man ska kunna störa sig på dem.

Angående hårddiskarna så känns det som att det värsta ljudet går att dämpa, och då aktiviteten på natten kommer vara ytterst begränsad, så tror jag inte det blir några problem. Sen låter dem faktiskt inte särskilt mycket redan från början.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Angående hårddiskarna så känns det som att det värsta ljudet går att dämpa, och då aktiviteten på natten kommer vara ytterst begränsad, så tror jag inte det blir några problem. Sen låter dem faktiskt inte särskilt mycket redan från början.

En hårddisk låter oftast omkring 27 decibel i idle, med 5st blir det cirka 39 decibel. Du kommer inte märka ett par fläktar under 1000RPM alls. Jag kör 5st fläktar på 500RPM, och de är nästintill ljudlösa medan en hårddisk i ljuddämpande hölje låter cirka 4-5 gånger högre.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xerbee:

"IT-världen" är ett väldigt brett begrepp. Något speciellt område du är intresserad av?
Här finns lite statistik du kan titta på ang användningen av olika OS

Men du borde lära dig grunderna i linux, det är aldrig fel att kunna även om man råkar jobba med windowsmaskiner. Det är alltid någon gång man antingen behöver hoppa in eller vill köra något som inte finns till windows. Då är det en fördel om man inte sitter som ett stort frågetecken när man har en blinkade terminal framför sig...

Så enligt den listan står windows för en dryg tredjedel, och linux-varianter för resten, i princip.

Jo, jag var medveten om att "IT-världen är rätt så brett
Har inget speciellt område direkt, så därför tänkte jag mer generellt.

Men då vet jag, testa båda världar helt enkelt!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marcusk:

En hårddisk låter oftast omkring 27 decibel i idle, med 5st blir det cirka 39 decibel. Du kommer inte märka ett par fläktar under 1000RPM alls. Jag kör 5st fläktar på 500RPM, och de är nästintill ljudlösa medan en hårddisk i ljuddämpande hölje låter cirka 4-5 gånger högre.

Mina hårddiskar låter ingenting just nu, trots att både uTorrent och filmtittande är igång, så det är som sagt inget bekymmer med hur mycket/lite hårddiskarna låter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Mina hårddiskar låter ingenting just nu, trots att både uTorrent och filmtittande är igång, så det är som sagt inget bekymmer med hur mycket/lite hårddiskarna låter.

Precis, så du kommer inte störa dig alls på fläktar plus en fläkt i nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, jag vet att PicoPSU är dyrare. 400w är dock alldeles för overkill,

du får tänka på att om du överdimensionerar nätagget så kommer den gå på låg load vilket visserligen ger mer strömförbrukning. (pga lägre effektivitet) Men det ger samtidigt lägre hastighet på själva fläkten i PSUn vilket i sin tur är lika med lägre ljudnivå.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marcusk:

Precis, så du kommer inte störa dig alls på fläktar plus en fläkt i nätagget.

En fläkt jag inte själv kan styra över kommer jag definitivt störa mig på. Den ska som sagt stå på bara nån meters avstånd från sängen, och när det är helt tyst runtomkring så blir ett susande ljud från en fläkt väldigt störande.

Skrivet av The Mupp:

du får tänka på att om du överdimensionerar nätagget så kommer den gå på låg load vilket visserligen ger mer strömförbrukning. (pga lägre effektivitet) Men det ger samtidigt lägre hastighet på själva fläkten i PSUn vilket i sin tur är lika med lägre ljudnivå.

Hur låg hastighet fläkten än håller så kommer den aldrig bli tystare än ett fläktlöst nätagg, och jag kommer antagligen inte behöva mer än de 150w man får från en pico-PSU.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

En fläkt jag inte själv kan styra över kommer jag definitivt störa mig på. Den ska som sagt stå på bara nån meters avstånd från sängen, och när det är helt tyst runtomkring så blir ett susande ljud från en fläkt väldigt störande.

Jag förstår varför du vill skaffa en Pico PSU och håller med om att det är fördelaktigt med en mindre fläkt, men vill ändå säga detta, du kommer inte märka av en fläkt under 1K RPM över huvud taget om du inte stör dig på 5st hårddiskar. Det kommer inte vara "helt tyst runt omkring", då hårddiskarna låter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marcusk:

Jag förstår varför du vill skaffa en Pico PSU och håller med om att det är fördelaktigt med en mindre fläkt, men vill ändå säga detta, du kommer inte märka av en fläkt under 1K RPM över huvud taget om du inte stör dig på 5st hårddiskar. Det kommer inte vara "helt tyst runt omkring", då hårddiskarna låter.

Jo, hade hårddiskarna låtit så hade jag hållit med dig, men nu gör dem ju inte det i någon större utsträckning, som tur är.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Du råkar inte veta vilken sorts servermjukvara som är mest använd "ute i verkliga livet", på arbetsmarknaden, vilken som är "bäst" att ha kunskap om när man ska jobba ute i IT-världen?

