Permalänk

Val av plasma -Tre kandidater

Jag skall köpa mig en plasma. Huvudsakligen kommer jag (i prioriterad ordning) spela PS3, HD-film (både från PS3 och dator), analog och digital HD-tv. Den kommer att hängas upp på väggen. Jag kommer att sitta 3 meter från skärmen.

Jag har fastnat för dessa tre:
Samsung PS43D455
Panasonic Viera TX-P42C3E
Panasonic Viera TX-P42U30E

(http://www.prisjakt....7,811204,851085)

De två första är 720p och U30E är 1080p, är det någon man kommer se skillnad på och i så fall när kommer man se skillnaden?

Vad jag har uppfattat så har är alla tre lågt input lag och allmänt bra till spel?

Samsungen är populärast och har har fallit mest i pris, betyder det att den är "bäst"?

Jag kommer ju sitta och köra dator en del, så vilken är bäst på att förhindra inbränning?

Permalänk

Nu har jag varit och kollat på Samsung PS43D455 och Panasonic Viera TX-P42U30E, nog var bilden bättre på Panasonicen!? Vad är era erfarenheter? Jag skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig lite feedback?

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte

Permalänk

Jag skulle också bli glad om någon kom med lite feedback, sitter själv och funderar på vilken 42"a jag ska köpa.

Kan säga att jag har köpt en Panasonic C3:a till min Mormor och jag tycker att bilden var bra, med tanke på att hon har en gammal scart-box.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

Har en sådan Samsung själv, har dock inte jämfört med de andra alternativen men jag är väldig nöjd med bilden.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Du ska köpa en plasma, där du prioriterar spelande över film-tittande?

Har pratat med flera kunniga och läst forum etc:
-Plasma är till för filmtittande (bättre svärta, inge slöjor osv)
-LED är till för spelande (pga av högre frekvens, bättre/skarpare färger osv)

Jag hade köpt en LED för att spela PS3 på.

Ska tillägga att det är högst personligt vad man tycker om. Efter att ha varit inne i flera butiker, provtittat TV så tycker både jag och sambon att LED ger bättre bild. Vi är dock inga filmexperter/fanatiker, men färgintensiteten, ljuset osv lockar oss bättre än de "grådassiga" plasmorna.

Själv ska jag köpa TV vid flytt om 3 veckor, det lutar åt 50" LED Panasonic, även om prio är film/serier och inte spelande.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk

Själv tänker jag nog Köpa en P42U30E.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

Någon som köpt U30E och kan berätta lite om den? Har den några problem med att bilden inte hänger med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooblan:

Någon som köpt U30E och kan berätta lite om den? Har den några problem med att bilden inte hänger med?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=851085

2,st i alla fall

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaba:

Du ska köpa en plasma, där du prioriterar spelande över film-tittande?

Har pratat med flera kunniga och läst forum etc:
-Plasma är till för filmtittande (bättre svärta, inge slöjor osv)
-LED är till för spelande (pga av högre frekvens, bättre/skarpare färger osv)

Jag hade köpt en LED för att spela PS3 på.

Ska tillägga att det är högst personligt vad man tycker om. Efter att ha varit inne i flera butiker, provtittat TV så tycker både jag och sambon att LED ger bättre bild. Vi är dock inga filmexperter/fanatiker, men färgintensiteten, ljuset osv lockar oss bättre än de "grådassiga" plasmorna.

Själv ska jag köpa TV vid flytt om 3 veckor, det lutar åt 50" LED Panasonic, även om prio är film/serier och inte spelande.

Sen när började Panasonic tillverka LCD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sen när började Panasonic tillverka LCD?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720765

Där har du Panasonics LED från 2010.

Hittade också en LCD från 2008 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=333929

Så svaret på din fråga är nog 2008

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Kul att fler vågar välja plasma!

