Virtuell dedikerad miljö & styrning av hårdvaran?

Permalänk

Virtuell dedikerad miljö & styrning av hårdvaran?

Hej

Om jag nu sätter upp 2 virtuella miljöer på en host ( Förmodligen Windows ) kan jag på dessa 2 miljöer sätta in vilken utgångar och ingångar de ska använda sig av? Som ett till exempel - Miljö 1 skall använda sig av DVI utgången /-/ USB 1 - 4 /-/ HDD Disk 2 /-/ osv
Och då skall miljö 2 använda sig av VGA utgången /-/ USB 5 - 7 /-/ HDD Disk 3 /-/ osv

Tacksam för svar

//Twoamigos

Permalänk
Medlem

Det är inte så det fungerar. Skall du köra Windows (Hyper-V) så installerar du en host, antingen en 2008R2 med Hyper-V rollen eller en 2008R2 Hyper-V Core (gratis).

Sedan tilldelar du olika resurser via Hyper-V manager. Du använder endast 1 videoutgång och ansluter till dina virtuella gäster via rdp eller direkt via hyper-v manager. Diskarna kan antingen direktanslutas mot fysiska diskar som du beskrev, eller så kör du med VHDer.

Kan även tillägga att Hyper-V inte har någon USB passtrough

Du får gärna beskriva vad du vill göra med din miljö så man får ett mer klart scenario.

Permalänk

Hej

Tack för sitt svar.
Det som är tanken med miljön är att köra 2 olika produktions system.
Hosten - som innehåller lite webbtjänster och eventuellt en backup.
Miljö 1 - Produktions styrning
Miljö 2 - Produktions styrning.

Självklart så är det som du säger med Bilden Tänkte nog inte riktigt klart när jag skrev.
Men till den stora frågan som återstår då - går det inte att koppla fysiska USB-portar till separata virtuella maskiner?
Eftersom du skrev - "Kan även tillägga att Hyper-V inte har någon USB passtrough"
Då blir min följfråga så klart - Vem har det stödet då?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Det är inte helt lätt oavsett Hypervisor som jag förstått det.

För Hyper-V så saxade jag detta från wikipedia:
"Hyper-V does not support virtualized USB ports or COM ports. However, a workaround to access USB drives in Windows guest VMs involves using the Microsoft Remote Desktop Client to "share" host drives with guests over a Remote Desktop Connection.

Other techniques exist to allow USB utilisation, an example would be using a network-to-USB device (USB over IP), a Digi AnywhereUSB or free USBIP"

För VMWare så läs denna post. http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Permalänk
Medlem

VirtualBox stödjer USB-passthrough, men inget jag skulle köra i produktion

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Hur skulle setupen se ut med VMW?

Burk med bra hårdvara, men OS och vilket VMW . osv.. kan inget om VMW..
Tack åter igen.

Permalänk

Beror alldeles på vilket ändamål samt miljö du skall köra, exempelvis VMware ESXi kan köras på rätt billig hårdvara.

Räkna med att varje host kräver minst 1GB i minne dock, då den delen brukar vara flaskhalsen i dessa system.

Permalänk

Hårdvaran är redan löst.
Det är med mjukvaru setupen jag gärna tar tips på
Tänk då USB lösningen som fanns i länken tidigare.

Permalänk
Medlem

http://vm-help.com/esx40i/VMDirectPath/USB_Setup.php

Har gjort detta själv i ESXi för några månader sen. Gick utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jepp, VMware ESXi stöder USB-passthrough men man ska tydligen inte räkna med blixtrande prestanda. Själv kör jag bara en Tellstick på det viset så jag har ingen aning om prestanda.

Tänk också på att om du tänkt köra ESXi så kommer du inte åt de virtuella maskinernas "skärmar" via host:ens monitor - du kan alltså inte sitta och jobba vid host:en men det lär ju vara ett mindre problem

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

VMware har massa passthrough-funktioner, bland annat hdd, usb, pci... dock måste hårdvaran ha stöd för detta för att det ska fungera. (vilket inte min server har.. )

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

VMware har massa passthrough-funktioner, bland annat hdd, usb, pci... dock måste hårdvaran ha stöd för detta för att det ska fungera. (vilket inte min server har.. )

Min server har inte heller stöd för Intel Vt-d eller IO MMU som jag har för mig att det heter på AMD-språk men iaf USB-passthrough fungerar även utan dessa funktioner.

Vad som INTE fungerar utan dessa är t ex om du vill ge en VM direkt access till t ex ett grafikkort, HBA eller liknande på host:en. Sånt fungerar såvitt jag förstått inte heller med alla grafikkort osv.

Här finns ofta ganska bra info:

http://www.vm-help.com/forum/

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Min server har inte heller stöd för Intel Vt-d eller IO MMU som jag har för mig att det heter på AMD-språk men iaf USB-passthrough fungerar även utan dessa funktioner.

Vad som INTE fungerar utan dessa är t ex om du vill ge en VM direkt access till t ex ett grafikkort, HBA eller liknande på host:en. Sånt fungerar såvitt jag förstått inte heller med alla grafikkort osv.

Här finns ofta ganska bra info:

http://www.vm-help.com/forum/

Hm, det kan du nog ha rätt i. Insåg bara att det inte gick på min burk och utgick från att det var för att jag inte hade virtualliseringsfunktionen.
HDD verkar dock, utifrån det jag läst, kräva PCI-passthrough.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Hm, det kan du nog ha rätt i. Insåg bara att det inte gick på min burk och utgick från att det var för att jag inte hade virtualliseringsfunktionen.
HDD verkar dock, utifrån det jag läst, kräva PCI-passthrough.