Om det skulle råka vara windows server, vilken är då den näst mest använda?

Windows Server 2008s styrka ligger (iaf enligt mig) framför allt i hanteringen av stora mängder användare, nätverksstrukturer uppbyggda av ett stort antal enheter etc. En stor del av de funktioner som finns i WS2008 är sådant som ingen skulle komma på tanken att försöka använda i ett litet hemmanätverk, så WS2008 känns inte riktigt som rätt produkt för ditt användningsområde (men visst skulle du säkert kunna få det att funka).

Att välja rätt verktyg är viktigt i arbetslivet, det är normalt sett inte lämpligt använda en 100-tons ånghammare för att slå i en liten spik.

För en central lagringsplats i hemmet skulle jag vilja påstå att exempelvis FreeNAS eller Windows Home Server (tror en OEM-licens går på ca 500kr) är betydligt bättre lämpade. WHS är en i mitt tycke klart underskattad produkt, som innehåller det du kan tänkas behöva för att sätta upp ett smidigt och lätthanterat system.
FreeNAS har å andra sidan högre nördfaktor (i ordets absolut mest positiva bemärkelse).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PeCe:

Windows Server 2008s styrka ligger (iaf enligt mig) framför allt i hanteringen av stora mängder användare, nätverksstrukturer uppbyggda av ett stort antal enheter etc. En stor del av de funktioner som finns i WS2008 är sådant som ingen skulle komma på tanken att försöka använda i ett litet hemmanätverk, så WS2008 känns inte riktigt som rätt produkt för ditt användningsområde (men visst skulle du säkert kunna få det att funka).

Att välja rätt verktyg är viktigt i arbetslivet, det är normalt sett inte lämpligt använda en 100-tons ånghammare för att slå i en liten spik.

För en central lagringsplats i hemmet skulle jag vilja påstå att exempelvis FreeNAS eller Windows Home Server (tror en OEM-licens går på ca 500kr) är betydligt bättre lämpade. WHS är en i mitt tycke klart underskattad produkt, som innehåller det du kan tänkas behöva för att sätta upp ett smidigt och lätthanterat system.
FreeNAS har å andra sidan högre nördfaktor (i ordets absolut mest positiva bemärkelse).

Okaj, så det är kanske lite overkill med WS då

Men jag läste lite om senaste freeNAS (version 8) och den verkar ju kräva en del resurser, RAM inte minst. Läste på wikipedia att man minst skulle ha 8GB, och ännu mer om man hade mycket hårddiskutrymme. Nu är väl inte RAM det dyraste, men platsen tar ju snabbt slut på dessa små moderkort.

Utan att ha läst allt för mycket måste jag också fråga, är det som ett vanligt OS där man kan ha igång program som bland annat uTorrent, eller är det bara för att skapa ett lagringsutrymme på nätverket?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Okaj, så det är kanske lite overkill med WS då

Men jag läste lite om senaste freeNAS (version 8) och den verkar ju kräva en del resurser, RAM inte minst. Läste på wikipedia att man minst skulle ha 8GB, och ännu mer om man hade mycket hårddiskutrymme. Nu är väl inte RAM det dyraste, men platsen tar ju snabbt slut på dessa små moderkort.

Utan att ha läst allt för mycket måste jag också fråga, är det som ett vanligt OS där man kan ha igång program som bland annat uTorrent, eller är det bara för att skapa ett lagringsutrymme på nätverket?

FreeNAS är FreeBSD (*nix) med en utvald uppsättning mjukvara, så visst borde det vara möjligt att lägga till ytterligare mjukvara. Det är dock inte alltid helt trivialt, se http://forums.freenas.org/showthread.php?1357-Settings-revert... för mer info.

FreeNAS 7 innehåller redan mjukvara för torrents (8:an skall få en tilläggsmodul senare), och systemkraven är klart rimligare än för FreeNAS 8. Det finns dock gott om uppgifter som säger att de extrema mängderna RAM 8:an "kräver" bara är för att garantera bästa prestanda för vissa funktioner. För de behov man har i ett hemmanätverk gissar jag på att man klarar sig med betydligt mindre.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PeCe:

FreeNAS är FreeBSD (*nix) med en utvald uppsättning mjukvara, så visst borde det vara möjligt att lägga till ytterligare mjukvara. Det är dock inte alltid helt trivialt, se http://forums.freenas.org/showthread.php?1357-Settings-revert... för mer info.

FreeNAS 7 innehåller redan mjukvara för torrents (8:an skall få en tilläggsmodul senare), och systemkraven är klart rimligare än för FreeNAS 8. Det finns dock gott om uppgifter som säger att de extrema mängderna RAM 8:an "kräver" bara är för att garantera bästa prestanda för vissa funktioner. För de behov man har i ett hemmanätverk gissar jag på att man klarar sig med betydligt mindre.

Finns det dock någon speciell anledning till att använda 8:an framför 7:an?

Är det någon speciell funktion man verkligen inte kan leva utan?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.