Köpte en Panasonic P50G30Y i julas och bilden är underbar. Mina föräldrar har en Sony LCD/LED som kostade 11k, dock från 2010. Det är förvånansvärt mycket bättre bild på min plasma. Framföralllt färger är så mycket mer levande. Jag var själv kritisk till plasma, tills jag fick titta på en hemma i rummet. Lita ALDRIG på hur det ser ut i butikerna. På en LCD/LED är det bara att dra upp ljus och kontrast till max så kommer det se "bra" ut i en fullt upplyst butiksmiljö.

Det är klart, Ska du ha solen som lyser in hela tiden du tittar på TVn, då ska du välja LCD/LED pga ljusstyrkan.

Det är absolut inte sämre att spela på en plasma. Många LED/LCD lider av grov inputlag. Plasma har i det närmaste ingen fördröjning alls. Så att säga att en LCD/LED är bättre att spela på för att den har lägre MS eller w/e är inte sant.

Jag anväder min TV mest till spel och det fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sen när började Panasonic tillverka LCD?

Panasonic Lcd med Led belysning
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=l=s83808789

Dock så förstår jag inte vart han har hittat en 50" någonstans

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Kul att fler vågar välja plasma!

Köpte en Panasonic P50G30Y i julas och bilden är underbar. Mina föräldrar har en Sony LCD/LED som kostade 11k, dock från 2010. Det är förvånansvärt mycket bättre bild på min plasma. Framföralllt färger är så mycket mer levande. Jag var själv kritisk till plasma, tills jag fick titta på en hemma i rummet. Lita ALDRIG på hur det ser ut i butikerna. På en LCD/LED är det bara att dra upp ljus och kontrast till max så kommer det se "bra" ut i en fullt upplyst butiksmiljö.

Det är klart, Ska du ha solen som lyser in hela tiden du tittar på TVn, då ska du välja LCD/LED pga ljusstyrkan.

Det är absolut inte sämre att spela på en plasma. Många LED/LCD lider av grov inputlag. Plasma har i det närmaste ingen fördröjning alls. Så att säga att en LCD/LED är bättre att spela på för att den har lägre MS eller w/e är inte sant.

Jag anväder min TV mest till spel och det fungerar utmärkt!

Exakt, folk verkar inte förstå detta med apparater som är uppställde i affärer och där med lcd,led har uppskruvade inställningar på ljus och kontrast.
Oftast så blöder nästan färgerna istället för att vara rena och äkta mot verkligheten.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat mycket med de tre maskinerna.

1. C3 faller bort direkt. Det är en med vilje dålig panel. Den har en grå/gul nyans i det vita som du aldrig blir av med, hur du än confar.

2. Jag är personlig glad för 43D455 som en utmärkt budget TV, men den duger bara till TV, inte som datorskärm. 720p på en plasma är fördåligt för att sitta o läsa text på.

3. Gz med inköp av en Panasonic U serie =).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Av dessa 3 är Panasonic U30 överlägsen de övriga två, no question

Permalänk
Avstängd

1080p är självklart för en ny skärm/tv. Om du någonsin behöver surfa på den är det milsvids skillnad, eller nja, dubbelt så många pixlar i 1080p som i 720p.

Att LCD skulle vara bättre för spel är en myt, en riktigt felaktig myt som sprids i forum som detta.

Permalänk

Om jag skulle varit du skulle jag nog luta lite åt Panasonic, dom är tydligen väldigt bra på just tv-kategorin, ungefärlig klass med Pioneer tror jag. Tycker också att du ska dra på med 1080p U30E får min röst!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag letade i över två månader själv. Besökte flera butiker, provtittade, åkte hem till vänner, familj, bekanta, allt för att jämföra. Mitt huvudsyfte var/är film och serier, och ibland PS3 (har PS3 som DVD-Spelare mestadels). Dessutom läste jag enormt mycket recensioner, både svenska och engelska och från privatpersoner och experter.

Finns inte många plasmor som slår Panasonic GT30. Underbar känsla i filmer gällande svärta och avsaknad av släp. Dessutom kan man dra upp färgkontrast manuellt om man man så tycker den är lite "grådassig" när man precis har fått den.