Varför behöver du direkt-access till HDD? ũber-prestanda eller har du ett mjukvaruraidkort (skulle inte tro att sistnämnda funkar bra)? Annars kan du ju bara lägga den VM du vill ensam på en disk t ex. Eller sprida ut VMDK's på olika fysiska diskar.

Förtydligande: ESXi stödjer INTE mjukvaruraid utan enbart hårdvaruraidkort, men jag visste inte ifall du tänkt försöka ge en VM direktaccess till ett mjukvaruraidkort (lär knappast funka iaf).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Varför behöver du direkt-access till HDD? ũber-prestanda eller har du ett mjukvaruraidkort (skulle inte tro att sistnämnda funkar bra)? Annars kan du ju bara lägga den VM du vill ensam på en disk t ex. Eller sprida ut VMDK's på olika fysiska diskar.

Förtydligande: ESXi stödjer INTE mjukvaruraid utan enbart hårdvaruraidkort, men jag visste inte ifall du tänkt försöka ge en VM direktaccess till ett mjukvaruraidkort (lär knappast funka iaf).

Litar inte riktigt på VMware, så om skiten skulle krascha fullständigt vill jag kunna ta ut mina hårddiskar och trycka in i min vanliga dator och kunna hämta ner datan
Och det känns inte helt optimalt att dra in massa virtuella hårddiskar i Win2008R2 och köra mjukvaruraid genom vmware's diskhantering... Men så får det bli tills jag uppgraderar hårdvaran..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Ska du använda något du inte litar på i produktion?

Du har väl backup oavsett raid eller inte?

Fördelen är ju att du kan backa en VMDK och skulle din VM eller host:en krascha kan du ju accessa VMDKn från en annan VM direkt. Eller backa hela VM:en.

Hemma kör jag en 2008R2 med bl a 2st VMDKs som ligger på varsina fysiska diskar och en spanned volume i Windows över dessa - men jag skulle inte göra det i produktion

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ska du använda något du inte litar på i produktion?

Du har väl backup oavsett raid eller inte?

Fördelen är ju att du kan backa en VMDK och skulle din VM eller host:en krascha kan du ju accessa VMDKn från en annan VM direkt. Eller backa hela VM:en.

Hemma kör jag en 2008R2 med bl a 2st VMDKs som ligger på varsina fysiska diskar och en spanned volume i Windows över dessa - men jag skulle inte göra det i produktion

nänää. allt är bara lek i hemmiljö :> och backup är inte jättevärt eftersom det inte vore katastrof om datan försvann (och det är ganska mycket data att ta backup på) - men det är ju aldrig kul att förlora data.
Är lite sugen på att investera i en 8kärnig bulldozer.., det känns som ett grymt val (pris/prestanda) när det gäller en maskin för massa virtuella maskiner i labbmiljö.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

nänää. allt är bara lek i hemmiljö :> och backup är inte jättevärt eftersom det inte vore katastrof om datan försvann (och det är ganska mycket data att ta backup på) - men det är ju aldrig kul att förlora data.
Är lite sugen på att investera i en 8kärnig bulldozer.., det känns som ett grymt val (pris/prestanda) när det gäller en maskin för massa virtuella maskiner i labbmiljö.

Jag förstår. Min erfarenhet är att man oftast kör slut på RAM eller diskstorlek/prestanda före CPU vid virtualisering men jag vet inte ju inte vad du ska göra med den Jag kör en 1090T i min men det är grav overkill - insåg efteråt att jag borde nöjt mig med en 4 kärnig som mest men det beror ju på vad man ska göra.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

nänää. allt är bara lek i hemmiljö :> och backup är inte jättevärt eftersom det inte vore katastrof om datan försvann (och det är ganska mycket data att ta backup på) - men det är ju aldrig kul att förlora data.
Är lite sugen på att investera i en 8kärnig bulldozer.., det känns som ett grymt val (pris/prestanda) när det gäller en maskin för massa virtuella maskiner i labbmiljö.

Du är medveten om att designen med 2 kärnor per Bulldozer modul gör att den bara skalar vettigt upp till 4 kärnor? För virtuella maskiner så kommer en Phenom II X6 att prestera bättre, åtminstonde när många trådar används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du är medveten om att designen med 2 kärnor per Bulldozer modul gör att den bara skalar vettigt upp till 4 kärnor? För virtuella maskiner så kommer en Phenom II X6 att prestera bättre, åtminstonde när många trådar används.

Är det sant? Hade inte en susning, är ärligt talat inte så insatt..
Tack för tipset dock, tjänar ju några kronor på att välja en sådan i så fall, och de borde ju inte prestera sämre..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

För Hyper-V:s del så kan du presentera en fysisk disk direkt till den virtuella maskinen. Det är enkelt.
Den har ingen USB pass-through som påpekat men det finns produkter som kan skicka USB över IP vilket gör att man på så sätt kan gå runt det problemet.

De jag har provat kräver dock en full windows i botten så man kan inte köra core editions (som tex Hyper-V server). Hyper-V server är alltså en 2008R2 Core med bara Hyper-V rollen aktiverad. Denna finns som gratis download hos MS (svar på ESXi). Har man en full windows server så kan man slå på Hyper-V rollen i den och få samma funktioner där och iom det fulla os:et så kan man installera en USB över IP lösning

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Kan komma åt lokal disk

I esxi kan du komma åt lokala diskar men det finns inte officiellt stöd för det.

Hade själv samma problem och löste det med hjälp av denna länken
http://blog.davidwarburton.net/2010/10/25/rdm-mapping-of-loca...

edit
Om du har en datorn som stödjer vt-d kan du också använda datorn som en workstation med display om du vidarebefodrar grafikkortet och en av datorns usb controllers. Vet inte hur bra det funkar inte hunnit kolla det än men står på min att göra lista