Panasonic GT30:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849527

Köpte den i julas, har inte ångrat mig en sekund.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk

Det blev en Panasonic Viera TX-P42U30E som inhandlades i November förra året.

Dock har jag inbränning som inte går bort. SUCK!!!

Permalänk
Avstängd

Personligen skulle jag aldrig nånsin köpt en begagnad plasma. Men hoppas du får det fixat :S

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av sveaklockare:

Det blev en Panasonic Viera TX-P42U30E som inhandlades i November förra året.

Dock har jag inbränning som inte går bort. SUCK!!!

Fick du inbränning idag? Det brukar gå över sakta men säkert... Annars är det ganska jobbigt...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Personligen skulle jag aldrig nånsin köpt en begagnad plasma. Men hoppas du får det fixat :S

Köpte den ny.

Skrivet av Bordsvatten:

Fick du inbränning idag? Det brukar gå över sakta men säkert... Annars är det ganska jobbigt...

Nej, har haft det några månader. Verkar inte gå bort.

Permalänk
Skrivet av sveaklockare:

Köpte den ny.

Nej, har haft det några månader. Verkar inte gå bort.

Måste vara en gammal TV, sådana saker kunde hända förr, aldrig sett eller hört det hänt nu om det dock inte är en TV för 9,90

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av sveaklockare:

Köpte den ny.

Nej, har haft det några månader. Verkar inte gå bort.

Har du valt en TV än? tänk bara på att du behöver lägre upplösning på plasma för att texten ska bli klar när du har den som datorskärm.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaba:

Hej,

Jag letade i över två månader själv. Besökte flera butiker, provtittade, åkte hem till vänner, familj, bekanta, allt för att jämföra. Mitt huvudsyfte var/är film och serier, och ibland PS3 (har PS3 som DVD-Spelare mestadels). Dessutom läste jag enormt mycket recensioner, både svenska och engelska och från privatpersoner och experter.

Finns inte många plasmor som slår Panasonic GT30. Underbar känsla i filmer gällande svärta och avsaknad av släp. Dessutom kan man dra upp färgkontrast manuellt om man man så tycker den är lite "grådassig" när man precis har fått den.

Panasonic GT30:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849527

Köpte den i julas, har inte ångrat mig en sekund.

Köpte mig en VT30 för ett par veckor sedan, och är grymt nöjd med köpet.
Riktigt fin svärta i den, och bra färger (har inte ens känt att jag behöver kalibrera den)
Och som dig så satt jag och läste all recensioner jag kunde komma över innan jag slog till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=854598

Ska hämta ut min bluray spelare idag, har bara kollat på mkv filer än men bilden lär ju inte bli sämre

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Det blev en Panasonic Viera TX-P42U30E som inhandlades i November förra året.

Dock har jag inbränning som inte går bort. SUCK!!!

Vad har du gjort för att försöka få bort det? Kör en helt vit bakgrund i massa timmar och se om det hjälper. Det fungerar iaf på min LG vid de fåtal tillfällen jag får lite loggor som hänger kvar.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Måste vara en gammal TV, sådana saker kunde hända förr, aldrig sett eller hört det hänt nu om det dock inte är en TV för 9,90

Lite chockad själv faktiskt. Nej det är en det är en ny modell.

Skrivet av ozo64:

Vad har du gjort för att försöka få bort det? Kör en helt vit bakgrund i massa timmar och se om det hjälper. Det fungerar iaf på min LG vid de fåtal tillfällen jag får lite loggor som hänger kvar.

Kört myrornas krig i 1-4 timmar. Kört skärmtvätt (vita remsan som går från vänster till höger) i ca 4-6 timmar.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är inbränt? Gissar på en logga från ngn tvkanal

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Vad är det som är inbränt? Gissar på en logga från ngn tvkanal

Nej text/grafik från ett PS3-spel. Ja, jag har alltid kört på SPEL-inställning på skärmen.